Jump to content

Bärande av daglig dräkt m/87


Guest Timothy Jarl

Recommended Posts

Guest Timothy Jarl

Vet inte om jag hamnat i fel tråd, isådana fall ursäkta.

 

 

Får jag som ungdom bära m87 fast jag inte har fått den genom försvarsmakten, jag köpte min på tradera?

 

Kan jag använda denna uniform som t.ex. maskeradklädsel?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet inte om jag hamnat i fel tråd, isådana fall ursäkta.

 

 

Får jag som ungdom bära m87 fast jag inte har fått den genom försvarsmakten, jag köpte min på tradera?

 

Kan jag använda denna uniform som t.ex. maskeradklädsel?

 

 

Om det inte är några märken på den så är det ju bara en grön/blå tröja som vilken som helst.

Hur kul maskerad blir det i en M/87?

Link to comment
Share on other sites

Guest Timothy Jarl
Vet inte om jag hamnat i fel tråd, isådana fall ursäkta.

 

 

Får jag som ungdom bära m87 fast jag inte har fått den genom försvarsmakten, jag köpte min på tradera?

 

Kan jag använda denna uniform som t.ex. maskeradklädsel?

 

 

Om det inte är några märken på den så är det ju bara en grön/blå tröja som vilken som helst.

Hur kul maskerad blir det i en M/87?

 

Haha det skulle bli ganska kul eftersom några förra discot jag var med på trodde jag var polis, så tänk vilken reaktion.

märken räknas det märket med ett H på och en krona över?

Det är även en lyra brevid.

Edited by Timothy Jarl
Link to comment
Share on other sites

Guest Timothy Jarl
Allt som är påsytt räknas som märken. så ja, även HV-märket (som det verkar vara) skall bort.

jag antar att det gäller det som sitter på axel klaffarna också.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag hamnat i fel tråd, isådana fall ursäkta.

 

 

Får jag som ungdom bära m87 fast jag inte har fått den genom försvarsmakten, jag köpte min på tradera?

 

Kan jag använda denna uniform som t.ex. maskeradklädsel?

 

Jag utgår från att du med m/87 menar daglig dräkt. Ett litet ord av varning: Föregivande av allmän ställning är upptagen i brottsbalkens 17 kapitel 15 § och är uppdelad i två olika tillvägagångssätt. Det ena sättet att begå detta brott är att obehörigen utge sig för att utöva myndighet. Det innebär kort beskrivet att obehörigen söka använda det offentligas makt mot någon. Det andra sättet att begå brottet är att obehörigen bära Försvarsmaktens eller annan kårs uniform märke eller annat tjänstetecken som ger sken av att bäraren tillhör kåren.

En helt "ren" m/87 utan några märken alls är på samma sätt som en "ren" FU 90 inte att betrakta som uniform, i lagens mening.

Link to comment
Share on other sites

Guest Timothy Jarl
Vet inte om jag hamnat i fel tråd, isådana fall ursäkta.

 

 

Får jag som ungdom bära m87 fast jag inte har fått den genom försvarsmakten, jag köpte min på tradera?

 

Kan jag använda denna uniform som t.ex. maskeradklädsel?

 

Jag utgår från att du med m/87 menar daglig dräkt. Ett litet ord av varning: Föregivande av allmän ställning är upptagen i brottsbalkens 17 kapitel 15 § och är uppdelad i två olika tillvägagångssätt. Det ena sättet att begå detta brott är att obehörigen utge sig för att utöva myndighet. Det innebär kort beskrivet att obehörigen söka använda det offentligas makt mot någon. Det andra sättet att begå brottet är att obehörigen bära Försvarsmaktens eller annan kårs uniform märke eller annat tjänstetecken som ger sken av att bäraren tillhör kåren.

En helt "ren" m/87 utan några märken alls är på samma sätt som en "ren" FU 90 inte att betrakta som uniform, i lagens mening.

 

Ok då kanske det är bäst att plocka bort alla märken, detta gäller även vid förvaring av dräkt/uniform?

Link to comment
Share on other sites

Nej det gäller inte vid förvaring, Har en M/87 som hänger med alla märken från P4 fortfarande kvar.

Och då tjänstgör jag inte äns i sverige längre.

Så länge du inte använder uniformen ska det inte vara problem, många som samlar uniformer.

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

Sen så får man väl inte bära m/87 om man inte innehavar en lägsta grad av Korpral?

 

Det beror på om man med M/87 menar daglig dräkt eller "ylletröjan". Ylletröjan får endast bäras av personal med lägst korprals grad, så har iaf jag blivit lärd.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på om man med M/87 menar daglig dräkt eller "ylletröjan". Ylletröjan får endast bäras av personal med lägst korprals grad, så har iaf jag blivit lärd.

Låter som lokala bestämmelser som hålls vid liv av värnpliktiga befäl som vill vara lite "bättre" än det övriga manskapet..

 

Finns inget i Uniformsreglementet som stödjer det och plagget delas ut till alla i Utlandsstyrkan oavsett grad.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Det beror på om man med M/87 menar daglig dräkt eller "ylletröjan". Ylletröjan får endast bäras av personal med lägst korprals grad, så har iaf jag blivit lärd.

