Jump to content

Kontroversiell fartygschef sparkad


Recommended Posts

Den fartygschef som var ansvarig för de sjömän som greps av Iran förra året och sedan förnedrades i TV har sparkats. Dock 16månader efter händelsen. Enligt RN skall den händelsen där han inte gav dem tillräckligt stöd i ett känsligt område inte ha inverkat. Snarare verkar det vara problem som uppstått i samband med FOST som spelat in.

 

Artikel

 

Kommentar

RN verkar skruva åt tumskruvarna på den redan tuffa FOST verksamheten. Senast Sverige deltog i FOST var 2006 vill jag minnas, men nu har ju besparningarna satt stopp för detta i mina ögon mycket viktiga deltagande för att certifiera fartygen (med oberoende ögon) för internationell tjänst.

 

RN skyr inte byta ut hela befälslag om de inte uppfyller kraven.

 

FOST - Flag officer sea traning

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Rätt intressant att han blir förflyttad när det bara är 4månader kvar av hans "assignment" sen kan man ju undrar vad han får för "administrativt" jobb egentligen. Hans karriär lär väl vara rätt bränd vid det här laget, eller ? Kvar i flottan verkar han ju åtminstone bli

 

He will remain in the Navy but is now likely to take up an administrative post "where his talent and experience can be used to best effect".
Link to comment
Share on other sites

Rätt intressant att han blir förflyttad när det bara är 4månader kvar av hans "assignment" sen kan man ju undrar vad han får för "administrativt" jobb egentligen. Hans karriär lär väl vara rätt bränd vid det här laget, eller ? Kvar i flottan verkar han ju åtminstone bli

 

Det får väl ses som en örfil som är svår att komma tillbaka från. Men å andra sidan: hur många klarar egentligen att vara fartygschefer på ett stort krigsfartyg (148 meter långt, 250 mans besättning)? Man kan nog vara en tillgång för flottan även om man inte riktigt är vuxen den rollen.

Link to comment
Share on other sites

Rätt intressant att han blir förflyttad när det bara är 4månader kvar av hans "assignment" sen kan man ju undrar vad han får för "administrativt" jobb egentligen. Hans karriär lär väl vara rätt bränd vid det här laget, eller ? Kvar i flottan verkar han ju åtminstone bli

 

Det får väl ses som en örfil som är svår att komma tillbaka från. Men å andra sidan: hur många klarar egentligen att vara fartygschefer på ett stort krigsfartyg (148 meter långt, 250 mans besättning)? Man kan nog vara en tillgång för flottan även om man inte riktigt är vuxen den rollen.

 

 

Är det så svårt när man nått den nivån, urvalsprocessen dit är minst 10-15år, denna chef hade varit i RN i drygt 20år så flottan har lång tid att fundera på. Under kriget var många chefer inte äldre än 25-30år dvs lika gamla som denne man varit till sjöss.

Link to comment
Share on other sites

Är det så svårt när man nått den nivån, urvalsprocessen dit är minst 10-15år, denna chef hade varit i RN i drygt 20år så flottan har lång tid att fundera på. Under kriget var många chefer inte äldre än 25-30år dvs lika gamla som denne man varit till sjöss.

 

Här är vi nog inne på något som du vet bättre än jag, men om vi jämför med andra världskriget var det ju betydligt fler fartyg som skulle ha chefer då. Man kan ju fundera på skillnaden mellan krig och fred, men den här officeren hade ju varit fartygschef i 20 månader så hade det varit under kriget hade han förmodligen hunnit bli avlöst eller sänkt på den tiden.

 

Kuriosa: enligt "U-boat commanders and cews 1935-45" av J.P. Mallmann Showell var den yngste befälhavaren på en tysk ubåt under andra världskriget Ludwig von Freiburg som var tjugo år gammal när han förde hem U155 till Tyskland när de allierade hotade de franska baserna 1944.

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte lite skillnad på att vara fartygschef under WWII och ett modernt krigsfartyg under 2000-talet i den nuvarande kontexten?

I min gröna värld så bör det ha varit i många avseenden enklare att chefa då än att chefa nu.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte helt jämförbart, framförallt sitter nog chefen i mer komplex situation med allt från diplomatiska krav till arbetstidsregleringar idag, men det jag menade är att med 23års erfarenhet(han har ju vandrat genom officershierarkin som subaltern, tjänstegrenschef, sekond osv) så har flottan haft tid att välja ut duktiga chefer. Så jag tror han har kompetensen men nån händelse har gjort att man förlorat förtroende för honom.

 

Jag vet att det hänt förr att man bytt fartygsledningar som inte klarat FOST. Det troliga är väl att besättningen A/ saknar förtorende för honom efter gisslan situationen och det har framkommit under FOST, B Besättningen klarade inte FOST och eftersom chefen hade så kort tid kvar så valde man ge honom en annan tjänst i samförstånd. Besättningen kan säkert ha sin interna problem som enklare kan lösas med en ny chef.

 

.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Senast sverige var med i FOST var mig veterligen i juni 2007, med hms stockholm och hms malmö. jag var ombord på ett av fartygen.

Nu vet jag inte hur officerarna hade det, men även om FOST var den mest ansträngande övningen under året så tyckte inte jag den var särskilt tuff, iaf. inte ur min synvinkel.

Instruktörerna ställde många frågor och det skedde alltid i en stressad situation, men kunde man sina grejer så var det inga problem och de var aldrig sadistiska på så sätt, rena gentlemen som alltid sa "excuse me, sir..."

Link to comment
Share on other sites

Senast sverige var med i FOST var mig veterligen i juni 2007, med hms stockholm och hms malmö. jag var ombord på ett av fartygen.

Nu vet jag inte hur officerarna hade det, men även om FOST var den mest ansträngande övningen under året så tyckte inte jag den var särskilt tuff, iaf. inte ur min synvinkel.

Instruktörerna ställde många frågor och det skedde alltid i en stressad situation, men kunde man sina grejer så var det inga problem och de var aldrig sadistiska på så sätt, rena gentlemen som alltid sa "excuse me, sir..."

 

Var det under denna FOST en extremt sjösjuk och spyende searider fick frågan om det var ok att ta en bild på honom och han svarade:

 

-The pleasure is entirely on my side, sir...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...