Jump to content

märken ungdom

Recommended Posts

Skall på Kurs i Falsterbo den 12-19 juni och har läst att det finns möjlighet att erövra fältidrottsmärke modell ungdom

och något skjutmärke.

Det märke jag har sett är en rektangel med "Fältidrott" ystt inuti. Och skjutmärkena..

Ungdomar får väl inte skjuta till sig PEK märkena va??

tänkte bara höra om det finns någon som vet skillnaden mellan vanligt och ungdomsmärke.

samt hur många olika märken, och vilka, kan man som ungdom erövra??

Svårt ämne kanske, har fått intrycket att de flesta är lite äldre

än ungdom...

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som ungdom får du inte medverka i någon verksamhet som har med soldat-utb att göra. Detta enligt Röda Korsets direktiv. Eftersom du inte kan deltaga i soldat-utb. kan du inte heller erhålla de utmärkelser som eröras under dessa utb.

Hur många och vilka utmärkelser du kan erövra beror helt på vilken organisation du tillhör. Men överlag brukar det vara ett märke. Ett så kallat Ungdomsfridrottsmärke som du själv nämnde. Ofta förekommer grenar som orientering, skytte, simmning, löpning.

Detta är i stort den enda utmärkelsen du kan få som ungdom, soldatprovsmärke osv, är enligt Röda Korset inte tillåtet att genomföra som ungdom.

Soldatprovsmärke..

Då tänker jag på den "jobbiga" marschen alá tre mil..

och det har vi ju gjort ett antal gånger. Och vi har märken också.

Det måste vi få göra..

Annars bryter hela organisation i Västragötaland emot reglerna.

En fråga angående fältidrotten.

sker detta i uniform?

kanske låter som en dum fråga...men man vet aldrig föränn man har frågat.

Som ungdom får du inte medverka i någon verksamhet som har med soldat-utb att göra. Detta enligt Röda Korsets direktiv. Eftersom du inte kan deltaga i soldat-utb. kan du inte heller erhålla de utmärkelser som eröras under dessa utb.

Är det inte så att ungdomar under 18 ej får ha stridsutbildning?

I övrigt kan man utbilda ungdomar i det mesta som rör soldatlivet inklusive skytte.

The Swede

Swede: Jo det stämmer, men många organisationer, exklusive HV då, har en policy att man är ungdom tills den dag man fyller 24 alternativt rycker in. Så länga man är ungdom medverkar man inte i någon soldat-utb. och sen kör de efter det spåret.

Balthazar: Angående soldatprovsmärken så är det EJ tillåtet för ungdomar under 18 år. Det är direkt stridande mot Röda Korsets direktiv och kan resultera i att er organisations exsitens hotas. Har vetskapen om att R-K har fått upp ögonen för FVRF, så om det är Västragötalands FVFb du talar om så skall ni tänka över aktiviteterna.

Mvh Fairfax

Detta kanske inte direkt anknyter till Rubriken men iaf!

Ang. Stridsutbildning för ungdomar under 18 år så kan jag säga att när jag var på praktikant kurs på K4 år 2000 så fick vi utbildning på Ak5 ladda/patron ur . Vi fick även skjuta skarpt på rälsmålsbanan , som avslutning genomförde kombinerat eld överfall/sjukvårdsmoment med BT (simfire) utrustning.

Vad räknas detta sm då undrar jag?

Man får visst gå soldatprovet som ungdom då det enda man gör är att gå 30km med 10kg/packning och inget mera...... ;)

Det där är ju förstås individuellt... Man kan ju packa på sig hur j-a mycket man vill... Jag gick med LK35 + ra 145, 3 mil på 10 timmar drygt...

Det soldatprovet jag gjorde i FBU/U var mycket mer ansträngande än ett soldatprov som gjordes på I19 förra året (som enligt utsago ska ha tagit två, alt. tre dygn)...

är själv med i HVU dessa regler gäller:

17 år och över: skjuta automatvapen, innan dess repetergevär motsv.

18 år och över får grundläggande stridsutbildning bedrivas

att hvu/fbu u inte får använda soldatprovsknappar har jag aldrig hört, men jag kan inte säga säkert att de inte stämmer... i så fall följs inte reglerna iaf...

