Jump to content

Besynnerliga, roliga ord, namn


Paxen

Recommended Posts

Har ibland alldeles för mycket ledig tid då saker skall analyseras!

 

Har funnit intressant namn/ord som jag inte kan finna ursprung eller orsak till! Ger några exempel och jag tycker det är intressant att veta om fler kan bidraga med besynerligheterna i svenska språket?

 

(Kan inte vara lätt för invandrare att förstå eller lista ut vissa ord då orden är helt obegripliga)

 

Ex No1:

"FOGSVANS" - en tandad såg av metall!!! vilket namn! sjukt!

"KOFÅNGARE" - monterad framtill på bilar, används EJ till att fånga kor med!!!

"HANDSKFACKET" - förvaringslåda i bil där man har allt utom handskar.. även möjlig organisation för de som tillverkar handskar..

"TUMREGEL" - folk säger "det är vår tumregel" Jag vet bara att en använbar regel är ca 2x4 tum när jag spikar... fattar ej!

 

// Paxen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Har ibland alldeles för mycket ledig tid då saker skall analyseras!

 

Har funnit intressant namn/ord som jag inte kan finna ursprung eller orsak till! Ger några exempel och jag tycker det är intressant att veta om fler kan bidraga med besynerligheterna i svenska språket?

 

(Kan inte vara lätt för invandrare att förstå eller lista ut vissa ord då orden är helt obegripliga)

 

Ex No1:

"FOGSVANS" - en tandad såg av metall!!! vilket namn! sjukt!

"KOFÅNGARE" - monterad framtill på bilar, används EJ till att fånga kor med!!!

"HANDSKFACKET" - förvaringslåda i bil där man har allt utom handskar.. även möjlig organisation för de som tillverkar handskar..

"TUMREGEL" - folk säger "det är vår tumregel" Jag vet bara att en använbar regel är ca 2x4 tum när jag spikar... fattar ej!

 

// Paxen

Tumregeln är ju just vad det är. Regel om att man inte fick aga barn, eller om det var det sina fruar, med en käpp som var bredare än en tum. Var den smalare än en tum gick det bra - Voila, tumregel. Har du inte sett Boondock Saints? :-(

Link to comment
Share on other sites

Fogsvans är ju en slags handsåg med ett brett avsmalnande blad och ett handtag i ena änden. Ordet är en förvanskning av det tyske Fuchsschwanz - alltså rävsvans (sågens form erinrar ju lite om en rävs svans). En tidigare form av ordet var fuxsvanssåg.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Fogsvans är ju en slags handsåg med ett brett avsmalnande blad och ett handtag i ena änden. Ordet är en förvanskning av det tyske Fuchsschwanz - alltså rävsvans (sågens form erinrar ju lite om en rävs svans). En tidigare form av ordet var fuxsvanssåg.

 

/D

 

 

Och det är också därför det en gång har funnits "snälltåg" i Sverige. Kommer från början från tyskans "schnellzug"

Link to comment
Share on other sites

Fogsvans är ju en slags handsåg med ett brett avsmalnande blad och ett handtag i ena änden. Ordet är en förvanskning av det tyske Fuchsschwanz - alltså rävsvans (sågens form erinrar ju lite om en rävs svans). En tidigare form av ordet var fuxsvanssåg.

 

/D

 

 

Och det är också därför det en gång har funnits "snälltåg" i Sverige. Kommer från början från tyskans "schnellzug"

Och även ordspråket "Ont krut förgås inte så lätt" som är en bastardisering av tyskans "Unkraut vergeht nicht".

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Och det är också därför det en gång har funnits "snälltåg" i Sverige. Kommer från början från tyskans "schnellzug"

Och även ordspråket "Ont krut förgås inte så lätt" som är en bastardisering av tyskans "Unkraut vergeht nicht".

