Jump to content

Stor mässdräkt

E.P.H.

Recommended Posts

Hej!

Jag planerar att inom en relativt snar framtid införskaffa en alldeles egen mässdräkt. För närvarande är jag kadett tillhörandes Flygvapnet, så det som är aktuellt är således m/38 toppat med en rundskuren kappa. Det jag eftersöker är åsikter gällande kvalité, känsla, pris, motsv. hos de alternativ som är tillgängliga, d.v.s. Nya MEA, Monty´s, m.fl.

Tack på förhand

/E

Edited by E.P.H.

Nya MEA har jag dålig erfarenhet av, usla skjortor, standard tyger och dålig måttagning. Generellt sätt ganska mediokert och dålig service (man kan inte ens be om det lilla extra avseende kvalite mm, de verkar tro tyger osv också hör till UniR FM). Tyvärr syr de åt FM om man behöver mått beställa, jag försökte få dem att fixa en extra C1 åt mig, men de vägrade använda annat än FMs "Manchester från Majhong". så det blev inget.

Monty's har jag inte så mycket erfarenhet av. Så länge butiken fanns (Hr Eriks) gjorde jag mycket affärer med dem. Har bara gjort omgaloneringar hos Monty, och de är bra och enda stället där du som flottist (eller skogsmatros), eller flygare kan omgallonera med äran i behåll, be om "Royal Navy galoner"(innehåller 2gr riktigt guld, och blir exakt 12,7mm efter på applicering, och inte 12,67 som kronans plastgaloner.. Tyvärr finns ingen butik utan han har lite lösa skräddare. Skaffa i mässdräkten i "Super 100 tyg", bästa ullkvalitén.

Den enda övriga jag har provat är Ernst Nymans i Karlskrona, stans enda vettiga butik. Bra service, men har kanske inte allt man önskar, men försöker lösa det.

Det sista och kanske coolaste alternativet är antikhandel/ gamla släktningar. En antik mässdräkt (40-60-tal) har ofta mycket högre kvalité än de nytillverkade dessutom betydligt billigare. Är det en gammal släkting är det dessutom många extra coolhetspoäng. Om möjligt skall den köpas aningens för stor, så en skräddare kan fixa till den för dig. MEA (gamla) är bästa märke för de antika.

Har iofs en känning hos en av skjortbutikerna på Artillerigatan som kan måttbeställa uniformsskjoror(dvs vit skjorta, axelklaffar, dubbla bröstfickor och dubbel manschett) i egyptisk bomull för ett ganska överkomligt pris. Så nu tror jag även skjortproblemet är löst efter år av letande efter bra uniformsskjortor.

Se till att skaffa dig en m/30 också så du ser ut som folk, även i C1, och slipper se ut som nått hämtat ur Mao's Kina i m/87.

Edited by Psilander

Nya MEA har jag dålig erfarenhet av, usla skjortor, standard tyger och dålig måttagning. Generellt sätt ganska mediokert och dålig service (man kan inte ens be om det lilla extra avseende kvalite mm, de verkar tro tyger osv också hör till UniR FM). Tyvärr syr de åt FM om man behöver mått beställa, jag försökte få dem att fixa en extra C1 åt mig, men de vägrade använda annat än FMs "Manchester från Majhong". så det blev inget.

Monty's har jag inte så mycket erfarenhet av. Så länge butiken fanns (Hr Eriks) gjorde jag mycket affärer med dem. Har bara gjort omgaloneringar hos Monty, och de är bra och enda stället där du som flottist (eller skogsmatros), eller flygare kan omgallonera med äran i behåll, be om "Royal Navy galoner"(innehåller 2gr riktigt guld, och blir exakt 12,7mm efter på applicering, och inte 12,67 som kronans plastgaloner.. Tyvärr finns ingen butik utan han har lite lösa skräddare. Skaffa i mässdräkten i "Super 100 tyg", bästa ullkvalitén.

Den enda övriga jag har provat är Ernst Nymans i Karlskrona, stans enda vettiga butik. Bra service, men har kanske inte allt man önskar, men försöker lösa det.

