Jump to content

Besök på Kosta flygfält 16 juli 2008


MATNOR

Recommended Posts

Hej på er,

 

jag tänkte göra en liten utflykt till Kosta flygfält nästa vecka och sondera terrängen. Har läst "Kalla krigets Kronoberg" och blivit allt mer intresserad av flygbaserna. Eftersom jag spenderar en vecka i trakten verkar det spännande att ta en tur till Kosta och titta runt lite.

 

Är det någon som kan ge instruktioner på var man hittar intressanta saker att kika på? KC, bunkrar osv?

Förstår att det inte är så många aktiva i forumet nu på sommaren, men kanske någon som vet?

 

Återkommer i den här tråden med lite bilder efter besöket. Om det är någon som finns i trakten och vill hänga på så fungerar det ju också!

 

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Finns inte speciellt mkt att titta på egentligen. Av oss soldater som spenderat lite för mkt tid på Kosta skjutfält skulle man kunna kalla det för "hell on earth". Usch, får fortfarande dåliga minnen av bara namnet :lala: Terrängen består av tallar, granar, mossa, sten och träsk. Sen vid själva flygrakan finns några små hangarer, mer än så finns där nog inte.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

 

här kommer en kort redogörelse för vad jag såg på Kosta flygfält vid mitt besök där den 16 juli.

 

Började med att jag tog en tur runt Kosta skjutfält (Ringvägen) och såg en intressant sak utanför ett förråd. Två stycken skyddsvakter med AK4 (eller möjligtvis AK5) i mörka kläder, solglasögon. Stod utanför ett ganska stort förråd och såg väldigt bistra ut. En ganska udda syn. Antar att man pysslade i förrådet med något.

 

Nåja, över till flygfältet. Jag hade ingen annan vägledning än "Kalla krigets Kronoberg" och Eniros kartor. Började med att köra runt och kika på uppställningsplatser öster om flygfältet. Allting är ju i sin ordning verkar det som.

 

Tog sedan bilen in mot Kosta, sökte upp en grusväg som tog mig norr om flygfältet. NV flygfältet hittade jag en antennplats med en liten kasun alldeles nära inpå. Har ingen aning om vad som funnits där. Antennfundamentet skvallrade dock.

 

HELGE NORR

Fortsatte fram mot rondellen (för er som är bekanta med den) och svängde söder mot flygbanan, parkerade vid bommen norr om fältet (i princip taxibanans förlängning). Promenerade till Helge Norr och kikade på de fyra Törebodabågarna. Som förstagångsbesökare på flygbas så är det ju rätt spännande att komma till och kika.

 

Några frågor kringa norra delen:

1. Vad har funnits precis norr om den krökta taxibanan som löper ut mot fältet (alltså norr om HN)? Marken ser bearbetad och tillplattad ut, ca 5-10 år sen?

2. Vad har funnits öster om taxibanans förlängning? Det är ett uppgrävs område där. Ca 200 meter norr om krökta taxibanan. Bränsle?

 

Som sagt, 4 Törebodabågar (hangarerna syftar jag på alltså). Inget ovanligt i övrigt. Vi promenerade ut på banan och fortsatte

 

TLF/Räddningsstationen

Gick ner mot banans mitt där jag antar att trafikledarvagnen placerades? Vindstruten är totalt sönderblåst men stolpen står kvar. 11 meter hög och byggd 1963. Vi sökte lite i området men såg inget speciellt här. En ganska dålig grusväg löper öster om fältet.

 

Den lilla "boden" för Räddningsledare (?) står kvar mitt på fältet intill en asfalterad platta. Antar att räddningsfordon skall stå där vid drift. Det roliga är att boden ser ut att ha blivit övergiven i en hast. Vägbaskarta och telefonlista (fred) låg helt synliga innanför fönstret tillsammans med 1252 lik av flugor och getingar. Att det växer 2-3 meter höga björkar vid dörren avslöjar att ingen varit där på väldigt länge...

 

Frågor:

Kan någon som varit med berätta mer om TLF och Räddningsstationen? Hur gick det till? Hur fungerade det?

 

HELGE NORR igen

Intill HN började jag letade efter de skyddsrum som skall finnas där. Hittade dem alldeles intill och ett var faktiskt uppbrutet eller olåst. Vad vet jag. Jag klev dock ner och tog en snabb titt. Den vanliga korridoren och några ståldörrar (in till "kupan" antar jag? Fanns det en kamin här nere? Jag såg något som kan tänkas vara en vedkamin där nere... Annars väldigt omysigt. Som sagt, såg aldrig in i själva skyddsrummet (tror jag), utan endast i själva korridoren.

 

Vid HN fann jag också en enkel "carport" som jag antar har fungerat som väderskydd för en generatorvagn eller dylikt. Den låg nära en ström/kom-stolpe och hade ett rör för att avleda avgaser (?).