/D

 

Även att man blir "snäll av pepparkakor" kommer från tyskans ord för snabb. Man blev "schnell" i magen av "pfefferkuchen". Pepparkakor hade otroliga mängder kryddor förr, inte alltid av fastställt recept, och användes som laxernade medicin. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var besynnerligt en gång i tiden med ord som synvinkel och ögonmått. Dessa varor var slutsålda på lokala järnaffären dit man som liten palt blev ivägskickad. De äldre på firman garvade gott när jag kom tillbaka...

 

Vad gäller pepparkakor så trodde jag det var av ingefäran (Kan ha en lugnande effekt sägs det.) man blev ett snällt barn.

 

SVÄRFÖRÄLDRAR- Varför heter det så?

Link to comment
Share on other sites

(---)

SVÄRFÖRÄLDRAR- Varför heter det så?

 

Gissar att det återigen finns en koppling till tyskan: att förleden "svär" har svenskifierats från tyskans "schweres", dvs "svår, tung". Jfr Schwergewichthäber = tyngdlyftare eller schweres mg = tung kulspruta. :)

Link to comment
Share on other sites

Lustigt när det blir fel ibland.

Ta ett sånt ord som fruntimmer tex. Vad har timmer med kvinnor att göra?

Jo jag vet att det härstammar från ty frauzimmer, kvinnorum eller stuga där de ogifta kvinnorna förvarades.

 

Ett av de ord som måste finnas med i flest språk världen över är ju OK,okey eller okej.

Att det kommer från ty även det är väl kanske inte så känt.

OK betyder Ohne Korrektur, utan fel snabböversatt.

Markerades på de böcker som var godkända att börja tryckas, boktryckarkonsten uppstod ju i tyskland för längesedan.

Markeringen följde med till usa när de första tidningarna började ges ut, vanligen tyska invandrare som skötte det.

Sedan spred det sej vidare.

Link to comment
Share on other sites

Finns även många svenska ord där ETT ord betyder fler olika saker!

(tänker ibland på stackars människor som i vuxen ålder ska lära sig svenska)

 

ex1: VIND, VINDEN

 

stora båtar tar "vind"

sprida askan med "vinden"

lägga julsakerna på "vinden"

krockade med cykeln så nu är den "vind"

 

Kan bli intressanta missförstånd om man ej känner till alla "vindar", typ vindarna vänder (vridbart tak?) slänga ut julsaker i blåsten etc.....

Link to comment
Share on other sites

Puttefnask, är ett tillmäle man inte hör så ofta nu för tiden, ej heller de utmärkta orden "ehuru" och "ity".

 

Imint

 

även känd som Kn Stofil

 

Stofil kunde gott användas oftare med för den delen

Link to comment
Share on other sites

Lustigt när det blir fel ibland.

Ta ett sånt ord som fruntimmer tex. Vad har timmer med kvinnor att göra?

Jo jag vet att det härstammar från ty frauzimmer, kvinnorum eller stuga där de ogifta kvinnorna förvarades.

 

Ett av de ord som måste finnas med i flest språk världen över är ju OK,okey eller okej.

Att det kommer från ty även det är väl kanske inte så känt.

OK betyder Ohne Korrektur, utan fel snabböversatt.

Markerades på de böcker som var godkända att börja tryckas, boktryckarkonsten uppstod ju i tyskland för längesedan.

Markeringen följde med till usa när de första tidningarna började ges ut, vanligen tyska invandrare som skötte det.

Sedan spred det sej vidare.

 

Just OK har jag hört en annan förklaring till nämligen att man under wwii skrev raporter om hur olika uppdrag gått och för att sumera förlusterna skrev man först om ingen dött: zero killed -> 0 killed -> 0K -> OK Till slut förkortades allt ner till OK för att ingen dött

Link to comment
Share on other sites

Puttefnask, är ett tillmäle man inte hör så ofta nu för tiden, ej heller de utmärkta orden "ehuru" och "ity".

 

Imint

 

även känd som Kn Stofil

 

Stofil kunde gott användas oftare med för den delen

Jag hoppas herrn har löst medlemskap i Kungliga Svenska Stofilsällskapet.

:-P

Link to comment
Share on other sites

Just OK har jag hört en annan förklaring till nämligen att man under wwii ......

