Jump to content

Hjälp: Problem med VPU Recover

TomS

Recommended Posts

Hallå!

För mig som är helt okunnig vad det gäller datorer och alla möjliga problem så vet jag inte vad jag bör göra mot detta:

När jag spelar spel hinner jag spela 5 minuter ungefär sedan skickas jag till skrivbordet och i en ruta stod det "VPU Recover har nollstält din grafikaccelerator eftersom den inte längre svarade på kommandon" Eller liknande, kommer inte ihåg exakt.

Jag googlade då på VPU recover och hittade ett annat forum där en person haft samma problem. Det diskuterades mest och jag kom inte rikigt fram till vad som var fel eller hur man återställer felet, men jag läste om att det kunde vara grafikkortet och att drivrutinerna skulle installeras om. Så jag gjorde det. Och nu när jag spelat ett spel i fem minuter så hänger det först upp sig i några sekunder och därefter helt svart och det står "No signal, Going to sleep" och skärmen stänger ner sig i nån sorts viloläge, power-knappen lyser orange istället för grönt, och skärmen visar inget. Och det enda sättet att ta sig tillbaka är att starta om datorn.

Vad är fel? Hur åtgärdar man felet?

Tacksam för hjälp :rockon:

Hallå!

För mig som är helt okunnig vad det gäller datorer och alla möjliga problem så vet jag inte vad jag bör göra mot detta:

När jag spelar spel hinner jag spela 5 minuter ungefär sedan skickas jag till skrivbordet och i en ruta stod det "VPU Recover har nollstält din grafikaccelerator eftersom den inte längre svarade på kommandon" Eller liknande, kommer inte ihåg exakt.

Jag googlade då på VPU recover och hittade ett annat forum där en person haft samma problem. Det diskuterades mest och jag kom inte rikigt fram till vad som var fel eller hur man återställer felet, men jag läste om att det kunde vara grafikkortet och att drivrutinerna skulle installeras om. Så jag gjorde det. Och nu när jag spelat ett spel i fem minuter så hänger det först upp sig i några sekunder och därefter helt svart och det står "No signal, Going to sleep" och skärmen stänger ner sig i nån sorts viloläge, power-knappen lyser orange istället för grönt, och skärmen visar inget. Och det enda sättet att ta sig tillbaka är att starta om datorn.

Vad är fel? Hur åtgärdar man felet?

Tacksam för hjälp :rockon:

Personligen tycker jag det låter som om ditt grafikkort överhettar - hade ett som gjorde liknade tidigare men det löste jag genom att byta ut det kortet. En sak man kan kolla är hur varmt du har inne i datorlådan - enklast är att hänga en vanlig termometer fritt där inne

(se bara till att den inte kommer emot något) och mäta temperaturen där inne när grafikkortet spökar. Det kan ge en hint om det är värmen som är ett problem.

• Super Administrators

Troligen värme,

ANdra forum tipsar om drivrutiner till moderkortet med.

Tips

1. Kör med datorn öppen. Har du fläkt på grafikkortet? Snurrar den som den skall?

Låter den fläkten konstigt? => Köp ny kylare genast om det inte redan kanske är för sent och du bränt kortet.

2. Är kylflänsarna och fläkten på grafikkortet rena från massa damm? Damsug och blås bort. Skruva upp om det behövs för att ta bort dammtussar.

3. Stäng av och dra ut strömsladden. Damsug ur datorn, skaffa gärna en flaska komprimeradluft att blåsa rent kylflänsar såsom processor, grafikkort och även kraft aggregatet. Dammsug upp det som kommer ut.

4. Hjälper inte ovan. Testa med nya moderkortsdrivrutiner.

5. Hjälper inte det. Testa att prova med ett annat kraftaggregat och/eller att köra med ditt gamla men koppla ut alla onödiga saker såsom extra hårddiskar, DVDspelare, USB enheter, dubbla skärmar, osv

6. Om inget av ovan hjälper, testa köra med ett annat grafikkort och går allt bra då så är troligen ditt gamla redan brännt.

Grafikkort är viktiga att kyla. Tyvärr brukar det dock oftast vara för sent att rädda dem när man väl märkt symptom. Förebyggande är att se till att det finns tillräcklig kylning, köra med program som kan känna av temperatur i på grafik, moderkortskretsar. '

Tillse att datorlådan har en bra genomströmning på luf, inte bara att den blåser ut på ett ställe.

