Jump to content

Fältbageriet riskerar att försvinna?

Recommended Posts

Tja, med försvarsmaktens nuvarande ambitioner och storlek vore det ingen större förlust om fältbageriet gick i graven?

Kan inte minnas att jag någonsin haft någon som helst nytta av ett sådant och invasionsförsvarets tid är förbi så exakt vilken användbar kompetens (bortom PR) skulle man förlora på att släppa fältbageri samt team culinar för den delen?

Va? har vi har vi/har haft ett fältbageri? :)

Numera har vi ett fältbageri som åker runt på regementets dag och liknande och bakar wienerbröd så de är inget "skarpt" förband.

I de äldre krigsorganisationerna, någon kan säkert det här mycket bättre än mig, så ansvarade trängtrupperna för fältslakterier, fältbagerier och fälttvätterier.

Va? har vi har vi/har haft ett fältbageri? :)

Numera har vi ett fältbageri som åker runt på regementets dag och liknande och bakar wienerbröd så de är inget "skarpt" förband.

I de äldre krigsorganisationerna, någon kan säkert det här mycket bättre än mig, så ansvarade trängtrupperna för fältslakterier, fältbagerier och fälttvätterier.

Fältbagerierna ingick i regel i Etappbataljoner som i sin tur skulle stödja fördelningarna med stora underhållsresurser.

Fältbageriet och Team Culinar blir kvar. De kan, till skillnad från de andra, bära sina egna kostnader tack vare att man tar betalt och har sponsorer. Team Culinar tävlar för övrigt snart i matlagnings-OS och skall försvara sin guldmedalj från VM. Jag hade förmånen att smaka av deras meny förra veckan och det var jävlar i mig skitgott.

• 1 year later...

Winerbröden var precis lika goda som dom brukar vara, dom sålde nog bra för under de fyra timmarna jag var där så var det en ständig kö på över 50m.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/...broden-fran-arm

edit: länken

Edited by "SSA" Gunny

• 1 year later...

Winerbröden var precis lika goda som dom brukar vara, dom sålde nog bra för under de fyra timmarna jag var där så var det en ständig kö på över 50m.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/...broden-fran-arm

edit: länken

Ja, sjukt goda var dem ju!

Synd att något sånt fint skulle läggas ner!

Bageriet är fortfarande aktivt på museet.

När Hässleholms järnväg firade 150-års jubiléum den 28 november 2010 så bakade dom winerbröd för fullt.

Köpte på sig ett par påsar med hem utöver dom som käkades på plats :D

• 8 months later...

Kan man inte bilda något, typ fältbageriets vänner. Som ett gammalt kakmonster och besökare av olika militära evenemang har jag haft nöjet att avnjuta deras wienerbröd många gånger. Bra saker skall leva vidare. Kaffe med nybakat wienerbröd är en sådan sak.

kakmonstret.jpg

Hälsningar Sten