Jump to content

Sverige - Stridshelikopter

Runningback

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Problemet där var att SK60 har ingen radar eller andra hjälpmedel för att finna målen. De måste se målet med ögonen för att kunna skjuta.

Övervärdera varken radarn eller den elektroniska kartan...

Titta på A10.. En kärra i sin grundkonfiguration med bara karta och kompass.

Sedan skall man ABSOLUT INTE övervärdera den elektroniska karta som finns i AJ (eller ja fanns) dess sidfel kunde bli riktit vidrigty stort vid fel input....

Vi snackar om km.... Så där gäller det också att köra "med fingret i spåret"....

LA systemet hade kunat vara riktigt bra i Norrland om det hade fått vara ett krigsförband med bättre tränade piloter.

Det var väl så att många av dem som var krigsplacerade där var civila piloter???

Undrar om inte det är enbart skitsnack att sverige skulle köpa cobra helikoptrar efter vietnam. tänk på alla helikoptrar som dom dumpade i kinesiskahavet när Saigon föll 75.

Dessa dumpades väl i sjön för att man skulle kunna ta emot fler hkp på hangarfartuget uinder den sista evajueringen av saigon???

Så man fickmut så många som möjligt utan att flygdäcket blev fullt???

Ser inte riktigt vad detta har med erbjudandet som skulle kommit under 70 talet??

LA systemet hade kunat vara riktigt bra i Norrland om det hade fått vara ett krigsförband med bättre tränade piloter.

Det var väl så att många av dem som var krigsplacerade där var civila piloter???

Det var veteranerna som var krigsplacerade på LA. Ett antal av dessa var från det civila, men de flesta av dem var navigatörer, sen fanns det lite teknisk personal från dåvarande StnKomp som även var navigatörer. De flesta piloterna var stationerade på flygskolorna i Uppsala och Ljungbyhed. I Uppsala tränade de ganska mycket skjutning eftersom det då också ingick till stor del i GTU:2. Jag var med om mer skjutövningar under ett år på LA än på 3 år på tunga system.

I Uppsala tränade de ganska mycket skjutning eftersom det då också ingick till stor del i GTU:2. Jag var med om mer skjutövningar under ett år på LA än på 3 år på tunga system.

Med andra ord fanns kunskapen om att flyga lågt och slå hårt......

De papper och liknande jag har sett på hur de skulleunderstödja markförband ger intrycket av att de kunde varit vettiga att ha....

*MINNE* Blev överflygen av en SK 60 på navövning i djupaste småland i mitten av 90 talet. Satt i bilen när de kom på SKITLÄGST :) Vågar påstå att om de höll den höjden radiotyst (eller lägre) skulle det ara svårt att hitta dem även i norrland med deras toppar och dalar....

Sedan... Det finns ett område där vi VERKLIGEN hade behövt LA förbanden...

i ett CSR läge...

De tillsammans med en beväpnad version av HKP 11 eller 14-15 hae kunnat funka som en riktigt bra grogrund för att kunna utveckla stridsteknik och annat.

Likadant i rollen att utveckla TATACP funktionen i Sverige....

Men men... Nu, har vi tappat den uppbyggda kompetensen på samma sätt som vin riskerar att göra om folket som jobat med HKP 9A

Undrar om inte det är enbart skitsnack att sverige skulle köpa cobra helikoptrar efter vietnam. tänk på alla helikoptrar som dom dumpade i kinesiskahavet när Saigon föll 75.

Dessa dumpades väl i sjön för att man skulle kunna ta emot fler hkp på hangarfartuget uinder den sista evajueringen av saigon???

Så man fickmut så många som möjligt utan att flygdäcket blev fullt???

Ser inte riktigt vad detta har med erbjudandet som skulle kommit under 70 talet??

nja, jag menade att mycket matriell blev väll dumpad eller sprängd. det var bara något jag satt och funderade på, med andra ord så har det igentligen inget med saken att göra.

jag hörde lite olika versioner av affären, men vem vet. om det nu stämmer gjorde sverige en jäkla tabbe.

• 2 weeks later...
....

Sedan... Det finns ett område där vi VERKLIGEN hade behövt LA förbanden...

i ett CSR läge...