Gärna att den suger in luft framtill över hårddiskarna och sen ut på baksidan så att all överskottsvärme från processor-fläkten och grafikkortet snabbt sugs ut och inte stannar inne i lådan och förvärrrar.

Kabeldragningen bör göras så att luften kan röra sig fritt och inte hindras av stora sladdhärvor. Använd runda IDE-kablar och buntband.

Det här hände mig också, "no signal" och allt. För mig var det ett solklart fall av överhettning, gick så långt så att jag inte kunde har handen på chassiet utan att bränna mig. Till slut så startade inte datorn alls om jag inte öppnade den (genom att ta bort ena långsidan) och lägga den ner. Efter ytterligare en tid så startade datorn inte alls och man kunde lätt se att det var överhettning som var problemet, eftersom isoleringen på vissa sladdar smält samt att vissa kort smält också. Nu behöver det ju inte gå så långt för dig. (jag hade desutom en väldigt väldigt gammal dator som jag till slut slutade underhålla genom t.e.x damsugning) men mitt tips är att innan du gör något annat så se till att ha saker du vill spara, så som foton, musik, dokument, sparade på något annat än dina hårddiskar.

edit: det gav mig också en fruktansvärt ful sotfläck på väggen där utblåset från datorn var.

precis som Henke skriver så är det tyvär oftast väldigt sent att ordna problemet när det väl uppstått, se till att byta kort och eventuellt fläktar fort som attan och återigen, spara allt du inte vill bli av med!

Det var som attsingen. Jag har tagit bort ena långsidan och kör med den öppen så länge. Jag har en extern hårddisk som jag lägger över alla grejor på, får göra det kvickt..

Jag får tacka för hjälpen. :rockon:

1. Kör med datorn öppen.

Som IT-tekniker så måste jag säga att detta är inte rekomenderat någon längre tid, då detta gör att värmen/kylan oftast tar fel vägar ut ur datorn. Vilket i sin tur ger att kylningen inte funkar som den ska.

DOCK är detta ett bra sätt att kolla om det är värmen som spökar.

1. Kör med datorn öppen.

Som IT-tekniker så måste jag säga att detta är inte rekomenderat någon längre tid, då detta gör att värmen/kylan oftast tar fel vägar ut ur datorn. Vilket i sin tur ger att kylningen inte funkar som den ska.

Min bror hade en korridorspolare som hade sin dator liggande i lösvikt på golvet.

Han tyckte att låda var totalt onödigt. Funkade tydligen rätt bra :baskerHV:

Följdfråga. Varför är överhettning så vanligt på PC och så ovanligt på Mac?

Är det för att folk monterar sina egna burkar och har för lite kännedom om

hur mycket kylning prylarna egentligen behöver? Är det för att man överklockar

sina grejor och därmed får en extrem värmeutveckling?

/martinator

som aldrig träffat på en överhettad mac.

Följdfråga. Varför är överhettning så vanligt på PC och så ovanligt på Mac?

Är det för att folk monterar sina egna burkar och har för lite kännedom om

hur mycket kylning prylarna egentligen behöver? Är det för att man överklockar

sina grejor och därmed får en extrem värmeutveckling?

Det är väl delvis därför. Apple har stenhård kontroll över innanmätet i en Mac.

Iom det testas allt in i minsta detalj för att inga värmeproblem ska uppstå. Inte

heller har Apple samma modellhysteri som PC-tillverkarna har med att hela tiden

spotta ut nya datorer med det hetaste senaste med de billigaste komponenterna.

Min personliga tro blir då att PC inte hinner testas ut ordentligt. De ser att datorn

startar upp och verkar fungera och då är datorn klar för serieproduktion och

försäljning.

De som bygger eget köper mest standardprylar utan att de är inbördes optimerade.

De som är riktiga entusiaster köper riktiga saker och genom att läsa om andras

erfarenheter kan de optimera den valda utrustningen till sina "superdatorer".

Min bror hade en korridorspolare som hade sin dator liggande i lösvikt på golvet.

Detta funkar så länge man inte har dammigt... ;-) Vilket dom flesta har.

Varför är överhettning så vanligt på PC och så ovanligt på Mac?

Det är inte så konstigt... Mac har bättre komponenter (värmeutstrålning) och har oftast lite bättre fläktfunktion. Sedan kan man tycka vad man vill om Mac/PC, men det låter jag vara osagt vad jag anser.