Låter som lokala bestämmelser som hålls vid liv av värnpliktiga befäl som vill vara lite "bättre" än det övriga manskapet..

 

Finns inget i Uniformsreglementet som stödjer det och plagget delas ut till alla i Utlandsstyrkan oavsett grad.

 

/D

 

 

Det var av en officer av kaptens grad jag hörde detta av under min GU. Sen under min tjänstgöring i NBG tilldelades detta plagg till samtliga. Det höjdes på endel ögonbryn över detta faktum att meniga bar M/87 tröjan då alla var införstådda med att man skulle vara lägst korpral(eller rättare sagt, man var tvungen att inneha en grad att fästa på axelklaffarna).. menmen, vad vet jag, UniR FM gäller!

Link to comment
Share on other sites

Det var av en officer av kaptens grad jag hörde detta av under min GU. Sen under min tjänstgöring i NBG tilldelades detta plagg till samtliga. Det höjdes på endel ögonbryn över detta faktum att meniga bar M/87 tröjan då alla var införstådda med att man skulle vara lägst korpral(eller rättare sagt, man var tvungen att inneha en grad att fästa på axelklaffarna).. menmen, vad vet jag, UniR FM gäller!

Jag bar en under min värnplikt och det var väldigt läänge sedan.

Minns jag rätt så hade jag truppslagshylsor på axlarna då jag var menig.

 

men jag tror det börjar bli offtopic nu...

Huvudfrågan var ställd kring daglig dräkt.

Link to comment
Share on other sites

Gäller allt detta även om man är hv-Ungdom?

Du får inte bära uniform som du inte har rätt till oavsett om du är nyfödd, ungdom, vuxen eller pensionär.

 

M/87 är ett uniformssystem med tillhörande tjänstetecken. Om du utan rätt till det bär persedlar tillhörande systemet och bär dem med tjänstetecken och/eller försöker framstå som myndighetsperson så gör du fel och gör du det ordentligt dåligt så begår du lagbrott.

 

Du kan bära en tröja till jeansen (det är bara dumt), men bär du hela stassen så blir det riktigt galet.

/K

Link to comment
Share on other sites

Guest Timothy Jarl
Gäller allt detta även om man är hv-Ungdom?

Du får inte bära uniform som du inte har rätt till oavsett om du är nyfödd, ungdom, vuxen eller pensionär.

 

M/87 är ett uniformssystem med tillhörande tjänstetecken. Om du utan rätt till det bär persedlar tillhörande systemet och bär dem med tjänstetecken och/eller försöker framstå som myndighetsperson så gör du fel och gör du det ordentligt dåligt så begår du lagbrott.

 

Du kan bära en tröja till jeansen (det är bara dumt), men bär du hela stassen så blir det riktigt galet.

/K

 

jag har en kompis som är med i HV-musikkår och jag tänkte även söka in där, och han får ha M/87

Edited by Timothy Jarl
Link to comment
Share on other sites

Det beror på om man med M/87 menar daglig dräkt eller "ylletröjan". Ylletröjan får endast bäras av personal med lägst korprals grad, så har iaf jag blivit lärd.

Låter som lokala bestämmelser som hålls vid liv av värnpliktiga befäl som vill vara lite "bättre" än det övriga manskapet..

 

Finns inget i Uniformsreglementet som stödjer det och plagget delas ut till alla i Utlandsstyrkan oavsett grad.

 

/D

 

 

Det var av en officer av kaptens grad jag hörde detta av under min GU. Sen under min tjänstgöring i NBG tilldelades detta plagg till samtliga. Det höjdes på endel ögonbryn över detta faktum att meniga bar M/87 tröjan då alla var införstådda med att man skulle vara lägst korpral(eller rättare sagt, man var tvungen att inneha en grad att fästa på axelklaffarna).. menmen, vad vet jag, UniR FM gäller!

 

Det där är rätt drygt i Flottan eller för oss på Sjön då oavsett flottan eller amfibie så delades den ut vi in ryck och användes från dag ett. En annan sådan myt är ju att man inte ska få ha den kortärmade skjortan. Läser man UnifRM så stor det inget om det. Trams!

Link to comment
Share on other sites

Gäller allt detta även om man är hv-Ungdom?

Du får inte bära uniform som du inte har rätt till oavsett om du är nyfödd, ungdom, vuxen eller pensionär.

 

M/87 är ett uniformssystem med tillhörande tjänstetecken. Om du utan rätt till det bär persedlar tillhörande systemet och bär dem med tjänstetecken och/eller försöker framstå som myndighetsperson så gör du fel och gör du det ordentligt dåligt så begår du lagbrott.

 

Du kan bära en tröja till jeansen (det är bara dumt), men bär du hela stassen så blir det riktigt galet.

/K

 

jag har en kompis som är med i HV-musikkår och jag tänkte även söka in där, och han får ha M/87

Ja, M/87 får bäras av bland annat musikkårer och dyl. Vid speciella tilfällen. Den delas även ut när man går nijmegen (om jag kommer ihåg rätt).

