Jump to content

Recension av Tactical Tailor prylar


Mattsson

Recommended Posts

Inspirerad av snigel tråden så tänker jag starta en likadan tråd fast på inriktningen TT.

 

Och först ut är:

7.62/.308 Singel Mag Pouch

 

Första intrycket av fickan är att den är välsydd och jag har inte hittat några fabriksfel än, dock så har jag märkt en skillnad i storlek mellan dom olika fickorna, vissa är trånga och det är svårt att få ner magasinen medan vissa är större och därmed lättare att få ner magasinet.

Måttet på fickan är enligt tillverkaren 10*10*2,54 cm, vilket stämmer sådär när man kontrollmäter dom.

 

På framsidan så sitter det två horisontella band som man kan sätta andra mysiga fickor på, mer om det senare.

dsc00439jy7.th.jpg

 

På baksidan så sitter det fyra horisontella band på 2,4*4 cm (2,4*9 cm om man inte ränkar med mitten sömmen och kanterna).

Banden gör så att man kan sätta Malice clipsen (följer med fickan) så att fickan kan sättas fast på flera bärsystem än bara molle/pals, banden har även ett sådant utrymme att man skjuta banden i sidleds för att få en bra fästsättning.

dsc00440no7.th.jpg

 

Fickan är designad och testad i huvudsak för M14 magasin och inte för G3/AK4 magasin, det märks genom att klacken som sitter på ak4 magasinet fastnar i själva fickan (markerat på bilden). Det som gör att magasinen fastnar är att öppningen är lite för tight, men det kan lösas genom att man flyttar ner clipsen ett hack och flytta på knuten som bungeecorden är knuten med ifrån fabrik, tipset är även att om man ska köra två fickor på varandra så kan man skjuta dom lite i höjdled.

dsc00442pp3.th.jpg

 

Fickans färg (i det här fallet OD) är mycket ljusare än den färgen som Sv2K är i. Inget som direkt sticker ut jätte mycket, men tillräckligt mycket för att någon se en skillnad.

Bilderna visar storleks och färg skillnaden mellan en vanlig magasinsficka och TT fickan

dsc00443an6.th.jpg

dsc00444nn0.th.jpg

dsc00445ea6.th.jpg

 

Fickan sitter väldigt bra på västen och den har inte tendensens att studsa och slänga när man framrycker i högfart. En annan fördel är att man kan fästa orginalfickorna direkt på TT fickan vilket gör att man kan få med sig fler magasin i västen (eller andra prylar om man vill).

dsc00447zz3.th.jpg

 

 

Frågor?

Edited by Mattsson
Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihag om jag postat dessa har eller inte, men in case not...

 

 

TACTICAL TAILOR ACTIVE SHOOTERS BAG

 

 

img8917rw9.jpg

 

 

GENERELLT/FORSTA INTRYCKET

Pa andra forum har folk blivit lite besvikna da de tankt vaskan som en range bag/alltiallo vaska och da de sett storleken sa finns det faktist inte plats for sa mycket. Detta p g a att den inte ar tankt som en storre Jack Bauer vaska. (Se bild nedan pa en A4 parm i vaskan for att fa en storleksjamforelse.) Tanken med denna ar Active Shooter, vilket de menar att den ar en grab bag for t ex polis etc som maste snabbt rycka med sig en vaska med ammo som kan snabbt anvandas. Dock far jag plats med allt som jag behover pa skjutbanan i den, men inte mycket mer :banghead: Nu behover jag inte mer i den sa den passar mig perfekt.

 

TT slappte denna vaskan i Januari, men den har funnits som custompryl ett tag innan dess. Kvaliteten ar superb som vanligt och Jerry pa TT hjalpte till att fixa den som jag ville ha den (min ar en custom da den inte fanns serietillverkad da jag kopte den.. Som ni kan se pa TT's sida sa har den utvecklats/andrats lite, men jag gillar den skarpt, och de flesta forandringarna spelar ju ingen storre roll heller.

