Jump to content

Bordskanoner

John.H

Recommended Posts

Byggde en egen när jag var en 13 år eller så. Skall se om jag kan få fram en bild på den.

Den kanske inte var världens vackraste skapelse men den sköt en malmkuts från LKAB:s säkert 40 meter. Den laddades med en avsågad tomhylsa som fylldes med krut och kutsen ovanpå. I den bortborrade knallhatten sattes stubinen. :banghead:

Det är direkt dåligt att skjuta med kanoner som inte avsedda att vara salutkanoner (eller riktiga). Det finns en uppsjö med prydnadskanoner som har fänghål och är borrade men de är inte gjorda av bra järn utan är skrotjärn som ibland inte ens är ordentligt smält. Kan bli rejält jobbiga överraskningar av sådana kanoner.

Behöver man inte kunna visa upp tillstånd att förvara svartkrut hos dem? Lagen blev betydligt hårdare för några år sedan. Nu måste svartkrut förvaras i ett vapenskåp (motsv) med brandklass Kalle som ligger i en fastighet som ingen bor i men som är under bevakning/uppsyn om jag inte missminner mig.

Nej det tror jag inte, har för mig om det är över 1 kg krut så måste du fövara det i skåp och kanske ha tillstånd också.

Jag köper av dom och har såvitt jag vet inget tillstånd (jag beställer, dom skickar) eller bevis på att jag får ha krut.

Du får ju beställa hur många salutskott du vill och dessa är med svartkrut i, har inte sett något som talar om att du måste ha tillstånd.

Edited by Chassi

Undrar vad sheriffen tycker om det egentligen...

Krut är inga problem att köpa och helt lagligt. Jag frågade på jaktaffärn om just krut till salutkanon och fick något bra (ej röksvagt...).

Rekommenderar som flera sagt dock stubin som sticks ned i fänghålet före du laddar, mindre risk för "klick" än om man räknar med att tända på krut som pressas upp när förladdningen ansätts.

Att öppna en flaska skumpa och sedan dra av ett skott med salutkanon gör verkligen människan lycklig!

Svartkrut är sedan några år tillbaka licenspliktigt, men att sedan många handlare inte bryr sig om att kolla det är en annan sak. Det är inte användningen som är knäckfrågan utan förvaringen. Jag har en 30 cm lång salutkanon i svarvad mässing som jag låter ryta lite ibland på födelsedagar och liknande. Dessutom har jag ett 20 mm flintlåsgevär m/1815 som jag vädrar ibland och det ryter ännu värre. När jag skulle köpa mer krut till de båda pjäserna gick det inte längre att beställa hos Smålands krutbruk där jag tidigare handlat och de hänvisade till licensplikten. Färdiga salutskott går i samma klass som fyrverkeripjäser och har bara 18-årsgräns för att få köpas och hanteras. Samma sak gäller svartkrutsskyttarnas patroner där det är förpackat i mindre satser. Problemet är just krut i lösvikt. När jag kollade med länsman vilka regler som gällde fick jag veta att det hängde på hur det förvarades. Det var inte särskilt svårt att få licens, under förutsättning att man inte bodde i ett flerfamiljshus, bodde man i villa var det inga problem. När jag frågade om vilka brandklasser och förvaringsregler som gällde blev jag hänvisad till Sprängämnesinspektionen som ligger bakom tillståndskravet. Jag ringde upp och fick prata med en mycket tillmötesgående handläggare och vi hade ett långt och intressant samtal om svartkrut.

Folk i allmänhet tror inte att svartkrut har någon större sprängverkan och inte heller exploderar om det inte är packat, utan bara brinner vilket är helt fel. Om inte krutgaserna kan skingras tillräckligt snabbt byggs det upp ett tryck som ger en detonation, även av löst krut som antänds i exempelvis en påse. Efter utredning av ett antal sprängolyckor, där bl.a. hemmagjorda fyrverkeripjäser med svartkrut hade figurerat såg Sprängämnesinspektionen att de flesta inte insåg vilka krafter det handlade om. Handläggaren jag pratade med berättade om ett tillfälle då de skulle destruera ett parti svartkrut som förvarades i just tygpåsar. Jag vill minnas att det handlade om ca 50 kg som lades direkt på marken och man väntade sig en hyfsat kontrollerad snabb förbränning men ingen explosion. Till deras förvåning blev det en jättesmäll och en krater ca 25 meter i diameter och ett par meter djup. Moderna krutsorter för t.ex. handladdning av pistolammunition beter sig inte på det viset utan är mer pålitligt. Så ni som till äventyrs tänker hantera svartkrut bör tänka noga på hur ni hanterar det och bara använda små mängder i taget. Försök heller aldrig använda modernt röksvagt krut i en salutkanon för då kan ni få en mycket obehaglig överraskning.

