Jump to content

Sålda patrullbåtar

Pny

Recommended Posts

Ett antal patrullbåtar såldes i juni till RCI Group Ltd, Storbritannien.

Enligt en artikel i Blekinge Läns Tidning är antalet båtar sex.

Någon som vet vilka båtarna är?

Har sett att tre av dem är:

P159 Kaparen

P163 Styrbjön

P165 Tordön

/Patrik

Edited by Pny

Jösses det var inte dåligt, trodde Patrullbåtarna var så pass sönderplockade ett skroten var det enda som var aktuellt. Två stycken var i drift under 03-04 och då var det snack om sista året. Minns tyvärr inte vilka två som var i drift

Någon som vet hur bra skick dessa 6 individer är i egentligen ? Hur mycket krävs för att få de sjödugliga igen ?

Rent skeppstekniskt tror jag inte problemen är särskilt stora. Skroven är ju i stål och så länge bara spanten är i bra skick är byte av dåliga plåtar är en ren rutinåtgärd. Hur det ser ut på maskinsidan har jag ingen aning om men marindieslar finns det ju gott om från en massa olika tillverkare om MTU-kärrorna är urplockade. Så länge propelleraxlar och andra delar i drivlinan finns kvar ser jag inga större problem att få fart på dem.

Här verkar det ju handla om rena eskortuppgifter och eventuell bekämpning av pirater som normalt inte har några kvalificerade system. Det lär inte behövas några avancerade lednings- eller vapensystem utan en hyfsad kanon och tung ksp bör räcka långt. Bara närvaron av en bestyckad patrullbåt med bra fartresurser kan vara tillräckligt för att avhålla från försök till attacker. I samband med att de blev självständiga fick de baltiska staterna överta ett antal norska fartyg ur Storm-klassen och ombestyckade dem på liknande sätt. Patrullbåtarna bygger på samma skrov och är egentligen en väldigt lyckad lösning, så jag tycker att man gjort ett bra val av skrov.

Det är lite intressant att ett civilt företag köper in fartyg för det här ändamålet och det ger mig en känsla av deja vu. Förr fanns i många länder särskilda kaparflottor som med kungliga kaparbrev hade rätt att kapa fientliga fartyg. De hade också ofta mandat att skydda egna handelsfartyg mot andra kapare. Ett extremfall var Brittiska Ostindiska kompaniet som faktiskt i över 200 år hade en helt egen örlogsflotta. Huvudsyftet var just att skydda kompaniets fartyg från pirater i farvatten där Royal Navy inte hade resurser att finnas. Kompaniet hade även en egen privatarme som tillsammans med deras flotta skulle skydda kompaniets intressen i de ostliga delarna av imperiet.

Om nu olika rederier går samman och anlitar en civil "legoflotta" för att skydda sina fartyg är likheterna slående. Frågan är väl idag snarast inom vilka lagar en sådan privatstyrka kan agera och hur långt deras befogenheter sträcker sig. Det finns idag ett antal områden i världen där pirater härjar i stort sett fritt, så det lär nog finnas en marknad för den här sortens företag. Med tanke på hur våra politiker resonerar i försvarsfrågor kanske vi tvingas anlita något liknande i framtiden.

Om nu olika rederier går samman och anlitar en civil "legoflotta" för att skydda sina fartyg är likheterna slående. Frågan är väl idag snarast inom vilka lagar en sådan privatstyrka kan agera och hur långt deras befogenheter sträcker sig. Det finns idag ett antal områden i världen där pirater härjar i stort sett fritt, så det lär nog finnas en marknad för den här sortens företag. Med tanke på hur våra politiker resonerar i försvarsfrågor kanske vi tvingas anlita något liknande i framtiden.

Måste väl falla under rätten till självförsvar/nödvärn om de blir beskjutna...

Sedan är det väl så att bara närvaron av den samma kanske räcker..

Så... Kommer vi att få se Carlskrona som moderfartyg för en kaparflotta i västafrika :unsure:

Borde ju vara bra komplement med shyssta bunkerresurser och Hkpdäck...

Därill troligen ett måste då det kan saknas vettiga hamnar nära???

:)

Ett antal patrullbåtar såldes i juni till RCI Group Ltd, Storbritannien.

Enligt en artikel i Blekinge Läns Tidning är antalet båtar sex.

Någon som vet vilka båtarna är?

