Jump to content

Akut, AmfibieGB eller Närskydd?

Guest Chadin

Recommended Posts

Guest Chadin

Tanken var att jag inte skulle göra lumpen, utan hamnade istället i reserven. Jag överklagade men hade inga större förhoppningar. Skrev dock ett brev för ett tag sen och fick idag ett telefonsamtal.

Eftersom min befattning inom flygvapnet ej längre existerar så erbjöd han mig antingen Amfibiegruppbefäl i April (vilket jag egentligen inte kvalificerar för) eller Närskydd nu i Oktober. Jag har hört mycket om Amfibie om att det ska vara en krävande utbildning, men samtidig så har jag ju 10 månader på mig att träna upp mig. Samtidigt så har jag ingen kunskap om Närskydd, hört både bra och dåligt. Dock så sa han att Närskydd i armén skulle ändras till Insats-någoting (termen Närskydd ska tydligen upphöra) så ifall någon vet något om det så skulle jag bli glad. Närskydd är som sagt om tre månader så ifall det är en krävande befattning så är det kanske inte så bra att välja den med så kort varsel.

Tack på förhand!

PS: Anledningen till att det står akut är att jag måste ge besked på måndag.

Närskydd (eller insatspluton som det heter på vissa förband, kan vara det de menar med det nya namnet) är ju mest skydda/bevaka stabplatser och liknande (altså ett skydd på nära håll)

amfskytte är ett rent anfallsförband som har som huvuduppgift att strida i skärgården genom landstigningar osv..

kort sagt kan vi säga att Amfskytte är betydligt mycket mer fysiskt ansträngande (rent generellt altså) än Närskydd, dock kan säkerligen närskydd vara nog så jobbigt och stressigt ibland det också.. men totalt sett så är nog amfibie ganska mycket "tyngre".

dock är båda förband som har strid som huvudsakliga uppgift, fast amfibie är offensivt och närskydd är defensivt (förutom när de får rycka ut som förstärkning vilket ju "insats" antyder att de skall göra.

enligt den information jag har så är också Närskydd betydligt mera vagnsburet (pansarterrrängbil 203 oftast) än Amfskytte (som ju iofs är båtburet för det mesta)

vad du sedan tycker verkar roligast är ju upp till dig...

Nåja, nu är inte Amf bara amfskytte, utan det finns en del andra förband där också som är mycket krävande de också; t.ex robotpluton, minpluton, granatkastarpluton, osv. Samtliga tjänster inom dessa förbanden innebär mycket tung utrustning och då är tjänsten i sig också mycket krävande.

Guest Chadin

Tack för svaren.

Jo det lutar mest åt Amfibie, om inte annat för att 2-3 månaders tid till inryck är lite väl knappert för min del. Sen vad jag tycker är roligast är ju svårt för mig att avgöra nu, utan får ju nöja mig med det andra, mer erfarna, har att säga om befattningarna. Jag är i alla fall inte en av dem som går omkring och drömmer om hur tufft det skulle vara att bli en stenhård jägare av valfritt slag. Dock så vill jag göra något under min värnplikt och hört några historier om att närskydd/insats, tufft namn till trotts, inte gör speciellt mycket mer än att existera under sin tid.

Tack ännu en gång för svaren. Får se vart det bär på måndag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...