Jump to content

Vad är detta för hgr?


Guest Guest_David_*

Recommended Posts

Guest Guest_David_*

Tjena,

 

Fick en rätt lustig handgranat slängd på mig när vi hade övning mot nbg. Har sökt runt lite men inte hittat någoting som liknar denna.

 

picture9fd5.th.jpg

 

Vet någon vad detta är för något?

Tur att man inte fick den i skallen, järnklumpen väger säkert nåt kilo. Hade inte hjälm =/

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

 

Fick en rätt lustig handgranat slängd på mig när vi hade övning mot nbg. Har sökt runt lite men inte hittat någoting som liknar denna.

 

*Bild borttagen av moderator*

 

Vet någon vad detta är för något?

Tur att man inte fick den i skallen, järnklumpen väger säkert nåt kilo. Hade inte hjälm =/

 

Varför hade du inte hjälm?

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

 

Fick en rätt lustig handgranat slängd på mig när vi hade övning mot nbg. Har sökt runt lite men inte hittat någoting som liknar denna.

 

*Bild borttagen av moderator*

 

Vet någon vad detta är för något?

Tur att man inte fick den i skallen, järnklumpen väger säkert nåt kilo. Hade inte hjälm =/

ser ut som en gammal övningsgranat, gisningsvis från 40-tal eller 50-tal. Har för mig att man då fortfarande använde skafthandgranater.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den intressanta frågan här är väl vad den där tingesten gör kvar i FM. Är det något som man har sparat för att användas av målstyrkor? Finns det hgrtändare till den? Apteras den med samma övningshgrtändare som 56:an? Mekanism?

 

Eller fick du dig den kastad på dig bara som en inert klump eller small den?

Link to comment
Share on other sites

Den intressanta frågan här är väl vad den där tingesten gör kvar i FM. Är det något som man har sparat för att användas av målstyrkor? Finns det hgrtändare till den? Apteras den med samma övningshgrtändare som 56:an? Mekanism?

 

Eller fick du dig den kastad på dig bara som en inert klump eller small den?

Det är inget som används eller finns att hämta på förrådet.

Den har heller inte samma tändare som övningshgr 7.

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske ha varit nått som Asidan hittat i busken o kastat på er eller istället för kottar ....

Känns väl kanske lite sådär att hitta OXA i busken, och första reaktionen är att kasta den i skallen på någon..

 

Jo men det har ju bevisligen hänt nu .

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske ha varit nått som Asidan hittat i busken o kastat på er eller istället för kottar ....

Känns väl kanske lite sådär att hitta OXA i busken, och första reaktionen är att kasta den i skallen på någon..

 

Jo men det har ju bevisligen hänt nu .

Vad är det som bevisligen hänt?

Någon har fått en övningshgr m/39C slängd mot sig.

Varför den var med på övningen och varifrån den kommer vet vi dock inte.

Link to comment
Share on other sites

kan säga att dylika tingestar är inte helt omöjliga att hitta i gamla FBU förråd mm..

säkert finns det liggandes i några HV förråd och andra mer eller mindre bortglömda förråd..

 

så jag ser inget konstigt med att någon skulle råka hitta en sådan när de rotar runt i ett förråd efter prylar att ha som B-styrke grejjer...

Link to comment
Share on other sites

så jag ser inget konstigt med att någon skulle råka hitta en sådan när de rotar runt i ett förråd efter prylar att ha som B-styrke grejjer...

 

0054.jpg

 

Man kan hitta saker på veteranfordonsutställning i Landskrona också.

 

0053.jpg

 

En fin Zyndapp med sidovagn "hittade" jag grejorna på.

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

 

Fick en rätt lustig handgranat slängd på mig när vi hade övning mot nbg. Har sökt runt lite men inte hittat någoting som liknar denna.

 

*Bild borttagen av moderator*

 

Vet någon vad detta är för något?

Tur att man inte fick den i skallen, järnklumpen väger säkert nåt kilo. Hade inte hjälm =/

 

Varför hade du inte hjälm?

 

Pappsen

 

 

Förmodligen för att alla säger att våran hjälm är helt kass och det är den första prylen folk kastar ifrån sig om det skulle skulle börja smälla....för min del är det den första prylen jag skulle hänga på mig.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det MYCKET OT ...

Men vad gör vår hjälm så kass ?

Jag har inte hört nått om det iaf ...

 

 

Jag tycker inte den är kass men folk jag tjänstgör med pustar och tycker det är fruktansvärt jobbigt och onödigt att behöva ha hjälm på sig på övningar.

 

Den sitter dåligt och skyddar ändå ingenting säger dom samt att det finns ju mycket bättre hjälmar att köpa, tror dom syftar på amerikanarnas.

 

För alla vet ju att allt amerikanarna har är det bästa som finns i hela världen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_David_*

Hade inte fått någon order om Hjälm på, BG verkade tycka att det var ok att vi körde utan . Nog om den saken.

 

haha ja, det är lite lustigt att jag fick den slängd på mig, framförallt med tanke på att den är så pass gammal. Men som någon sade; förmodligen var det väl mest "en kul grej". Snubben som slängde den på mig hade väl hittat den i något gammalt förråd eller liknande. Mest förvånad över hur man orkar bry sig om att öht släpa mig sig saken, den är ju inte direkt liten jämfört med dagens Shgr!

 

Nåväl, kul minne från lumpen som numer ingår i den privata möp-samlingen. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...