Fairfax:

jag uttryckte mig kanske inte helt klart där.

Att ungdomar få gå soldatprovet skall allt vara ok, men dock utan vapen.

18 och uppåt till (?65?) så bär man vapen.

Och skjuter istället när ungdomarna genonför andra stationer.

Så har det iaf varit för oss.

När vi har varit på kurser etc så har ingen anmärkt på soldatprovsmärkena iaf. Så det är nog ok..

Är det någon som vet vilka andra märken man kan ta/få erövra som ungdom??

Det jag säger är inget jag tror, utan jag det är ren fakta som skall följas, alla förbund och organisationer som inte förljer dessa direktiv riskerar som sagt sin existens då de kan anklagas för barnsoldat-ubt. Visst du kan gå soldat-prov, men du får inte bära några märken som visar att du genomfört det. Sen är risken att det uppdagas liten men så är iaf reglerna. Jag stödjer inte detta, visst skall man kunna bära ett märke för att man varit duktig å gått en bit, men förtjänar du verkligen ett sold-prov märke om du gått en liten bit med packning?

Åter till ämnet, i försvarsmaktens ögon är du ungdom till det året du fyller 24, anternativt rycker in.

Röda Korset har börjat vaka en del över HVU då de är kända för att balansera eller överträda gränsen mellan frivilligungdoms-utb och "barnsoldat-utb" så det är inte til förvåning att ingen anmärker på dina knappar.

Balthazar: åter igen du får som ungdom inte bära några andra märken än ditt tillhörighetsmärke typ, HVU, FVU osv. samt ungdomsfridrottsmärket. Detta eftersom du inte bär uniform utan skyddskläder, pryder du den med kragspeglar förbandstecken osv är det en uniform och även detta strider mot reglementet.

Detta skall det dock bli ändring på, 7:e juli träder de bestämmelser som finns i nya uniformsreglementet i kraft vilket innebär att du som ungdom FÅR bära uniform, den skall ha flaggan kvar, samt ett förbandstecken samt att du kommer att få ett märke som FM tagit fram i signalfärger med texten UNGDOM, kommer att bli röd/gul och form liknande den namnrämsa som ofta bäres ovan namnskylten. Alla ungdomar skall bära denna för att tydligt skilja sig från övrig personal inom FM.

Mvh Fairfax

Guest Hanfot

Vad avser soldprov så är det fysisk aktivitet under åtta timmar inkl orientering och skjutmoment. Dvs det får ungd lov att göra.

Fysisk aktivitet kan ju vara löpning, stridshinderbana, simning, armhävningar etc. Skjutmomentet kan vara ett eldöverfall eller två enkla serier på tio-ringad tavla. Orientering är orientering. Soldprov är till för att testa en soldats fysiska förmåga samt skjutning.

Det skall givetvis vara i proportion till soldatens utbnivå och de lagar och regler som finns.

Det finns inget som hindrar ungdomar att genomföra ett soldat prov bara det inte innehåller strid etc som tidigare redan nämts.

Vet inte exakt hur det är med PEK och fältidrott. Har för mig att ungd inte får skjuta mot pappfigur för det är stridsutb. De skall ha tio-ringad tavla.

En person som fyllt arton kan gå med i tex FBU etc och gå in som vuxen medlem och då genomföra allt sånt som inte är tillåtet som ungdom. Det krävs nämligen ingen värnplikt etc för att gå med. Personen ifråga får då inte vara med på ungdoms utb längre heller pga av att den är öronmärkt för ungdom.

Hanfot: Återigen, soldatprov är inte tillåtet då en ungdom inte är soldatoch det är vi alla ense om. Du säger det själv "Soldprov är till för att testa en soldats fysiska förmåga samt skjutning."

jag e fullt medveten om vad ett soldprov innebär, visst e det ok att göra det men inte att kalla det soldprov. Sen är det inte många förbund och organisationer som följer dessa regler men det är en annan sak.

