Jump to content

Regler för parkering

Apone

Recommended Posts

[På grund av orsak] undrar jag om någon vet exakt vad som gäller på en vanlig parkering (typ parkering utanför varuhus).

Gäller högertrafik? Vilka undantag finns?

Vilken hastighetsgräns gäller?

[På grund av orsak] undrar jag om någon vet exakt vad som gäller på en vanlig parkering (typ parkering utanför varuhus).

Det som gäller är att läsa skyltar. Det gäller olika regler på Gatuamark och Tomtmark.

Skyltningen skall vara sådan att den går att läsa när man kör in på en Tomt eller gata.

Hastighetsgränser har jag ingen aning om.

Tror det är så att det är högerregeln som gäller i allmänhet, men som sagt läs skyltarna.

Sedan gäller det ALLTID uppmärksamhet och anpassad fart.

Och om du backar/kör ut från en parkeringsficka på en stor parkering så har all trafik utanför din ruta företräde. Oavsett hur de backar eller kör.

Jepp och Länsförsäkringar anser att backningen inte anses avskutad föränn fordonet rör sig framåt igen. Länsförsäkringar anser också att gånghastighet är normal hastighet på en parkeringsplats eller liknande där forgängare är inblandade.

Om det nu är en försäkringssak detta handlar om.

Vidare gäller högerregeln om inte annat meddelats.

Och som sagts innan, LÄS SKYLTARNA INNAN NI PARKERAR!

Åkte på 600 spänn böter på en parkering vid backaplan för några veckor sedan.

Ingen parkering tillåten innan 9 på morronen.Jag ställde mig där 8.42, böterna utskrivna 8.53.

Skulle ju bara käka frukost på mcD...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...