 

Skillnader mellan min och serieversionen:

 

1) 6 kolumner PALS under locket, inte 8

2) 1tums fastex pa framsidan, inte 3/4. (Bad om detta specifikt)

3) Placeringen av barhandtaget

4) 6 kolumner PALS pa baksidan, inte 8

5) 2 resar inuti vaskan har ersatts av kardborre (Bad om detta ocksa)

6) 2 rader PALS pa sidorna, inte 3. Detta medfor ocksa att vaskan oppnas lite mer pa min, dvs langre dragkedja.

 

Tycker 1, 3, 4, 6 inte spelar nagon storre roll. Bad specifikt om de andra. Ville ha lite kraftigare lasning och kardborren mojliggor flexibilitet med t ex holster eller magfickor (som jag har sytt, se nedan). Foredrar faktiskt #6 da vaskan oppnas storre.

 

Det enda extra pa min vaska ar en TT trippelficka samt en hemmagjort pistolmagsficka som kan ses nedan.

 

BILDER

img8920ssw3.jpg

img8923spj4.jpg

 

dscf5199ru9.th.jpg dscf5200ak9.th.jpg

 

dscf5202px8.th.jpg dscf5208yk9.th.jpg

 

 

MIN PACKNING

Jag har fortillfallet foljande i vaskan

 

6st M4 Mags (I dagslaget ar det 9 PMAGS, har uppdaterat den lite sedan sist...)

4st G23 Mags (Ett var i garaget vid foto-op:en)

2st 1:a Forband

1st Ficklampa (A2)

1st Fallis (SMF 889)

2st Oronproppar ;-)

 

(Glocken passar inte riktigt i fickan som pa bilden om man vill stanga locket :rodna:)

 

Magghallaren for Glockmagasinen ar en egen design.

 

 

PLUS O MINUS

PLUS -

- Bra kvalitet

- Smidig i storleken

- Designen med resaren som mojliggor manga alternativ till packning. (Glocken passar t o m sa nagon extra holsterficka ar inte nodvandig om man inte vill)

- Har 1cm typ liggunderlags vadering sa att mag:en inte traffar benen da man gar.

- Kan satta dit fler fickor da det finns massa PALS/MOLLE om man sa vill

- Har tva kartfodral i locket

- Skyddscordura som ser ut att vara talig mot vatskor etc inuti (det svarta)

- Tva spannen, inte bara ett

- Tva spannen pa axelremmen sa att man kan ta bort den helt om man vill

- PALS/Molle pa baksidan sa du kan satta fast den pa en rygga eller ett balte om man vill (Maste ha egna MALICE clips eller dyl for att gora det)

 

MINUS

- Vet inte riktigt annu. Maste falttasta den mer ;-)

- En polare sa att axelremmen var lite kort, men det kan man latt fixa genom att kopa en langre rem (Det ar vanlig 17337 typ i OD)

 

 

 

SLUTOMDOMME

En mycket bra vaska som passar perfekt for andamalet som Active Shooters bag!

Link to comment
Share on other sites

Och en till...

 

Tactical Tailors Medic Pouch

 

dscf50460ir.th.jpg

 

Om Fickan

TT's Medic Pouch var designad med hjalp ifran SF personal (special forces, inte surefire) och forutom att den kan anvandas som en Medic ficka passar den ocksa bra som en E&E eller som en flerbruksficka.

 

Storleken ar 23hx15bx7.5d cm. Fickan fasts med 2 langa Malice Clip (for utforligare beskrivning kolla pa Sg Tolls Knife Pouch recension) och kan saledes fastas pa baltet, stridsvasten eller en rygga.

 

Materialet ar 1000D OD Cordura. Den har ocksa ett draneringshal pa botten, btw.

 

dscf50565am.th.jpg dscf50470fc.th.jpg

 

Locket lases med fastex samt kardborrband pa insidan. Den har aven ett svart kors for att beteckna dess roll. Dessutom finns det lite 550 paracord fastsatt under locket sa att man kan satta dit en rulle med sartejp el dyl. Man kan aven se kardborrlasningen pa den hogra bilden.

