Jump to content

HJÄLP: Rensa hårddisk

Munken_swe

Recommended Posts

Jag har, då en av mina hårddiskar är fylld med en massa saker som jag inte använder längre, beslutat att radera alltihop, så att den blir som ny. Det finns vissa filer jag misstänker har påverkan av virus (mappar som tar 20 sek att öppna osv) och filer som inte går att radera (cyclic redundary check). Hur går jag bäst tillväga? När man högerklickar på hårddisken kan man välja formatera, och på egenskaper kan man välja diskrensning. Vad är skillnaden? Ska jag välja något annan annan metod? Hur går jag bäst tillväga?

/M

Om den är ansluten till datorn så kan du högerklicka på den och välja Formatera. Då blir det tomt, eller snarare, innehållsförteckningen försvinner men allt ligger egentligen kvar, om man har rätt program så går det att få fram.

Nu har du en tom hårddisk som väntar på att bli fylld med musik, film och annat.

Diskrensning tar bara bort tempfiler, bortkastade filer och annat "skräp".

Finns två olika varianter som jag personligen använder - dock tar de längre tid och är inte helt enkela...

LÅG NIVÅ FORMATERING eller ZERO FILL FORMAT

Båda dessa gör att det är mycket svårare att plocka fram data från disken om man nu skulle vilja göra detta.

Jag skulle aldrig rekommendera några av de förslag som Gilthas anger. Utan ska man räkna upp två alternativ så finns det Formatera och Snabbformatera.

Formatera gör man normalt när man vill rensa en disk på innehåll för att t.ex. fylla på med annat/nytt

Snabbformatera gör man oftast bara när man har en ny disk och inget innehåll finns på den. Man kan snabbformatera en fylld disk också men då (utan att bli alltför teknisk) tas bara hårddiskens "innehållskatalog" bort, all data finns egentligen kvar, inkl. korrupta filer och virus.

Lågnivåformatering är inget (på moderna diskar) man normalt gör alls idag, framförallt inte med Windows. Lågnivåformatering är något fabriken gör vid tillverkningen.

Det finns oftast heller ingen anledning att lågnivåformatera, såvida det inte är en äldre disk eller man satt en magnet på disken och sabbat hela index och FAT:en (been there done that).

Alltså, det blir ingen "bättre" formatering under normala omständigheter. Det finns tom en liten risk att man sabbar disken istället om det görs på fel sätt.

Att fylla den med ettor och nollor är bara till hjälp om man vill försöka omöjliggöra för någon att ta tillbaka raderade filer. Det fungerar inte till 100% enligt experter så även det är isåfall onödigt om man vill vara 100% säker. Ett sätt att formatera kanske, men tämligen oanvändbart för de flesta, och ska man bara rensa upp disken så är Zero fill helt onödigt.

Vill man vara HELT säker på att ingen ska kunna komma åt ens data på hårddisken (eller den data som funnits där) måste man förstöra hårddisken rent fysiskt.

Först när du du håller i askan av det som en gång var din hårrdisk DÅ är den HELT raderad.

Nu var jag säkert OT förlåt mig...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...