Jump to content

HJÄLP:Välja extern hårddisk (500GB?)

traktorspaning

Recommended Posts

Dax att skaffa en ny (USBansluten) hårddisk. Min gamla LaCie lyckades den spralliga dottern tippa i golvet viket resulterade i totalt haveri.

Skall köpa en ny och vill därför efterhöra erfareheter från forumet på märken och om ev leverantör.

Har några Vista och några XP maskiner som den skall användas till/med.

Dax att skaffa en ny (USBansluten) hårddisk. Min gamla LaCie lyckades den spralliga dottern tippa i golvet viket resulterade i totalt haveri.

Skall köpa en ny och vill därför efterhöra erfareheter från forumet på märken och om ev leverantör.

Lacie Porsche Design är visserligen snygga, stapelbara och slimmade, men för mig har två totalhavererat. En två år gammal 250 gb och en ett år gammal 500-gigabytare. Kanske är det bara otur och kvaliteten lika bland fabrikaten, men det är inte kul när de kraschar.

Jag har en Seagate FreeAgent Desktop på 320GB som jag är mycket nöjd med, dock endast USB- eller firewire-anslutning. Vill du ha med nätverksanslutning finns det speciella lådor för det där man sedan sätter in en IDE eller SATA hårddisk. Det finns naturligtvis färdiga externa hårddiskar för nätverksanslutning också, t ex LaCie, men det kanske blir lite dyrare då, vet inte riktigt där.

Så frågan är vilken typ av anslutning du vill ha då.

:baskerFN:

Nätverksbaserade enheter är inte att rekommendera för er som flyttar större filer ofta. De håller ofta låg hastighet i jämförelse mot lokalt ansluten disk pga brister i nätverksdelarna. Även om man har ett Gigabit-nät hemma så klår den aldrig en USB2- eller Firewireansluten disk i hastighet.(undantag finns) Nätverksbaserade hårddiskar lämpar sig för de som behöver dela utrymme med många på flera olika platser/rum. De lämpar sig till små filer och backup motsv. som går igång t.ex. under natten.

Lästet ett test för några dagar sen av hårddisken Western Digitals "MyBook World edition" som är nätverksbaserad, och den fick urusla betyg. 4MB /s är inte i närheten av en USB2-disk. MyBook i övriga utförande är ganska populär och generellt bra disk.

Vill man ha hastighet så kan man köpa diskar med E-sata gränssnitt eller Firewire 800. Då kräver det dock att man har den porten i datorn, vilket för många innebär att man måste köpa ett extra kort att stoppa i datorn.

För medelsvensson fungar USB2 eller Firewire 400 utmärkt i de flesta fall.

Vissa diskar som t.ex. Lacie Quadra så har den alla gränssnitten inbyggt om man vill kunna välja eller vara förbered för att uppgradera sin dator senare.

Stora diskar (500GB+) rymmer mer och är snabbare, men kräver också extern strömförsörjning. De mindre (120-320GB) är lättare och fungerar oftast med en kabel kopplad till datorn. De har dock lite mindre utrymme och är något långsammare pga att disken inte snurrar lika snabbt. Detta förändras givetvis för varje månad som går, men så gör även de stora. Så principen gäller hela tiden egentligen.

Vilket märke som är bäst sen ? ..tjaa smaken är som baken... finns en massa tester här och där på nätet, som man kan läsa in sig på om man vill.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...