Det sista och kanske coolaste alternativet är antikhandel/ gamla släktningar. En antik mässdräkt (40-60-tal) har ofta mycket högre kvalité än de nytillverkade dessutom betydligt billigare. Är det en gammal släkting är det dessutom många extra coolhetspoäng. Om möjligt skall den köpas aningens för stor, så en skräddare kan fixa till den för dig. MEA (gamla) är bästa märke för de antika.

Har iofs en känning hos en av skjortbutikerna på Artillerigatan som kan måttbeställa uniformsskjoror(dvs vit skjorta, axelklaffar, dubbla bröstfickor och dubbel manschett) i egyptisk bomull för ett ganska överkomligt pris. Så nu tror jag även skjortproblemet är löst efter år av letande efter bra uniformsskjortor.

Se till att skaffa dig en m/30 också så du ser ut som folk, även i C1, och slipper se ut som nått hämtat ur Mao's Kina i m/87.

Hej!

Jag tycker att Monty funkar bra, de brittiska galonerna är dessutom väldigt mycket snyggare än Gula kvadratens.

Psilander, vad är en "m/30"?

P

Hej!

Jag tycker att Monty funkar bra, de brittiska galonerna är dessutom väldigt mycket snyggare än Gula kvadratens.

Psilander, vad är en "m/30"?

P

Uniformer%20068.jpg

Dålig bild på M/30

M/30, flygets ursprungliga daglig dräkt, och en av 1900-talets stilrenaste uniformer (kan iofs aldrig mäta sig med den dubbelknäpta :-P . Lite lik m/87 men är lite lätt figursydd och framförallt har gradbeteckningarna på ärmen. Får tyvärr bara bäras vid enskilt uppträdande. M/87an ser ut som stryk faktiskt i jämförelse. Hasse Ekman är nog en av de som är bäst på bära uniformen i tex Gula Divisionen från 1957.

Flyget har tyvärr stökat till en hel del i bland uniformerna när de ville ha m/87 liksom att den kvinnliga mässdräkten skulle vara så lik männens som möjligt. Enligt vad jag hört av en del mer insatta damer fanns riktigt snygga och kvinnliga förslag på mässdräkt/ aftontoilette för damerna på förslag men vilka ratades av flygets flickor.

Edited by Psilander

Tackar ödmjukast för svaren.

Håller med om att en "antik" hade varit toppen, finns ett antal garderober hos gamla släktingar som hade varit intressanta att besiktiga ifall jag tillhört flottan. Men då så inte är fallet får det ändå bli en ny. Jag kollade även på Blocket, Bukowskis, Uppsala auktionskammare och Stockholms auktionsverk, men där stod främst husaruniformer och liknande, äldre varianter, att finna. M/30 (med flygstövlar :D ) är ett utmärkt förslag, men vem kan sy upp en sådan med rätt snitt?

Det lutar i övrigt mot Monty's, men jag funderar lite över "Super 100" ullen. Jag har en civil kostym i den kvalitén och jag undrar ifall det inte upplevs lite väl tunt/"sladdrigt" i en mässdräkt?

Slutligen, syr även Ernst Nymans upp kläderna via Cavaliere?

All ytterligare info som kan tänkas vara relevant är fortsatt välkommen :mellow: .

Edited by E.P.H.

Har själv en m/48 i "super 100" från Hr Eriks vilken är riktigt bra i "spänsten". Har även sett mässdräkter i kvaliteten och det ser riktigt bra ut.

Jag tror alla "erkända" uniformsskräddare fixar en m/30, med vanliga långbyxor utan större kostnad eller problem. Ridbyxorna till flygstövlarna kan kanske bli ett lite större problem, ta det försiktigt med dem på jobbet bara, glöm inte att jante och kungl. avundsjukan regerar i FM. Köper du en m/30 snåla inte utan köp alltid två par byxor till, det lönar sig.

