Jump to content

Ara Abrahamian lämnar OS-bronset i protest


alfie

  

99 members have voted

  1. 1. Gjorde Ara Abrahamian rätt i sin protest?

    • Ja
      88
    • Nej
      11


Recommended Posts

Ara Abrahamian kände sig felbehandlad efter sin semifinal i OS brottningen under dagen. Han tvekade länge om han ens skulle brottas bronsmatchen vilket han till slut gjorde och vann. Under prisutdelningen lämnar han podiet och kastar medaljen på mattan, kanske något osvenskt.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os20...ticle3099535.ab

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os20...ticle3096914.ab

 

Edit:

 

han gjorde alldeles rätt att lämna medaljen på golvet

 

Jag är beredd att hålla med, varför ska man stå nöjd och titta på när inte alls ä nöjd. Jag tycker det är härligt att han visar vad han egentligen känner och för en gångs skull känns det inte alls som det är en dålig förlorare som agerat.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Ara,han kör med raka rör och en riktig vinnare. Det är klart att man blir besviken om man inte vinner.

Ara gjorde helt rätt,det är inte en Svensk medalj det är hans medalj så han får göra vad han vill.

Sorgligt att se dock. Tycker jäkligt synd om honom.

Link to comment
Share on other sites

Go Ara!

 

Självklart kunde han han visat sin besvikelse på ett sportsligare sätt men med tanke på hur flagrant feldömt det var så förstår jag honom

 

Detta kan ju hända i alla bedömningssporter men inte blir det mindre bittert för det.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt att protestera.

 

http://hd.se/sport/os/2008/08/14/norden-ut...ntation-i-fila/

 

 

http://hd.se/sport/2008/08/14/sok-kraever-att-domarna-ska/

Östh tog sig in på rummet hos Filas ordförande Raphael Martinetti, men då brottningens regelverk inte godtar några protester tog Martinetti aldrig emot Ösths handskrivna lapp. Fila-basen ville i stället visa en videoupptagning av matchen för att bevisa Abrahamians matchavgörande mattflykt.

 

— Videostunden var generande för Fila. Ara hade kanske ett finger ute i det blå området, medan italienaren var ute med hela kroppen utan att bli bestraffad, säger Östh, som var tagen av bråket med Fila.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt!

 

Någon som vet vad domarna påstog att han gjorde fel i semin? Jag har inte hört något om det på teve...

 

Kortfattat efter hört förbundskaptenen i tv:

 

Abrahamian tilldömdes i slutet av andra perioden en poäng för att han klarade försvara sig så bra som han gjorde, detta ändras senare till att han lämnat mattan. Den blåa delen av mattan vistas han i men bara med en hand vilket är okej. Det man inte får göra att tokkrypa/rusa ut för att komma undan.

 

Vidare tycker jag det är kul att de funderar på om han ska få behålla medaljen eller ej...tyckte han gjorde rätt klart vad han själv tycker om den medaljen.

Link to comment
Share on other sites

Han skall väl inte förvänta sig varken Bragdguld eller Jerringpris för sitt tilltag... Skulle han protesterat skulle han vägrat gått upp på pallen och bara gått från cermonien. Inte demonstrativt lagt pengen mitt på mattan, känndes lite som han ville göra en grej av det.

 

Dock tråkigt att han inte gick till final.

Link to comment
Share on other sites

Han gör som han vill, är det så att han vill protestera kraftfull så ska han få göra det, OS eller inte.

 

Det är ju inte bara han som tycker att domslutet är konstigt.

 

Att det diskuteras om hans skall få behålla medaljen känns lite märkligt eftersom den ligger på mattan i Peking om IOK vill ha den.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis inte av samma dignitet som Tommie Smith och John Carlos black power protest på OS 1968 men de fick rejält med kritik för sitt "lilla tilltag" när det väl skedde. Förhoppningsvis kan detta leda till diskussioner och rejäla rensningar inom brottningens minst sagt håriga organisation. Bragdguld eller dyl tycker jag absolut inte han ska ha, men han får min sympati för det han gjorde.

Visst kunde han uteblivit från altihop och visst hade det belyst problemet, men nu kan absolut ingen blunda för det.

 

Det kan omöjligt vara särskilt roligt att ladda så länge och sedan bli bortdribblad av domare som även de står på invigningen och lovar att de ska döma opartiskt och så rätt de bara kan.

Link to comment
Share on other sites

Att det diskuteras om hans skall få behålla medaljen känns lite märkligt eftersom den ligger på mattan i Peking om IOK vill ha den.

 

:):D ......hahaha! Bra kommentar!..haha. Jag tycker han gjorde rätt som demonstrerade sitt missnöje på ett tydligt sätt. Ligger ju i tiden så att säga. :)

Vill IOK ha cirkusartister......sök någon annan! Bra jobbat Ara.

Link to comment
Share on other sites

Domarbeslutet var faktiskt rätt märkligt, ingen såg riktigt vad domaren gjorde, än mindre de två brottarna på golvet. Så han gjorde helt rätt att protestera vild, kanske ordvalet var mindre lämpligt, men så blir det i stridens hetta.