Skulle väl säga att det är hugget som stucket mellan "riktiga" märkesburkar. Dvs kontorsdatorer. Där ser man sällan problem med värme men där är det precis som Gilthas säger obra att köra utan kåpa för länge för det kvaddar deras beräkande luftflöde.

Tar man en egenhändigt ihopskruvad burk så är det en betydligt mindre risk att kvadda nått med öppen sida. Lite risk finns det för de nyare moderkorten som inte kyler chipsetet med fläkt. Där kan det bli lite varmt men det kan man ju lösa med en egen fläkt på just den punkten

Kan man utan problem skruva loss delar i datorn? Som grafikkortet t.ex? När "sidokåpan" var borta passade jag på och kolla pilla på fläkten på undersidan av grafikkortet och brände mig genast. Jag lade mig på golvet för att se under och såg att fläkten inte snurrade. Jag skulle gärna vilja skruva loss kortet och pilla på fläkten också :unsure: Och kanske se om den dammat igen eller om den bara inte funkar längre..

Och så kollade jag även på fläktar på komplett.se och undrar därför hur man vet om en fläkt passar till mitt grafikkort? Bara som EXEMPEL Det står att den fläkten är för ATI, vilket jag har (ATI Radeon 9600XT), betyder det att den passar?

Är du bara jordad när du skruvar med datorn så är det lugnt. Antingen använder du ett ESD-armband som du kopplar till ett element eller så tar du i ett element innan du börjar skruva, det brukar räcka. Personligen skulle jag nog satsa på att köpa ett helt nytt grafikkort istället för att bara byta fläkten eftersom grafikprocessorn antagligen har tagit en del skada om den inte har fått tillräcklig kylning.

Värt att tänka på när man väljer nytt grafikkort numera är att Nvidia sagt att de inte tänker lägga ner något krut på att fixa ordentliga drivrutiner för Vista som går att köra med Direct X 10. De lägger ner sin energi på Direct X 11 istället. DX 11 släpps kanske redan i vinter annars blir det nästa år eller när Windows 7 kommer om ett par år.

När det gäller Apple och bättre kylning är min teori om varför de inte blir överdrivet varma jämfört med PC att de oftast inte är utrustade med "monstergrafikkort" som en del PC är för att köra tunga spel som COD 4, Crysis, Age of Conan och liknande. De spelen finns så vitt jag vet inte för Mac OS men går förvisso att köra i en Mac om man har installerat Windows på den.

Är du bara jordad när du skruvar med datorn så är det lugnt. Antingen använder du ett ESD-armband som du kopplar till ett element eller så tar du i ett element innan du börjar skruva, det brukar räcka.

Detta brukar räcka ja, men personligen anser jag att man ALLTID ska ha för vana att arbeta med ett ESD-band. Men även att se till att man inte har något metall på sig när man jobbar med elektronik som kan ta skada av statisk elektricitet. :)

Angående den fläkten så säger jag som Kanna, byt hela kortet då det oftast har blivit något skadat i och med att fläkten inte fungerat som den ska.

Tillägg... Jag skruvade isär hela min dator innan den krashade, tog ut alla kort och fläktar och skruvar och sladdar och gud vet vad. Jag såg till att röra vid ett element eller något anna jordat innan och allt gick så bra så. (skruvade även isär den där sladdhärvan som är inne i den där boxen som det står något om att man inte får skruva isär.)

Och som Kanna är inne på, jag tror också att man som PC användare får mer problem för att man kör mer grafik intensiva program än vad man gör som MAC användare. T.e.x så kräver AoC att du har "quad processor core" för att funka på högsta inställingarna. Även COD4 kräver enorma resurser av din dator. Klart att gemene man kör lite över vad datorn igentligen är speccad för och då går det ju som det går.

När det gäller Apple och bättre kylning är min teori om varför de inte blir överdrivet varma jämfört med PC att de oftast inte är utrustade med "monstergrafikkort" som en del PC är för att köra tunga spel som COD 4, Crysis, Age of Conan och liknande. De spelen finns så vitt jag vet inte för Mac OS men går förvisso att köra i en Mac om man har installerat Windows på den.

Nu tror jag att du tänker på gamla burkar. de nya kan du få med NVIDIA Quadro FX 5600 1.5GB som standardkort!!

Och du har INGA problem med kylning. Så det argumentet köper jag inte alls. Tror att PC generellt är smäckigare

grejor man skruvar ihop i icke optimerade lådor. Därav undermålig kylning.

/martinator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...