//fairfax

Hanfot:

Man får INTE gå från ungdomsutb till vuxenverksamhet utan att först fullgjort vpl. Jag är själv ungdom och över 18 och således borde jag enligt ditt resonemang få syssla med "strids utb" inom vuxen avd, men från och med 1/1 iår så är det ej tillåtet då jag ännu ej påbörjat min vpl.

vad gäller soldprovs märken har jag alldrig hört att detta skulle vara förbjudet, så jag kan inte uttala mig om detta. men jag tycker det låter rimligt att ungd under 18 inte skall vara tillåtna att bära detta.

förbands tecken och dyl, särkilt svenska flaggan tycker jag heller inte att ungd skall vara tillåtna att bära då detta (enligt mig) är ett tecken på att man är Kombattant vilket ungd inte är.

Guest Hanfot

För att svara på Shadow.

En ungd får visst vara med på striutb om han anses vara lämplig och besitta rätt utb och färdigheter för det. Samma sak gäller för vuxna.

Lämplighet.

En FBU förening etc kan liknas vid en fotbollsklubb eller en bridgeklubb. Vem som helst får vara medlem. Sedan är det upp till föreningen och besluta om resten. Det finns lite lagar och regler att följa för alla. I vårt fall så har det att göra med vpn. Om en ungd är utb på vapnet men inte har striutb men anses vara lämplig för att deltaga. Kraven bör då inte vara för svåra. Samma sak gäller sprng- och mintj.

Anledningen till att jag känner mig säker på det jag säger är att jag har dragit det med juristen på LvReg.

Soldprov är tillåtet. Bara för att namnet innehåller ordet soldat betyder inte det att märket är förbjudet för ungd.

Om det vore så så skulle det innebära att ungd inte fick lov att utb på automatvpn då det endast är FM som anv det i Sverige.

Inte heller uniformen skulle vara tillåten eftersom den är identisk med soldaternas.

Tittar vi på tex Storbritannien så har de inte barnsold. Men de har ungdomsbataljoner. De lär sig alla soldat färdigheter utom strid förrens de är 17år. De har inte samma uniform som deras försvarsmakt. De har ngt som liknar scoutkläder. Detta gör att de inte räknas som soldater.

Dvs det finns inget i Röda korsets regler som säger att svenska ungd inte får göra soldprov. Och det finns heller inget i våra lagar och reglementen som säger det heller.

Det enda som talar emot det ör väl igentligen precis som Fairfax säger. Det får inte kallas SOLDATprov. Det är alltså namnet det är fel på. Men jag tror inte FM kommer att börja göra en massa ändringar pga detta.

ok jag kan nog hålla med om att det inte bör kallas för SOLDATprov. (har själv ett par soldprovs märken) ett av dessa tog jag under något som i skaraborg kallades för streckprov och som egentligen inte hade något med soldprov att göra, det var helt enkelt en utbkontroll av vad vi lärt oss under det gångna året. momenten som ingick då var, hgr kastn (blind såklart), målupptäckt, skytte, förstahjälpen och naturligtvis en march på ca 3 mil med packning. detta är det enda jag klassar som ett "riktigt" soldatprov. därför anser vag inte att jag har gjort mig förtjänt av de övriga 2 märkena jag har. (dessa var bara en tremila march med packn).

• 2 years later...
För övrigt är det inte Röda Korset som bestämmer om HVU vapen och uniformer. Svenska staten har skrivit på FN:s barnkonvention där man bl a lovar att inte utbilda barn under 18 år i vapen- och stridskunskap.

Det är alltså detta som Röda Korset ser till efterlevs.

Mig veteligen står det att man inte får ANVÄNDA barn under 18 år i krig. Hur förklarar du annars att man i både USA och Storbrittaninen för att nämna några får gå med i armén från det att man fyllt 17 år? Sedan att RK i sverige tolkat/garderat sig genom att "förbjuda" utbildning innan 18 år är en annan sak.

Detta är vad jag hört om det här med barnsoldater:

Man FÅR använda barn över 15 år (kan vara 16, osäker) i krig, om de är FRIVILLIGA. Jag är dock osäker i vilken utsträckning. När de har fyllt 18 får man även "tvångsrekytera" som i Sverige.

Dock vill Röda Korset att det ska vara 18 år för att få delta i krig.

Dom har lobbat starkt på staten angående detta och vill ha det så i FN:s stadgar. RK vill ha Sverige som ett föregångsland för att stärka sina argument.