 

dscf50550bp.th.jpg

 

Dragkedjan ar av bra kvalitet (tror det ar #9 el #10, vet inte riktigt sakert) och har tva "zipper pulls". Detta mojliggor att man kan ta tag i overkanten pa fickan och dra nedat, (da locket ar oppet) och pa sa vis oppna fickan snabbt och effektivt. Pa min ficka har dragkedjo"handtagen" ersatts av 550 paracord (kopte min begad :banghead:)

 

dscf50489au.th.jpg dscf50517es.th.jpg

Insidan av fickan har tva fickor av tygnat. Dessa var ursprungligen designade for att ha 1st 500ml IV pase var. Dessa fickor har ocksa en shockcord stangning i toppen. Som ni kan se sa oppnas vaskan sa att bada fickorna har sin oppning uppat. Dvs da fickan ar stangd ar den nedre fickans oppning nedat. Inuti fickorna finns det tre resar fasten for kompresser el dyl. (Se hogra bilden)

 

Innehall i min ficka

Detta ar ett "work in progress" men for tillfallet finns det i ovre fickan (Vanster):

- 2x Forsta Forband

- 2x Kerlix gasbinda

- 1x Torni-kvik avsnorande forband

- 1x Hand sanitizer

- 1x Sax

- 4x Handskar

 

 

dscf50507qh.th.jpg dscf50525na.th.jpg

Den nedre fickan (Hoger) innehaller:

- 2x bandage

- 1x Kerlix

- 1 BOK vakumforpackat (2x USGI Forsta forband, 1x USGI Triangel forband? (Kravat) 2x handskar, 1x luftvagstub, 1x Kerlix)

 

Som sagt, "work in progress".

 

Negativt om TT Medic Pouch

Jag har inte haft manga tillfallen att testa den men an sa lange har jag svart att komma pa nagot.

- Kanske priset om man koper den ny: $48.50

- Svart att fa ut det som ar i botten av natfickorna om man har brattom.

 

Positict om TT Medic Pouch

+ Gillar hur den oppnas och att den har ett lock som forhindrar att den oppnas oavsiktligen

+ I och med att den har natfickor far man plats med mycket mer an i t ex BHIs ficka upplever jag det som.

+ Fastet for sartejp i locket

+ Mycket rymlig

 

Summa sumarum

Gillar Tactical Tailors ficka mycket bra. En stabil, rymlig och mångsidiga ficka som kan anvandas till mer an bara en Medic Pouch. Fickan finns att köpa hos Tactical Tailor i USA för $48.50 i färgerna Olivgrön, Desert och Svart. Numer aven i ACU & MC

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar 7.62-fickan med Ak4-mag + MagPul, någon som vet?

funkar bra! TT fickor är det enda jag använder till mina mag med magpul. Tar lite tid innan dom är inkörda men sen funkar dom bra

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar 7.62-fickan med Ak4-mag + MagPul, någon som vet?

funkar bra! TT fickor är det enda jag använder till mina mag med magpul. Tar lite tid innan dom är inkörda men sen funkar dom bra

 

Enligt min erfarenhet (har en hel drös TT-fickor och magpull till samtliga mag) är det bästa att sy om fickorna för att de ska funka optimalt. Dels är det rätt hyfsad storleksskillnad på dem (i en del går ett Ak4-mag ner utan problem i andra går det knappt alls), dels finns det en invändig söm/kant i fickan som ställer till det med just Ak4-mag.

 

Fickorna är gjorda för magasin i stil med M14:s. Dessa är som ett Ak5-mag helt släta utanpå och har inte den "krage" som Ak4-magasin har högst upp. Kanten på kragen fastnar lätt i en innersöm/kant på TT-fickan, vilket gör att man förlorar en del smidighet (speciellt på trånga fickor). Sprättar man upp fickan och ändrar "stapelordningen" på nylonlagren innan man syr ihop den, så blir fickan helt perfekt.

