Jump to content

Pistongmördaren???

Pinnen_

Recommended Posts

För er som har nyttjat AK5C och fått ut medföljande vårdkit till vapnet (nu menar jag påsen som det faktiskt står "vårdkit AK5C/D" på och inte den vanliga AK5-vårdpåsen) har säkert märkt att multiverktyget som man får med måste vara tillverkat av vapenvårds-Satan himself, låt mig förklara:

När jag gjorde min värnplikt så blev jag utbildad i att skrapa rent pistonghuvdets ovansida med den platta kortsidan på multiverktyget (som man även stoppar ner i gasblocket) samt att i spåret under huvudet så stoppar man in den lilla "haken" och klämmer åt och drar för att få ur slagg ur spåret.

När man gör detta med det nya verktyget så blir det repor utan dess like i pistonghuvudet! Det är ju total katastrof! Att ingen förrådsman motsvarande har reagerat!?

Jag anser att alla dessa verktyg bör dras tillbaka och återgå till de gamla slitna vårdmultiverktygen från AK5-påsen.

Det måste finnas någon som har upplevt samma sak eller är det bara jag som fått ett måndagsexemplar?

För er som har nyttjat AK5C och fått ut medföljande vårdkit till vapnet (nu menar jag påsen som det faktiskt står "vårdkit AK5C/D" på och inte den vanliga AK5-vårdpåsen) har säkert märkt att multiverktyget som man får med måste vara tillverkat av vapenvårds-Satan himself, låt mig förklara:

När jag gjorde min värnplikt så blev jag utbildad i att skrapa rent pistonghuvdets ovansida med den platta kortsidan på multiverktyget (som man även stoppar ner i gasblocket) samt att i spåret under huvudet så stoppar man in den lilla "haken" och klämmer åt och drar för att få ur slagg ur spåret.

När man gör detta med det nya verktyget så blir det repor utan dess like i pistonghuvudet! Det är ju total katastrof! Att ingen förrådsman motsvarande har reagerat!?

Jag anser att alla dessa verktyg bör dras tillbaka och återgå till de gamla slitna vårdmultiverktygen från AK5-påsen.

Det måste finnas någon som har upplevt samma sak eller är det bara jag som fått ett måndagsexemplar?

Jag har också upplevt samma samma sak. Såg inte alls bra ut efteråt. Jag slutade använda den helt enkelt, använde andra metoder för att rengöra pistonghuvudet.

Jag har också upplevt samma samma sak. Såg inte alls bra ut efteråt. Jag slutade använda den helt enkelt, använde andra metoder för att rengöra pistonghuvudet.

Ja jag har självfallet också slutat använda verktyget.

Jag är nyfiken på om någon kan svara på vem som är ansvarig för att kvalitetstesta ny utrustning av den här sorten. Eller FM kanske bara köper in vårdutrustning och sen bara antar att grejerna ska fungera?

Det är väl FMV som kvalietetstestar medan Bofors? tilverkar vapnen och vårdmaterielen.

Under GU så fick man höra olika någon ville att man skulle använda kortsidan en annan ville att man skulle använda namnbrickan och den tredje sa att man inte skulle använda någo metalliskt, så det slutade jag med helt enkelt.

Kan problemet vara att multiverktyget är helt nytt och därmed har dessa skarpa kanter från början, tror inte ditt verktyg under GU var oanvänt?

Skrapa den mot betong :surprise:

Kan problemet vara att multiverktyget är helt nytt och därmed har dessa skarpa kanter från början, tror inte ditt verktyg under GU var oanvänt?

Skrapa den mot betong :surprise:

Kortsidan på det nya multiverktyget skiljer sig från det gamla verktyget.

På det gamla verktyget var vinkeln på "skrapan" 90 grader och på de verktyg (oanvända) som jag kommit i kontakt med har kanten aldrig varit vass.

