Jump to content

Platt TV köpråd

Kustbo

Recommended Posts

Till tv'n vi planerar inköpa (lutar åt Sony Bravia 46" just nu) så önskar vi en funktion som försvann med videon: möjlighet att spela in.

Jag ser två möjligheter nu:

- DVD-spelare med hårddisk, används också som tuner antar jag.

- Digitalmottagare med hårddisk.

Vi sitter i Comhems nät.

Vad förordar proffstyckarna?

är ingen proffstyckare men här är mina fem cent:

Det finns ju ett tredje alternativ också, blu-ray-spelare med inspelningsmöjlighet, kostar dock 5000-6500 cirka.

Tänk på att boxen/DVD-spelare bör ha dubbla tuners annars kan du inte spela in ett program samtidigt som du kollar på ett annat.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/digitalmottagare/DCBP770ZXEE/samsung-digitalbox-com-hem-80gb-dubbla-tuners

Ska du köpa ny TV idag så bör den ha inbyggd digitalmottagare av senaste standard så du slipper externa mottagare. Visst kan man ha en extra mottagare enbart för inspelning, men då behövs ju två uppsättningar kort.

Ska du köpa ny TV idag så bör den ha inbyggd digitalmottagare av senaste standard så du slipper externa mottagare. Visst kan man ha en extra mottagare enbart för inspelning, men då behövs ju två uppsättningar kort.

Fast har du en extern digitalmottagare så behöver du inte använda den som är inbyggd i tv'n. Blir lite kaka på kaka...

En tredje variant har seglat upp: köp av ett Playstation 3 att ha som BluRay-spelare och något av ett "media center".

Hur enkelt är det att föra över musik och film från ex. en extern hårddisk (som förvisso måste vara formaterad i FAT/FAT32), kan den läsa partitioner >4GB?

Några erfarenheter av PS3 förutom själva gejmandet?

Vi sitter också i ett Comhem-hus. "Problemet" som jag förstår det är att så länge inte fastighetsvärden köper in HD-kanalerna så är du utestängd från dom.

Eller går man runt det om man skaffar en egen box?? Alltså att din egna box (i Comhem-jacket) kan ta in andra kanaler än de som fastighetsägaren beslutat om?

Vi sitter också i ett Comhem-hus. "Problemet" som jag förstår det är att så länge inte fastighetsvärden köper in HD-kanalerna så är du utestängd från dom.

Eller går man runt det om man skaffar en egen box?? Alltså att din egna box (i Comhem-jacket) kan ta in andra kanaler än de som fastighetsägaren beslutat om?

Jag bor i ett Comhemhus med "tre hål i väggen" och ett grundutbud ingår i hyran (1-9 och några till dock inga HD kanaler) . Men då jag vill ha fler kanaler + on demand har jag skaffat en HD box från Comhem. Så via boxen har jag tillgång till de kanalar jag vill, bland annat flera HD kanaler. Vill du ha On demand måste du ha tre hål i väggen. HD kanaler funkar dock med vanligt urtag + HD box

OK. Tack.

För ca. 2 år sedan köpte vi en LG 37 tums, "37LG7000" för runt 9.000. Vi är mycket nöjda med den.

Däremot känns 32-tummaren på landet (skojar inte, man måste vara 2 pers för att ens rubba den) utdaterad.

Istället för att köpa ny till landet, köpte vi en ny hemma: LG 42-tummare, "42LD550N" för runt 6.000.

Har inte packat upp den än, men enligt specifikationerna ser det ut att vara (en större) uppdaterad efterträdare till vår 37-tummare, och då borde det bli bra.

Om man ska välja LED, hur mycket måste man gå upp i pris för att få samma kontrast som en LCD?

Bredvid 42LD550N stod en LED-TV 42-tummare, för runt 9.000. På reklamen som rullade på båda maskinerna var det stor skillnad i vissa lägen, negativt för LED'aren.

OK. Tack.

För ca. 2 år sedan köpte vi en LG 37 tums, "37LG7000" för runt 9.000. Vi är mycket nöjda med den.

Däremot känns 32-tummaren på landet (skojar inte, man måste vara 2 pers för att ens rubba den) utdaterad.

Istället för att köpa ny till landet, köpte vi en ny hemma: LG 42-tummare, "42LD550N" för runt 6.000.

Har inte packat upp den än, men enligt specifikationerna ser det ut att vara (en större) uppdaterad efterträdare till vår 37-tummare, och då borde det bli bra.

Om man ska välja LED, hur mycket måste man gå upp i pris för att få samma kontrast som en LCD?

Bredvid 42LD550N stod en LED-TV 42-tummare, för runt 9.000. På reklamen som rullade på båda maskinerna var det stor skillnad i vissa lägen, negativt för LED'aren.

Glöm inte bort att de apparater som benämns LED idag oftast bara är en vanlig LCD med LED-lampor istället för lysrör. Bildtekniken är mao den samma, det är bara belysningen av pixlarna som skiljer.

Absolut alla dagar i veckan digitalmottagare med hårddisk.

DVD tenderar att bli krångligt, många som lämnar tillbaka det. Och kostnaden är cirkus samma.

Smidigare och bättre med digitalmottagaren helt enkelt. Ser inga direkta fördelar med DVD.

Jag jobbar för övrigt på Elgiganten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...