Jump to content

TFU-g

Guest Bibbi med Belgare

Recommended Posts

Guest Bibbi med Belgare

Hej

Jag ska in och göra TFU-g under vacka 44 i boden. Är det nån här som kan ge mig lite info om jag kanske borde träna upp mig på nått sätt ?.. kursen är ju bara en vecka men man måste ju klara den. Räcker ju inte att bara vara där.

L-ABC oroar jag mig inte för, det kan jag. ( har gått två kurser nu via jobbet )

Teorin och vapen hantering torde itne heller vara nått problem, visst är det Ak4b man använder ?.

Jag ska utbilda mig och bli bevaknings ekipage i hemvärnet med min hund...

Är det nån som vet vilket vapen man blir tilldelad då ? .är det glocken, eller nått annat eldhandvapen ?

Hur hårda är fysproven ? ( antar det är sådana under kursen )

lite frågor jag har.. hoppas jag kan få svar på dem här.

Japp ditt tjänstevapen är glock.

Förhoppningsvis får ni lära er Ak4B också

Fysprov? njaa det blir det nog inte. Möjligtvis får ni frivilligt motionera men räkna med att det är rätt tuffa dagar med lektioner varvat med utomhusaktiviteter från tidig morgon till sen kväll.

De som nog kan svara på det mesta av dina frågor är:

http://www.i19.mil.se/article.php?id=14515

Förslagsvis via: (fråga efter kursansvarig TFU-G)

0921-34 80 00

[email protected]

Guest Bibbi med Belgare
Japp ditt tjänstevapen är glock.

Förhoppningsvis får ni lära er Ak4B också

Fysprov? njaa det blir det nog inte. Möjligtvis får ni frivilligt motionera men räkna med att det är rätt tuffa dagar med lektioner varvat med utomhusaktiviteter från tidig morgon till sen kväll.

Han som nog kan svara på det mesta av dina frågor är:

http://www.i19.mil.se/article.php?id=14515

Kapten Olle Svensson

0921-34 84 83

[email protected]

Tack för svaret. Ja, jag har ju inte förväntat mig att måsta springa flera mil och bära 40 kilo, men nog är jag beredd på det mesta. Har ju en aktiv hund så den håller igåång mig. Och fysträning är jag ej främmande för.

Glocken har jag använt en del så det var ju bra, lite förkunskaper är ju aldrig fel.

Har jobbat på ett flertal TFU-G kurser och än så länge (tack och lov) har det inte utbildats på glocken på de kurser jag varit med på utan enbart AK4 alt K-kpist. Och då mycket lite vapenhantering. Grundläggande vapenhantering och för att uppnå "duglighet" kräver mycket utbildning mer än vad som kan ges på en TFU-G. dock är detta min åsikt, andra instruktörer har andra åsikter och olika utbildningsplatser kör olika koncept. Men för att att få någon som helst kunskap på pistol krävs MINST 12h utbildningstid och då har man bara börjat titta in på pistolens underbara värld... Men för att få någon effekt i utbildningen krävs det minst 40 timmar och då har man enbart öppnat dörren till pistolens värld...

I övrigt är det hur man klär sig, hur man går, Sjv-tjänst och förläggningstjänst som brukar vara huvudfokus. Samt det förskräckliga täthetsprovet tillsammans med CBRN som tar för mycket tid från just vapentjänsten. Exakt dagsprogram osv får du när kursen börjar.

• 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...