Jump to content

Plötslig upprustning 2012

darkjak

Recommended Posts

Som ni vet jobbar jag och en drös kamrater på Högskolan i Skövdes dataspelsutbildning på med en mod till Half Life 2 som handlar om ett framtida krig i Sverige. Men jag vill fråga er alla en liten fråga.

Handlingen är att Taiwan under våren 2011 utnämner sig självständig stat, trots hot från Kina (hoten har redan skett, och har pågått under flera årtionden). NATO och EU landsätter trupper på ön för att avskräcka den Kinesiska folkrepubliken, och vid krigsutbrott understödja de Taiwanesiska styrkorna. Sverige skickar bara in ett fåta Gripenplan, en Gotlandsklassubåt och en mindre grupp sjukvårdare. En dag inleds en fullskalig invasion där tusentals, ja miljontals Kineser försöker landstiga. Efter tusentals förluster lyckas Kina få grepp om kusten, och en formell krigsförklaring sker mot samtliga parter som givit stöd åt "utbrytarrepubliken". Kriget om Taiwan pågår i ytterligare två månader innan västerländska styrkor evakueras. Snart visar sig Kina vara allierat med Vietnam, Nordkorea och Kuba, samtidigt som vänsterextremister i främst Sydamerika börjar skapa oro.

Svenska regeringen inser att man har hamnat i samma situation som man var i år 1939. Den år 2008 fastslagna övergången från värnpliktsförsvar till yrkesförsvar avbryts. En majoritet av skattepengarna går till att rusta upp försvaret, och ett nytt försvarslån görs. Man börjar utbilda så många värnpliktiga det bara går, samtidigt som man återinför repmånad. En majoritet av de soldater som utbildas får bristande matriel och kunskap. I hemlighet satsar regeringen på diverse mirakelvapen.

Tidigt år 2012 står Kinesiska styrkor utanför Moskva. Finland gör en förfrågan om att återfå Karelen för att skapa en försvarszon. Ryssland avböjer, och dagen efter inleder Finland med frivilliga trupper från Sverige och Norge en offensiv mot den Rysska karelen. Då en majoritet av de Rysska styrkorna kämpar på östfronten, och de kvarvarande Ryssarna saknar kampvilja lyckas de nordiska styrkorna snabbt erövra Karelen och bygga upp viss mån av försvarsverk. Kort efter att Karelen säkras faller Moskva. Kvarvarande styrkor får en tjugofem år tidigare otänkbar order: att tåga västerut och underkasta sig och sin matriel första bästa EU-stat. De Kinesiska styrkorna stannar och inväntar förstärkningar och förnödenheter utmed den gamla Ryskeuropeiska gränsen. Samtidigt utbryter krig i Korea. EU tar beslutet att fokusera alla sina styrkor på "kontinenten", alltså ignoreras norden.

Under våren inleder Kina en offensiv mot Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland och Ukraina. Med Koreakriget avgjort till Nordkoreas fördel inleder Vietnam, Nordkorea och Kina gemensamt en invasion av Japan.

Med Baltstaterna och flera av de gamla öststaterna utslagna kan en tredje fas i kriget inledas. Tidigt en morgon under sensommaren sänds ett och samma radiomeddelande över alla frekvenser i Svensk radio: Fienden står på svensk mark. Under natten hade Kina landstigit såväl Öland som Gotland. Senare samma dag ges order om att evakuera Öland och spränga bron. Ytterligare dagen efter ges order om evakuering av Gotland. Kriget på hemmaplan är ett faktum.

Frågan är, i detta scenariot, hur stora trupper skulle Sverige kunna få ihop? Hur mycket matriel skulle man kunna få ihop? Och hur realistiskt anser ni att det är? Sverige har alltså fått ett år på sig att utöka värnpliktskullarna, återinföra repmånad, beslagta alla militära industrier och sätta dessa på full fart. Vad för fler åtgärder skulle Sverige vidta för att öka sina militära resurser.

Och hur realistiskt anser ni att det är?

Inte alls.

Här har du en orsak till varför Kina aldrig skulle "stå utanför Moskva". Hur det svältdrabbade Nordkorea skulle kunna besegra Sydkorea förstår jag inte. Osv osv.