De tillsammans med en beväpnad version av HKP 11 eller 14-15 hae kunnat funka som en riktigt bra grogrund för att kunna utveckla stridsteknik och annat.

Likadant i rollen att utveckla TATACP funktionen i Sverige....

Men men... Nu, har vi tappat den uppbyggda kompetensen på samma sätt som vin riskerar att göra om folket som jobat med HKP 9A

mmmmm där skulle ju faktiskt det behövas...för vad finns för understöd förutom 39:an???

• BlåGul -1
Såg när jag var i Boden att det stog en AH-64 Apache eller AH-64D Longbow ,men är inte säker den stog på så långt håll.

Om det var jänkarna eller om svergie håller på att prova ut dom?

Mer info.

Nu kommer en rad frågor!

1. Läste artikeln på F 21 sida.

F 21 önskar engelsmännen lycka till

Fattar jag det rätt att detta var ett test som engelsmännen genomförde för att testa helikoptrarna i snö eller var det vi svenskar som ville se hur de klarar sig i svensk vinter?

2. Är det någon som vet om man ens börjat kolla på attackhelikoptrar från svenskt håll?

3. Luftburna Bat ska om jag inte har helt fel vara "operativ" om några år, typ 2005. Rätta mig om jag har fel men brukar inte luftburna enheter ha understöd från a-hkp och var är dem i så fall. Har man tänkt att hänga en kille på hkp 15 med en ksp 58 eller blink.gif ?

Undrar en Ing:are

EOD

• 3 years later...
Det är säkert så att det har funnits en mängd amerikanska surplus-helikoptrar till salu och att inledande kontakter har tagits med FMV eller andra företrädare för svenska staten. (något som säkert har inträffat för de flesta idag existerande vapensystem).

Om Sverige däremot någonsin har övervägt att köpa in attackhelikoptrar och mer seriöst börjat titta på det ur ett inköpsperskpektiv låter jag vara osagt och ryktesklassificerat tills motsatsen är bevisad. (Om så har varit fallet borde det vara ganska lätt att hitta skriftliga källor).

Utan att alls vara någon doktrinexpert så tror jag inte att attackhelikoptrar stog så högt på den svenska materialagendan under tidigt åttiotal. Det var nog mera JAS, TGB, ubåtsbekämpningssystem och "sega gubbar" med hängande hjälmdok som gällde...

(I Garbo framställs det, om jag minns rätt, som att köpet var på G men att de fega politikerna inte vågade pga Vietnamopinionen).

Bläddrar just i boken Arme`flygetshistoria och där står det på sid 393-394 att de var för gamla och bara hade ett användnings område, dessutom ansågs från flygavdelningen att opositionen motskulle vara för stor.

Opositionen var i det här fallet INOM arme´n ! Dvs från de som skulle hamna längre ner på priolistan.

Fmv vart kontaktade av Osterman ang helikoptrarna så det var inget som fm letade efter.

Så har iallafall jag fattat det!

• 11 months later...
Det jag hört är att FM tänker på AH-2 Rooivalk. Kan dock inte bekräfta med nån källa.

Det tvivlar jag mycke på, då Denel inte vil bruka mera pengar på Rooivalk.

Denel has now decided that the Rooivalk, on whose development the government spent R8bn, is not commercially viable and it will not spend any new money on the helicopters.

LINK: Businessday

Man borde faktiskt återinföra LA tills attackhelis de fakto finns att tillgå.

Det jag hört är att FM tänker på AH-2 Rooivalk. Kan dock inte bekräfta med nån källa.

Som Regstrup nämner så har Denel i och med förlusten i fighten om Turkiet kontraktet helt lyft händerna från Rooivalk. De har dock fått kontraorder av regeringen som vill tillsätta mer pengar till dess införande i SA:s försvarsmakt (den är inte helt operativ och saknar flera vapensystem). Sydafrikas försvarsmakt har nu själva kontrat med att DE inte är säkra på att de vill ha den om inte de garanteras en maskin som fungerar som broschyren inom 2 år.

Ingen står direkt och bankar på dörren att få köpa den maskinen.