 

Trånga fickor, där maggen knappt ens går ner, har ofta så pass mycket extra material innanför sömmarna att de enkelt kan sys om i långsidorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Är denna reglementsenlig att använda inom FM eller är det en ballhets detalj till utrustningen när man hamnar i hård strid?

 

Den där "funmeter" du har satt på väskan, vilket förbandsmärke är detta eller vad vill du säga med den?

 

Jag tolkar det som att det är kul att gå i strid och skjuta mycket.

Link to comment
Share on other sites

Är denna reglementsenlig att använda inom FM eller är det en ballhets detalj till utrustningen när man hamnar i hård strid?

 

Den där "funmeter" du har satt på väskan, vilket förbandsmärke är detta eller vad vill du säga med den?

 

Jag tolkar det som att det är kul att gå i strid och skjuta mycket.

Tja, med tanke på att Coolhand, vars inlägg du tydligen stör dig på, numera bor i USA så.....

You do the math.

 

Förövrigt tycker jag att du ska tona ner dig lite, det finns inget förbud mot att köpa saker från den tillverkare vars saker recenseras i denna tråden.

Sen huruvida personerna eventuellt använder utrustningen inom FM eller inte hör inte hit.

Vi har andra trådar som rör den diskussionen.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hur funkar 7.62-fickan med Ak4-mag + MagPul, någon som vet?

funkar bra! TT fickor är det enda jag använder till mina mag med magpul. Tar lite tid innan dom är inkörda men sen funkar dom bra

Fickorna är gjorda för magasin i stil med M14:s. Dessa är som ett Ak5-mag helt släta utanpå och har inte den "krage" som Ak4-magasin har högst upp. Kanten på kragen fastnar lätt i en innersöm/kant på TT-fickan, vilket gör att man förlorar en del smidighet (speciellt på trånga fickor). Sprättar man upp fickan och ändrar "stapelordningen" på nylonlagren innan man syr ihop den, så blir fickan helt perfekt.

 

Trånga fickor, där maggen knappt ens går ner, har ofta så pass mycket extra material innanför sömmarna att de enkelt kan sys om i långsidorna.

 

Hittade denna traden igen...

 

TT gjorde en variant speciellt for de tyska styrkorna i Afganistan dar de inte hade "kragen" utan den var vikt dubbelt hela vagen ned.

 

Angaende storlekarnas variation, da jag kan ga in i affaren sa har jag kollat med ett G3/aK4 magg eller valt ut de som helt enkelt ar storst i storlekarna.

 

Men som Knekt sager, har man mojlighet att spratta o sy sa kan man ju fixa bada!

 

Fick for ett tag sedan en TT custom dump pouch sa det far bli en recension snart...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jag måste haft en otrolig tur med mina magfickor då, för ingen av dem är för trång för mina AK4 mag. Det är fortfarande lite svårt att trycka ned magasinen i fickorna, men få upp dem går hur fort som helst. Trycka ned magasin i fickorna gör man ju ändå inte i stridens hetta, utan när man har tid att fylla på magasinen igen (diskussion om att vi i HV får fylla på alldeles för ofta förstår jag finns i annan tråd :)).

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Om några dagar dimper det ner en 7.62 single mag pouch och en double 7.62 mag pouch. Så får vi se vad jag tycker om dom. En riktig åsikt kommer tyvärr att dröja till hösten, HV sommarlov!

Skall dock bli skoj att rodda om lite på västen och se huruvida det går att realisera mina tankar om placering av fickor!

 

Trevlig midsommar helg!

/R

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag googlat som en tok efter en nära återförsäljare av TT magasinsfickan! Det närmaste jag hittar är från Finland. Är det någon som vet någon återförsäljare i Sverige som saulför dessa? Trevlig recension för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag googlat som en tok efter en nära återförsäljare av TT magasinsfickan! Det närmaste jag hittar är från Finland. Är det någon som vet någon återförsäljare i Sverige som saulför dessa? Trevlig recension för övrigt!

 

 

Om det är en svensk återförsäljare du letar efter rekommendera jag starkt D-gear.se, dom är bl.a återförsäljare åt TT mm.