Har sett att tre av dem är:

P159 Kaparen

P163 Styrbjön

P165 Tordön

/Patrik

Styrbjörn är det fartyg jag själv tjänstgjorde på under perioden mars-juni 1994. Då var hon en del i vår incidentberedskap, bland annat bestyckad med en alldeles ny ubj-torped samt au-grk och självfallet sjunkbomber.

Instämmer fullkomligt med tidigare nämnd synpunkt här; skeppstekniskt är hon helt shipshape. Om jag inte missminner mig är hon årsbarn med prinsessan Madeleine (1982), och 25, 26 år är ju ingen ålder för en dam av den här digniteten, vare sig av kunglig eller naval kaliber.

Känns mycket gott att höra att hon rustas för insats igen, tilläggas kan ju också att det ursprungliga skrovet, vilket i Sverige användes i PTK Jägaren ju var designat för oceanfart. Det gungar gott, men det ska det ju göra.

Uthålligheten kan bli ett problem, men med ett lagfartyg på gott avstånd är det OK också. Enligt kockarna var käket gränssättade, vilket bör äga sin riktighet. Då snackar vi en vecka. Självfallet beror det på manningen också. Går sannolikt att minska denna om primäruppgiften är bevakning och inte ubåtsjakt.

GMY all

Känns mycket gott att höra att hon rustas för insats igen, tilläggas kan ju också att det ursprungliga skrovet, vilket i Sverige användes i PTK Jägaren ju var designat för oceanfart. Det gungar gott, men det ska det ju göra.

Uthålligheten kan bli ett problem, men med ett lagfartyg på gott avstånd är det OK också. Enligt kockarna var käket gränssättade, vilket bör äga sin riktighet. Då snackar vi en vecka. Självfallet beror det på manningen också. Går sannolikt att minska denna om primäruppgiften är bevakning och inte ubåtsjakt.

GMY all

Jägaren lever ju fortfarande i högönsklig välmåga som vedettbåt i Göteborg och är därmed patetiskt nog det största örlogsfartyget på västkusten. Hon har fått nytt maskineri vilket ger lägre fart än i original, 57:an är utbytt mot en 40/48 och på sensorsidan har hon bara en X-bands navigeringsradar som kompletterats med en fjärrmanövrerad "herrejösses-strålkastare" i masten. Hon är lite väl strippad för min smak och borde åtminstone ha en navradar på S-bandet också som komplement. Här pratar vi om ett fartyg som byggdes i början av 70-talet och i den aktningsvärda åldern av snart 40 år är "still going strong", så nog är det kvalitet i den skrovkonstruktionen alltid. De sista patrullbåtarna i serien blev klara i början av 80-talet och är ju fortfarande relativt "unga" i sammanhanget.

Jag förutsätter att de sålda båtarna har rensats på i princip all elektronik. Utan ledningssystem, eldledning, robotinstallation och sonarer bör det finnas rätt gott om utrymmen kvar för ex. ytterligare bränsletankar, färskvatten kylar/frysar och ett riktigt AC-system. Jag skulle vilja påstå att här har man hittat en utmärkt plattform att bygga om till enklare bevakningsfartyg med hyfsad uthållighet. Visst är de små om sjön är grov men piratfartygen är normalt ännu mindre och de tål sjön bra. Jag har stått på Älvsborgs helikopterdäck och sett en eskorterande patrullbåt vispa med styrbordspropellern i ytan, men de fortsatte ändå.

Jag kan inte mer än instämma med övrigas uppfattning. Sköter man bara underhållet håller ett fartyg som dessa länge. Patrullbåtarna var slitvargar, vi hade 1994 runt 1400 gångtimmar per fartyg.

Det största problemet som jag kommer ihåg var det faktum att det blev lite besvärligt när det blev grov sjö. Som signalman sov man i en överbinge och hade en knapp halvmeter mellan bingen och taket i skansen. Det hände mer än en gång att man slog i taket när man låg och sov och det plötsligt dök upp en våg.

De som varit med innan fartygen modifierades för ubåtsjakt berättade, sant eller falskt vet jag inte, att de fick betydligt mycket sämre egenskaper i grov sjö efter modifieringen beroende på den ökade vikten. En avskalning kan alltså vara på sin plats om de skall gå annat än kustnära.

Att använda dem ute på "öppet hav" fungerar naturligtvis (om man löser tillgången på bränsle) men jag tycker nog att de kom mer tills in rätt i skärgårdsmiljön där de fungerade ganska optimalt.

