Jump to content

MC SoldF, eller kanske MC MÖP?

SwePace

Recommended Posts

Tänkte bara kolla om det finns intresse för en gemensam tur bland oss på forumet. Testar och ser, jag vet att jag inte är ensam motorcyklist här. :)

I den här tråden skulle vi kunna lägga upp tid och plats för turer av varierande längd och tid...

Ja, jag känner till www.sporthoj.com och hänger där med. ( http://www.sporthoj.com/forum/member.php?a...nfo&u=38955 ) Men de herrarna är inte gröna. Skulle vara kul att vidga sin bekantskapskrets med likasinnade hojåkare!

Första turen blir på södra sidan stan.

Tid: 1200 idag.

Plats: Shell Botkyrka (Den bredvid McD vid E4 trafikplats Hallunda.)

Resväg: S-tälje-Nykvarn-Järna-Skanssundet-Rosenhill-Slingerbulten. Eller så tar vi det ESO.

Andra förutsättningar: Uppehåll, annars stannar jag hemma.

Jag står på McD parkeringen med en gul Truimph.

Kom ihåg: Det finns två typer av män. De som har hoj och de som önskar att de hade en. ;-)

Så.

Nu tillbaka efter en tur som bortsett från vägar i skiftande kvalitet och hastighet innebar kakor, bullar och kaffe på Taxinge slott.

Den här gången blev jag ensam från forumet. Dock inte ensam på turen. Men jag hoppas på att få sällskap av någon/några SoldF:are nästa gång. Då lämnar jag längre varsel...

/SwePace

Kom ihåg: Det finns två typer av män. De som har hoj och de som önskar att de hade en. ;-)

Är qvinnfolk också välkomna? :lala: Om jag nu hade en egen tvåhjuling att tillgå... :rodna:

Nästa säsong. ;-)

Givetvis är även ni välkomna! Det är alldeles för få av er som kör i förhållande till hur många som åker bakpå. Om ni frågar mig iaf.

Börjat övningsköra?

Fasen vad kul! Då gör du samma resa som en annan gjorde... Jag hade kortet i nästan fem år innan plånboken blev fet nog. Vad är det för önskemål på hoj då, skrevraket? Det eller streetfighter är det enda rätta. :-P Fast motard funkar ju det med. Å man har blivit piskad av polarens HD några gånger så custom är väl ok. Vad fan, jag hälsar ju på alla utom fyrhjulingar, jag är ju inte helt fördomsfri. :D

Reggad på sporthoj? Om du är åksugen så kan du nog hitta piloter som kan tänka sig passagerare där. Det är ju inte som att köra själv, men kräver mer "stake". Jag har åkt bakpå en gång sedan -95. Det var i fjol och var skitläskigt!!! Tar nog 13 år till innan jag våga igen. :eeh:

Nästa tur:

Tid: Torsdag 1200 (semester)

Plats: McD/Shell Botkyrka

Resväg: ESO

Jag kommer även att delta på bankörningen på Tuvängens GoKartbana i Södertälje på lördag och kanske ta en tur därefter. Skicka PM du som blir sugen på en lördagstur!

Jag hade kortet i nästan fem år innan plånboken blev fet nog.

Usch säg inte sådär, det är väldigt demotiverande... Har nästan fått nackspärr av alla hastiga huvudvridningar efter mullrande tvåhjulingar i sommar (snärtigt så att vilket exercisbefäl som helst skulle får glädjetårar i ögonvrån). Ganska synd om mitt sällskap också som får stå ut med avbrutna meningar dock. Klart man ska hälsa på alla. Det är ju lite gulligt med MC-folk på det sättet, samma tjusning oavsett vad man sitter på (utom EU-moppe då, det är ju bara slirigt). Fast "gullig" är nog inget tuffa knuttar vill förknippas med? :lala:

HD är läckert men inget jag ser mig själv gränsla. De flesta modeller funkar... är gladast i offroadhojar av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men de där insektsliknande elaka vrålåken som du kallar skrevraket är inte fel heller. Inte särskilt ett dugg fel faktiskt. Stod och pillade på en Hayabusa i helgen. :D Skulle nog köra ihjäl mig på tre gröna sekunder om jag bara andades på det gasreglaget.