Men om Sverige skulle inleda en sådan upprustning som du spekulerar i, så blir nog svaret på frågan "hur stora trupper skulle Sverige kunna få ihop": Inte fler än de befintliga insatsförband som är uppsatta 2011. Det tar nämligen tid att utbilda framförallt chefer, och det hinner man inte med på ett år.

Väpnade hopar utrustade med AK5 borde man däremot kunna få till ett antal av. Vad de nu skulle göra för nytta. Fast de skulle som sagt inte behöva användas eftersom vi då skulle ha större problem med radioaktivt nedfall än kinesiska trupper österifrån...

Under övningar har Nordkoreanska trupper visat sig vara förvånansvärt effektiva. Med enorma lass mat från Kina skulle nog ingen större svältsituation uppstå.

Sen förutsätter ju som sagt storyn att ingen part brukar kärnvapen. Sen angående att utbilda chefer så tror jag att man i sådant nödfall skulle mer eller mindre tvinga före detta befäl att återgå i tjänst.

Gällande matriel tror jag exempelvis på att man kan återinföra LA-förbanden, och återigen förse hkp-9 med PV-robotar. Mer kunniga personer kanske kan mer matriel som finns på lager och skulle kunna återinföras. Finns det exempelvis kvar några pistol m/07, ksp m/42 eller liknande? På de ryska pansarterrängbilar som skrotas nu, finns det NÅGON möjlighet att man behåller kulsprutorna? Eller i alla fall de ksp som fanns på strv 121?

Moden ska handla om en dåligt utbildad pluton, eller som du så vackert uttryckte det "väpnade hopar med AK5". Fast de har alla inte ens AK5 i början av spelet.

Under övningar har Nordkoreanska trupper visat sig vara förvånansvärt effektiva. Med enorma lass mat från Kina skulle nog ingen större svältsituation uppstå.

Nordkorea befinner sig i en svältsituation idag. På övningar har Sydkoreas trupper visat sig vara väldigt effektiva, och de har ett stort teknologiskt övertag. På vilka grunder anser du att Sydkorea inte skulle sopa mattan med Nordkorea, till och med utan stöd av sin allierade USA?

Sen förutsätter ju som sagt storyn att ingen part brukar kärnvapen. Sen angående att utbilda chefer så tror jag att man i sådant nödfall skulle mer eller mindre tvinga före detta befäl att återgå i tjänst.

På vilket sätt anser du det vara realistiskt att Ryssland inte skulle använda kärnvapen för att undvika att gå under som nation? Beträffande "före detta befäl", visst kan man skriva lagar som tvingar dem att tjänstgöra. Men det gör inte att de återtar den kompetens som de har förlorat.

Gällande matriel tror jag exempelvis på att man kan återinföra LA-förbanden, och återigen förse hkp-9 med PV-robotar. Mer kunniga personer kanske kan mer matriel som finns på lager och skulle kunna återinföras. Finns det exempelvis kvar några pistol m/07, ksp m/42 eller liknande? På de ryska pansarterrängbilar som skrotas nu, finns det NÅGON möjlighet att man behåller kulsprutorna? Eller i alla fall de ksp som fanns på strv 121?

Försök förstå att den materielen inte finns längre. Lätt attack har varit avvecklat i över tio år nu. Materielen är skrotad. Den finns inte, förutom möjligtvis något enstaka exemplar på Flygvapenmuseum eller liknande. Man har skrotat kpist m/45, varför envisas du då med att tro att man ska ha sparat ännu äldre vapensystem. Osv osv.

Du frågade om det fanns någon realism i ditt scenario. Svaret på frågan är, nej det gör det inte. Sedan får du givetvis hitta på vilka scenarion du vill, men de blir inte troligare för det.

Nordkorea befinner sig i en svältsituation idag. På övningar har Sydkoreas trupper visat sig vara väldigt effektiva, och de har ett stort teknologiskt övertag. På vilka grunder anser du att Sydkorea inte skulle sopa mattan med Nordkorea, till och med utan stöd av sin allierade USA?

På vilket sätt anser du det vara realistiskt att Ryssland inte skulle använda kärnvapen för att undvika att gå under som nation? Beträffande "före detta befäl", visst kan man skriva lagar som tvingar dem att tjänstgöra. Men det gör inte att de återtar den kompetens som de har förlorat.

Försök förstå att den materielen inte finns längre. Lätt attack har varit avvecklat i över tio år nu. Materielen är skrotad. Den finns inte, förutom möjligtvis något enstaka exemplar på Flygvapenmuseum eller liknande. Man har skrotat kpist m/45, varför envisas du då med att tro att man ska ha sparat ännu äldre vapensystem. Osv osv.

Du frågade om det fanns någon realism i ditt scenario. Svaret på frågan är, nej det gör det inte. Sedan får du givetvis hitta på vilka scenarion du vill, men de blir inte troligare för det.

Hela Koreagrejen var tänkt att visa att det verkligen är ett världskrig som sker. Inget vidare mycket research har skett, mer än att jag vet att praktiskt taget hela Nordkorea är med i nån form av militärgren.

Jag ser det som realistiskt att ryssland inte använder kärnvapen på så vis att Kina skulle skjuta tillbaka, vilket troligtvis skulle innebära radioaktiv vinter, och praktiskt taget jordens undergång. Sen är det även så att de inte skulle bli nåt spel om Kina skulle utrotas av Ryssens kärnvapen. Jag sa att storyn förutsätter det. Jag inser att chansen skulle bli stor att alla kärnvapenstater skulle börja bruka dessa mot varandra i denna situationen, men nu låtsas vi att de inte gör det.

LA förbanden har varit avvecklade, det vet jag. Däremot visste jag inte att matrielen var helt borta. SK60B/C finns mig veterligen, så då är det väl AKAN-kapslarna som är skrotade, samt raketerna som man skjutit slut på? Sen med vapnen frågade jag rent allmänt. Man plockade ju fram m/07 igen när m/40 började paja, vilket innebär att de fanns på 90-talet. Jag envisas inte med att tro. Jag frågar om NÅGON ANNAN VET. Det skulle bli ett relativt trist spel om man bara får AK4, AK5, pistol 88, ksp58 och ksp90 att välja på. Till mirakelvapnen kan jag även nämna att det kommer finnas en AK6. Jag vet ju att vissa stridsfordonsförband ska ha kulsprutor "ännu äldre än ksp58", med dålig pålitlighet och andra nackdelar. Detta har jag hört från flera personer som tjänstgjorde samtidigt som jag på P4.

AG42 och m/45 kommer finnas med eftersom att det i spelets värld fanns något gammalt befäl som på 80-talet "slarvade bort" en massa matriel som höll på att avvecklas. Och sen vid krigsutbrottet anmälde han att allt fanns insmort och undanlagt nånstans.

Spelet handlar om ett Sverige under en oerhört desperat tid, då världskriget är runt hörnet. Då man gör i princip samma åtgärder som man gjorde inder WWII. Fast där cykelskytte är eu-mopedskytte och liknande.

Varför snärjer ni in er en massa krystade anledningar till världskrig? En bakgrundsstory har man för att lyfta upp i detta fallet ett spel och för att "rättfärdiga" vad som sker. Är bakgrunddstoryn... mindre trovärdig... skulle spelet förmodligen fungera lika bra som utan. (Kineserna erövrar hela världen, Ryssar som inte använder kärnvapen p.g.a. omtanke om andra, officerare som smusslar undan stora mängder vapen uti-fall-att...)

Koncentrera er på att göra en bra mod med bra banor/uppdrag och håll det hela på taktisk nivå. Låt bakgrundshistorien vara typ "Krig råder" som den brukar vara på Hv-övningar.

(Om ni vill ha en genomarbetad bakgrundsstory (i Sverige) så skulle ni kunna bygga modden på Bogaland-scenariot.)

Lycka till och hoppas det går bra, ser fram emot några skärmdumpar m.m.

Tja, tanken är att ha en relativt djup story. Om någon kan komma på en mer trolig fiende, och ett mer troligt scenario är det bara att hojta.

Frågan lyder: hur många skulle vi kunna få ihop.

Tja, tanken är att ha en relativt djup story. Om någon kan komma på en mer trolig fiende, och ett mer troligt scenario är det bara att hojta.

Frågan lyder: hur många skulle vi kunna få ihop.

Problemet Du sitter med är ju att det inte finns något realistiskt scenario "inom överskådlig framtid" vilket Ditt spel befinner sig inom(2011-12).

Du kan lika gärna basera allt på fantasier, och det lär ju göra utvecklingsprocessen mycket snabbare. Lycka till!

@Darkjak

Jag får nog hålla med mina forumkollegor, scenariot ter sig lite krystat och lite way off. 2012 är ju dock inte så långt in i framtiden så varför inte bygga "scenariot" runt Shanghai Cooporation Organization som redan finns. Googla och du skola finna.

När det gäller beväpningen så tror jag inte man ska strula till det med gamla reliker som 07:an, 45:an, AG 42 och Ksp 36 mfl. FM har ju AK4 och 5, tror nog det räcker gott, men visst... som "spelare" kanske man vill ha en jäkla massa puffror att leka med... man kan ju alltid lägga in att man "hittar" försvarsmaktens låda för utländska vapen.... alternativt inbrott på armémuseum... då kan du välja vilken mynningsladdare man vill :-P

Du kanske kan hitta något matnyttigt i thriller-serien "Operation Garbo", skriven av pseudonymen Harry Whinter... finns lite överallt att tillgå... prova Bokus eller Adlibris. Bokserien handlar om ett ryskt anfall mot Sverige under kalla kriget (typ Red Storm rising av Clancy).

2012 (21/12 2012)... har det något med konspirationsteorin/domedagsprofetsian ang "Armageddon" då jorden kastar in handduken? :blink:

Sverige och "supervapen"... skulle vara något att dra i regering och riksdag :D... skulle väl vara att cykelskyttebat blir EU-moppe-skyttebat ;-) ... Säger Lfskbat som är gammal cykelskytte-gubbe... :rockon:

@Darkjak

Jag får nog hålla med mina forumkollegor, scenariot ter sig lite krystat och lite way off. 2012 är ju dock inte så långt in i framtiden så varför inte bygga "scenariot" runt Shanghai Cooporation Organization som redan finns. Googla och du skola finna.

När det gäller beväpningen så tror jag inte man ska strula till det med gamla reliker som 07:an, 45:an, AG 42 och Ksp 36 mfl. FM har ju AK4 och 5, tror nog det räcker gott, men visst... som "spelare" kanske man vill ha en jäkla massa puffror att leka med... man kan ju alltid lägga in att man "hittar" försvarsmaktens låda för utländska vapen.... alternativt inbrott på armémuseum... då kan du välja vilken mynningsladdare man vill :-P

Du kanske kan hitta något matnyttigt i thriller-serien "Operation Garbo", skriven av pseudonymen Harry Whinter... finns lite överallt att tillgå... prova Bokus eller Adlibris. Bokserien handlar om ett ryskt anfall mot Sverige under kalla kriget (typ Red Storm rising av Clancy).

2012 (21/12 2012)... har det något med konspirationsteorin/domedagsprofetsian ang "Armageddon" då jorden kastar in handduken? :blink:

Sverige och "supervapen"... skulle vara något att dra i regering och riksdag :D... skulle väl vara att cykelskyttebat blir EU-moppe-skyttebat ;-) ... Säger Lfskbat som är gammal cykelskytte-gubbe... :rockon:

2012 har mer att göra med att värnpliktsförsvaret kastar in handduken då. Tanken var redan från början att det skulle vara en inte alltför avlägsen framtid. Till en början talade vi om ca 2015, eftersom att det inte är allt för avancerat att förutse vilken matriel försvaret kommer ha då, plus att en hel del kultförklarad matriel inte kommer finnas kvar efter den tiden (typ alla svensktillverkade TGB).

Idén med SCO ska jag kolla lite närmre på. Sen med de gamla vapnen är inte tanken att det ska vara sådär jättevanligt med AG och liknande. Det ska mer finnas med för att dom är lite kult.

Tanken är inte att spelet ska få oss rädda för att Kinesen kommer i överimorgon, utan mer att övertyga folk om att den tusenåriga freden en majoritet av alla svenskar verkar tro på, även om den är möjlig, inte är garanterad och att man inte kan fortsätta med nerskärningarna. Det är bara så att det inte finns något nämnvärt hot de närmsta tio åren. Spelet ska innehålla lite lagom mycket patriotism, och sen ska det ju framförallt vara ett roligt och engagerande spel.

Ska bli intressant att se vad ni knåpar ihop...

Det där med SCO borde nog passa som hand i handske... förvisso är ryssen bundis med kinesen (mfl) men de är alla lite "anti-väst"... om man får tro glimtarna på Youtube...

Du kan gott stoppa in en AI-styrd gubbe som kallar sig "Lfskbat" i spelet... så jag får puttra på men min gamla, numer inlämnade, Ak4 igen ;-)

Jag tycker att moden låter väldigt intressant. Har bara en fundering. Varför inte låta senariot utspela sig ett par år framåt i tiden? Då är ju senariot fortfarande "möjligt", detta skulle göra spelet roligare att spela.

Sverige kanske inför yrkesförsvar 20011 eller 2001, och så utspelar sig händelserna 2013 - 2015 eller något?

Bara en liten tanke, ni har säkert någon anledning :)

/Nyllet

Och hur realistiskt anser ni att det är?

Väpnade hopar utrustade med AK5 borde man däremot kunna få till ett antal av. Vad de nu skulle göra för nytta. Fast de skulle som sagt inte behöva användas eftersom vi då skulle ha större problem med radioaktivt nedfall än kinesiska trupper österifrån...

Väpnade "hopar" har väl varit av nytta under många krigsorganisationer? Stora mäktiga Sovjet lyckades ju inte besegra talibanerna i Affe, och USA gick på en nitlott i Vietnam. Gerilla/rebeller har i många väpnade konflikter varit till stora problem för ockupanterna.

Svensk gerilla/rebellstyrka eller motståndsrörelse skulle kanske kunna vinna så pass mycket tid att EU/NATO/eventuell nordisk försvarssamarbets styrka har tid att mobilisera sig för att slå tillbakaa det asiatiska hotet, även i norden?

Det jag försöker förklara är alltså att man inte ska underskatta värdet av en gerilla med stark förankring bland lokalbefolkningen.

Jag tycker att moden låter väldigt intressant. Har bara en fundering. Varför inte låta senariot utspela sig ett par år framåt i tiden? Då är ju senariot fortfarande "möjligt", detta skulle göra spelet roligare att spela.

Sverige kanske inför yrkesförsvar 20011 eller 2001, och så utspelar sig händelserna 2013 - 2015 eller något?

Bara en liten tanke, ni har säkert någon anledning :)

/Nyllet

Yrkesförsvar ska enligt stående förslag ta över just 2012. Vår tanke är att krigsutbrottet ska avbryta detta och framtvinga ett radikalt återtåg till värnpliktsförsvar. Eftersom att det kommer ta tid att få ihop moden så vill man inte att det ska utspela sig "nu" när den väl är ute, utan en bit in i framtiden. Moden ska vara episodiskt uppdelad (vi släpper en basic version av moden, med ett par uppdrag, sen släpper vi "fortsättningen" med lite uppgraderingar osv).

Det vore i så fall bättre (ur min synvinkel) om ni har ett scenario där en svensk version utav "draft" tillämpas. Blir det så som många vill så är det ju så vi kommer ha det i framtiden. (om jag förstått saken rätt) Alltså inte att man återinför värnplikten, eftersom: 1. att återskapa en sådan organisation tar sin tid, 5-10 år är nog inte orimligt. 2. När organisationen är återskapad så tar det ett tag innan man kan få färdiga produkter.

Sedan så tror jag inte det gör så mycket om Scenariot inte är särskillt realistiskt. Det blir bara konstigt om ni endå ska ha med vapen (och fordon?) som inte vore realistiskt. Planka OFPs scenario annars. Elak utbrytare går iland på en ö. Svårare än så behöver det inte vara och du kan skapa massa scenarier runt detta. (du är svensk soldat som hade övning på ön (som ofp ungefär) du är soldat på andra sidan (som det andra ofp spelet) eller helt enkelt milis (också andra ofp spelet). Det kan ju vara en fiktiv ö i Östersjön t.e.x. Och då kan du ha hur mycket gamla vapen med som helst utan att det blir jätte konstigt. Eftersom det säkert finns gamla vapen hos folket som bor där och dom som invaderar har handlat sina grejer på surplus..

"Russian and Chinese troops are joining forces this week ...."

Nu är den artikeln närmare ett år gammal och jag tror att dom har haft fler övningar. Vill minnas en dokumentär för någon vecka sedan om en annan övning som om man ser till numerär var en av de största som genomförsts på en massa år. (kan ha väldigt fel dock) Men Kina och Ryssland har väl ett ganska så långt gånget militärt samarbete.

• 1 month later...

Vad sägs om den här ändringen:

I början av kriget är det väst mot SCO, men efter att Ryssland tagit praktiskt taget alla gamla Sovietstater (4 månader efter krigsutborttet), och precis påbörjat en invasion av Finland hugger Kina ryssarna i ryggen. Ryssland låter bli att använda kärnvapen eftersom att USA har fått Starwars-systemet att fungera, vilket skulle innebära att de Rysska och Kinesiska kärnvapnen skulle skjutas ner över respektive lands egna territorium. Ryssland överger planerna att ta Finland, och ställer om sig till att hålla västfronten, medan de lägger allt krut på att stoppa den Kinesiska framryckningen.

• 2 years later...

2012 Våren

* Kina kriget med Tawain är snabbt över med kina som segrare. (ta dock bort svensk deltagande)

* Efter en sammandrabning med Amerikanska flottan blir Kinas ny uppbyggda flotta förpassad till hamnar/havsbotten, dock lyckas kinesiska ubåtar sänka 2 hangarfartyg. Och de samt Nordkoeras reliker till ubåtar härjar runt i kinesiska havet.

* Kina stöder då Nordkoreas anfall mot Sydkorea som får ett snabbt slut, då Usa inte obehindrat kan flyga/skeppa in hjälp.

* Något av en standstill uppstår där stora Amerikanska styrkor sammlas på Japan. Kinesiska flygvapnet får på taffsen, men landbasserat LV håller USA borta från fastlandet.

2012 Sommaren

* Av misstag sänks två ryska skepp, samt några flygplan skjuts ner av USA.

* Ord kriget mellan usa ryssland hårdnar, och ryssland "donerar" lite state of the art LV till Kina / Nordkorea.

* Usa måste hastigt dra sig ur Afganistan då Ryssland stänger tillfarts vägarna för logistik, samt att vägen vid pakistan förhindras av kinesiska flyg och flottan.

* Kriget som skapat en mindre kollaps för världsekonomin gör att det blir väldigt oroligt i stora delar av världen.

* Israel genomför en attack mot Iran i syfte att slå ut den misstänkta kärnvapen produktionen i landet.

* Sverige regering klubbar igenom återtagandet av allmän värnplikt.

2012 Hösten

* Efter en våg av anti israeliska upplopp i arabländerna så glider hela mellan östern in i ett stor krig.

* Usa vilket är hårt trängt och nära ekonmiskkollaps, gör en kraftansträgning och sätter in stora kraft för att hjälpa israel, man tågar in i Iran och Syrien, men det går segt. Då det svår forcerade landskapet hämmar anfalls takten.

* Rysk och Kinesisk hårdvara exporteras i stora mängder till mellanöstern.

* Olje ransonering införs i Sverige.

* En statskupp utbryter i Pakistan då man är missnöjd över landets undanfallenhet över kriget i mellanöstern. Mängder av "frivilliga" åker till Iran.

2012 Vintern

* Ryssland stänger av gas och olje exporten till europa som protest mot det embargo som under Usa ledning infört för att tvinga ryssland att sluta sälja krigsmaterial till kina/nordkorea/mellanöstern.

* Detta i kombination med en hård vinter får stora efterverkningar i det delar av europa som är beroende av den ryska fosila bränsle importen.

* Dollarn kollapsar, då både kina och ryssland trots embargon släppt på sina stora dollar reserver vilket får till följd en massiv värde miskning av dollarn som helt kollapsar. Även euron dras med i fallet.

* En kärnvapen laddning detonerar i Iran, båda sidor skyller på varandra.

* Ryssland tågar nu in i nästan samtliga av de föredetta sovjetiska delrepublikerna. Även baltstaterna besätts, dock utan strid, då "anfallet" går så fort att man ställs inför ett fullbordat faktum. Responsen från Nato utblir, de Europisiska länderna har stora problem med beslutsamheten, och ryssland spelar ut energi kortet och slår split bland medlemarna.

* Ryssland ställer krav på Sverige att de i utbyte mot Olja skall få besätta Gotland för att skapa en buffert zon. Dock skall Gotland fortfarande tillhöra Sverige.

Svenska regering avslår detta. Dock sker flera protester och demonstrationer till stöd för detta förslag. Då Svensken är trött på olja ransonering och den ekonomiska krisen som lamslagit landet.

* Sverige mobiliserar

2013 Våren

* En skärm-mytslig mellan Indien och Paktistan urartar snabbt till ett stor krig länderna i mellan. Redan efter ca 2 veckors stridigheter detonerar de första taktiska kärnvapnen.

* Ryssland besätter Gotland, utan större motstånd.

* Sverige gör ett massivt flyganfall mot Gotland och den ryska flotta som ligger där, detta tar Ryssarna på sängen, då dessa varit övertygande om att Sverige inte skulle kunna vara så dumt. I samband med detta sänks flera ryska fartyg av Svenska ubåtar, ett på internationellt vatten. Svenska regeringen åberopar solidaritet förklaringen och förväntar sig hjälp utifrån. Denna uteblir dock helt. Särskilt då anfallet skadat gasledningen som just hade börjat leverera gas till ett fryset europa igen. Tyskland fördömmer sveriges "anfall".

* Ryssland bombar ut stora delar av sveriges försvar.

2013 Sommaren

* Ryssland luftlandsätter på flera ställen i Sverige.

* Nato sammarbetet havererar, pga av europas flathet och ovilja att hjälpa till går USA ut ur nato, som upplöses.

----------------

Summering spelstart

Usa, fortfarande militärt starkt men i ekonomiskt katastrof

Kriget med kina är i ett standstill, man kan inte komma åt det kinisiska fastlandet, och Kina kan inte komma åt Japan.

Ryssland, har problem med inre oroligheter särskilt i det besatta föredetta republikerna. Man är inte i öppet krig med Usa.

Man har lyckats neutralisera europa och Nato har upphävts. Tyskland är helt i klorna på det ryska energi vapnet.

Rysslands mål är att kuva Sverige för den förnedrande förlust av en stor del av östersjöflottan, samt att visa sig starkt för Europa.

Har dock inga övriga mål utan vill få till en fred.

Polen, Slovakien, Tjeckien och Ungern rustar i fall ryssland har fortsatta militära planer.

England, ingen ny Churchill framträder, man har gigantiska inhemska problem med upplopp drar till baka all sin militär till england.

Frankrike slås fortfarande i Libyen mot Kadaffi, men nu helt själva.

Finland håller sig neutralt.

Norge och Danmark har i hemliga samtal med Sverige utlovat begränsad hjälp. Detta hänger dock helt på hur bra Sverige biter i från sig. (Spel tips om det går bra så får man mer stöd utifrån,dvs crates med hightech vapen etc)

Kina står militärt starkt men har förlorat stora delar av sin flotta, och fått ett blodat flygvapen. Ekonomin är i gugning, men man faller tillbaka till planekonomi och beordrar helt enkelt folk att jobba. Vapen tillverkningen ökar ständigt.

Dock har man inget mer långgående mål en att behålla taiwan, och man har påbörjat förhandlingar med USA.

Indien - Pakistan, kriget har kört fast, förband vägrar utföra offensiver då varje störa inbrytning har möts med taktiska kärnvapen.

Hela världen försöker få länderna att besinna sig. CIA har dock tillsammans med pakistanska medlemmar till den störtade regeringen tagit kontroll över stora delar av pakistans kärnvapen arsenal.

Stridigheterna i Mellanöstern har kört fast i bergen i Iran. Enormla förluster för arab sidan, stora för Usa Israel. Problem med Saudiarabien som håller på att slitas sönder av inre stridigheter. Den arabiska våren har dock inte lätt till väst vänliga regeringar de flesta ställer sig mot Usa-Israel.

Efter kollapsen av Nato har även Turkiet Grekland haft mindre sammandrabbningar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...