Detta har gjort att friheten för ungdomsverksamheten har minskat.

Jag ska höra mig för om mera detaljer.

(Källa: högskolelärare i samhällsämnen, tillika välutbildad Kn och min kompch i HVu. Röda Korsets tidning.)

/Påsen

• Forumsledning

Alla människor mellan 16 och 70 år som bor i Sverige är totalförsvarspliktiga och måste delta i totalförsvaret om det skulle behövas. Du som fyllt 16 år är alltså skyldig att ställa upp i totalförsvaret. Det kan du göra antingen genom värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt.

Allmänn tjänsteplikt blir aktuell först under höjd beredskap. Den gäller alla mellan 16 och 70 år som bor i Sverige, både svenska och utländska medborgare.

Alla killar som är svenska medborgare har mönstringsplikt mellan 18 och 24 år

Enligt internationella konventioner är det dock inte tillåtet att utbilda ungdomar under 18 i strid. Sen tillkommer egna regler som att de inte ska bära uniform och har grader etc. vilket tolkas lite olika. Här ju då RK framme och i stort sätt kräver att vi inte ska utbilda något inom det militära alls, då vi (läs sverige) ska vara ett föredömme för andra.

:lol: soldatprov finns fortfarande fast man har inom vissa hvu fbu-u ställen börjat kalla det för kamratmarsch. jag visste inte att gräsen var 3 mil. isåfall har våran ansvarig inte följt reglerna, men de e roligt iaf. jag har gått tre soldatprov/kamratmarsch som tillsammans ligger på 15mil. dvs 5mil varje gång. sen har vi gått sju mil en gång men jag deltog inte då. och då fick våran ansvarig kritik från våran md-grupp :unsure:

Varken H FRIV, FFS1995:20 eller FIB1996:8 (samt för verksamhet i regi av FBU, FBU-handbok) förbjuder Försvarsmaktens eller frivilligorganisationernas ungdomsverksamheter att genomföra soldatprov och erövrande av soldatprovsmärke.

För övrigt kan ungdom erövra olika märken, beroende på vilken organisation ungdomen är aktiv i.

Vad gäller frågan om vapen- och stridsutbildning, föreskriver FBU-handboken (kapitel 11, sidan 7 ff) följande;

"Ungdomarna bör orienteras om möjligheterna att delta i skjututbildningen inom den frivilliga skytterörelsen. Instruktörer ur skytterörelsen bör medverka vid sådan orientering."

"Grundläggande skjututbildning omfattar grundövningar, skolskjutning och fältskjutning enligt SkjutR A PEK."

"Utbildning med understödsvapen (typ ksp m/58, grg, pskott86) får inte bedrivas."

"Förevisning av för ungdomsverksamheten ej tillåtna vapen kan ske i försvarsupplysande syfte (ej utbildning). Förevisning skall ske i samråd med MD-grupp."

"Utbildning i spräng- och mintjänst får inte bedrivas."

"Ungdomar får inte tilldelas vapen och ammunition för förvaring. Sådan materiel lämnas ut i samband med skjututbildning och skall lämnas in efter skjututbildningens slut."

"Utbildning som syftar till att kunna lösa stridsuppgift, för enskild eller i förband benämns utbildning i strid. Utbildning i strid skall kopplas till begreppet kombattant. Det innebär att sådan verksamhet där enskild eller förband genom utbildning och övning skall kunna hantera t ex vapen i kombination med verksamheter som t ex posttjänst, patrulltjänst, försvar och anfall."

"Utbildning med handgranat får endast avse kastträning och avläggande av prov för fältidrottsmärke för ungdom. Utbildning sker enbart med blind handgranat."

Angående samma fråga, föreskriver FFS1995:20 följande;

"11 §: Utbildning med automatvapen får genomföras med den som har fyllt 17 år."

"12 §: Utbildning i strid får genomföras med den som har fyllt 18 år."