Definitivt inte Sverige och helikopterflottijen, det finns INGA konkreta planer på detta. Om du läser lite här på forumet eller på mil.se så ser du att Hkpflottiljen/FMV har "relativt" påtaglig friktion vad gäller dels införandet av två nya hkptyper och dels modifieringar av befintliga typer till nya uppgifter. Lägg till en mörk tid i backspegeln som fortfarande utreds, nu även på organisatorisk nivå, och en sisådär stämning högt som lågt.....gott nytt år.

Edited by Danne

Lägg till en mörk tid i backspegeln som fortfarande utreds, nu även på organisatorisk nivå, och en sisådär stämning högt som lågt.....gott nytt år.

Vi får väl hoppas att de som bestämmer inser att helikoptern är en bra uppfinning, som faktiskt är bra att ha med sig i ett krig, så att de inte lägger ner helikopterverksamheten och hoppas på att Norge ska kunna ställa upp med det som eventuellt kanske kan behövas någon gång. Personligen tycker jag att det alltid har satsas för lite på helikoptervapnet i sverige. Det var ju lite lovande i mitten på nittiotalet då vi hade ahkp på prov i landet och undertecknad gick omkring med blå basker prydd av ett bevingat svärd. Då var väl vår militära helikopterförmåga på sin höjdpunkt tror jag :D

/E

Lägg till en mörk tid i backspegeln som fortfarande utreds, nu även på organisatorisk nivå, och en sisådär stämning högt som lågt.....gott nytt år.

Vi får väl hoppas att de som bestämmer inser att helikoptern är en bra uppfinning, som faktiskt är bra att ha med sig i ett krig, så att de inte lägger ner helikopterverksamheten och hoppas på att Norge ska kunna ställa upp med det som eventuellt kanske kan behövas någon gång. Personligen tycker jag att det alltid har satsas för lite på helikoptervapnet i sverige. Det var ju lite lovande i mitten på nittiotalet då vi hade ahkp på prov i landet och undertecknad gick omkring med blå basker prydd av ett bevingat svärd. Då var väl vår militära helikopterförmåga på sin höjdpunkt tror jag :rolleyes:

/E

Sedan dess har man skrotat pansarvärnsraketerna till Hkp9, och låtit bli att köpa till det till de nya hkp:erna. SMIDIGT!

Sedan dess har man skrotat pansarvärnsraketerna till Hkp9, och låtit bli att köpa till det till de nya hkp:erna. SMIDIGT!

Smidigt och smidigt, den svenska försvarsmakten av idag har andra uppgifter att lösa än gårdagens.

HKP-9A med HELITOW-sikte och TOW-robotar togs fram för att möta dieselkosacker på våra hedar och myrar på samma sätt som brittiska Lynx'ar skulle jaga dem i västeuropa, d.v.s. tunna ut leden något och köpa tid innan den egna pansarspjutspetsen skulle slå dem den lede fi.

Pansar var inget som var vare sig påtänkt eller önskvärt. Helikoptrarna skulle vara billigast möjliga och finnas i ett antal så att de kunde göra nytta.

Som system så är det ett slöseri med pengar. Men som simuleringsverktyg så räcker det med siktet, och mig veterligen så har vi det kvar samt piloter som vet hur man använder helikoptrarna.

Vid insats utomlands så är en riktig attackhelikopter att föredra, med bepansring, sensorer, vapensystem med olika nivåer på verkan och priskategorier (face it, att jaga jeepar med "frihetskämpar" med en PV-robot är även det onödigt dyrt) och framför allt, ett vettigt motmedelssystem!

Förhoppningsvis så har vi några utländska kollegor med oss som kan låna ut attackhelikoptrar med besättning åt oss.

Jag hade gärna sett att vi köper in bra saker att hänga på våra helikoptrar, men även du måste inse det att man kan inte använda allt på alla! Det är vansinne att hänga på PV-robotar på de HKP-14 vi köper in. De är inte gjorda för att användas på det sättet då vi valde sjö-versionen att latcha med.

Däremot så skulle en robot motsvarande Sea Skua eller NSM vara guld till den pippin.

Att sen hänga vapen på den mycket lilla HKP-15. Tveksamt om det är värt det.

Att sen hänga vapen på den mycket lilla HKP-15. Tveksamt om det är värt det.

