Jump to content

Simmarkondition


Rully

Recommended Posts

Hej! Jag är vattenpolospelare och har inga problem med att simma intenvist och länge, men när det kommer till löpning då DÖR jag.

Jag har många gånger sagt till mig själv att jag ska ut och springa och siktar just nu på att klara milen under en timme.

 

Senaste löptestet jag gjorde var på 6 km och det tog jag med enormt mycket vilja på en halvtimme blankt.

 

Varför har jag knappt någon kondition på land? Är det pga att jag inte har löpvana och inte får lika stor syreupptagningsförmåga?

 

Jag har en vilopuls på 41 om det spelar någon roll.

 

Ska jag lösa detta genom att bita ihop och dra på skorna och gå ut och springa? Känns som den lättaste lösningen...

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Teknik... Teknik och träning av rätt muskler. Konditionen finns uppenbarligen, så det bör gå snabbt att få ner tiderna och ansträngningsnivån med rätt träning.

 

Och rätt träning är... Mängdträning och vilja.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara springa så är du snart nere under 50, minst. Det är bara det att simning och löpning inte har för mycket gemensamt rörelse mässigt. Jag tycker det är apjobbigt att simma(perfekt när man spelar UV-rugby?) men springer rätt ok. Så det är teknik som Born säger.

 

Sök lite här på forumet och googla löpteknik. När du sedan springer så se till att verkligen tänka på att göra som man ska. Framför allt att sätta ner hälen först och rulla på foten. Öka steglängden och inte takten(så mycket). Det sänkte mina tider jättemycket när jag precis börjat löpträna. Får du till de två saker jag sagt så blir du nog jäkligt bra att dömma av dina andra inlägg på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...