Jump to content
Sign in to follow this  
Max

KSP 58 short?

Recommended Posts

Nu när allting ska vara mindre (AK5D, KSP90B) så vore det inte en ide att korta ner Kulspruta 58 lite grann också. Korta ner pipan lite, sätta på en ny kolv och kanske sätta på ett ordentligt handskydd. Då skulle den ju bli både lättare och smidigare.

Skulle det funka eller är det någonting som jag missat?

Jag har ju inte gjort lumpen än så jag har ju inte så stor erfarenhet av den...

Eller finns det en sådan version redan kanske?

Tror faktiskt inte det finns något behov av en "Kulspruta 58 short" De förband som använder ksp på patrull och dyl där en kort ksp är bra börjar mer och mer gå över till 90:tian. Kulspruta 58 tror jag mer och mer halka ner i användningen till ett "fast försvars vapen".

Dock skulle faktiskt jag gärna se en Kulspruta 58 short. Ser man t.ex. på jänkarnas SEAL:s så fattar jag det som att de gärna använder M60 E3 p.g.a. att den är av kalibern 7.62. Det är kanske en fråga till LRRP om hur USA:s försvar ser på medeltung kontra lätt ksp?

En 7.62:a slår igenom mer än vad en 5.56 gör, det är ju bara att konstatera. Ja, jag röstar för en Kulspruta 58 short med ett handskydd likt det på E3:an och nerkortad. Någon som vill ta upp det med ÖB? :D

EOD

Guest

nån som vet vilka förband som fått ut ak5b? aldrig sett en bild på ksp90b. Någon som sitter på en sådan?

Svenno, om du menar AK5D så vet jag att FJS och MP på LG har fått ut dem.

Svenno....ak5b finns ju ute på var och varannat förband.

ak5b.jpg

Du menar inte typ ak5c/d

ak5d.jpg

ak5d

David är det vad jag vet bara jägare som fått ut. Vet inte något fått ut ak5c ännu.

EOD

Guest

självklart menade jag ak5D, förlåt.

Tackar så mycke för bilderna. Det där med att jägare ska ha fått ut ak5D är väl både rätt o fel. Jägarna på K3 har t.ex. inte fått ut dessa.

KAn tänka mig att fördelen i stiby är stor med en kortare variant men annars förmodar jag att så värst många inte kommer få ut D-modellen. Ser hellre att de flesta får ut vanliga 5:an fast med bärhandtag och bra sikte, antar att detta kommer ske, när vet man dock ej.

Guest Sudden

Någon som kan berätta lite om de nya siktena på Ak5C/D?

Skulle alla Ak4 oxå få nått liknande eller?

Och det där med LG och Ak5D; Ska stadsskytte få ut den eller? Borde de inte ha kvar Ak4, den går väl igenom väggar mm.

Förlåt att jag är så obildad och inte insatt i dessa sammanhang... =o/

Tjena!

Ang. Ksp-58, detta från FMV (Per Arvidsson):

REMO ksp 58b till ksp 58d. Lista över förändringar vid REMO ksp 58b till ksp 58d:

-100 mm kortare pipa.

-Reducera vikten med ca 2 kg.

-Inskjutbart axelstöd.

-Gasregulator med max två gaslägen.

-Ny flamdämpare, för skjutning i mörker med goggels.

-Vapenkena (m/ak4), så lång som möjligt.

-Pistolgrepp fram.

-Handskydd.

-Inga öppna riktmedel.

-Svart (i.s.f. grön).

-Reducera tillbehören.

-Ammunitionskassett för minst 100 ptr

Huvudkraven är: 20 cm kortare, 2 kg lättare, samt reducerad mängd tillbehör.

Inte en susning på om det är bestämt att det skall bli så här eller om det bara är tänk, heller inte någon tidsram som det skall vara ordnat.

Men jag tycker det låter bra :D

Låter ganska schysst!! :)

Var har du fått infon ifrån?

Bahabba, dreggel, dreggel!!! WHOO!! :P

Ja, du fattar kanske vad jag menar 2Sharp, vill ha en sån.

Tänkte på en sak bara, Ammunitionskassett för minst 100 ptr, det blir en vanlig som hänger i den gamla fästena, info kommer ju från FMV så det kan ju vara lite svårt för dig att veta... Tycker bara att den skulle bli lite sidotung om man skulle göra så. Skulle vara bra om den kunde hänga under som Kulspruta 90 men då kommer den ju ivägen för patron-ut-kastet....

Ja, ska bli kul att se den, om och när den kommer ut.

EOD

Tjena!