Tja, den skulle ju kunna, om man av någon anledning vill, ersätta nian rakt av. A109or flyger ju utomlands med Helitowsikte och TOW-lavetter. Men jag tror inte att Pvhkp är vad vi behöver med dagens inriktning. Lätt beväpnad spanings/flerfunktionshelikopter a'la ARH konceptet skulle nog kunna vara något däremot. Men det är väl något åt det hållet vi tänkt ha Hkp 15 till. Sen, som komplement till den skulle man kunna ha Ahkp för CAS, spaning, eskort mm.

/E

Tja, den skulle ju kunna, om man av någon anledning vill, ersätta nian rakt av. A109or flyger ju utomlands med Helitowsikte och TOW-lavetter. Men jag tror inte att Pvhkp är vad vi behöver med dagens inriktning. Lätt beväpnad spanings/flerfunktionshelikopter a'la ARH konceptet skulle nog kunna vara något däremot. Men det är väl något åt det hållet vi tänkt ha Hkp 15 till. Sen, som komplement till den skulle man kunna ha Ahkp för CAS, spaning, eskort mm.

/E

Bra smash där Erik_G.

Det vore ju i och för sig en schysst förmåga som faktiskt inte kräver så mycket mer än kanske visst skydd mot finkalibervapen, men jag har aldrig sett att den rollen stått med på HKP-15s resmué (utbildnignsplattform, OPFOR, ubåtsjakt, MEDEVAC, SAR, Tp och VIP-tp).

TOW finns ju redan i organisationen, HELITOW-kompetensen finns. Jag hoppas att vi inte slängt alla 30mm AKAN-kapslarna som satt under attackviggen och lätta attacken, och att vi har ARAK-kapslar kvar. Då är det ju nästan gratis... :-P:baskerPa:

Finns det i nuläget något schysst FLIR-sikte med målutpekningsfunktion att häkta på A109s tak? FLIR'en som sitter i är väl främst för navigeringssyfte?

Edited by Sytare

Bra smash där Erik_G.

Det vore ju i och för sig en schysst förmåga som faktiskt inte kräver så mycket mer än kanske visst skydd mot finkalibervapen, men jag har aldrig sett att den rollen stått med på HKP-15s resmué (utbildnignsplattform, OPFOR, ubåtsjakt, MEDEVAC, SAR, Tp och VIP-tp).

TOW finns ju redan i organisationen, HELITOW-kompetensen finns. Jag hoppas att vi inte slängt alla 30mm AKAN-kapslarna som satt under attackviggen och lätta attacken, och att vi har ARAK-kapslar kvar. Då är det ju nästan gratis... ;-):dribble:

Finns det i nuläget något schysst FLIR-sikte med målutpekningsfunktion att häkta på A109s tak? FLIR'en som sitter i är väl främst för navigeringssyfte?

Det ryktas väl om att det tittats på en del lite "sexiare" vapenalternativ till Hkp 15 än ksp 58 för lösnäseuppdrag. Huruvida det fortfarande är intressant vet jag inte. Men A109 är ju väl beprövad som beväpnad militärhelikopter, så vill vi hänga på pangare på den så går det. Om man kan vara så häftig att man kan hänga på AKAN-poddar från Viggen vet jag inte. Låter lite tungt tycker jag. Man vill ju kunna manövrera också. En Hkp 9 var ju inte direkt någon racer med full tank, vapensystem och fyra Rb 55.

Jag vet inte vilka versioner av Helitow som de som hade det på A109 hade, men Helitow fanns med FLIR (vi hade EN kärra med FLIR-sikte på Malmen 1995) och enligt reklamen, även med Hellfirekapacitet.

/E

Mer beväpning än tappmonterad ksp58 är något man utreder om jag kommer ihåg rätt från Helikopterflottiljnytt. Om det kommer beväpning för Hkp15A så tror jag det kommer att röra sig om ”kapslar” av två typer, dels en 12.7 mm ksp-kapsel och 2,75” raketkapsel. Två vapensystem som sedan länge har används på detta hkp-system. Systemen kräver inte någon målbelysningsmodul, utan är ostyrda vapensystem. De kräver att man installerar en nedfällbar sikte/HUD men det är ett enklare ingrepp i detta sammanhang. Enligt mig så är uppgifterna eskort och CAS viktigare för Hkp15A i dagläget än stridsvangsbekämpning.

