Jump to content

Hissa/Hala flaggan

Guest Luftvärnare

Recommended Posts

Guest Luftvärnare

Vad heter musiken/låten som spelas när flaggan hissas och halas? Vore kalas att fixa den som väckningssignal till mobilen eller dylikt :blink:

§ 16. Spridning av upphovsrättsskyddat material, såsom filmer, program, spel eller musik är förbjudet, såvida Du ej har tillstånd från dess ägare eller äger materialet själv.

Vc_90

BlåGul

Paradmarsch ska det vara - riktigt. Sedan finns det flera. Varje försvarsgren har sin egen, men jag upplever att det snart är ett minne blott. Eftersom det snart inte finns vare sig förband eller musikkårer värda namnet, får man väl nöja sig med bandspelare (motsv) även om det är mera knaster än musik.

Man kan ju alltid ta fram sin visselpipa/skepparpipa och blåsa Givakt resp Fortsätt och sedan lite diskret nynna paradmarschen...

Sedan heter det riktigt nog hissa flaggan (man kan bara hissa i en riktning), men det heter sedan "hala ned" (eftersom man kan hala lite hit och dit), detta om man ska vara noga. Men det börjar mer och mer kännas gammalmodigt att bry sig om försvaret, särskilt som det nu verkar som det hela är en fråga om överlevnad.

Men flaggan ska ju inte läggas ner!

Malaj (före detting)

@Malaj

Jag tror knappast att varje regemente har en musikkår som spelar revelj och tapto varje dag året runt. Du ska nog se att det redan används bandspelare på de flesta ställen...

@Malaj

Jag tror knappast att varje regemente har en musikkår som spelar revelj och tapto varje dag året runt. Du ska nog se att det redan används bandspelare på de flesta ställen...

Njaaa. För att vara petig så använde vi faktiskt minidisc i Karlsborg. :P

Ryktet säger att den tidigare var kopplad till en cd-spelare inne i vaktlokalen, men det ändrades efter att några värnpliktiga hade lyssnat på musik inne i lokalen och glömt byta cd. :banghead:

Nej, musikkårer spelande paradmarsch vid flagghissning har jag bara sett och hört vid några enstaka tillfällen. Sådär en gång vart tionde år!

Det vanligaste numera (sedan början på sjuttio-talet!) är nog inspelad musik. Och då gäller det paradmarschen. Revelj med musikkår har jag aldrig hört under över fyrtio år i Marinen. Stora taptot har man hört i konsertsammanhang.

När jag gick på Rekrytskolan i Karlskrona i början på sextio-talet hade man fortfarande hornblåsare i Flottan, men det försvann säkert ganska snart.

Sedan 80-talet har man fått klara sig med skeppar- eller visselpipa.

Malaj (ret.)

Hornblåsare "fanns" kavr på långresefartygen så länge de gick, dock som tillika tjänst till fäig besättningsmedlem som kunde blåsa appeler och till korum mm. Tyvärr räckte inte kompetensen till paradmarsch vid flaggornas hissande och halande vill jag minnas.

@Malaj

Jag kulle vilja säga att revelj och tapto spelas ytterst sällan.

Däremot spelas Paradmarschen (på signalhorn) två gånger per dag (vid hissning och halning av flaggan). Oftast är det inspelad signal som gäller.

Vid riktigt festliga tillfällen spelas Svenska Arméns Paradmarsch av musikkår. Detta är dock inte detsamma som signalen Paradmarsch

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...