Ang. Ksp-58, detta från FMV (Per Arvidsson):

REMO ksp 58b till ksp 58d. Lista över förändringar vid REMO ksp 58b till ksp 58d:

-100 mm kortare pipa.

-Reducera vikten med ca 2 kg.

-Inskjutbart axelstöd.

-Gasregulator med max två gaslägen.

-Ny flamdämpare, för skjutning i mörker med goggels.

-Vapenkena (m/ak4), så lång som möjligt.

-Pistolgrepp fram.

-Handskydd.

-Inga öppna riktmedel.

-Svart (i.s.f. grön).

-Reducera tillbehören.

-Ammunitionskassett för minst 100 ptr

Huvudkraven är: 20 cm kortare, 2 kg lättare, samt reducerad mängd tillbehör.

Inte en susning på om det är bestämt att det skall bli så här eller om det bara är tänk, heller inte någon tidsram som det skall vara ordnat.

Men jag tycker det låter bra :)

Var tog "c"-modellev vägen? :)

Vapenskena är nog på väg, de byter i så fall ut locken på vapnen, för att kunna sätta på samma skena som på AK4/5, och Kulspruta 90. Tänk så mysigt att ha rödpunkten på 58:an också!

Varför skulle de måla om dem till SVART? FM går väl ifrån svart till grön nu på bl.a. AK4 för att alla FM:s vapen ska vara gröna och polisens svarta?

Vad är det för tillbehör som inte skulle behövas längre?

Am.kasett med 100 bulor är inga problem, det går i dagsläget också, med lite vilja, en skvätt våld, och rejält infettat band.. ;)

Fanken trodde du var riktig ingenjör Ing? Riktiga ingenjörer slänger upp 249 bulor på axeln och slänger kassetten åt hel#te. Sett det på en instruktions film…Full Metal Jacket tror jag den heter…:P

Skämt å sida, tycker faktiskt att det fungerar bästa att slänga upp det på axeln. Inte så bra om man ska ut och marschera, blänker ju en del. Men man kan stoppa in det i en gammal skyddsmaskväska och dra ut det till axel när det smäller till. När det börjar ta slut så hänger laddaren på ett nytt band bara, den ligger förhoppningsvis fint på ryggen så att laddaren kommer åt.

Mycket kul man kan hitta på när man tänker.

EOD

Äääh, 100 bulor är ett gott eldöppnande, därefter kommer laddaren löpandes med mer am. På tillbakavägen har man då en kasett kvar med 100 bulor till. Slut, Frågor? :)

En fråga bara nu när det verkar som samtliga på tråden verkar hurra över en kort variant av Kulspruta 58:an.

Blir inte rekylen fördjävlig om man minskar vikten ännu mer?

Precisionen och räckvidden på vapnet försämras ju också om man kortar ned pipan? Eller?

Har ingen personlig erfarenhet av vapmet i fråga, men mina funderingar kanske inte är helt obefogade?

Hälsningar, en eftertänksam Foxtrot Lima ???

Precision och ksp 58 hör inte riktigt ihop. Ksp'n är till för understöd=mycket bly i luften :)

Men det är ju inte fel att träffa saker på över 100 meter avstånd också... ;)

Projektilhastigheten försämras också, och det förringar väl lite av 58:ans egentliga värde jämfört med 90:an, dvs. dess utgångshastighet och samtidigt genomslagsförmågan mot skydd/pansar??

Försöker bara förmedla en mer nykter syn bland allt "Full Metal Jacketande"... :)

Hälsningar, Foxtrot Lima

11,6 kg - 2 kg låter bara positivt! :)

Fick tyvärr aldrig testa på mejning skarpt med KSP, men tittar man på de "dokumentärer" på t.ex. discovery om SEAL. (jaja...)  Där de skjuter med M60 (8,5kg enligt http://www.gunnery.net/glossary/m-glossary.html  10,5 kg enligt boken "vapenlära för armén" Skumt.) från axeln så ska det väl inte vara omöjligt att göra samma sak med 58:an? Särskilt inte om man samtidigt som man dragigt ner vikten satt på vettiga handskydd/grepp där fram på den. Precitionen på en Kulspruta 58 på långre avstånd om man kortar pipan med tio cm? Tror inte att det gör någon skillnad på de avstånd som det handlar om här.  En KSP är inte till för att vara ett priskskyttevapen. Över 2-300m så lär det inte vara pipan som påverkar om man träffar eller ej.

Mindre vikt är guld värt bara det. Det vet alla som har släpat runt på den. ;)  Och det man saknar i precision kompenserar man med längre eldskurar :P  

På 300m även om inte varje kula träffar så kommer dom som befinner sig i målområdet garanterat att ta skydd. Och då kan man omgruppera etc. :)

Om vi tar och glömmer precisionen då...