Återigen angående samma fråga, föreskriver FIB1996:8 följande;

"6 §: Skjututbildning med gevär får genomföras endast med den som har fyllt 15 år. Skjututbildning med automatvapen får genomföras endast med den som har fyllt 17 år. Utbildningsmoment i strid för genomföras endast med den som har fyllt 18 år. Sådan utbildning skall dock som regel inte ingå i verksamheten. Vapen får inte tilldelas för enskild förvaring eller enskilt nyttjande."

Många som "vet" hur saker och ting är, tydligen....

Bara för att er förening gör på ett visst sätt så är det inte nödvändigtvis det enda rätta.

@Fairfax:

Du har inte många rätt i din påståenden, se till att ha koll på vad som gäller innan du häver ur dig "fakta".

Det finns god kompetens inom ungdomsutbildning på forumet, fråga gärna istället för att "gissa/veta".

Här finns anvisningar om fältidrottsmärke för ungdom:

Utdrag ur FBUhandboken (040820)

/Magnus B

Tydligen är det så att nar man som ungdom bär uniform med märket UNGDOM så räknas den som arbetsklädsel, tillika får vi inte sy på kragspeglar.

Fel, det räknas som uniform.

Just nu orkar jag inte pela fram UniR FM och FBU-handboken för att citera bestämmelserna. Men om det fortsätter tjatas om att ungdomar inte får

bära uniform får jag väll ta å plocka fram böckerna.

EDIT: Grisfingrar...

Edited by nilsson

Tydligen är det så att nar man som ungdom bär uniform med märket UNGDOM så räknas den som arbetsklädsel, tillika får vi inte sy på kragspeglar.

Uniformsplagg har jag bestämt för mig att det står....

Just nu orkar jag inte pela fram UniR FM och FBU-handboken för att citera bestämmelserna. Men om det fortsätter tjatas om att ungdomar inte får

Ja tack :camo:

Uniformsplagg har jag bestämt för mig att det står....

Ja tack :baskerHV:

Du har fullkomligt rätt i att det talas om uniformsplagg - och om man kombinerar flera uniformsplagg så blir det en uniform. Rätta mig gärna om du anser att mitt resonemang är felaktigt. :)

UniR FM (2003) föreskriver följande;

sidan 26, punkt 1.1.1;

"Ungdom under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg enligt avsnitt 1.5.3."

sidan 31, punkt 1.5.3;

"Ungdom (under 18 år) under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg utan militära tjänstetecken."

sidan 185. punkt 10.5;

"På fält- och sjöjacka (ej skyddskläsel, skjortor eller övriga plagg) skall bäras:

På vänster bröst, dekal "Ungdom" samt namnbricka.

På vänster överärm svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal av textil (RekryC: FM-märke, Hv: Hv-ungdomsdekal, Frivorg: Resp. frivorg. ungdomsdekal). Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna (OBS! fältmössa och kragspeglar utan tecken)."

FBU-handboken föreskriver följande;

kapitel 11, sidan 8, punkt 11.13;

"Utrustning och uniform tillhandahålls. Den skall vara modern och av god passform. Fastställda regler för att bära uniform och utrustning gäller även vid ungdomsutbildning och dess ungdomsavdelningar. Avseende bärande av kniv gäller svensk knivlag."

Du har fullkomligt rätt i att det talas om uniformsplagg - och om man kombinerar flera uniformsplagg så blir det en uniform. Rätta mig gärna om du anser att mitt resonemang är felaktigt. :)

Jag tänker inte rätta dig :baskerHV:

Anledningen att jag flikade in är på grund av detta fjanteri med omskrivningar och försköningar av ett klädesplagg. Detta är hårklyveri på väldigt hög nivå.. Ibland har man lust att bara lägga sig i ett hål och gråta av uppgivenhet över denna mängd byrokratiskt dravel. Ingen vettig person direkt inblandad i ungdomsverksamhet inom förvaret kan anse att dett är bra?

OT; hypotetiskt exempel!!

Eftersom 90 systemet inte klassas som uniform om inte förbandstecken samt kragspeglar är påsydda, vad händer då med Unirfm när jag som soldat tar av mig fältjackan? Upphör reglementet att gälla då? Jag har ju nämligen inte på mig någon uniform längre utan då tydligen överdragsklädsel. OBS, tolka detta med en nypa salt då man kan dra detta ganska långt om man vill..... SLUT OT.