 

 

Direkt Länk: D-Gear Magasin

 

 

D-Gear har har dessa fickor som du letar efter, finns både till 5,56 och till 7,62 mag både som "singel" och "tripple" fickor.

 

OBS!: Dessa fickor har MOLLE fästen, innebärande du måste köpa till fästes anordningar som t.ex. MALICE clips. Det brukar stå vilken sorts clips man behöver osv. Även dessa clips finns hos dem. /OBS!

VARNING!: Stor risk att man kan bli fattig efter ett besök på sidor som denna wink.gif

Edited by Zytronix
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köper man fickor direkt från TT får man alltid med MALICE-clips, samma sak gäller om man köper dem från generalåterförsäljaren i UK. Säljer D-Gear sina utan clips (och för det priset!) blir det ju genast klart ovärt att göda Svensk MÖP-industri.

Link to comment
Share on other sites

Köper man fickor direkt från TT får man alltid med MALICE-clips, samma sak gäller om man köper dem från generalåterförsäljaren i UK. Säljer D-Gear sina utan clips (och för det priset!) blir det ju genast klart ovärt att göda Svensk MÖP-industri.

Har nyligen köpt single + double 7.62 mag fickor...och om MALICE-clips är dommadäraplastgrunkornamedvilkamansätterfastfickornaivästen!? :banghead: Så följer dom med även från D-Gear, tror nog att det är en feature, så att säga, dvs att fickorna levereras med MALICE-clips från TT! :rolleyes:

 

Kan för övrigt säga att singelfickan är super men att dubbelfickan lämnar lite att önska idagsläget, vad gäller hanterbarheten!!

 

/RiP out!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har använt TT's panel för 3 st. 5.56 ak magasin med en shingle på varje, dvs ett pack för 6 st. 5.56 magasin. Inget jag hade planerat vid inköp, då hade jag köpt 2 st. paneler för 3 magasin.

 

Nyttjat dem under 2 missioner (Ks) och är extremt nöjd. Betydligt mindre bulk för samma magasinmängd än tilldelade fickor.

Plastmagasinen var tight i början, efter ett tag blev det lagom, magasinen föll inte ur men kom glatt ut vid magasinsbyten.

Plåtmagasinen halkade ur lite för enkelt, dock krävdes det rätt mycket hopp och lek pga att fickorna är såpass djupa som de är.

Jag valde att knyta bort bungeecorden.

 

Jag var initialt orolig för att det skulle halka ner snö, regn eller annat skräp eftersom det inte finns något lock på fickan, detta har dock visat sig vara ogrundat. Fickan är för tight för att något skall komma ner i fickan.

Jag hade ev. valt en annan ficka om jag skulle tillbringa tid i riktig vinter med djup snö alt. tillbringade tid med att kräla och krypa på marken.

 

Kan bara rekommenderas utan förbehåll, MALICE clips är det som i min mening fungerar bäst med SV2K, sitter tight, stabilt och utan att halka omkring.

Ingen antydan till trasiga fickor, de är fortfarande klockrena.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så...har nu använt mina fickor från TT en single och en double 7.62 ficka. Kan väl säga att visst är det bra med en ficka för två magasin men jag tror att det kräver en hel del användande av fickan innan den blir smidig! Enkelfickan som jag köpte samtidigt och som det gjorts en ypperlig recension här i tråden tidigare kan jag verkligen rekommendera! Fungerade otroligt bra, smidigt och enkelt att få ut magasinet lätt att pula ner ett också. Roddade om i stridspauser så att det hela tiden fanns ett magasin där. Skall hitta en kamera och knäppa kort på den andra fickan så ni får en jämförelse mellan enkelfickan och våra egna sv2k magasinfickor.

