Jump to content

Alergisk?

Recommended Posts

Jag bara undrar en sak.

Jag läste på lumpen.nu (frågor och svar, KJ tjänst) att man inte fick vara allergisk om man skulle göra sin vpl hos KJ.

Nu är det så att jag vill göra min vpl hos KJ men jag är svagt pollen allergisk (jag blir bara lite täppt i näsan), är det någon som vet om jag skulle få göra min vpl där (förutsatt att jag klarar alla andra krav) fast jag är svagt allergisk mot pollen?

Måste erkänna att jag är dåligt informerad vad det gäller allergier. Men som så mycket inom det militära så är det vad du gör av det. Kan tänka mig att det finns i några läkar rullar att du är allergisk eller? I så fall kan du få problem med läkaren på mönstringen men som jag sa så är det var du gör det till. Säger du att "nä, knappt jag känner av det numera" så kanske han "släpper igenom dig". Samtidigt så ska man vara så uppriktig som möjligt så att du inte hamnar på helt fel ställe p.g.a. att du inte varit uppriktig.

När man väl ligger inne så handlar det om positiv rapportering . Man ska aldrig säga att man inte klarar det utan man ska säga vad man klarar av istället. Jägare har förstås högre krav på att du ska kunna deltaga i tjänst och jag kan inte svara på hur "hårda" man kommer vara men givetvis så kommer din allergi vara ett handikapp.

Lycka till!

EOD

Som tur är så har jag aldig testat mig hos en läkare utan min mamma som också har pollenallergi upptäckte att vi blev snuviga vid samma tid på året så vi antog att jag också var pollenallergiker.

Vad gäller vad jag klarar av så blir det nog inga problem då jag fortfarande klarar av att träna utan problem fast jag är lite snuvig!

Tack för svaret!

Då har du nog inget att ora dig för Max, så länge som du inte säger något till läkaren ;) Min bror mönstra 96/97 någon gång. Var just när nerskärningarna började ta fart i alla fall så killar blev hemskickade för allt möjligt.

Han ville gärna göra lumpen men när läkaren fråga om han hade några sjukdommar eller dyl så sade han att han kunde få lite huvudvärk ibland. Läkaren trodde han hade migrän och gav honom frisedel :P

EOD

att Max;

Jag tror att om du iöverhuvudtaget nämner din lilla eventuella pollenallergi så kommer det att resultera i att du inte får någon Jägartjänst.

Om du inte besväras av den, nämn den helt enkelt inte !

Om du dock lider av den, även bara lite, så är väl det kanske inte världens bästa idè att söka KJ.

Min mönstring gjorde jag i januari iår och jag har flera exempel på småsaker som satte stop för tjänster. Låt mig dra ett par:

*Min kompis ville bli brandman;

När han skulle göra hörseltestet frågade han vad som händer om man redan hör små pip ibland, alltså om man blandar ihop dessa med de vanliga pipen. Hon trodde att han hade tinitus, han har det inte.. jag menar vem hör inte pip ibland? Han genomförde hörseltestet = fullgott. "Sköterskan" skickade min kompis till läkaren vilket resulterade i Hälsa D = ingen brandmanstjänst. Detta trots hans nekande till tinitus-skada.

*En annan bekant påpekade sin allergi han hade som liten, vilket resulterade i Hälsa B = ingen jägartjänst.

Finns fler... Lycka till !

MVH Jägaraspirant Björkman

P.S - Fråga om det är någonting. När mönstrar du?

Guest Johannes

det är nog upp till dig om du vill ljuga eller ej, men jag ser ingen anledning till varför de skulle fråga om du har pollenallergi... frågan brukar väll lyda om du har några skador eller besvär, och efter som du nu säger att du inte påverkas av det så svarar du helt enkelt "nej" ... funka för mig iaf..

att Max;

Du kommer att få hem papper där du ska fylla i om du har allergier, astma osv..

Finns två svarsalternativ: Ja & Nej

Bestäm dig vad du ska säga innan du mönstrar!

Jag menar, det är inte kul att behöva avbryta någon utbildning heller.

Det känner du nog bäst själv; Hur mycket påverkar detta mig?

Good Luck. När mönstrar du?

att PET:

Jag fick inte bli Flygbasjägare jag heller, eftersom F7 inte hade hunnit "anmäla" att de ville ha sådana från Karlstad (jag mönstrade första möjliga dag). Jag ringde till F7 och de sa att det inte ville ha folk från något annat ställe än GBG.. förövrigt klarade jag alla krav. Jaja.. sånt e livet.