Om man senare vill införa målbelysningsmodul till Hkp15 systemet så tycker jag att man först då ska börja med våra 8st Hkp15B, för att möjliggöra medförande av Sjömålsrobot 17. En kombination av 2-4st Sjömålsrobot 17 och en 12.7 mm ksp-kapsel kan nog vara ett bra motmedel för Visbykorvetterna och som ett bra inlägg i nationsförsvaret.

Detta är det jag hoppas på och som jag ser skulle vara ekonomiskt försvarbart med den budget FM har.

Om ni vill läsa mer om vad för vapensystem som redan finns för Hkp15 klicka här. AW109 LUH

/3924

Edit: stavning.

Edited by 3924

Om man kan vara så häftig att man kan hänga på AKAN-poddar från Viggen vet jag inte. Låter lite tungt tycker jag. Man vill ju kunna manövrera också.

Pjäsen väger någonstans runt 130 kg, sedan tillkommer ammunition på minst lika mycket (för 150 bulor), plus att kapseln är två meter lång... kan bli knepigt med två sådana bestar, för att inte tala om rekylkrafterna.

Men anrika FFV hade ju en gång i forntiden något som kallades för Uni-pod 0127, med en 12,7 mm ksp och 200 bulor. Var tänkta att hängas bland annat på hkp 9, men jag vet inte om det någonsin blev verklighet. Ingen som har några sådana liggandes bakom soffkuddarna (bildligt talat) ?

Amrisarna har ju sina "miniguns" och FFAR på Littlebird. Kanske man kunde ta och montera 2 ARAK poddar?

ah-6-rockets.jpg

Vet inte hur mycket en sån väger, men det kan inte vara för mycket... :)

Edit: Med M229/M423/MK66 FFAR så väger 7raketspoden 90 kg.

Länk: http://www.globalsecurity.org/military/sys...ns/hydra-70.htm

Edited by Berg

Vid insats utomlands så är en riktig attackhelikopter att föredra, med bepansring, sensorer, vapensystem med olika nivåer på verkan och priskategorier (face it, att jaga jeepar med "frihetskämpar" med en PV-robot är även det onödigt dyrt) och framför allt, ett vettigt motmedelssystem!

Förhoppningsvis så har vi några utländska kollegor med oss som kan låna ut attackhelikoptrar med besättning åt oss.

Insatser utomlands är inte krig längre. Noll egna förluster är förutsättningen och sen får man se vad som kan göras inom den bestämda ramen. Helikoptrar skall inte befinna sig där det finns risk att någon skjuter på dom, det klarar dom inte. Helikopter oavsett attack eller annan typ, har används tillräckligt mycket för att detta skall vara militära fakta och inte en åsikt. Helikoptrar skall fly från alla situationer där någon kan komma att skjuta på dom. Flygplan är det man använder för att göra vapeninsats från luften om man kan anta att någon kommer göra motstånd, inte helikopter.

Helikoptrar är enormt användbara på många sätt och det är inte fel med både attackhelikoptrar och att bestycka övriga helikoptrar. Men eftersom ingen helikopter ändå någonsin kan användas till att medvetet möta en fiende som förväntas skjuta tillbaka så blir attackhelikoptern som system väldigt dyr. En lyx som rika försvarsmakter kan unna sig, bra att ha i vissa kritiska och väldigt ovanliga situationer. De kommer bara få tillfälla att avfyra sina vapen om något har gått mycket snett eftersom man använder flyg om man vill slå på någon som kan försvara sig, inte helikoptrar.

@Pal

Jag inser faktiskt inte hur ditt inlägg på något vis skjuter mina åsikter i sank. Det känns som om det är precis det jag menade.

@Berg

Tittar man på 3924's länk så ser du att 19-skottskapseln för 70mm ARAK faktiskt är ett gångbart alternativ på helikoptern. Men hur det påverkar manöverförmåga etc. etc. vet jag inte.

Tittar man på bidler på jänkarnas OH-58D Kiowa Warrior så verkar de välja hyffsat lätta alternativ, även om tyngre beväpningar är möjliga:

armtcfgs.gif.

Det är ingen attackhelikopter vi köpt. Men skall den användas till ARH (Armed Reconnaissance Helicopter) så är det nog att föredra en lätt och mångsidig beväpning som ger möjlighet till självförsvar än 38 stycken rejäla smockor.