Jump to content
Sign in to follow this  
Krille

SISU XA-180

Recommended Posts

Vad händer med de vagnar som användes i Bosnien / Kosovo ? Vissa vagnar var leasade från Finland - vil minnas att det var vagnarana som hade kvar proppellrarna...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vad händer med de vagnar som användes i Bosnien / Kosovo ? Vissa vagnar var leasade från Finland - vil minnas att det var vagnarana som hade kvar proppellrarna...

Har sett en hel del XA-080 i mina dar men jag har faktiskt aldrig sett någon svensk med propellrarna kvar. Tror att alla, oavsett om de var leasade eller ej fick propellrarna borttagna och förvaringsfacken ditsatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hälften av vagnarna i Bosnien under perioden BA08-BA99 hade propellrarna kvar... Osäker på om dom monterades bort under den renovering som påbörjades under hösten 1999. Denna renovering påbörjades förövrigt redan i Bosnien av personal från Finbat i Doboj. Miloverkstaden på Almnäs var måttligt sura när dom inte fick jobbet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hälften av vagnarna i Bosnien under perioden BA08-BA99 hade propellrarna kvar... Osäker på om dom monterades bort under den renovering som påbörjades under hösten 1999. Denna renovering påbörjades förövrigt redan i Bosnien av personal från Finbat i Doboj. Miloverkstaden på Almnäs var måttligt sura när dom inte fick jobbet...

 

De vagnarna som rullade i Kosovo blev av med propellrarna under KS07 och tidigt på 08:an. Under denna operation rensades det också upp i elhärvorna det ofta fanns i vagnarna efter år av nicelösningar mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vad händer med de vagnar som användes i Bosnien / Kosovo ? Vissa vagnar var leasade från Finland - vil minnas att det var vagnarana som hade kvar proppellrarna...

Det finns en vagn ståendes på skredsviksbasan..tror HV ska nyttja den

Share this post


Link to post
Share on other sites

vi åker runt i 4 xa-180 som har varit nere och vänt i kosovo just nu under min värnpliktsutbildning. ligger inne på Trängregementet i skövde som eskortsoldat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vi åker runt i 4 xa-180 som har varit nere och vänt i kosovo just nu under min värnpliktsutbildning. ligger inne på Trängregementet i skövde som eskortsoldat.

 

Har Du några reg nr?? Kanske känner igen nån av dom...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla leasade vagnar gick tillbaka till Finland 2003. De gick från Almnäs via Miloverkstaden på P18 där de återställdes enligt finsk specifikation med rätt färg på camoflage och däckstyp etc. Vagnarna tillhör finska krigsmoben. De vagnar som finns kvar i Sverige idag, ca 30-talet, ägs av Kronan. Så vitt jag vet så har iaf 3 vagnar blivit totalförstörda sedan 1993, om de var bland de finska eller svenska individerna vet jag ej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alla leasade vagnar gick tillbaka till Finland 2003. De gick från Almnäs via Miloverkstaden på P18 där de återställdes enligt finsk specifikation med rätt färg på camoflage och däckstyp etc. Vagnarna tillhör finska krigsmoben. De vagnar som finns kvar i Sverige idag, ca 30-talet, ägs av Kronan. Så vitt jag vet så har iaf 3 vagnar blivit totalförstörda sedan 1993, om de var bland de finska eller svenska individerna vet jag ej.

 

Då vistas "Svettiga älgen" i sin hem miljö igen... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alla leasade vagnar gick tillbaka till Finland 2003. De gick från Almnäs via Miloverkstaden på P18 där de återställdes enligt finsk specifikation med rätt färg på camoflage och däckstyp etc. Vagnarna tillhör finska krigsmoben. De vagnar som finns kvar i Sverige idag, ca 30-talet, ägs av Kronan. Så vitt jag vet så har iaf 3 vagnar blivit totalförstörda sedan 1993, om de var bland de finska eller svenska individerna vet jag ej.

På vilket sätt har de blivit förstörda? Vi har inte fått någon sönderskjuten vad jag vet?