Min samling har nu utökats med 3 slaglåsgevär och en slaglåspistol som jag givetvis måste provskjuta. Jag har fortfarande en liten mängd svartkrut av god kvalitet kvar sedan tiden innan lagändringen som jag idag bara använder som fängkrut. För drivladdningarna tillverkar jag eget krut, vilket faktiskt är lätt med rätt ingridienser och metoder. Även här gäller det att vara försiktig och veta vad man gör, själv tillverkar jag aldrig större satser än ungefär en deciliter i taget.

Det brukar dyka upp ett par då och då på Tradera. Det gäller bara att kolla noga, vissa är avsedda att skjuta salut med medan andra är rena prydnadspjäser. Många som säljer grejor på Tradera har tyvärr ingen aning om vilket, så det gäller att vara uppmärksam. Förutom Svensk Metallkonsts pjäser där slutpriset brukar rusa upp i flera tusen, finns kanoner avsedda att skjuta med från både Åkers styckebruk och Stafsjö bruk. Metallkonsts eldrör är normalt i en bronsliknande legering medan de andra är tillverkade i gjutjärn. En stafsjökanon brukar stanna på runt 700-800 riksdaler men det beror mycket på intresset just då.

Edited by Björn

Försök heller aldrig använda modernt röksvagt krut i en salutkanon för då kan ni få en mycket obehaglig överraskning.

Jaha, vad händer då, förutom att det trevliga rökmolnet uteblir?

Förbränningshastigheten är högre vilket i flera fall har orsakat pipsprängningar när folk tömt vanlig ammunition på krut och försökt använda det i salutkanoner. Det "trevliga rökmolnet" uteblir givetvis också liksom den karaktäristiska doften som man inte heller får av röksvagt krut.

Försök heller aldrig använda modernt röksvagt krut i en salutkanon för då kan ni få en mycket obehaglig överraskning.

Jaha, vad händer då, förutom att det trevliga rökmolnet uteblir?

Förbränningshastigheten är högre vilket i flera fall har orsakat pipsprängningar när folk tömt vanlig ammunition på krut och försökt använda det i salutkanoner. Det "trevliga rökmolnet" uteblir givetvis också liksom den karaktäristiska doften som man inte heller får av röksvagt krut.

tack - då kör jag på med mitt trevliga rökkrut!

hoppas det inte är någon härifrån

Artikel från Aftonbladet 2008-08-30

Sköt kvinna i benet med kanon

Blodig avslutning på bröllopsfesten – allvarlig olycka på Lidingö

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3213179.ab

Edited by henke
Det är bra om man skriver in rubriken för artikeln och ABSOLUT vilken tidning man länkar till /Henke - BlåGul

• Forumsledning

Samma nyhet från SvD

Bröllopsgäst skjuten med kanon

Under en bröllopsfest på en gård på norra Lidingö utanför Stockholm sköts det salut för bröllopsparet på lördagskvällen.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1641233.svd

Samma nyhet från SvD

Bröllopsgäst skjuten med kanon

Under en bröllopsfest på en gård på norra Lidingö utanför Stockholm sköts det salut för bröllopsparet på lördagskvällen.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1641233.svd

Undrar om dom använde ett för ändamålet fabrikstillverkat salutskott eller nåt dom totat ihop själva? :dribble:

• 3 weeks later...
Undrar om dom använde ett för ändamålet fabrikstillverkat salutskott eller nåt dom totat ihop själva? :banghead:

Skulle nog sätta en slant på hemgjord laddning, möjligen överdimensionerad svartkrutsladdning men troligare orsakad av fel sorts krut. Det är just den här typen av pipsprängningar jag syftade på i mitt tidigare inlägg.

Har en gammal bordskanon från 50talet eller tidigare av ganska hyfsad storlek. Om jag inte misstar mig så använder man svartkrut till. Vet att min far och hans kamrater brukade leka med den när han var mindre då sköt dom med små järndankar (spelkulor). Kanske inte va så värst lyckat när man ser på det så här i efterhand. Kanonen är dock förvånas värt väl gjort då den inte har gjuten pipa utan den är svarvad och borrad. Det ser nästan ut som det ska gå att skjuta kulor med den, men detta tror jag är högst osannolikt då det är lika med ren livsfara! Ska se om jag inte kan få upp en bild på den. :lala: