Jump to content

HKP 4 - Boeing Vertol 107 - tråden


Vinter

Recommended Posts

Jojo, men VAD för provverksamhet? Tror ju knappast att man plockar fram stora ubåtsjakt-kitet och utvecklar det. Eller radarn heller för den delen.

 

Nej, jag föll mest för min egen förklaring ;o) -vidmakthåll FLYG-förmågan hos besättningarna.

 

Jag tror inte så mycket på din förklaring :) Nja, blanda inte ihop den tidigare insatsförmågan hos HKP 4 med vad FMV kan behöva använda helikoptern till. Tex använde FMV sin HKP 4 Y72 till att lyfta EADS Phoenix under tester vid Vidsel vilket drog in några sköna slantar till organisationen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Jag tror inte så mycket på din förklaring :) Nja, blanda inte ihop den tidigare insatsförmågan hos HKP 4 med vad FMV kan behöva använda helikoptern till. Tex använde FMV sin HKP 4 Y72 till att lyfta EADS Phoenix under tester vid Vidsel vilket drog in några sköna slantar till organisationen.

 

Aah, det var ett bra konkret exempel. Tack. Nu är jag med i matchen igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det vore en stor skandal om INTE flygvapenmuseum ser till att få in en HKP4 i sin utställning.

Vad tror ni händer med de x-antal HKP4 som står konserverade på F17?

Jag hoppas de är i bra skick trots hög ålder och kanske går att sälja. HKP4 är en rejäl, duglig helikopter.

 

Enligt FMs hemsida beställde flygvapnet exportversionen av Boeing CH-46, dvs USMC versionen.

US NAVY versionen kallas UH-46.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska FVM med en Hkp 4 till? De har ju inte plats med de flygplan de har ens, för alla vardagsrum de måste visa upp.. De kanske kan hänga upp den högt upp i taket så man får se hur en estoniapassagerare kunde ha sett fyran när det begav sig. Dagens färjekatastrofoffer får helt enkelt lära sig simma.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vilken uppvisning!

Jag har aldrig varit i närheten av att se en sådan avancerad militär helikopter uppvisning i Sverige.

Mycket imponerande upptagning bakåt och efterföljande snabbstigning. Ser riktigt coolt ut när han backar med kärran med endast huvudstället på marken!

 

 

Ibland undrar jag om inte de militära flyguppvisningarna var mer avancerade på den gamla goda tiden? Tänk om man hade sett Acro Hunters/Deltas live på 60-talet...

Link to comment
Share on other sites

Ibland undrar jag om inte de militära flyguppvisningarna var mer avancerade på den gamla goda tiden? Tänk om man hade sett Acro Hunters/Deltas live på 60-talet...

Oj, det behöver du inte undra över. Förr i tiden så envisades inte flygvapnet att med antagningsrutinerna konsekvent sortera bort alla tänkbara ess-förarämnen. Då ville man ha förare som gillade att pressa sig själva och sin maskin och som var mer benägna att ta risker och sugna på strid. Idag är man noga med att sortera bort risktagare. Det är bra och ekonomiskt riktigt ... förutom om det blir krig, men det finns beslut på att det inte skall bli krig.

 

 

Underbart klipp för övrigt, riktigt kul. Från "min" flottilj, jag minns Käck, det lilla jag fick träffa honom var han för övrigt en riktigt underhållande person även på marken.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Vilken uppvisning!

Jag har aldrig varit i närheten av att se en sådan avancerad militär helikopter uppvisning i Sverige.

Mycket imponerande upptagning bakåt och efterföljande snabbstigning. Ser riktigt coolt ut när han backar med kärran med endast huvudstället på marken!

 

 

Ibland undrar jag om inte de militära flyguppvisningarna var mer avancerade på den gamla goda tiden? Tänk om man hade sett Acro Hunters/Deltas live på 60-talet...

 

 

Då har du uppenbarligen missat uppvisning med Hkp 9A och deras "så nära en looping man kan göra utan att bryta mot bestämmelserna". (Av någon anledning är det förbjudet att loopa med hkp i Sverige).

 

Dock var det en fin uppvisning av Hkp 4.

 

Hade tänkt lägga in ett filmklipp jag filmade på RIAT som visar en HC 2 som gör en "stoppsladd", men någon annan har gjort ett bättre filmjobb än jag, så.. vill ni se stoppsladden så finns det en 5:30 in i filmen (det finns en tidigare också, men filmad så nära att man inte riktigt får någon uppfattning om vad som händer).

 

 

Chinook och hkp 4 är helt klart mer spänstiga och smidiga än vad de ger sken av.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det gick tydligen att flyga rätt imponerande uppvisningar med Hkp 4 också. Men det var förstås en annan tid.

 

Tycker det är kul att se en FV maskin på uppvisningen :)

Älskar placeringen av radarn......

EN fråga. När jag var på besök på Hkp grp på F17 någon gpng slutet av 80 talet så sades det att radarn i fråga skulle vara en vamlig "fiskebåtsradar" som man hade bultat på.

Kan någon bekräfta eller dementera den uppgiften så hade det ju varit lite skoj.

 

Kvaliteten på flyguppvisningar.

Jag var på huvudflygdagen såtenäs för ett gäng år edan och tänkte ungefär detsamma. Det var bättre för på deuppvisningar man såg då och den känslan jag fick var att mycket av svängarna låg bort från publiken vilket om jag inte missminner mig var eftersom det kom nya regler efter ett par krascher med flera civila dödsoffer?

Hur är det med de uppvisningar man ser på bland annat RIAT idag??

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med de uppvisningar man ser på bland annat RIAT idag??

 

Jo reglerna har nog skärpts en hel del sedan 70 och 80-talet.

Ingen arrangör vill riskera en olycka likt den i Ramstein 1988, där 70 personer dog och 346 personer blev allvarligt skadade. Det är illa nog med ett haveri, och väldigt tragiskt när en pilot omkommer, likt den senaste olyckan med Red Arrows. Men att besökarna drabbas är ju betydligt värre då det kan få folk att bli rädda för att besöka flyguppvisningar.

 

Det jag tänkte på under RIAT var t.ex att alla förbiflygningar skedde på ganska så hög höjd. Jämför t.ex uppvisningen med Hkp 4, där hovringsmomenten sker på några få meters höjd, med uppvisningen med Chinooken på RIAT, som skedde på ca 50 meters höjd. Avståndet från publiken är ju också större. Sen skedde nära på alla manövrar från publiken, vilket är lite trist om man vill få en bra bild på flygmaskinen. Oftast så är det bara buken man ser, alternativt är flygplanet så långt bort.

 

Men om nu maskinen tappat en vinge, svalt en fågelflock eller av något annat skäl slutar flyga, så är det ju bra om den dimper ner en bra bit från publiken, snarare än rakt på den. Inte som i Sknyliv i Ukraina, 2002. Den olyckan som räknas som den värsta uppvisningsolyckan någonsin.

 

http://www.youtube.com/watch?v=iTWYaehwErI&feature=related

 

Denna videon från Ramstein 1988 visar ju också tydligt vådan av att ha flygplanen flygande MOT publiken..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

När gjordes den sista avancerade uppvisningen med HKP4 i Sverige?

Jag har sett flera av Marinens HKP4 uppvisningar sedan början av 1990-talet men dessa har varit mer av "förevisningar"

 

Mycket mycket imponerande "stoppsladd" med Chinook på RIAT!

Jag trodde inte det var möjligt att genomföra en sådan kraftig manöver med en så enorm maskin som Boeing Chinnok...

Kan det ha varit en taktik som utvecklades i Vietnam? Flyga fort på låg höjd över den täta djungeln... Tvärnita i luften och fort som "f*n ner i en nysprängd "landingzone" i den täta vegetationen.

Link to comment
Share on other sites

Nej. Vad jag förstått så var det en teknik som utvecklades i Afghanistan. Eftersom luften är så tunn så går det inte lika bra att bromsa genom att höja nosen, utan mer drastiska manövrar måste till, för att stanna på en femöring.

 

Som när det gäller trafik- eller transportflygplan så gäller det väl även stora transporthelikoptrar, att de har ju ett rätt så rejält kraftöverskott när de är tomma, därför kan man också manövrera dem rätt hårt när de är lätta. Men det är ju alltid imponerande att se. Framför allt så är jag imponerad av piloternas förmåga att ha koll på var och hur de ligger i förhållande till marken. Att backa och ha sig med en Hkp 4 är ju inte som att backa med en VW Polo med backvarnare direkt.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

 

Denna videon från Ramstein 1988 visar ju också tydligt vådan av att ha flygplanen flygande MOT publiken..

 

/E

 

Var just Rammsteing olyckan jag tänkte på.

 

I vilket fall som helst så skal man väl inte säga det var bättre för men visst fan var det läckrare uppvisningar och farligare för dem på marken...

Link to comment
Share on other sites

Har du pengar över som du inte riktigt vet vad du ska göra med?

Gillar du Vertol och är sugen på att äga en eller flera på riktigt?

 

Nu har vi ett erbjudande just för dig!

 

http://fxm.se/en/survey-interest-for-vertol-107-helicopters/

http://fxm.se/en/files/2011/07/Vertol1.pdf

 

Först till kvarn ...

 

 

//JG

Link to comment
Share on other sites

Har du pengar över som du inte riktigt vet vad du ska göra med?

Gillar du Vertol och är sugen på att äga en eller flera på riktigt?

 

Nu har vi ett erbjudande just för dig!

 

http://fxm.se/en/survey-interest-for-vertol-107-helicopters/

http://fxm.se/en/files/2011/07/Vertol1.pdf

 

Först till kvarn ...

 

 

//JG

 

Fy så sorgligt. Hade man pengarna så. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vad kan man tro dom går för riktpris på?

Det finns nog en anledning till att det är ganska få som flyger dem, som jag tror stavas "dyr flygtid". USMC vill nog inte ha några fler, så jag tror det handlar om skrot (en hel del av utrustningen verkar värd att återanvända) eller om Columbia Helicopters som ägare av typen vill och

kan göra om dem till civila Columbia 107-II.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...