Jump to content

artilleribataljon


Recommended Posts

Det fiunns en bra sida som heter soldf.com...

http://www.soldf.com/fh77.html

 

Organisation

 

Enligt organisation 2004 består varje artilleribataljon av 854 man uppdelade på fem kompanier; två pjäskompanier, ett närskyddskompani, ett ledningskompani och ett trosskompani.

 

Pjäskompanierna innehåller tre pjäsplutoner, en rektropp samt en stabstropp. Minsta eldenhet som eldledare tilldelas är i regel artilleribataljon.

Link to comment
Share on other sites

fast nu gäller inte den organisationen sedan artreg flyttat till boden..

boden kör nämligen inte 3 pjäsplutoner utan 6 "eldenheter" bestående av en pjäsgrupp, en amgrupp och en batteriplats grupp, finns altså inga "plutoner"

 

Närskydd vet jag inte heller om det finns längre sedan PBV401 har utgått ur försvaret..

 

dock stämmer det väl med 2 pjäskomp, ett ledningskom och ett trosskomp, men som sagt är jag osäker på närskyddskompaniet.

Link to comment
Share on other sites

som jag skrev så är det numera en B-plats till varje pjäs (skjutenhet). (förut på Kristinehamns tiden så var det en per pluton altså 2 pjäser)

Väderpluton finns på lednings (och sensor) kompaniet, det är även där Arthur och eldlednings enheterna ingår.

Link to comment
Share on other sites

som jag skrev så är det numera en B-plats till varje pjäs (skjutenhet). (förut på Kristinehamns tiden så var det en per pluton altså 2 pjäser)

Väderpluton finns på lednings (och sensor) kompaniet, det är även där Arthur och eldlednings enheterna ingår.

 

Finns det en hel väderPLUTON nu?

Link to comment
Share on other sites

som jag skrev så är det numera en B-plats till varje pjäs (skjutenhet). (förut på Kristinehamns tiden så var det en per pluton altså 2 pjäser)

Väderpluton finns på lednings (och sensor) kompaniet, det är även där Arthur och eldlednings enheterna ingår.

 

Finns det en hel väderPLUTON nu?

 

kan vara en tropp också :P

eventuellt min skalle som snurrat ihop det är ju trots allt 4 år sedan muck :lol:

Link to comment
Share on other sites

kan vara en tropp också :P

eventuellt min skalle som snurrat ihop det är ju trots allt 4 år sedan muck :lol:

Har också för mig att det blev motsvarande en VSU-tropp (två sammanslagna grupper) när vi (I19/Artbat) och A9 samövade i Älvdalen 2005. En hel pluton för vädersondering låter som lite väl i mastigaste laget :lala:

Link to comment
Share on other sites

Så här är det uppbyggt... efter mitt sunkiga minne. Årets kull är egentligen en halv, vi ska tydligen kunna jobba med förra årets. Förstår ej exakt hur det är tänkt dock.

 

Stabskompaniet

Ledningspluton (två containrar från BEKDEMO), plutonen består av två ledningsgrupper med varsin container och tre AP-grupper som kör runt med sina 26 meters master, förövrigt är det första gången värnpliktiga får nöjet att utbildas på containrarna.

Rek/stabspluton (en container som sköter långsiktiga beslut plus en rekdel som placerar ut var alla fordon och pjäser ska stå)

 

Sensorkompaniet

Sensorledningspluton

E-pluton

(vet ej exakt vilka som har Arthur och vädersonderingen, antagligen finns det en till pluton som jag glömt)

 

Pjäskompaniet

Pjäspluton 1 och 2

Vakt & Eskort("skyttepluton", mycket krav maga och sånt)

 

Trosskompaniet

Det vanliga, rep/sjk, etc

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fått reda nu på att nästa år så skall det vara ett Stab/Trossbatteri (övergång till det gamla namnet lät det som), kanske som jänkarna som har satt upp H&S Companies i sina RCTs. Dessutom så hör, i år, i fält, Grg-pluton, Spaningspluton från I19 och Vakt&eskort från Pjäskomp till Stabskompaniet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...