Jump to content

Finland arkebuserade tusen sovjetiska krigsfångar?

Perman

Recommended Posts

Finland sköt tusen sovjetiska fångar

Finland sköt tusen sovjetiska fångar

Finland arkebuserade över fem procent av de sovjetiska krigsfångar som dog i fortsättningskriget mellan 1941 och 1944. Det visar ny forskning, rapporterar tidningen Keskisuomalainen.

Totalt dog omkring 19 000 sovjetiska krigsfångar i Finland under fortsättningskriget. De flesta dog av sjukdomar, men sammanlagt blev minst 1 000 lägerfångar arkebuserade.

Antti Kujala, som utkommer med en bok i ämnet inom kort, beräknar att ytterligare 200 sköts innan de hann registreras.

Antalet döda krigsfångar är förhållandevis högt med internationella mått. Enligt Kujala är förklaringen bland annat livsmedelsbrist, bristande disciplin och rysshat.

Han anser däremot att hans forskning inte förändrar bilden av den genomsnittlige finländske soldaten, då ett fåtal stod för dödandet.

Vilka är det fåtal finska soldater som det talas om som ska ha stått för dödandet?

/Per

Vid det sovjetiska krigsmonumentet vid Täktom (Hangö) ligger 453 sovjetiska soldater begravda. 267 av dem är okända. Det som jag noterade när jag var där och som jag tyckte var en smula märkligt var att de flesta av de "okända" soldaterna var begravda långt efter att striderna vid Hangö var över. Enligt äldre finska släktingar så är dessa "okända" sovjetiska krigsfångar och skeppsbrutna som arkebuserats av tyskarna. (Ja, de var mycket noga att påpeka att det var tyska förband som hade stått för dödandet.)

Vilka är det fåtal finska soldater som det talas om som ska ha stått för dödandet?

Det torde väl i huvudsak vara militärpoliskompanierna, som även stod för arkebuseringar av finska soldater som dömts till döden. Men de som dömde, och som bör ha det juridiska ansvaret, var väl fältkrigsrätterna?

• 7 months later...

Det är ju faktiskt inte särskillt förvånande. Det fanns ju planer i finland på att invadera sovjet (!). "Drömmen om storfinland" .

Ber om ursäkt till alla med finskt blod här inne, men det är fakta ... :alien:

Det är ju faktiskt inte särskillt förvånande. Det fanns ju planer i finland på att invadera sovjet (!). "Drömmen om storfinland" .

Mer än bara en plan. De invaderade ju faktiskt Sovjet. Finland gjorde gemensam sak med Tyskland.

Ber om ursäkt till alla med finskt blod här inne, men det är fakta ... :D

Planen, som också genomfördes, var att invadera Östkarelen för att införliva den med ett 'Storfinland'.

När man väl hade tagit Östkarelen så gjorde man halt. Man anföll aldrig Leningrad, Murmansk eller järnvägen mellan.

Edited by eskil

Planen, som också genomfördes, var att invadera Östkarelen för att införliva den med ett 'Storfinland'.

När man väl hade tagit Östkarelen så gjorde man halt. Man anföll aldrig Leningrad, Murmansk eller järnvägen mellan.

Har aldrig hört talas om att fångar arkebuserades löpande. Däremot är det väl ett "väl" kännt faktum att drygt 30% av alla krigsfångar (inkl inte så liten del Sovjetisk civilbefolkning i östkarelen) som hammnade i de finska lägren dog. Uppseendeväckande dödstal om man jämför de västallierades läger (eller de tyska lägren för västallierade fångar) där ca 1-5% av fångfarna dog. Men, som sagt har aldrig hört att de höga Finska dödstalen skulle ha berott på regelrätta avrättningar etc. Snarare en effekt av svält och stark köld. Men villigheten att skydda fångarna mot dessa faktorer förefaller ju inte ha varit den bästa, nej. Kanske förståeligt, kanske inte.

Btw "Storfinland" skulle väl omfatta ett landområde fram till Ladoga (dvs betydligt mer än bara Väst- och Östkarelen) om jag inte minns fel. Men det finns väl ingenting som antyder att marsalk Mannerheim skulle ha delat denna dröm? Har iaf alldrig hört talas om det.

Stor Finland

Suur-Suomen_kartta.png

Fritt citerat från wikipedia: "...under frihetskriget år 1918, gav jag Finlands folk på ömse sidor av om vår östra gräns löftet att inte sticka in mitt svärd i slidan förrän Finland och Fjärrkarelen voro fria, Jag svor denna ed i den finska bondearméns namn, dess tappra män, och offerviljan hos Finlands kvinnor. I 23 år har Fjärrkarelen bidat infriandet av detta löfte och över 1 år har det Karelen, som frånryckts från oss efter vårt ärorika vinterkrig legat i väntan på ljusningen av vårdag...Karelen reser sig... I edra leder marscherar dess egna bataljoner. Ett fritt Karelen och stort Finland stiger fram för våra blickar ur mäktiga världshistoriska händelsernas svall..." C E Mannerheim.

Om detta var hans ambition eller dröm är svårt att sia om.

Btw "Storfinland" skulle väl omfatta ett landområde fram till Ladoga (dvs betydligt mer än bara Väst- och Östkarelen) om jag inte minns fel. Men det finns väl ingenting som antyder att marsalk Mannerheim skulle ha delat denna dröm? Har iaf alldrig hört talas om det.

Östkarelen sträcker sig fram till sjön Onega. Landområdet innefattar inte bara Karelska näset utan även Kexholms län och Olonets/Aunus.

Edited by eskil