Trafikolyckor? Trodde det krävdes mer än så för att förstöra dem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alla leasade vagnar gick tillbaka till Finland 2003. De gick från Almnäs via Miloverkstaden på P18 där de återställdes enligt finsk specifikation med rätt färg på camoflage och däckstyp etc. Vagnarna tillhör finska krigsmoben. De vagnar som finns kvar i Sverige idag, ca 30-talet, ägs av Kronan. Så vitt jag vet så har iaf 3 vagnar blivit totalförstörda sedan 1993, om de var bland de finska eller svenska individerna vet jag ej.

På vilket sätt har de blivit förstörda? Vi har inte fått någon sönderskjuten vad jag vet?

Trafikolyckor? Trodde det krävdes mer än så för att förstöra dem :)

En SISU gick på en mina på BA01.

En blev utskjuten av lite allt möjligt, rpg, pv-robot etc, etc, etc. Också på BA01.

Burn_001.jpg

Den tredje blev väl utbränd i Kosovo under nån kravall.

 

The Swede :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
En SISU gick på en mina på BA01.

En blev utskjuten av lite allt möjligt, rpg, pv-robot etc, etc, etc. Också på BA01.

 

Den tredje blev väl utbränd i Kosovo under nån kravall.

 

The Swede :baskerPa:

 

Hur gick det för soldaterna?

 

Qaz

Share this post


Link to post
Share on other sites
hur gick det för soldaterna?

 

Qaz

 

Sök arkivet på mil.se

Samt finnns en del info i trådar här på soldf

 

(gubbarna klarade sig)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vi åker runt i 4 xa-180 som har varit nere och vänt i kosovo just nu under min värnpliktsutbildning. ligger inne på Trängregementet i skövde som eskortsoldat.

 

Har Du några reg nr?? Kanske känner igen nån av dom...

 

64377, 64378, 64379, 64380.

Share this post


Link to post
Share on other sites

57437 vet jag rullar än då jag råkat fånga den på bild under en övning för inte allt för länge sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vi åker runt i 4 xa-180 som har varit nere och vänt i kosovo just nu under min värnpliktsutbildning. ligger inne på Trängregementet i skövde som eskortsoldat.

 

Har Du några reg nr?? Kanske känner igen nån av dom...

 

64377, 64378, 64379, 64380.

 

 

Gamle goa 64380, Heidi!! :wub:

 

Hur mår hon egentligen? Fortfarande lite tung i uppförsbackarna och droppar det fortfarande från främre diffen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
vi åker runt i 4 xa-180 som har varit nere och vänt i kosovo just nu under min värnpliktsutbildning. ligger inne på Trängregementet i skövde som eskortsoldat.

 

Har Du några reg nr?? Kanske känner igen nån av dom...

 

64377, 64378, 64379, 64380.

 

 

Gamle goa 64380, Heidi!! :wub:

 

Hur mår hon egentligen? Fortfarande lite tung i uppförsbackarna och droppar det fortfarande från främre diffen?

 

haha, fan, det är min grupps vagn. jag sitter tyvärr bara bak i bollhavet på den, hade velat prova att köra den :P.. jadå, hon droppar fortfarande ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bara en fråga - vet någon om 13005 finns kvar i tjänst?

 

Hon stod utanför insläppet på det gigantiska Försvarsmaktsjippot härom året, och är den SISU som egentligen skulle ha varit med som pulvriserad av... ja allt som går att skjuta med... på Swedes bild, då h ennes grupp vid tillfälletråkade låna en annan SISU och straffades å det grövsta av ödet för sin otrohet;-). Själv var (är) hon en tur-SISU av främsta klass, om man behandlar henne väl.

 

Den dag någon tänker utrangera nämnda 13005 utan avsikt att ställa henne på museum avser jag starta en namn- och pengainsamling för att hedra en av Sveriges genom tiderna mest ärrade och medfarna stackars fordon. Så om någon i Försvarsmakten tjänstgörandes vänligen kan hålla ett vakande öga över gamla "Ragnarök" vore jag tacksam.

Edited by Unicorn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har bara en fråga - vet någon om 13005 finns kvar i tjänst?