@von Döbeln

Då måste du ju varit med vid Fyrudden. Det fanns bara en patrullbåt med torped då, vi andra hade bara sjunkbomber. Var det föresten inte på Styrbjörn det fanns en ganska trevlig värnpliktig av det kvinnliga könet?

02 TÖN

gått förbi båtarna en hel del gr, och såg dom bogserades ut, undrade vart dom skulle och nu har ju svaret kommit. Utifrån syns inga direkta brister på dom mer än avflagnad färg så vitt jag kommer ihåg.

Ändå de kanske är IMO som ligger bakom de, tänk att ha dom liggande utanför somlias kust :)

• 1 month later...
Jag har stått på Älvsborgs helikopterdäck och sett en eskorterande patrullbåt vispa med styrbordspropellern i ytan, men de fortsatte ändå.

Om jag inte missminner mig ska en patrullbåt räta upp sig även efter (smått bizarra) 70 graders slagsida, om den skulle råka ut för riktigt dåligt väder. Detta kan möjligen vara en skröna, men jag har åtminstone varit med om 45 graders lutning under min tid som värnpliktig på Hugin.

Jag har stått på Älvsborgs helikopterdäck och sett en eskorterande patrullbåt vispa med styrbordspropellern i ytan, men de fortsatte ändå.

Om jag inte missminner mig ska en patrullbåt räta upp sig även efter (smått bizarra) 70 graders slagsida, om den skulle råka ut för riktigt dåligt väder. Detta kan möjligen vara en skröna, men jag har åtminstone varit med om 45 graders lutning under min tid som värnpliktig på Hugin.

Stämmer exakt, jag låg 1982-83 som skeppsnummer 41 ombord HMS Mode. 48:e patrullbåtsdivisionen i Göteborg. Dessa fartyg var rent ut sagt för jävliga på att rulla... men de kom alltid upp igen...

Jag saknar fortarande den tiden...

Tyvärr så har ju XXXXXXX riksdag och regering totalt utraderat både flotta och armé samt samt snart även flyget...

Fartyg av typ patrullbåt är stapeln i varje flotta, dessa fartyg gör slitgörat, men med en flotta bestående av endast några korvetter, samt tre? ubåtar, så finns det inga fartyg kvar som kan göra vardagsgörat!

Då tonar vi ner retoriken kring nedskärningar och vår demokratiskt folkvalda och fokuserar istället på topic som är:

"Sålda patrullbåtar"

och inte..

"Usch och fy vad de är dumma som skurit la ner båten som jag låg på"

Rokare BG

• 9 months later...

Var är båtarna?

De ligger inte kvar i handelshamnen i Karlskrona längre. Min gissning är att ett varvsbesök ligger på agendan för patrullbåtarna innan det är dags för någon verksamhet, om inte annat så för att måla om dem ordentligt. Den ommålning som gjordes vid kaj var säkert en ren formalitet som gjordes så billigt som möjligt. "Göte Sennert från FMV berättar att fartygen dock måste målas om innan de får lämna Karlskrona." -BLT 2008-06-29.

Någon som vet? Bogsering eller för egen maskin?

• 2 months later...
Som jag har förstått det finns det väl bara en Patrullbåt kvar i Sverige (i alla fall av mod Hugin) och det är ju P151 HMS Hugin som ligger på något sjöfartsmuseum i Göteborg..

Fast jag kan ju ha fel..

En privatperson har köpt Snapphanen med avsikten att bo ombord. Enligt uppgift ska han ha ordnat en kajplats åt henne i Nynäshamn. (Uppgiften kommer från ett inlägg han gjort i veteranflottiljens gästbok)

• 1 month later...
Som jag har förstått det finns det väl bara en Patrullbåt kvar i Sverige (i alla fall av mod Hugin) och det är ju P151 HMS Hugin som ligger på något sjöfartsmuseum i Göteborg..

Fast jag kan ju ha fel..

En privatperson har köpt Snapphanen med avsikten att bo ombord. Enligt uppgift ska han ha ordnat en kajplats åt henne i Nynäshamn. (Uppgiften kommer från ett inlägg han gjort i veteranflottiljens gästbok)

Synd att han gav upp, riktigt kul idé

Annonsen ligger ute på blocket..Sök på patrullbåt

Edited by Daniel_M

• 9 months later...