Men rekyl då? Ju mer man minskar vikten, desto mer får kroppen ta upp i form av rekyl. Visserligen kan man antagligen lösa det genom diverse förändringar på vapnet, men ändå.

Och genomslagsförmågan då?

Hälsningar, en nyfiken (och aningen sömnig) Foxtrot Lima :)

Hmm. Problemet som jag ser det är att om dom vill dämpa mynningsflamman för att kunna annvända bildförstärkare så rimmar det illa med att korta pipan iofs så har det ju skrivits tidigare i denna tråden att en ny flammdämpare är aktuell för konfigurationen.

Problemet med kortare pipor är ju att kulornaskrut brinner i en viss hastighet. Om man då skaffar en kortare pipa så hinner inte krutet brinna upp, vilket resulterar i en större eldsflamma.

Angående rekylen så tror jag inte att den blir så hemsk om man lättar den lite.

Precisionen. Borde inte bli så lidande. 58:ans piplängd är enligt böckerna 54,5cm Att jämföra med AK4:ans 45cm. Kapa av tio cm 58:a pipa och du får ca 45cm (som på AK4:an).

Förövrigt så tycker jag att 58:an är ett utmärkt men kanske lite tungt för vissa. Så ett lättande av 58:an är ju en demokratisk handling så att alla kan få njuta av livets solkensstunder. Och det går aldeles utmärkt att mata från höften med den, vilket ser skönt och avslappnat ut. =)

Tillägg.

Min undersökning av piplängderna på dom olika vapnen borde ju bli den att eftersom eldsflamman är ok på en AK4:a så borde den även bli det på en kortad 58:a. Visst jag vet att KSPn brinner lite mer ur pipan än vad AKn gör men det borde man ju kunna råda bot på?

Guest Greven

Jag älskar Kulspruta 58 - var en av de sista årskullarna som fick ta den gamla skyttemedaljen med vapnet i fråga.

Vikten torde reduceras avsevärt enbart genom att ersätta den förbannade kolven med lättare material. Längden har aldrig bekymrat mig, men det är klart att vapnet blir lättare att hantera om det är kortare samt med pistolgrepp fram - mycket bra!

När det gäller kasset brukar jag altid ta en närlyslåda, slänga upp på en LK35 mes, göra ett utmatarhål i lådan och trycka ner 1000 bulor. Rätt maxat att ha 1000 plugg bandat på ryggen och sedan bara meja.

Jo det stämmer FL,, Den FJS patrull som skidade mot nordpolen samtidigt som Skinnarmo & Co hade med sig en mycket lättad prickskyttegevär 90, och denna skulla vara högst otrevlig att skjuta med pga. den läga vikten, så helt klart blir det på det viset.

Dessto mindre massa iu vapnet som tar upp momentet av kulan som lämnar pipan, desto mer får kroppen ta upp.

Fairfax

Tjena,

Lite dålig tillgång till nätet för tillfället, därav mitt sena svar.

Jag tro inte att rekylen blir ett problem, jag har skjutit löst från axeln, inga som helst problem förutom tyngden på vapnet.

Vilket skulle lösas av lättare vikt.

(Är väl medveten om att rekylen inte är den samma på löst som på skarpt, read on...)

Skjutit skarpt stående och tycker inte att det är svårt alls, håll i bara!

Jag väger iofs 100 kg och det lär ju hjälpa :)

Säkert blir det lite obalans i vapnet med en "låda"  för typ 100 plugg, men jag är beredd att ta det.

Nackdelen med pungen är att om man bär omkring på vapnet med pungen tycker jag att det har en tendens att trassla sig lite, sedan om du ligger mot något under skjutning så är det lätt att få eldavbrott.

Ang. sämre precision tror jag att det är högts marginellt, om ens mätbart.

Som jag har förstått är det att man kortar visirlinjen som är den största boven vid korta pipor, inte längden i sig.

Exempelvis på kortpipiga pistoler/revolvrar så är ofta den tekniska precisionen bättre än skytten kan utnyttja. Montera den i ett skjutstöd (ex: Ransom rest) så får du en bra träffbild.

Säkert finns det skillander mellan pistol/revolver ammo och i detta fallet 7.62, men jag tror ändå att skillnaden i piplängd inte märks rent praktiskt.

En kraftigare mynningsflamma kan ju alltid lösas med en förbättrad flamdämpare?

Jag hade gärna sett 58'an kvar i denna version, förbannat bra vapen! (och kul...)