Jump to content

Varför springer aldrig löpare "ända in i kaklet"?


Nyllet

Recommended Posts

Som titeln avslöjar så skulle jag vilja veta varför löpare aldrig springer ända in i mål. Oftast så saktar de ner markant redan 5-10 meter innan mål. Senast idag så kostade denna idioti en stackare en medalj i pågående OS på 10000 meter. Jag har själv simmat mycket förut, och kan inte fatta att man som idrottare inte satsar ända in i mål. Spelar ingen roll hur trött man är, man gör vad som helst för en bra målgång. Är det någon som har några svar?

 

/nyllet

Link to comment
Share on other sites

För massor av år sedan så höll jag på med lite friidrott..

Bland annat olika distanser på löpning..

En av sakerna jag hade problem med var rutnätet som börjar några meter framför mål.

Även fast jag visste att mållinjen var i slutet av det nätet så var det ett flertal gånger jag saktade ner när jag närmade mig början av rutnätet..

Vetefasen varför men något undermedvetet var det som påverkade mitt undermedvetna att tro att jag redan var imål när jag i själva verket var på dom sista metrarna..

Link to comment
Share on other sites

För massor av år sedan så höll jag på med lite friidrott..

Bland annat olika distanser på löpning..

En av sakerna jag hade problem med var rutnätet som börjar några meter framför mål.

Även fast jag visste att mållinjen var i slutet av det nätet så var det ett flertal gånger jag saktade ner när jag närmade mig början av rutnätet..

Vetefasen varför men något undermedvetet var det som påverkade mitt undermedvetna att tro att jag redan var imål när jag i själva verket var på dom sista metrarna..

 

Låter ju logiskt. Men att 99% av alla olympier skulle begå detta fel känns väl lite konstigt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog något undermedvetet som ligger o spökar. När jag värmer upp inför match eller innan träning (fotboll) så brukar jag sakta ner när jag når t.ex slutet av andra varvet runt planen. t.e.x om vi ska springa 2 varv runt planen och vi börjar vid avbytarbåset så börjar sakta ner lite 15-10m innan och går de sista 5 metrarna ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Som gammal friidrottare kan jag nog ge hyfsat svar på den frågan.

 

1. Det är mycket psykologi i löpning, många löpare vill "mörka" sin form genom att inte köra för fullt i försöken och kvarts, semifinalerna.

2. Man väljer att inte springa 110 km/h hela loppet för att man ska spara krafter till finalen.

3. Man ser dåligt och tror att man är över linjen trots att man inte är riktigt över, dålig bedömningsförmåga helt enkelt.

---

4. Sedan så kan det vara en synvilla att de saktar in. Det är inte på slutet loppet går som snabbast, folk kan krokna totalt med 10-20 meter kvar och då kan det se ut som att han/hon ger upp och lägger av att springa när de andra susar förbi.

 

Själv avskyr jag löpare som inte kör ända in i kaklet, det ser urlöjligt ut och är ett hån mot publiken. Sedan tvivlar jag på att man tjänar särskilt mycket på att mörka sin form eller "spara" sig.

 

@ Linush

Springer vi två varv runt plan på någon uppvärmning med fotbollen så slutar vi springa efter ungefär 1 ½ varv, och eftersom vi inte springer i kanten av planen direkt så effektivt springer vi väl ett varv kanske. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...