Jump to content

Pulsen på soldF


Rully

Recommended Posts

Tjenare! Mycket snack om Kardioträning på detta forum måste jag säga!

Jag vill då veta hur mycket kardioträningen har sänkt er vilopuls.

 

Jag börjar: 41 bpm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tjenare! Mycket snack om Kardioträning på detta forum måste jag säga!

Jag vill då veta hur mycket kardioträningen har sänkt er vilopuls.

 

Jag börjar: 41 bpm

 

Fantastisk siffra, du måste vara urstark. Jag skulle inte komma ned i den siffran även efter en halvtimme naken i en isvak. Faktum är att om jag uppmätte min puls till en så låg siffra så skulle jag i skräck undra om min hjärna fick tillräckligt med socker och syre för att fatta beslut som inte snarast ändande min kropps existens. Jag skulle bli tvungen att dega i månader för att känna mig trygg :clap:

Link to comment
Share on other sites

Okej är kardioträning bra att köra efter ett hårt träningspass på gymmet eller får man mest utav det om man kör det var för sig?

 

Konditionsträning (De enda som säger kardio har läst för mycket engelska dvs cardio), du får ut mest av båda träningsformerna om du kör dem separerade från varandra men frågan är hur mycket tid du vill lägga ner och vilket syfte du kör de olika träningsformerna?

Link to comment
Share on other sites

Håll er till ämnet nu grabbar(och flickor?)

 

Nej jag har inte SÄNKT min puls med 41 slag, utan min vilopuls är 41 slag i minuten.

 

Jag skulle inte kalla detta särskilt positivt i vardagen då jag lider av lågt blodtryck pga detta, eller så har jag låg puls pga mitt låga blodtryck.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare! Mycket snack om Kardioträning på detta forum måste jag säga!

Jag vill då veta hur mycket kardioträningen har sänkt er vilopuls.

 

Jag börjar: 41 bpm

Ok jag fortsätter

Har sänkt min vilopuls från 85 (vägandes 123 kilo) till 48 (40 kilo lättar) trots att jag nu är 40 år. Detta gick på 8 månader.

II63

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ett tag sedan jag mäte vilopulsen, men sist (ca 5-6 år sedan) var på sjukhus i samband med anmälan för att ge blod. Jag kommer inte exakt ihåg hur lite det var (säg runt 30-35 bpm) men den [manlige] afrosvenske sjuksköterskan blev alldeles till sig i trasorna och tyckte jag var oootroligt vältränad, berättade för kollegorna och andra blodgivare/blodgivaraspiranter.

 

Min far har haft liknande "problem" när han varit inlagd på sjukhus och inkopplad i någon maskin, eftersom maskinen börjar larma när pulsen blir för låg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag testade i morse, men det måste ha blivit fel, jag höll i 10 sek och det blev 7 slag, det är 42 i vilopuls, är inte det lite lite? jag måste räknat fel.

10 sekunder är lite kort tid, prova att räkna i 30 sekunder och dubbla istället.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en liten fråga från en mindre vetande...

 

hur räknar man ut sin vilopuls ?

helst inga komplicerade mattetal tack då jag lider av dyskalkyli...

 

mvh

AK9H

Räkna dina pulsslag under ett visst antal sekunder, till exempel 15 sekunder. Gånga pulsslagen med 4 så att du får pulsslag för en minut.

Jag räknade 16 slag på 15 sekunder. 16 slag x 4 = 64 slag/minut

Link to comment
Share on other sites

Kan du så räkna under en hel minut. Räknar du bara under 15 sekunder så blir det missvisande och inte lika bra.

Att ha för "låg" eller "hög" puls är inget man behöver oroa sig för egentligen. Orolig bör du bli om du normalt har en viss puls och den sedan plötsligt är mycket lägre/högre. Samma sak med blodtryck.

Jag har träffat på människor (som inte pysslar med någon regelbunden fysisk aktivet) som har en vilopuls på under 40 och det har varit fullt normalt för dom.

Link to comment
Share on other sites

Kan du så räkna under en hel minut. Räknar du bara under 15 sekunder så blir det missvisande och inte lika bra.

Att ha för "låg" eller "hög" puls är inget man behöver oroa sig för egentligen. Orolig bör du bli om du normalt har en viss puls och den sedan plötsligt är mycket lägre/högre. Samma sak med blodtryck.

Jag har träffat på människor (som inte pysslar med någon regelbunden fysisk aktivet) som har en vilopuls på under 40 och det har varit fullt normalt för dom.

 

Hmm... jag har nu räknat och fick min vilopuls till 100

 

borde försöka få ner den lite grann...

 

jag har nu fått tjänst som skyttesoldat eftersom min tjh är 13 år och fixar inte det livet längre (sad but true)

sen att min nya hund fått foderallergi och misstänkt osteokondros gör ju inte saken bättre

 

MEN jag är kvar i organisationen men måste ju jobba med min kondition som sagt (180 lång väger 117 kg...är som sagt rund om magen)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...