Vad fick du för tjänst nu då?

Vad gäller FBJ, så låg det till på följande vis i början av året (enligt min inskrivare): F7, hade inte lagt planen för utb år 2003 samt att man inte heller visste om man hade några hundar. Jag mönstrade i GBG 11 jan, hade tankarna på FBJ, men inte då, inskrivaren kuta runt och kolla med all personal men ingen hade någon annan fakta. Blev K4 istället, vilket jag e glad för!

Som tidagare nämnts, säg inget i onödan om du inte lider av det. Polare sa i förbifarten att han hade lite kalla händer ibland = hälsa B = ingen jägartjänst, så välj dina ord väl.

Lycka till!

att fairfax;

Ja det gäller att passa sina ord! Lycka till på K4 !

att Max;

hehe.. ja, det har du verkligen!

Iofs när jag var 15 visste jag precis vad jag ville bli.. gick inte riktigt som beräknat. Träna mer, tänk mindre!

Det kommer aldrig att gå riktigt som man har tänkt/hoppas..

Allergin kommer kanske även att förändras på dessa år.. vem vet?

att Carl;

Jag visste att jag ville bli Jägare iallafall.. helst Kustjägare el. Fallskärmsjägare

Kustjägarna tar tyvärr inte mitt år så nu "blev" det Jägargruppbefäl på K3.

Ev. om något byte kommer att ske.. troligtvis inte.

Själv då? Siktar på något?

att Björkman

Då tänker vi nog lika, fast jag vill inte bli Kustjägare(inget ont om KJ). Men jag har samma problem som Max, jag är svagt pollen allergisk. Dock inte så att det hindrar mig från att vara ute träna.

Jag har inte bestämt mig vad jag vill bli, men FJS vore "kul". Det är ju möjligt att jag ändrar mig eftersom det är några år kvar men jag tränar så att jag, om jag fortfarande är itresserad vid mönstring, ska klara en jägar tjänst.

Jag är också lite inne på att göra lumpen som dykare(har tränings- och tävlingssimmat sen jag var 11), A-dyk lr Röjdyk. men eftersom A-dyk tas från kustjägare så... ???

Funkar det med KJ så kommer jag försöka komma in hos A-dyk.

Jag har också funderat på FJS, de får ju ubildning som både norrlands jägare och a-dykare...

Det beror väl på vilket år jag ska rycka in antar jag. Samt det där med allergi...

KJ ligger närmast eftersom min farfar är gammal KA,

Under kriget så var det en utvald skara KA som fick sabotage och "commando" utbildning (det var innan KJ fanns), min farfar som var med där har berättat lite berättelser och sånt, så intresset har vuxit :D

att Max;

FJS får inte dyk utbildning som A-dyk!

att Carl;

Varför inte KJ? Röjdyk är nog ett toppenförband men de har ju knappt någon skjut-utbildning alls.

att Johannes;

Jo, jag funderade mycket på FJS. Men tack vare mitt klanteri får jag inte söka denna tjänst! Så besviken har jag nog aldrig varit i mitt liv... Det får räcka så.

Bilden är mäkta fin =)

Guest J0nas

Max: När fick fjs a-dyk utbildning? :D

Jag tycker man ska vara glad åt den befattning man får, man gör det inte för sig själv, utan för sverige! :)

De brukar väl vara i Stockholms skärgård och träna lite då och då?

Läs den här artikeln;

http://www.fallskarmsjagarna.org/PDF/fallskarm.pdf

Visst gör man det för Sverige fast sedan är det ju ett plus att man får göra något som man tycker är intressant och "roligt" samtidigt!

att Björkman

Asså jag har inget imot själva KJ. Jag känner eller rättare sagt kände en person som är KJ. Det skulle nog bli lite fel om jag kom till Vaxholm. Han kanske har slutat när jag mönstrar men det känns iaf fel.(än en gång: inget ont om KJ)

Röjdyk är nog ett toppenförband men de har ju knappt någon skjut-utbildning alls.

Det är väl inte skjut-utbildningen som är det viktigaste.

:D

att Max

Fallskärmsjägare får väl ingen A-dyk utbildning men jag har läst att dom har övningar tillsammans med A-dyk. Under våren så har dom utbildning i kust och skärgårdsmiljö. Det är kanske då dom är i Stockholms skärgård.

att Max

Jo det gör det men jag tror det kallas för "ytsim". Det ingår i kust och skärgårdsutbildningen.

att _G_

Jag mailade Pliktverket för ett tag sen och frågade om katt allergi. Dom sa att tjänster med hund och häst troligen utgår.