 

Hon stod utanför insläppet på det gigantiska Försvarsmaktsjippot härom året, och är den SISU som egentligen skulle ha varit med som pulvriserad av... ja allt som går att skjuta med... på Swedes bild, då h ennes grupp vid tillfälletråkade låna en annan SISU och straffades å det grövsta av ödet för sin otrohet;-). Själv var (är) hon en tur-SISU av främsta klass, om man behandlar henne väl.

 

Den dag någon tänker utrangera nämnda 13005 utan avsikt att ställa henne på museum avser jag starta en namn- och pengainsamling för att hedra en av Sveriges genom tiderna mest ärrade och medfarna stackars fordon. Så om någon i Försvarsmakten tjänstgörandes vänligen kan hålla ett vakande öga över gamla "Ragnarök" vore jag tacksam.

 

kan kolla om den står på t2 i skövde, det är inte bara vi i min pluton som har xa-180 där. återkommer med svar

Share this post


Link to post
Share on other sites
vi åker runt i 4 xa-180 som har varit nere och vänt i kosovo just nu under min värnpliktsutbildning. ligger inne på Trängregementet i skövde som eskortsoldat.

 

Har Du några reg nr?? Kanske känner igen nån av dom...

 

64377, 64378, 64379, 64380.

 

 

Gamle goa 64380, Heidi!! ;-)

 

Hur mår hon egentligen? Fortfarande lite tung i uppförsbackarna och droppar det fortfarande från främre diffen?

 

haha, fan, det är min grupps vagn. jag sitter tyvärr bara bak i bollhavet på den, hade velat prova att köra den :P.. jadå, hon droppar fortfarande ;)

 

Bara av annat intresse, kör Ni med HMG eller Ksp58??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den dag någon tänker utrangera nämnda 13005 utan avsikt att ställa henne på museum avser jag starta en namn- och pengainsamling för att hedra en av Sveriges genom tiderna mest ärrade och medfarna stackars fordon. Så om någon i Försvarsmakten tjänstgörandes vänligen kan hålla ett vakande öga över gamla "Ragnarök" vore jag tacksam.

 

*räcker upp en hand.

 

Jag skriver på direkt, vad jag har sett och hört om den vagnen gör att jag tycker att dess historia skulle sättas på pränt och att vagnen borde ställas upp brevid KP-bilen på gardet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har bara en fråga - vet någon om 13005 finns kvar i tjänst?

 

Hon stod utanför insläppet på det gigantiska Försvarsmaktsjippot härom året, och är den SISU som egentligen skulle ha varit med som pulvriserad av... ja allt som går att skjuta med... på Swedes bild, då h ennes grupp vid tillfälletråkade låna en annan SISU och straffades å det grövsta av ödet för sin otrohet;-). Själv var (är) hon en tur-SISU av främsta klass, om man behandlar henne väl.

 

Den dag någon tänker utrangera nämnda 13005 utan avsikt att ställa henne på museum avser jag starta en namn- och pengainsamling för att hedra en av Sveriges genom tiderna mest ärrade och medfarna stackars fordon. Så om någon i Försvarsmakten tjänstgörandes vänligen kan hålla ett vakande öga över gamla "Ragnarök" vore jag tacksam.

Känns bekant, har nog gjort GT/ rep på denna..

vi har många permanet på gardet, Intutbe, utlandsutbildn. brukar öva lite då och då.

Namn på vagna man haft inne ofta som satt sig i minnet är tex:

"Ragnarök"

"Madeleine"

"Das Boot"

"Heidi"

"..." hmm ser bara en massa namn på pbv:er framför mig istället..

 

Men var det inte en finsk vagn som byggdes om till signalspaningsvagn och som körde ned för en slänt

och brann upp?

 

Dessa kommer inte att skrotas, garanterat, det är brist på Patgb.

Patrian är för tung och hög att skicka med härkan, inte 180:an vad jag har hört.

De ska användas/öronmörkas för battlegroups framöver.

En skytte taxi som erbjuder medelgott skydd.

Sisun är:

*Pålitlig

*Lättkörd

*Lättmeckad

*soldatvänlig

 

Den försvinner inte iförsta taget.

Särkillt inte när SEP inte blev av.

..............................................

 

Grävde fram en bild jag tagit, tyvärr 13006, men endå!