Det är inte läskigt att agera spätta tycker jag, har gjort det mer än tillräckligt och oftast på just sportbågar. Möjligen är det mysigt om man åker på mindre landsvägar genom lite varierade landskap men annars blir det snabbt långtråkigt att läsa hur mycket förarens hjälm väger... Roligare att ratta själv, men just nu är jag inte så kräsen. Skulle bli själaglad om det stod en 125:a på parkeringen imorgon också. :mellow:

EDIT: nej, jag finns inte på Sporthoj. Ännu.

Gullig har jag inget mot att bli stämplad som. Har växt ifrån det där att man ska vara så himla tuff jämt. :lala: Det gäller att veta när man ska höja eller sänka ribban, så att säga... Min erfarenhet är att de som i högsta grad inte hälsar är de på custom. Synd, men det säger mer om dem än om mig.

Hälsandet har ju faktiskt ett syfte mer än att bara vara hyggligt morsande. Hälsar man så signalerar man att man inte sett ordningsmakten dit mötande styr sin kosa och att det inte finns några omedelbara hinder på vägen. Har sparat ett par spänn genom årens lopp det där signalerandet. :rolleyes: Finns det någon typ av hinder signaleras naturligtvis det också.

Haha, det är taget. Ska vara lite försiktig med gulligullandet ändå. Vissa är känsliga för sånt har jag märkt. :rockon:

När jag åkte med som mest var det dock sporthojskillarna som hälsade mest sällan.

Fick vi den här tråden för oss själva? Eller är det bara för bra väder så alla andra MC-MÖP:ar är ute och åker (utan mig! ;-))?

Klart man hejar när man möter någon på cykel men nu är säsongen troligt över efter att en gentleman på 77 år inte ser mc i rondell så jag hade att välja mellan att köra in i förardörren på en volvo 850 eller försöka följa med volvon på insidan i rondellen.

Valde det senare alternativet men det gick åt ***vete och bromsade omkull med resultatet 6 knäckta revben och en H-D som troligt blir inlöst för den blev troligt ramsned.

Hoppas att du skällde ut personen i fråga rejält, en bekant var en meter ifrån att bli påkörd häromvecka, samma sak för mig några dagar efter. Tål inte folk som inte fattar hur man kör i en rondell.

Så, nu är man tillbaka från en liten tur om ca. 130 mil (Semester di kallar't.) på väl tilltagna 10 dagar av snyltande på släktingar samt boende på camping och hotell. Kul att se att tråden inte dog alldeles! Tråkigt att höra om en olycka. Själv var det enda missödet ett bakdäck som fick bytas i Borås, men det är ju sånt som händer, det höll ju minst 500 mil iaf. :) Ett stort tack riktas till Stibix i Borås för snabb och prisvärd service! Tog ca. 3 timmar från smått panikartat telefonsamtal till nytt och pålagt bakdäck. :clap:

@ Jonsson: Nu har det gått ett tag sedan olyckan. Hoppas att du repar dig väl! Hur gick det med hojen, helförsäkrad? Eller fick den äldre gentlemannen ta den ekonomiska smällen? Jag vet att det är en klen tröst, men du kan ha haft tur.

Som jag ser det så är hojen bara plast å plåt, huvudsaken att man klarar sig väl själv.(Man måste tänka så när man kör halvförsäkrat som en annan och komplett original kåpset m tbh landar på över 20 tusen kronor/sida.)

Det är litet mer komplicerat att lappa ihop en mosad fot ex.vis. Fråga vilken ortoped som helst! Ett tips om det inte är avklarat: Om inte fordonsförsäkringsbolaget ersätter personlig skyddsutr så kanske ditt hemförsäkringsbolag gör det. Hursomhelst, krya på dig!

@ Rara Avis: Lokala avvikelser vad gäller hälsandets frånvaro och typ av hoj?

Jag märkte på semestern att söderut hälsas det på mötande även på vägar med mitträcke. Detta sker väldigt sällan i Sthlm.

Alla hälsade på alla, kan det vara sommarglädje och varma känslor i allmänhet, kanske?

Alla hojburna därute. Kör försiktigt! Därmed inte sagt kör lugnt... ;-) Återkommer med ny turplan senare.

@ Rara Avis: Lokala avvikelser vad gäller hälsandets frånvaro och typ av hoj?

Jag märkte på semestern att söderut hälsas det på mötande även på vägar med mitträcke. Detta sker väldigt sällan i Sthlm.

Alla hälsade på alla, kan det vara sommarglädje och varma känslor i allmänhet, kanske?

