Jump to content

Pickelhuvan i försvarsmakten


Hannes

Recommended Posts

Satt här vid datorn och tittade på lite bilder på livgardets hemsida och kom plötsligt på mig själv med att fundera över var de olika hjälmarna/pickelhuvorna som återfinns hos livgardets båda bataljoner och några av musikkårerna kommer ifrån. Med den lilla kunskap jag har om svenska uniformer så har jag för mig att det var kepin (heter den så?) som den absoluta majorieteten av de svenska soldaterna skulle ha på huvudet både i fält och vid annan tjänst, möjligtvis med undantag från kavalleriet som ju har en förmåga att kunna använda många olika mer eller mindre konstiga huvudbonader. Sverige stog ju dock väldigt nära Tyskland vid denna tid (när man tänker på pickelhuvor tänker man på Tyskland) så var det kanske så att man ville ha något finare att ha på huvudet under parader och dylikt och vände sig ditåt när man funderade på vad det nu skulle vara?

 

Länkar till bilder (99% av alla som kommer läsa detta vet väl vad jag babblar om men det är kul att länka):

 

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=144922&aid=1175

 

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=71202&aid=1182

 

http://www.fomusc.mil.se/photo.php?id=151532&nid=41560

 

Ni får ursäkta om det kanske blev lite rörigt.

Link to comment
Share on other sites

Preussen, senare Tyska riket, den ledande militära nationen i Europa under 1800-talet. Det är således en modenyck som följde med uniformsmodellen när den togs fram i slutet av 1800-talet. Pickelhuvor var vanligt i Europa även om våra är ganska tyska även tlll utseendet. I sin tur är den inspirerad av de romerska legionärernas hjälmar. Själva modellen uppfanns i Ryssland på 1840-talet.

 

Precis som "karolineruniformen" är franskinspirerad då frankrike var det sena 1600-talets ledande nation, eller arméns m/60 och 87 är amerikansk inspirerad.

 

För ett par år sedan var det en insändardebatt i SVD kring pickelhuvan på Livgardet, den ansågs för militärisk av vissa, som tur var föll det ganska snabbt på initivtagarens okunskap kring bruket av pickelhuva.

 

index1.jpg

Preussare ganska lika våra uniformer skulle jag vilja säga

 

Bra sida om tyska uniformer

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar, att pickelhuvan var en ganska vanlig huvudbonad både här och där (förutom svenskar så finns det väl även en del sydamerikaner som fortfarande använder den vid cermoniel tjänst?) visste jag men att det kom från Ryssland var dock en nyhet, intressant.

Link to comment
Share on other sites

Det är iofs inte bara våra pickelhuvor som varit föremål för debatt. Det iofs lite kul att när gardet går/rider i vaktparaden så ser det ut som låtsas preussen, en av få fläktar från förr i detta land. Britternas karaktäristiska björnskinnsmössor av kanadensisk svartbjörn krävde djurrättsaktivister tom i parlamentet att de skulle bytas ut för det var elakt mot björnarna.

 

Gardets modell Ä väcker nog mindre debatt än tex en del andra saker, minns tex när Ordförande Persson tog med sig Smålands Karoliner till Polen som paradtrupp till nått jublieum - nej tack dom har varit här förr :)

 

RMtopi.jpg

Britterna har också hjälmar med pickel, denna Royal Marines hjälm vore kanske lite inspiration för utlandstyrkans paraduniform :)

 

helmz3.jpg

Mer brittisk pickelhuva

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...