Att konvertera en m/1878 till M/38 är en baggis, byta knappar, gradbeteckningar och sätta på "hovmästarjoxet" på axlarna bara. Kolla med en skräddare om det funkar, för m/38 är med största sannolikhet i grunden en konverterad 1878 eftersom mycket av flygets personal kom från flottan i begynnelsen. Mässdräktsbruket är i grunden en marin tradition då man gjorde lättnad i klädsel från den klumpiga och stela paraduniformen vid middagar och dans ombord. Jackan kommer tex ursprungligen från flottans kadettuniform, och brukades av kadetterna långt in på 40-talet. Se kadettkamrater från 1939 för se hur stilrent flottans kadetter klädde sig, notera även läraren i styrtut. :D

Vet ej vem som syr åt Ernst Nyman.

Tradera är annars ett vanligt ställe för samlare att deala uniformer. Kolla Historiskt samlarforum. där finns många militaria samlare.

Får ni flygare ha kappa m/1878 (motsv)?, vilken är snyggare och flexiblare (går även till C1) än båtkappa m/14, framförallt på den baltäta vinter säsongen?

(PS. Tipsa dina kursare i på/ från K3 om husaruniformerna, det vore guld om arméns mässdräkt kunde få lite konkurrens från M/Ä från andra förband än gardet. DS)

Edited by Psilander

Då så. Prio ett blir således att utforska släktgårdarnas gamla klädkammare efter en uniform att modifiera. Lyckas inte det så blir det nytillverkning hos Monty's i "super 100".

Ridbyxor vet jag var jag kan få tag på, jag får bara se till att tillhandahålla tyget så det blir samma som i vapenrocken. Jantesnobbismen är tyvärr den mest utbredda formen av snobbism i Sverige. Tyvärr, eftersom det även är den mest tråkiga. Men men, jag skall ta det försiktigt.

Gällande kappa m/1878 och liknande, är jag osäker. Men det skall undersökas, och om den är tillåten så behöver ju inte m/36 och m/1878 utesluta varandra (jag menar dock inte samtidigt :D ).

Jag planerar även att rikta viss underrättelseverksamhet mot Artillerigatan...

P.S.

Gällande husaruniformerna så bearbetar jag redan både kavallerister och artillerister att se sig om efter de stilfullare alternativen. Jag propagerar även för att husarerna borde lära sig rida ordentligt. Så ifall vi har tur kanske K3 kan genomföra högvakter så som de borde i framtiden :mellow: .

D.S.

Enligt UnirFM (s. 37-38) motsvaras frack både av paraddräkt och stor mässdräkt. Vad avgör vilket man väljer i det enskilda fallet?

Paraddräkt bärs vid tillfällen då frack bärs enligt civilt bruk.

Stor mässdräkt bärs vid tillfällen i festsammanhang då frack bärs enligt civilt bruk.

Enligt just UniR FM sid 38...

Edited by eskil

Enligt UnirFM (s. 37-38) motsvaras frack både av paraddräkt och stor mässdräkt. Vad avgör vilket man väljer i det enskilda fallet?

Stor mässdräkt bärs vid tillfällen i festsammanhang då frack bärs enligt civilt bruk.

Då jag är en novis i frackbärande, undrar jag vid vilka tillfällen man bär frack utom festsammanhang?

Då jag är en novis i frackbärande, undrar jag vid vilka tillfällen man bär frack utom festsammanhang?

Vid t.ex bröllop eller begravning. Festsammanhang i den här kontexten är nog där det äts och/eller dricks.

Nedanstående hämtat från http://www.vettoetikett.just.nu/

"Frack

Fracken ska bäras när ingen klädkod anges på inbjudan tillställningar där högtidsdräkt är påbjudet. I inbjudan skriver man högtidsdräkt, då är det frack eller militär stor mässdräkt. Skriver man civil högtidsdräkt gäller inte uniformen.

Frack är en kvällsklädsel och passar inte vid förmiddagsbröllop, då ska det istället vara mörk kostym. Detta vid en bjudning på dagtid. En fracks färg är alltid svart eller mörkt midnattsblå.

En frack är formell och kräver sin bärare. En frack kan man inte ha midjeband till. Och definitivt inte i samma färg som hennes klänning. Givetvis kan man frångå detta lite vid t.ex. en studentbal.

Fracken bärs vid stora bröllop från sen eftermiddag med middag efteråt, annars efter kl. 18.00 vid stor fest och formell fest med dans eller bal.

Byxan har revärer av siden, en eller två, det varierar.