 

mi-sisu.jpg

Edited by Spett och slägga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken fin vagn. Det var 10:e psk repvagn i bosnien har gjort 2 missoner som förare på den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Gamle goa 64380, Heidi!! :mellow:

 

Hur mår hon egentligen? Fortfarande lite tung i uppförsbackarna och droppar det fortfarande från främre diffen?

 

haha, fan, det är min grupps vagn. jag sitter tyvärr bara bak i bollhavet på den, hade velat prova att köra den :P.. jadå, hon droppar fortfarande ;)

 

Heidi fick sitt namn då vi praktiserade tyska namn på alla våra fordon och även en del vapen. Fritz var HMG:n som satt uppe på Heidi. :)

 

Hennes namn skrevs bara i felrapporter mm. och det var först när hon var inne i gummiverkstaden hon fick namnet skrivet med ”däckpenna” på pansaret bakom förardörren. Namnet fick stå kvar och om hon inte målats om eller renskrubbats lär det sitta där än idag.

Edited by Ringo

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Gamle goa 64380, Heidi!! :banghead:

 

Hur mår hon egentligen? Fortfarande lite tung i uppförsbackarna och droppar det fortfarande från främre diffen?

 

haha, fan, det är min grupps vagn. jag sitter tyvärr bara bak i bollhavet på den, hade velat prova att köra den :P.. jadå, hon droppar fortfarande ;)

 

Heidi fick sitt namn då vi praktiserade tyska namn på alla våra fordon och även en del vapen. Fritz var HMG:n som satt uppe på Heidi. :rockon:

 

Hennes namn skrevs bara i felrapporter mm. och det var först när hon var inne i gummiverkstaden hon fick namnet skrivet med ”däckpenna” på pansaret bakom förardörren. Namnet fick stå kvar och om hon inte målats om eller renskrubbats lär det sitta där än idag.

 

tyvärr är hon ommålad :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heidi fick sitt namn då vi praktiserade tyska namn på alla våra fordon och även en del vapen. Fritz var HMG:n som satt uppe på Heidi. :navy:

 

Hennes namn skrevs bara i felrapporter mm. och det var först när hon var inne i gummiverkstaden hon fick namnet skrivet med ”däckpenna” på pansaret bakom förardörren. Namnet fick stå kvar och om hon inte målats om eller renskrubbats lär det sitta där än idag.

 

tyvärr är hon ommålad :(

 

Men namnet lever kvar ändock?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heidi fick sitt namn då vi praktiserade tyska namn på alla våra fordon och även en del vapen. Fritz var HMG:n som satt uppe på Heidi. :-P

 

Hennes namn skrevs bara i felrapporter mm. och det var först när hon var inne i gummiverkstaden hon fick namnet skrivet med ”däckpenna” på pansaret bakom förardörren. Namnet fick stå kvar och om hon inte målats om eller renskrubbats lär det sitta där än idag.

 

tyvärr är hon ommålad :(

 

Men namnet lever kvar ändock?!

 

 

haha, efter att jag hittade denna tråden och fick reda på hennes riktiga namn heter hon självklart heidi. innan kallade vi henne för anna, men det kändes aldrig rätt :baskerFN:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heidi fick sitt namn då vi praktiserade tyska namn på alla våra fordon och även en del vapen. Fritz var HMG:n som satt uppe på Heidi. :)

 

Hennes namn skrevs bara i felrapporter mm. och det var först när hon var inne i gummiverkstaden hon fick namnet skrivet med ”däckpenna” på pansaret bakom förardörren. Namnet fick stå kvar och om hon inte målats om eller renskrubbats lär det sitta där än idag.

 

tyvärr är hon ommålad :(

 

Men namnet lever kvar ändock?!

 

 

haha, efter att jag hittade denna tråden och fick reda på hennes riktiga namn heter hon självklart heidi. innan kallade vi henne för anna, men det kändes aldrig rätt :)

 

Jag skall ta ochrota fram en bild på heidi från när det begav sig.

 

Kommer innebära plöjande igenom åtskilliga cd-skivor men jag får se det som en nostaligsk tripp av guds nåde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



×