Ha det bra i höstvindarna! :rolleyes:

/RiP

 

Edit: Den andra fickan = TT 7.62 Double. Uti fall att det blev lite luddigt. :worthy:

Edited by RiP
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Enligt min dealer av taktiskt nylon så har TT utan att kommunicera det här vare sig via hemsidan eller till honom som kund ändrat dimensionerna på deras 7,62 single shingle (den är något högre än tidigare). Jag har beställt ett antal likväl och ska se hur de funkar med AK4mag+magpul. Enligt uppgift från samma handlare ska kommunikation med TT vara som att prata med Klingoner, de ska tydligen tycka att konsumentkontakt är tråkigt och onödigt (till och med när deras produkter är defekta).

Link to comment
Share on other sites

Nån som har provat TT:s Ammo Bag som bandlåda för 7,62?

http://www.tacticaltailor.com/ammobag.aspx

 

Jag är nyfiken på hur den är jämfört med Snigels:

http://www.recon.se/stridsvast-tillbehor/snigel-stridsvast-tillbehor/snigel-design-ammunitionsvaska-militargron

 

Den sistnämnda verkar sakna axelrem, vilket TT är generösa med. TTS: verkar också större, med plats för 400 ptr mot Snigels 200.

 

 

Edit:

TT har den här också:

http://www.tacticaltailor.com/ammocanslingcover.aspx

Nån som provat? Rätt billig lösning för att få hanterbara ammlådor.

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man köpt på sig ett par TT Universal mag fickor.

Anledningen till att jag tog dom är att man får ner 2 st ak4 mag med magpuls.

Första upplevelsen är att maggen sitter stabila och inte har chans att ramla ur fickan. Paracorden sitter på en bra höjd om man vill säkra maggen extra.

På sidorna sitter två molle fästen sim är 2 på längden och 2 på höjden. Perfekt ställe att fästa CAT eller som jag har, hgr ficka på ena och en pistolmagficka med multitool på andra.

 

Användarvänligheten är god, fickorna har stora flaps med kardborre och går upp riktigt snabbt och smidigt.

Jag upplever dom som riktigt snabba tillsammans med magpuls, om man inte använder magpuls kan man behöva fylla botten lite så att man får upp höjden på maggen, särskilt om man har tjocka vinterhandskar. Men det är enligt mig en smaksak.

 

Dom skall kunna ta nästan ALLA mag som finns enligt TT och jag tror att dom här är ett bra val för dom som kör både ak4 o h ak5. Enligt videor jag sett tar dom 3 pmag.

Skall fixa bilder lite senare.

 

Overall är jag helnöjd, lite minus är priset. Fick en prisuppg från Recon.se och dom ville ha 315 kr st. Jag hittade en åf på eBay.uk som tog ca 200 inkl frakt till Sverige.

Tipset är att leta runt där...

 

Om det finns frågor svarar jag gärna.

Edited by Swedish_kitsune
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

sådärja...

Fick fart på kameran.

Fickorna som recenserats tidigare (Uni-mag fickorna) är dom som sitter innerst på västen.

 

Passar på att recensera dom andra TT fickorna som jag har.

Det är dom yttre sittande, och är TT trippel m4 fickor.

Passar 3 st m4 eller 2 st p-mag. det går att klämma in 2 st ak4 mag, men blir liiite svårt att få upp dom då.

Jag kör med bara 1 st ak4 mag med magpul i dom.

Det jag beskrev om Uni-mag fickorna gällande användarvänlighet går att säga om dessa också.

Testade med två p-mag, och det är som en dröm att byta mag med dom.

 

Jag använder dom under SIB som fast-mag fickor. Jag trycker ned locket i fickan och drar åt paracorden så att när man använder ak4 mag med mag pul, så hindrar kragen på magpul:en att dom glider för djupt ner, samtidigt som magget hindras av åtstramningen av snöret från att ramla ut.

Har hoppat, krypit, slängt mig mm med denna konfiguration utan att dom åkt ur fickorna.

Resten av tiden då man inte krigar för fulla muggar så har jag dom som vanligt med locket utanpå.

Samtliga fickor från Tactical Tailor använder MALICE-clips som sitter fast ordentligt på stridsvästen.

Jag har aldrig varit med om att dom lossnat.

 

Jag stod lite kluven dock till hur jag skulle modda västen.