Rocken kan anpassas efter den som bär den. Men inuti finns ett litet band, notera att detta är ett transportband och skall inte bäras. Rocken har sidenslag, men kragen kan vara av sammet.

Vit näsduk skall synas i bröstfickan. Skjortan är vit med stärkt krage och stärkt bröst. Knappar enkla vita eller av pärlemor eller guld med en dekor av en pärla. Saknar du knappar kan du köpa "änglaben" till brev i pappershandeln.

Västen är alltid vit. Förr bar man svart väst vid begravning eller vid disputation dagtid. Men detta är borta nu. Vissa herrsällskap utan damer kan fortfarande ha svart väst. Kulörta färger är helt fel. Västen skall nå två cm nedanför frackrockens midjeskärning.

Rosett skall alltid vara vit. Allt annat är fel! Hovmästare har svart rosett.

Skor är svarta, lågklackade eventuellt lackskor ( inte vid disputation) men inte nödvändigt. Du bär strumpor som är svarta tunna.

Armbandsur är inte det bästa , många tror att man ska bära fickur med kedja över västen, men detta är till mörk kostym med väst. Till frack bär du uret i vänster byxficka med kedjan sittande i hängselstroppen eller vänster ficka. Men välj ett mindre armbandsur så går det bra.

Glacéhandskar ärr en gammal tradition. de bärs när du dansar, i pauserna i vänster hand. När du hälsar tas höger handske av och bärs i vänster hand.

Ytterplagget skall vara svart, med en vit sidenhalsduk (skyddar frackkragen för ludd)"

Den du tycker är snyggast?

Man bör även beakta vad brudgummen har på sig och inte klä sig "finare" än vad han gör...

Detta är felaktigt, det gäller endast de kvinnliga gästerna och bruden, men har ofta misstolkats att gälla även brudgummen. Brudgummen skall ha samma nivå av klädsel som anbefalls gästerna- Ett utomordentligt exempel är kungabröllopet 1976. Kungen bär m/48 (eftersom paraduniformen m/20 avskaffades kring 1960) i stort parad utförande med ordenskedjor, medaljer i orginal och vita handskar mm. Gästerna bär jackett eftersom det är högtidsdräkt men förmiddagsbröllop.

Dock skadar det aldrig att fråga om man tänker ha uniform. MEn som man följer man angiven klädkod, vilken man tycker också borde spegla sig i brudens val av klänning-

kungabrollop.jpg

Är det anbefallt kostym, har således även brudgummen "kostym" dvs daglig dräkt, är det anbefallt Högtidsdräkt bäres således paraduniform eller stor mässdräkt.

Har dock sett massor av olika varianter av mixade klädkoder vilket ger den lilla etikettspolisen inom mig hicka.

Frack bäres dessutom vid en del akademiska högtidssammanhang som doktorsutnämningar etc. Förr bars även vid riksdagens högtidliga öppnande mm.

Edited by Psilander

Vett och etikett är ett kärt ämne, med många olika åsikter. För min del läser jag gärna fru Ribbings krönikor i DN, utan att alltid hålla med.

Ett par gamla käpphästar bara: Man bär aldrig sabel till mässdräkt. Ska det ordnas med järnhäck, så smugglar man in vapnet och lämnar det diskret i vapenhuset. Till militär högtidsdräkt kan man bära sabel, men man bär den inte i kyrkan. Det gjorde inte kungen 1976 och det bör man inte göra idag även om det börjar slarvas med det. Min gamla flaggstyrman, som höll i ceremonierna i Skeppsholmskyrkan hade en god princip: "Det enda vapen som får finnas inne i kyrkan är sabeln på kistlocket". (Undantag: hedersvakt)

Nästa käpphäst rör det förfärliga oskicket att bära släpspännen och utmärkelser vid deltagande i begravningar. Jag vet att CerR har ändrats, men det står "må bäras", vilket ska tolkas som "bör inte". Vanlig hyfs och gamla traditioner måste väl ändå följas. Dom enda utmärkelserna i kyrkan ska vara de som ligger på kistlocket.

Malaj (fundamentalistisk traditionalist m/ä)

• 5 weeks later...