 

BASTROPPOMRÅDET

Nere vid södra delen ligger det som var driftområdet (?) för bastroppen när den fanns på plats. Servicehus osv. Inget spännande.

 

HELGE SYD

Jag noterade att det inte finns några landningsljus/inflygningsljus (eller vad det kallas) vid HS söderut i terrängen. Vid HN finns det ju massor med lampor ute i terrängen norr om banan.

Vi noterade att en traktor körde omkring och klippte gräs/röjde vid sidan av banan. Man underhåller alltså terrängen runt flygfältet.

Precis som det beskrivs i "Kalla krigets Kronoberg" har alltså Kosta även 2 stycken Töreboda på södra banänden. Det var inte planerat utan skulle endast finnas sådana vid norra delen. Annars hittade vi inget spännande här. Samma typ av skyddsrum. Noterade dock den stora uppställningsplattan öster om banan. Antar att den är till för större flygplanstyper.

 

Väster om törebodabågarna vid HS såg vi också en större uppställningsplats, den syns inte på flygfoto på Eniro. Någon som vet något om den platsen?

 

Tillbaka vid bilen beslöt jag mig för att söka efter KC som enligt boken skall ligga NV om flygfältet.

 

KC

Vi hittade till slut KC utan några egentliga problem, vi hade passerat alldeles inpå tidigare. Träkuren står kvar precis som fotot visar i boken. Antennen nära är dock borta, endast fundamentet kvar.

Det intressanta var dock att man kan komma ner i bunkerna utan att gå via kuren...

Väl nere kunde man tända lyset i korridoren och gå fram till stålporten. Nu fick man helt klart puls. Man tänker ju att SÄPO ska dyka upp och arrestera en... Nåja, ståldörren var så klart låst och säkerligen larmad. Skoj att notera den lilla lilla lappen med den ungefärliga texten: "This area and the surroundings are bugged and monitored by surveillance cameras. Samband F5".

 

Tyvärr tog batterierna i kameran slut här och jag kunde inte fota lappen åt er. Förresten, kamera? Nä jag fotade inte något eftersom det råder fotoförbud inom hela området.

 

Därför finns heller inga bilder att visa. Tyvärr. Men man vet aldrig. Om man tar bilder på området och lägger ut på nätet, är det mycket olagligt? Vad riskerar man för påföljd för sådant? Jag menar, basen är ju fotad och beskriven i detalj i boken "Kalla krigets Kronoberg".

 

 

Ni som varit på basen och kikat eller kanske varit där som personal, berätta gärna mer!

 

//Mattias - nybliven flygbas-"junkie"

 

 

PS. Själva banan verkar vara i perfekt skick! Helt tyst att köra på! Hrm, jag menar gå på.

Edited by MATNOR
Link to comment
Share on other sites

Började med att jag tog en tur runt Kosta skjutfält (Ringvägen) och såg en intressant sak utanför ett förråd. Två stycken skyddsvakter med AK4 (eller möjligtvis AK5) i mörka kläder, solglasögon. Stod utanför ett ganska stort förråd och såg väldigt bistra ut. En ganska udda syn. Antar att man pysslade i förrådet med något.

Kosta har liksom alla skjutfält minst ett ammunitionsförråd. Numera krävs skyddsvakter så fort man öppnar dessa, om så bara för att plocka ut dagens behov av utbildningsammunition. Detta eftersom området i sig inte är inhägnat.

Några frågor kringa norra delen:

1. Vad har funnits precis norr om den krökta taxibanan som löper ut mot fältet (alltså norr om HN)? Marken ser bearbetad och tillplattad ut, ca 5-10 år sen?

2. Vad har funnits öster om taxibanans förlängning? Det är ett uppgrävs område där. Ca 200 meter norr om krökta taxibanan. Bränsle?

Nu vet jag inte exakt hur Kostabasen såg ut, men detta är platser där man i allmänhet hade nedgrävda drivmedelstankar. Dessa tankar grävs nu upp av miljöskäl (samt att vissa kan återanvändas) på alla nedlagda baser som en del i avvecklingen.

Precis som det beskrivs i "Kalla krigets Kronoberg" har alltså Kosta även 2 stycken Töreboda på södra banänden. Det var inte planerat utan skulle endast finnas sådana vid norra delen. Annars hittade vi inget spännande här. Samma typ av skyddsrum. Noterade dock den stora uppställningsplattan öster om banan. Antar att den är till för större flygplanstyper.

Alla flygbaser hade minst en transportplatta för TP84 m fl transportflygplan. Det är mycket riktigt en uppställningsplatta modell större i direkt anslutning till bana Helge.

Flygfältet Kosta är inte skyddsobject. Dom första sådana skyltar mm du hittar är i Kosta läger.

Om dom inte gjort om sedan föra året.

Hela flygfältet har aldrig varit skyddsobjekt. Däremot var åtminstone tills för några år sedan vissa områden skyddsobjekt, t ex vissa uppställningsplatser och andra grupperingsplatser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...