Om man ska satsa på 4 st mag på bröstet man bara drar upp utan vidare med snabbkonfig av trippel m4 fickor, eller att ha 8 st mag med Uni-fickor som tar 1-1.5 sek längre att få upp.

Man får ju lite snabbare byte kontra mer ammo tillgänglighet.

Det hela slutade i en kompromiss med 2 st snabbfickor som tar 1 st var plus 2 st fickor som tar 2 vardera.

 

Priset på trippel fickorna är nästan identiskt som Uni-fickorna. runt 200-230 SEK.

Finns nästan hos varenda ÅF på nätet.

 

länk till bild:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=612011113128P4856

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hade möjlighet nu i helgen att låna en GN1:a och använde den eminenta kameran i min ajphåne för att se hur min dubbla 7.62mm magasin ficka ser ut genom en bildförstärkare. Bilderna är tagna på ca 1m avstånd med ganska mycket bakgrundsljus. Dessa ljuskällor befanns sig från 50-80 meter bort. Jag var nyfiken på hur TT fickan ter sig i jämförelse med Strv2000 fickorna, använde vid detta tillfälle oket till stridsbältet istället för västöverdelen.

Här är bilderna:

Med IR-Lampa

utanirlampa.th.jpg

Utan IR-Lampa

medirlampa.th.jpg

 

edit: hmphf...klåpare till att namnge bilder!

 

mvh

/RiP

Edited by RiP
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hade möjlighet nu i helgen att låna en GN1:a och använde den eminenta kameran i min ajphåne för att se hur min dubbla 7.62mm magasin ficka ser ut genom en bildförstärkare. Bilderna är tagna på ca 1m avstånd med ganska mycket bakgrundsljus. Dessa ljuskällor befanns sig från 50-80 meter bort. Jag var nyfiken på hur TT fickan ter sig i jämförelse med Strv2000 fickorna, använde vid detta tillfälle oket till stridsbältet istället för västöverdelen.

Här är bilderna:

Med IR-Lampa

Saxad Bild

Utan IR-Lampa

Saxad Bild

mvh

/RiP

 

Är det bara jag eller märker man ingen skillnad??

 

 

Jag har själv varit väldigt skeptisk till detta argument från FM att privat inköpta mtrl kan "själv-antaända" och lyser upp i bildförstärkare. Köper man mtrlen från seriösa tillverkare (Snigel, TT, Blackhawk, Oakley mm) så är de IR dämpande och kommer inte självantaända eller g ifrån sig giftiga gaser om den skulle börja brinna. Så jag förstår inte deras argument.

Vad hände med öppenhet inom FM??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hade möjlighet nu i helgen att låna en GN1:a och använde den eminenta kameran i min ajphåne för att se hur min dubbla 7.62mm magasin ficka ser ut genom en bildförstärkare. Bilderna är tagna på ca 1m avstånd med ganska mycket bakgrundsljus. Dessa ljuskällor befanns sig från 50-80 meter bort. Jag var nyfiken på hur TT fickan ter sig i jämförelse med Strv2000 fickorna, använde vid detta tillfälle oket till stridsbältet istället för västöverdelen.

Här är bilderna:

Med IR-Lampa

Saxad Bild

Utan IR-Lampa

Saxad Bild

mvh

/RiP

 

Är det bara jag eller märker man ingen skillnad??

 

 

Jag har själv varit väldigt skeptisk till detta argument från FM att privat inköpta mtrl kan "själv-antaända" och lyser upp i bildförstärkare. Köper man mtrlen från seriösa tillverkare (Snigel, TT, Blackhawk, Oakley mm) så är de IR dämpande och kommer inte självantaända eller g ifrån sig giftiga gaser om den skulle börja brinna. Så jag förstår inte deras argument.

Vad hände med öppenhet inom FM??

 

Måste faktiskt påpeka att det är faktiskt skillnad, kolla speciellt på bilden där jag inte använde IR-lampan på GN-ettan! Inte livsavgörande men ändock!

:)

Link to comment
Share on other sites

  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...