Tidsfaktorn spelar viss roll i denna fråga.

OK finns belagt i amerikanskt språkbruk sedan tidigt 1800tal. Andra världskriget är ett något senare fenomen.

Link to comment
Share on other sites

Puttefnask, är ett tillmäle man inte hör så ofta nu för tiden, ej heller de utmärkta orden "ehuru" och "ity".

 

Imint

 

även känd som Kn Stofil

 

Stofil kunde gott användas oftare med för den delen

Jag hoppas herrn har löst medlemskap i Kungliga Svenska Stofilsällskapet.

:-P

 

Givetvis är jag väl förtrogen med den gode Kaptenen och hans ständiga kamp. Man skulle kunna säga att vi är själsfränder... ;-) En svensk hjälte som det behövs fler av, ehuru dessa moderna hjältar icke riktigt hålla måttet.

Link to comment
Share on other sites

Just OK har jag hört en annan förklaring till nämligen att man under wwii skrev raporter om hur olika uppdrag gått och för att sumera förlusterna skrev man först om ingen dött: zero killed -> 0 killed -> 0K -> OK Till slut förkortades allt ner till OK för att ingen dött

 

Har hört genom tevedokumentär att det är precis såhär men att kriget som gällde var Amerikanska frihetskriget.

Link to comment
Share on other sites

IT gör ju ingen jäkel glad, framförallt inte användarnamn. FM skapar ju ditt genom att ta de tre första bokstäverna i förnamnet, de tre första i efternamnet, samt siffra (tvåställig) efter hur många med kombinationen det finns. De som jobbar i firman kan ju kolla själva, men dom om min förvåning när det visade sig att en viss stackare (nämner naturligtvis inte namn och tjänstgöringsort) har runkar01 som användarnamn...

 

Normalt gör man ju undantag i såna fall, men inte FM.

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst.

Den här killen har nog det inte alltför roligt när han ska utomlands:

http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=jerk+pros&var=

Don't go to England (eller nåt annat land med engelska som modersmål):

http://www.hitta.se/SearchWhite.aspx?vad=puke&var=

 

För övrigt är SLYNGEL ett alldeles för sällan använt invektiv.

Inte jättekul för dom grabbarna inte, men då tycker jag nästan mer synd om den här:

http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=Ben+Dover&var=

 

Sen har jag alltid undrat vart kofångare kommer ifrån?!

Link to comment
Share on other sites

IT gör ju ingen jäkel glad, framförallt inte användarnamn. FM skapar ju ditt genom att ta de tre första bokstäverna i förnamnet, de tre första i efternamnet, samt siffra (tvåställig) efter hur många med kombinationen det finns. De som jobbar i firman kan ju kolla själva, men dom om min förvåning när det visade sig att en viss stackare (nämner naturligtvis inte namn och tjänstgöringsort) har runkar01 som användarnamn...

 

Normalt gör man ju undantag i såna fall, men inte FM.

 

Kan ju namna i sammanhanget att min PlutCh under GU hade "danang" som anvandarnamn. Tror dock inte han var i 'Nam.

Link to comment
Share on other sites

Ämabelt är ett sjysst ord som jag använder emellanåt.

Betyder älskvärt etc.

 

Ett av de mest underbara ord jag sett i svenskan läste jag tryckt på en krage till en lastpall.

Det stod "Försvarsmaktens RiksPallPool". Rikspallpool, smaka på det!

 

oomkullrunkelig är kul att peta in i konversationen.

Link to comment
Share on other sites

Just OK har jag hört en annan förklaring till nämligen att man under wwii skrev raporter om hur olika uppdrag gått och för att sumera förlusterna skrev man först om ingen dött: zero killed -> 0 killed -> 0K -> OK Till slut förkortades allt ner till OK för att ingen dött

 

Har hört genom tevedokumentär att det är precis såhär men att kriget som gällde var Amerikanska frihetskriget.

 

 

Krig som krig ;-) Det jag ville få fram var att jag hört att det inte kom från tyskarnas "Ohne Korrektur"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...