På det nya verktyget sitter det en mer utpräglad skrapa med en vinkel som är betydligt skarpare än 90 grader och där kanten på skrapan är vass. Dessutom är skrapan smalare än pistonghuvudet så hur du än bär dig åt så har du alltid ett av skrapans hörn inne på pistonghuvudet. Detta lämnar fin fina repor.

Provad det nya verktyget en gång och aldrig mer...

Tror att skrapan bara är till för att rengöra gasblocket med. Det är så jag har för mig att jag blev lärd för ganska exakt ett år sedan. Men även jag föll för frestelsen att rengöra pistonghuvudet med skrapan, något som jag aldrig kommer göra igen.. Hellre en förnimmelse av skit på pistonghuvudet än massa fula djupa repor. Vårda inte sönder vapnet!

Är förövrigt mkt nöjd med AK5C, fick ett enda eldavbrott under min tid i NBG, och det var på grund av en defekt patron!

Kortsidan på det nya multiverktyget skiljer sig från det gamla verktyget.

På det gamla verktyget var vinkeln på "skrapan" 90 grader och på de verktyg (oanvända) som jag kommit i kontakt med har kanten aldrig varit vass.

På det nya verktyget sitter det en mer utpräglad skrapa med en vinkel som är betydligt skarpare än 90 grader och där kanten på skrapan är vass. Dessutom är skrapan smalare än pistonghuvudet så hur du än bär dig åt så har du alltid ett av skrapans hörn inne på pistonghuvudet. Detta lämnar fin fina repor.

Provad det nya verktyget en gång och aldrig mer...

Ja precis, så då provade jag använda en bit av långsidan som inte är vinklad men där är det vasst ändå.

Som Chassi säger: Verktyget är ju nytt och har därför vassa kanter.

Men det är ju just därför jag blir förvånad, om försvarsmaktens utrustning skall fungera någon gång under sin livslängd så är det väl iaf när den är ny. Men tydligen så måste den här typen av vårdutrustning slitas ut i x antal värnpliktsutbildningar innan den fungerar som den skall?

Eller befälen kanske började utbildade i att använda kortsidan lagom nån gång när de var tillräckligt utslitna för att inte skada pistonghuvudet... Den här trådens verkliga frågor kanske borde vara följande:

1. Visst finns det något vårdreglemente för AK5? Vad säger det?

2. Utbildades ni i att använda kortsidan på multiverktyget när ni vårdade pistonghuvud?

Samma på mitt, hade en förbannat massa eldavbrott i början med ak5 c både med lös och skarp ammunition , helst under automatskurar.

Jag har skrapat runt pistonghuvudet och det blir jätterent, blir lite fliser med metall men eldavbrotten har upphört.

Lite okonventionellt kanske..men den gröna scotchbrite putsduken...änvänder man den eller den är verboten? användes högt o lågt o gav inga repmärken och man kunde rengöra hela pistonghuvudet samt urfräsningen undertill....

Scotchbrite, grönduk, gröntrasan. Kärt barn har många namn och den är ju absolut överlägsen att göra rent pistonghuvudet med om man jämför med multiverktyget. Men enligt vissa befäl i lumpen så fick vi inte använda denna guds vapenvårdsgåva scotchbrite. Många befäl sa att man inte fick använda något vårdmateriel som var hårdare än pistonghuvudet och att grönduken gav repor (men multiverktyget gick bra :bash: ).

Man undrade samtidigt varför dom köpte in sådan duk o lade i vapenvårdsskåpet också :P :Malaj:

Man skall inte nyttja hårda stålföremål(förutom där det är direkt angivet) eller gröna duken/scotchbrite på mekanismen.

Anledningen är att man skrapar bort ytbehandlingar såsom fosfateringar.

Vapnet mår bra av lite skit, tyvärr gör inte alltid befälen det. Vilket gör att vi vårdar sönder grejerna allt som oftast.

Man kommer bra långt med nylonborste och mässingsborste. Jag har klarat mig med det i flera år, och man ska småvårda över tiden.