Så ungdommar kan ha den, men det är ovanliga undantagsfall.

 

Men att ha en och gå runt med civilt är som sagt lagbrott eller maskerad...

Link to comment
Share on other sites

Gäller allt detta även om man är hv-Ungdom?

Du får inte bära uniform som du inte har rätt till oavsett om du är nyfödd, ungdom, vuxen eller pensionär.

 

M/87 är ett uniformssystem med tillhörande tjänstetecken. Om du utan rätt till det bär persedlar tillhörande systemet och bär dem med tjänstetecken och/eller försöker framstå som myndighetsperson så gör du fel och gör du det ordentligt dåligt så begår du lagbrott.

 

Du kan bära en tröja till jeansen (det är bara dumt), men bär du hela stassen så blir det riktigt galet.

/K

 

jag har en kompis som är med i HV-musikkår och jag tänkte även söka in där, och han får ha M/87

Ja, M/87 får bäras av bland annat musikkårer och dyl. Vid speciella tilfällen. Den delas även ut när man går nijmegen (om jag kommer ihåg rätt).

Så ungdommar kan ha den, men det är ovanliga undantagsfall.

 

Men att ha en och gå runt med civilt är som sagt lagbrott eller maskerad...

 

Kom bara ihåg att som frivillig personal bär man normalt uniform enbart i tjänsten, i samband med den eller vid annat särskilt tillfälle efter konsultation hos chefen.

 

Anställd personal eller värnpliktig under GU (motsv) må däremot framrycka i daglig dräkt eller högtidsdräkt när denne så finner lämpligt.

 

/P

Edited by Lt P
Link to comment
Share on other sites

Ja, M/87 får bäras av bland annat musikkårer och dyl. Vid speciella tilfällen. Den delas även ut när man går nijmegen (om jag kommer ihåg rätt).

Så ungdommar kan ha den, men det är ovanliga undantagsfall.

I år fick ungdomarna som deltog i Nijmegen inte ut några m/87-uniformer. Orsaken sades vara att det inte fanns några reglementerade kragspeglar/axelklaffar/baskermärken för ungdomar (och att bära en m/87 'bar' går ju inte för sig...) Dessutom så kan man ju inte sy på ungdomsmärket på m/87:an.

 

I fjol så hade några ungdomar m/87 på sig på flaggparaden/invigningen på Goffert-stadion. De hade då bara arme- och försvarsmaktstecken på sig. Det orsakade en del höjda ögonbryn från folk som trode att de antingen var stabsmalajer från högkvarteret eller att de kom från något av de mer 'hemliga' förbanden och ville vara lite 'inkognito'...

 

Jag tycker dock att man gott kan låta ungdomar bära m/87 vid dylika tillfällen under förutsättning att de bär en gul namnbricka med texten "UNGDOM" på samma sätt (och av samma skäl) som de har ungdomsmärket på M90-uniformen. Nu fick ungdomarna gå på flaggparaden i M90 och då blev det lite väl mycket fruktsallad på den svenska läktaren (tycker i alla fall jag).

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I år fick ungdomarna som deltog i Nijmegen inte ut några m/87-uniformer. Orsaken sades vara att det inte fanns några reglementerade kragspeglar/axelklaffar/baskermärken för ungdomar (och att bära en m/87 'bar' går ju inte för sig...) Dessutom så kan man ju inte sy på ungdomsmärket på m/87:an.

 

Kan och kan. I UniR FM står det att ungdomsmärke ska bära på bland annat vapenrock. Heter inte det yttersta plagget i m/87 vapenrock?

 

Dessutom går det utmärkt att bära ungdomsmärke på m/48, vilket har tillämpats på minst ett nationalsdagfirande i Malmö.

Link to comment
Share on other sites

Som Skoog så riktigt påpekar så finns det inga hinder enligt UniR FM mot att ungdom använder t ex Daglig dräkt. Som sagt skall ungdomsmärke bäras. Sen är ju frågan, var hittar man vilka kragspeglar som skall anbringas?

Enligt UniR FM är svaret: Inga! Så då får man ju ställa sig frågan hur genomtänkt punkten "Tecken för ungdom" i kapitlet 9 (Tjtecken för unisys M/87) är egentligen. Det känns som ett hastverke.

Link to comment
Share on other sites

Vid finare tillfällen?

 

Terminsavslutningar samt cermoniella sammanhang som t.ex. fanbärare och dylikt är situationer där jag känt att det hade varit trevligt om ungdomar kunde haft en finare uniform.

 

Är det nödvändigt? Nej. Är allt i FM nödvändigt? ....

Link to comment
Share on other sites

Jaså får dom inte bära uniform? Då vet du mer än jag för i de bestämmelser jag har att följa för mina ungdomar står de att de skall använda fältuniform 90.

Slut ironi.

Ursäkta om det uppfattas som spydigheter men jag har hört påståendet många gånger och det finns inga belägg för det överhuvudtaget i IDAG gällande bestämmelser. Sen vet jag att det har varit så, men det var ett antal år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...