Inte bara mycket möjligt. Det kan ju även vara en individuell avvikelse som råkar se ut som en lokal avvikelse. :clap:

Härlig semestertur! Låter som väl spenderade dagar.

@ Jonsson: Nu har det gått ett tag sedan olyckan. Hoppas att du repar dig väl! Hur gick det med hojen, helförsäkrad? Eller fick den äldre gentlemannen ta den ekonomiska smällen? Jag vet att det är en klen tröst, men du kan ha haft tur.

Som jag ser det så är hojen bara plast å plåt, huvudsaken att man klarar sig väl själv.(Man måste tänka så när man kör halvförsäkrat som en annan och komplett original kåpset m tbh landar på över 20 tusen kronor/sida.)

Det är litet mer komplicerat att lappa ihop en mosad fot ex.vis. Fråga vilken ortoped som helst! Ett tips om det inte är avklarat: Om inte fordonsförsäkringsbolaget ersätter personlig skyddsutr så kanske ditt hemförsäkringsbolag gör det. Hursomhelst, krya på dig!

Alla hojburna därute. Kör försiktigt! Därmed inte sagt kör lugnt... :mellow: Återkommer med ny turplan senare.

Jo jag repar mig bra och cykeln är helförsäkrad det kostar ju bara ca 4000 kr helår när man kör harley-parkinson och börjar bli till åren men det drabbar ändå inte min försäkringring för det var den äldre gentlemannen som gjorde fel och jag hade oturen att komma i fel tidpunkt.

Har tyvärr inte hört något från bolaget om det blir rep eller inlösen men har nu plockat bort det roliga som går att spara till nästa cykel.

Jonsson

Skönt att höra att det blir en ny/repad cykel iaf. Har ju hört om en del som lagt hjälmen på hyllan efter att ha klotat eller smällt... ,O Bra att du plockade reda på det roliga! (Bullerpaket mm. misstänker jag.) Det brukar ju vara det som inte bolagen vill ersätta till fulla värdet. Vad hägrar om det blir inlösen?

4 kakor var ju inte farligt för en helförs. Skulle väl vara det enda skälet att åka kråmpråm, då. :mellow: Jag får hosta upp ungefär det dubbla för en halvförs. Anser jag vara hyfsat billigt för en sporthoj med storstadspremie. När jag köpte den kostade den ca 3500 helförs/helår, med märkesförsäkring, om jag inte minns fel.

Åter till ämnet samåkning!

Tid: Lördag ca. 1330

Plats: Tuvängens go-kartbana (Är på bankörning med SMC där fram till 13-tiden. Jag uppmanar alla hojåkare att köra på bana, kom om ni har tid! Det kostar 200 kronor och de flesta försäkringar gäller.)

Resväg: ESO

Förutsättning: Uppehåll. Annars tröstäter jag med en bok i handen, sittandes i soffan.

Skönt att höra att det blir en ny/repad cykel iaf. Har ju hört om en del som lagt hjälmen på hyllan efter att ha klotat eller smällt... ,O Bra att du plockade reda på det roliga! (Bullerpaket mm. misstänker jag.) Det brukar ju vara det som inte bolagen vill ersätta till fulla värdet. Vad hägrar om det blir inlösen?

4 kakor var ju inte farligt för en helförs. Skulle väl vara det enda skälet att åka kråmpråm, då. :mellow: Jag får hosta upp ungefär det dubbla för en halvförs. Anser jag vara hyfsat billigt för en sporthoj med storstadspremie. När jag köpte den kostade den ca 3500 helförs/helår, med märkesförsäkring, om jag inte minns fel.

Det blev alu-hjul med beltbroms och kammar,förgasare och lustgassystemet det blir nog en softtail igen men nu med strokad motor så man har en 1800 kubiks v-twin.

Ynk! :mellow: Det var inte illa. Skulle tro att det rör på sig. Lustgasen var inte känd av svensk bilprovning, va?

Lite den satt inte på vid besiktningstillfället men bilprovarn undrade vad det var för fäste och slang som gick dit eftersom det var en gammal klasskamrat som besiktade cykeln talade jag vad det var för och han tyckte det var onödigt att ta bort han ville prova. Men jag tog bara ut 18 häst med gasen hade redan 104 hk på slangen och runt 150 nm i vrid så man blev inte frånåkt i första rödljuset.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...