Jump to content

Vinterhandske för polisbruk

Fu Frippe

Recommended Posts

Vänder mig med förtroende till er, kära forumvänner.... :)

Nu blir det snart kallt, blåsigt och fuktigt för oss stackare som arbetar utomhus och därför skulle jag vilja ha in förslag på en handske som passar under den kalla delen av året. Skyddshandsken jag använder idag, (se nedan), är för kall för att använda på vintern.

Krav/önskemål:

* skydd: Den ska klara en skyddsvisitation så någon form av skär/stickskydd skall finnas. Kör i dag med Hatch Friskmaster Max, så ett skydd i minst den klassen vore önskvärt. Har den dessutom skydd mot kroppsvätskor är det en bonus.

* känsla: Den ska klara en skyddsvisitation och känna i fall den man visiterar har något i fickorna eller på sig som kan skada mig eller någon annan. Behöver inte vara värsta kirurgkänslan, bara så att man inte missar något farligt.

* Varm: Den ska klara kyla och vind, men det behöver inte vara en "polarhandske gjord i sälspäck" om ni fattar vad jag menar.

* Vattentålig: Den ska tåla väta.

och givetvis skall den vara i mörk färg så att den passar till uniform.

EDIT:

(Är den dessutom snygg, tuff och billig så är det en bonus! :rockon: )

Edited by Fu Frippe

Jodå, jag får handskar av polisen, men vintermodellen är av typen fodrad skinnhandske, utan skydd och dålig känsla...

Jag har kollat på fodret till Hatch handskarna, men jag vill ha fler förslag, aldrig fel med ett omfattande beslutsunderlag.

Edited by Fu Frippe

Det här är OT men då trådstartaren efterfrågar handskar med känsla vid visitation så kommer jag med ett litet tips.

En kollega har en vän som gjort en reportage serie där de följer ett antal missbrukare. Under en intervju så säger en av missbrukarna att om han misstänker att han skall visiteras så tar han redlinepåsen med narkotika, andas på den och "fäster" den på axeln. "ångan" från utandningsluften gör att påsen liksom fäster på huden på axeln/baksidan av ryggen. Där missar polisen, enligt honom, alltid att hitta den.

Jag förstår precis hur han menar. Om man ens känner över baksidan av axeln/axlarna så är det ytterst svårt att känna en redlinepåse genom tröljor och jackor (missbrukare har ofta ganska många lager på sig)

Så man kan med fördel vid visitation känna noggrannt runt axel/överdel av ryggen. Speciellt om kläderna sitter löst runt halsen (vilket han föreslog så att det går enkelt att stoppa in handen och fästa påsen)

Att tänka på...

Det är det jag försöker ta reda på... :clap:

Skämt åsido, känslan kan man göra lite avkall på, den ska dock vara tillräckligt känslig för att jag ska kunna känna om den visiterade har något farligt på sig först och främst. Det är bättre att missa ett gram knark än att få en mejsel i magen...

Misstänker man narkotikabrott brukar de oftast få följa med in på station för urin/blodprov och då görs en mer noggrann kontroll där.

Edited by Fu Frippe

Det kan inte vara ett alternativ att köra med en förstärkningshandske över de vanliga, som sedan får slitas av tillfälligt när det ska finmotorikas? Eller tänker jag för mycket finska vinterkriget nu? :)

Edited by LeadHead

Det kan inte vara ett alternativ att köra med en förstärkningshandske över de vanliga, som sedan får slitas av tillfälligt när det ska finmotorikas? Eller tänker jag för mycket finska vinterkriget nu? :baskerPa:

Nja, skulle avföringen träffa fläkten så kan det bli jobbigt med extra handskar ovanpå.

Det alternativ som ligger bäst till är nog Hatch egen innerhandske, men jag får prova och se hur motoriken påverkas...

Det kan inte vara ett alternativ att köra med en förstärkningshandske över de vanliga, som sedan får slitas av tillfälligt när det ska finmotorikas? Eller tänker jag för mycket finska vinterkriget nu? ;-)

Nja, skulle avföringen träffa fläkten så kan det bli jobbigt med extra handskar ovanpå.

Det alternativ som ligger bäst till är nog Hatch egen innerhandske, men jag får prova och se hur motoriken påverkas...

Rattmuff kanske? Vi vet ju alla att ni bara åker radiobil ändå :baskerPa:

Handsken enligt önskad "spec" ser ut att vara nått för NASA,, dock falierar allt på priset..

På kalla övning kör jag dubbla handskar, tunna "tigera" +överdrag vante men avtagbar "fingertopp", ger smidighet värme och känsla i de olika variationerna,, dock kanske det tar för lång tid för farbror blå när fläkten blir full med avföring.

;-) en skoter har el-uppvärmda handtag... Kan lösningen vara att ha batteripack på ryggen och elhandtag på pistol och batong? vi kyla används tunna smidiga handskar och pistol/batong i hand ständigt! därmed infinner sig smidighet+värme+beredskap! ( ska ta patent på lösningen) :baskerFN:

//Pax

• 6 months later...

Får väl ta och redovisa resultatet: det blev Hatchs egen värmelinerhandske. Den blev billigast och bäst utifrån de givna förutsättningarna kontra den bistra verkligheten. Kan återkomma med recension senare...

Tack för all input!

Då Terräng inte har haft värmelinern inne på lite över ett år blev det inköp från annat ställe. PM till mig om ni vill veta var...

• 3 weeks later...

Efter en veckas fälttest på, och omkring, Baltiska Hallen, så måste jag säga att jag är nöjd med värmelinern. Man blir inte immun mot kyla, men ner till några minusgrader så blir det i alla fall möjligt att arbeta med skyddshandskar under några timmar.

Batongsvingning och torrdrag av pistol funkade alldeles utmärkt, liksom utpekande av väg runt avspärrningar... :uuh:

"K*ken, ballen, Baltiska Hallen" :-P

Edited by Fu Frippe