Jump to content

Identifiering av märke


Robbis

Recommended Posts

Hej alla ni märkessamlare!

 

Här kommer en fråga från en samlarkollega till mig.

Han har kommit över ett märke som han inte vet vad det är för något.

Jag själv har sett märket tidigare men kommer inte ihåg vart jag såg den eller vart den tillhör.... så nu måste jag ha hjälp av Er här.

 

Vart tillhör detta märke??????

 

Titta här

 

Tack för hjälpen på förhand.

 

MVH

Robban

Edited by Robbis
Link to comment
Share on other sites

Jag tror märket tillhör SVEROF, Förbundet Sveriges Reservofficerare. Likheterna är slående, även fast tinkurerna för den ena halvan är omkastade. Du får avgöra själv:

 

http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=9257

 

Ja tittar man noga på det så ser det ut att vara samma märke.... jag ska vidarebefodra denna info till min kompis.... jag bockar och tackar :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja tittar man noga på det så ser det ut att vara samma märke.... jag ska vidarebefodra denna info till min kompis.... jag bockar och tackar :mellow:

 

Rent heraldiskt sett så ska två olika vapen ha minst tre skillnader för att inte inkräkta på varandra. Vad jag kan se så har dessa ebart två. Tinkuren (dvs färgen) och typen av kronor.

Link to comment
Share on other sites

65916280_1.jpg

 

Hej alla, jag har sätt detta märke lite över allt men hittar inte vad det är för nått. ser ut som en artilleri kanonkula, med en fortverks krans runt om. på bilden är det den som är på högersida. Om det är nån som vet va det är och lite info om det dom gjorde.

 

// SH

 

 

 

Edit, bättre bild.

Edited by Syster Håkan
Link to comment
Share on other sites

Det är fästningsartilleriet om jag inte är helt fel på det. Fästningsartilleriet har bland annat huserat i Bodens, Vaxholms och Karlsborgts fästningar. Fästningsartilleriet i Vaxholms fästning omvandlades senare till KA 1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...