 

Att sedan demonstrativt lämna medaljen på golvet var bland det manligaste jag sett på länge, några kanske tycker det är barnsligt men jag tycker det var riktigt manligt.

 

Sverige har protesterat men tydligen tar man inte emot protester från deltagare... (???)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Och så talar advokaten och f d brottaren Pelle Svensson, med 20 års erfarenhet från Internationella Brottningsförbundet, ut i lokaltelevisionen om hur det kommer sig att det är mutor, korruption, justitiemord, rysk maffia och miljonbelopp som ligger bakom att Ara Abrahamian blev bortdömd i matchen som föranledde hans protest.

 

Får se hur detta utvecklar sig då Pelle Svensson i lokalradion sa att han varit med om att fall med mutor inom brottningen "sopats under mattan" för att skydda sporten...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Edit: Lokalradiolänk

Link to comment
Share on other sites

Och så talar advokaten och f d brottaren Pelle Svensson, med 20 års erfarenhet från Internationella Brottningsförbundet, ut i lokaltelevisionen om hur det kommer sig att det är mutor, korruption, justitiemord, rysk maffia och miljonbelopp som ligger bakom att Ara Abrahamian blev bortdömd i matchen som föranledde hans protest.

 

Får se hur detta utvecklar sig då Pelle Svensson i lokalradion sa att han varit med om att fall med mutor inom brottningen "sopats under mattan" för att skydda sporten...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Liknande uttalanden finns i aftonblaskan:

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os20...ticle3102369.ab

Link to comment
Share on other sites

Jag lider med Ara så enormt

 

Jag har varit med om mycket kämpiga ögonblick själv när det gäller idrott, både som utövare och som åskådare

 

Men fan, det som hände här var ju bara rent sagt ut vidrigt

 

 

- och nu ska IOK bestämma om han ska få behålla medaljen eller inte. Lysande, det är fan bara plocka upp den, era jävla idioter. Såg det ut som han ville ha den eller?

 

Herregud

Link to comment
Share on other sites

Då är det klart att Ara blir av med medaljen:

 

På lördagseftermiddagen bekräftade IOK att Ara Abrahamian blir av med medaljen på grund av osportsligt uppträdande.www.svd.se

 

Den olympiska eden gäller tydligen bara de tävlande, inte funktionärerna trots att representanter från båda lägren svär att de ska följa eden vid invigningen. Domarnas och organisationens uppträdande i det här fallet måste anses vara minst lika osportsligt som Aras.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att man fick medalj om man kom trea eller bättre och följde reglerna under själva tävlingsmomentet. Han har de facto, utan att under brottningen bryta mot några regler, kommit trea och därmed vunnit bronset.

 

För egen del så har OS storhet falnat markant i och med detta. Tacka vet jag VM i de olika sporterna. OS är för IOK, inte för sporterna.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att man fick medalj om man kom trea eller bättre och följde reglerna under själva tävlingsmomentet. Han har de facto, utan att under brottningen bryta mot några regler, kommit trea och därmed vunnit bronset.

 

För egen del så har OS storhet falnat markant i och med detta. Tacka vet jag VM i de olika sporterna. OS är för IOK, inte för sporterna.

 

/K

IOK jämställer Aras protest med en politisk dito occh detta är förbjudet. Jag minns någon serbisk idrottare som tog vm guld, i simning, tror jag det var som hade en t-shirt på sig med texten Kosovo är Serbien. Detta skedde kort efter det att Kosovo utropade sig självständigt. Mig veterligen blev han också av med sin medalj.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att man fick medalj om man kom trea eller bättre och följde reglerna under själva tävlingsmomentet. Han har de facto, utan att under brottningen bryta mot några regler, kommit trea och därmed vunnit bronset.

 

För egen del så har OS storhet falnat markant i och med detta. Tacka vet jag VM i de olika sporterna. OS är för IOK, inte för sporterna.

 

/K

IOK jämställer Aras protest med en politisk dito occh detta är förbjudet. Jag minns någon serbisk idrottare som tog vm guld, i simning, tror jag det var som hade en t-shirt på sig med texten Kosovo är Serbien. Detta skedde kort efter det att Kosovo utropade sig självständigt. Mig veterligen blev han också av med sin medalj.

Man bedömde det som misskrediterande av medtävlande och stick i stäv med OS anda, inte politiskt.

Min poäng är att han inte gjorde det under pågående tävling och att OS suger fett och brottning ännu mer. Min son ville börja brottas men det utgår nu till förmån för asiatisk pyjamassport. Aldrig i h-vete att han får börja brottas.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Ara borde verkligen tilldelas Bragdguldet. Sättet han visade sitt missnöje med tycker jag var stilfullt och jag tror inte han bryr sig ett skit om att de tar ifrån han bronset. Han vill inte ha det ändå.

 

Skönt att någon står för vad de tycker. Alla mellanmjölks-svenssons som tycker att det var osportsligt och ovärdigt borde skämmas. Varför ska han stå där på prispallen och låtsas som inget har hänt? Det var en skandal av STORA mått. ALL heder åt Ara.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...