Jump to content

Studier

alfie

Recommended Posts

Kamrater!

Den gode Alf har nu äntligen fått tummen ur och sökt sig till en utbildning.

Har varit nervös hela dagen då svaret skulle komma mellan 10-15 juli, idag kom det.

Vilka mer på forumet stämplar ut för att gräva ner sig i böckerna?

Hurra för nudlar :)

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Kom in på Industriell Ekonomi på Chalmers och hamnade som 137 reserv till medicin i Göteborg, så det är ju kört. Får bli att satsa på staketmontörskarriären tills vidare, Chalmers är tyvärr inte så attraherande.

Kom in på två av tre sökta utbildningar. Blev struken på den tredje, för att jag sökt för många poäng.

Är det alltså som så att man inte FÅR studera dubbel helfart? Nåja, hade väl inte blivit lack om inte VHS gett mig en chans att själv plocka bort den kurs jag inte ville läsa.

Kom in på två av tre sökta utbildningar. Blev struken på den tredje, för att jag sökt för många poäng.

Är det alltså som så att man inte FÅR studera dubbel helfart? Nåja, hade väl inte blivit lack om inte VHS gett mig en chans att själv plocka bort den kurs jag inte ville läsa.

Du får visst plugga på dubbel helfart (om du nu tror att du får ut något av det), men du får inte söka in på mer än hur många poäng det nu är per termin i taget. Däremot kan du efteranmäla dig och komma in ändå.

Hmm väldigt få som skrivit vart ni skall läsa :(

Se så vilka skolor är representerade egentligen ???

Någon som skall till MDH ?

@Rara avis, plugga dubbelhelfart är inte direkt rekomenderat, har pluggar 150% stundtals och det sliter en hel del

@Rara avis, plugga dubbelhelfart är inte direkt rekomenderat, har pluggar 150% stundtals och det sliter en hel del

Nej, dubbel heltid är verkligen inget jag rekommenderar heller. Konstaterar mest att man kan om man känner att man inte vill ha något socialt liv öht. Bor man dessutom hemma hos sina föräldrar och har markservicen ordnad så går det nog att klara längre perioder också. Jag har också pluggat någonstans runt... var det 165% kanske? Det är ett svart hål i mitt minne - plugga, äta, sova, plugga och ev unna sig en dusch mellan varven. "Enkel" heltid räcker mer än väl.

Pluggar på SLU i Uppsala f ö, sedan ett antal år tillbaka.

Kamrat Alfie !

Fick du blodad tand på de underbara och motiverande studierna under IA tiden ?

Jag återvänder själv trots det till böckerna för att bygga på och avsluta mina.

GMY

Huggy

Kul!

Abstinensen kunde inte bekämpas längre... skyller allt på P7 och IA :baskerKav:

Ja det kan ju vara en idé ;-)

Ska plugga på högskolan i Halmstad med studieort Varberg till sjuksköterska i 3 år, det är tanken i alla fall.

Pluggar just nu vid Gotlands Högskola (sommarkurs) och kommer till hösten att plugga vid Högskola Väst och Kalmar Högskola.

Efter två terminer psykologistudier med en värnplikt mitt emellan ska jag så äntligen få påbörja min efterlängtade utbildning till jägmästare vid SLU i Umeå. Eventuellt ska jag fortsätta att fiffla med psykologin vid sidan av...

Ska inte plugga heltid utan enbart på distans... Just nu läser jag IT-säkerhet 7,5hp.

Har också, sedan länge, valt denna typ av studier. Funkar ganska bra om man som jag vill bibehålla sitt ordinarie jobb på heltid. Det kräver däremot en del planerande.

Har sökt en "uppfräschningskurs" i tyska till hösten, 7,5 hp.

Är det någon som har bra koll och vet vilka olika bidrag man kan söka som studerande?

Centrala StudieskuldsNämnden är väl det klassiska stället att söka bidrag hos.

För heltidsstudier fick man under förra läsåret 2 572 kr och 4 920 kr i lån. 7 492 kr per månad alltså, de månader man har undervisning.

Är du mellan 18 och 29 (eller har småbarn) kan du söka bostadsbidrag genom Förseningskassan.

Det är väl de som är vanligast att studenter lever på. Sedan kan man söka stipendier eller jobba extra om man har tid över.

Är det någon som har bra koll och vet vilka olika bidrag man kan söka som studerande?

Centrala StudieskuldsNämnden är väl det klassiska stället att söka bidrag hos.

För heltidsstudier fick man under förra läsåret 2 572 kr och 4 920 kr i lån. 7 492 kr per månad alltså, de månader man har undervisning.

Är du mellan 18 och 29 (eller har småbarn) kan du söka bostadsbidrag genom Förseningskassan.

Det är väl de som är vanligast att studenter lever på. Sedan kan man söka stipendier eller jobba extra om man har tid över.

Japp, de är de jag har pejl på, bostadsbidraget blir det inget med, inte första året i allfall då jag har alternativt boende.

Tänkte kolla om någon sitter inne med nice bidrag eller dylikt att söka, många tack ändå! :)

//Affe

Japp, de är de jag har pejl på, bostadsbidraget blir det inget med, inte första året i allfall då jag har alternativt boende.

Tänkte kolla om någon sitter inne med nice bidrag eller dylikt att söka, många tack ändå! :)

//Affe

Du... vi har tipsat CSN och Försäkringskassan om sedelbunten i din madrass efter så många år på Balkan... glöm lån! :ph34r:

Guest Sköldberg

Reservplats 1752 på läkarlinjen på Karolinska! :ph34r:

Reservplats 6 på Teknisk Fysik på KTH.

Fast jag har inte tänkt att plugga i år utan ska istället dra benen efter mig och vara allmänt odräglig här hemma. Plus resa en del.

Lycka till ni andra!

//Affe

Du... vi har tipsat CSN och Försäkringskassan om sedelbunten i din madrass efter så många år på Balkan... glöm lån! :)

Är inte lånet jag vill ha, det är bidragen... Gratis är gott.... :-P

Reservplats 1752 på läkarlinjen på Karolinska! :ph34r:

-KLIPP-

JOJO!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...