Ser nedan att flera är inne på svaret, men förtydligar: festsammanhang är "icke-officiella" sammanhang. Ett statsbesök eller ett kungabröllop kan säkert vara mycket festligt men är paraddräkt ändå.

• 1 year later...
Vid t.ex bröllop eller begravning. Festsammanhang i den här kontexten är nog där det äts och/eller dricks.

Intressant att notera i detta sammanhang är att man på Karlberg tycks tolka Unibest så att man även får lov att bära Högtidsdräkt m/87A vid festtillfällen (då det samtidigt är tillåtet att bära stor mässdräkt). Se bild 2 i denna artikel. (Jag förmodar att det har visst samband med vem som bekostar de respektive uniformernas anskaffande.)

Nästa käpphäst rör det förfärliga oskicket att bära släpspännen och utmärkelser vid deltagande i begravningar. Jag vet att CerR har ändrats, men det står "må bäras", vilket ska tolkas som "bör inte". Vanlig hyfs och gamla traditioner måste väl ändå följas. Dom enda utmärkelserna i kyrkan ska vara de som ligger på kistlocket.

Hedersvakterna vid Gunnar Anderssons och Johan Palmlövs begravningar tycks inte dela denna uppfattning.

Hedersvakterna vid Gunnar Anderssons och Johan Palmlövs begravningar tycks inte dela denna uppfattning.

@essray:

Man ska försöka ta sig tid att skriva i lugn och ro... När det gäller hedersvakt och ev kistbärare ska det vara full utrustning enl tradition. I Sverige har vi lyckligtvis liten erfarenhet av militärbegravningar av kamrater fallna i strid. Men man bör ändå tänka på några saker. Kistbärare bör helst inte bära sidogevär, eller så lägga av dem innan kistan bärs ut. Det är bäddat för katastrofer att bära en tung kista med en sabel som saknar styrning. Särskilt i Oscarskyrkan där det är trappor både inne i kyrkan och utanför.

Det troligen nya påfundet att inte ha rätt mössa på kistlockets huvudände ser mediokert ut. Garnisonsmössa resp basker är vardagsplagg och ser inte särskilt bra ut vid en begravningsgudtjänst. Det bör även gälla begravningsgästerna. Det finns skafthattar så det räcker till alla.

En sak som traditionsofficerarna borde ta en funderare på, är om regementsfanan-/flaggan ska behängas med sorgflor eller inte. Vid de senaste tillfällena hade resp chef fattat olika beslut. Varför inte ta beslutet centralt att använda sorgflor på denna vid alla militärbegravningar (motsv) och att kravatt inte ska användas. Det kungliga husets särställning kan ju markeras med sorgflor på nationsfanan/-flaggan. Man får då lösa den saken för Flottans del särskilt.

Man kan tycka att allt detta inte spelar så stor roll, men deltagandet i begravningsgudstjänsten (motsv) är kamraternas sista farväl. Att då behålla de fina traditionerna bidrar till ett värdigt och vackert intryck, som också uppskattas av de anhöriga.

Det troligen nya påfundet att inte ha rätt mössa på kistlockets huvudände ser mediokert ut. Garnisonsmössa resp basker är vardagsplagg och ser inte särskilt bra ut vid en begravningsgudtjänst. Det bör även gälla begravningsgästerna. Det finns skafthattar så det räcker till alla.

Är skafthatt detsamma som skärmmössa?

Man kan tycka att allt detta inte spelar så stor roll, men deltagandet i begravningsgudstjänsten (motsv) är kamraternas sista farväl. Att då behålla de fina traditionerna bidrar till ett värdigt och vackert intryck, som också uppskattas av de anhöriga.

Även om jag håller med om att det är fint att bevara traditioner, undrar jag hur många anhöriga som faktiskt är insatta i dessa. Jag kan tänka mig att de anhöriga har sett den avlidne oftare iförd båtmössa/basker än skärmmössa och att de förstnämnda huvudbonaderna därför känns mer personligt kopplade till honom/henne (även om ett sådant resonemang skulle kunna leda till att fältmössan hamnar där istället, vilket kanske inte är eftersträvansvärt).