Jump to content

Recommended Posts

Slaget om SM-medaljerna avgörs i Jönköping 27-28 augusti.

Sista anmälningsdag är 26/6, skynda, skynda...

Tidningen hemvärnet

Vad är det för patron på bilden? Inte en 7.62x51 som borde varit naturligast.

Får vi se någon upplänning i resultatlistornas övre hälft i år eller är det lösplugg som gäller för er? ;-)

/EU2

Tanken är god och allt det där... Tyvärr vet jag (av erfarenhet) att det säkerligen förekommer kompanier där detta slås upp som något stort och därför avsätts A-timmar till dylik "träning"... Hade nog sett ett stort "VÄNTA!" på detta. Måhända ligger detta inom den lokala skytteföreningens ansvarsområde????

Edited by Lfskbat

Tanken är god och allt det där... Tyvärr vet jag (av erfarenhet) att det säkerligen förekommer kompanier där detta slås upp som något stort och därför avsätts A-timmar till dylik "träning"... Hade nog sett ett stort "VÄNTA!" på detta. Måhända ligger detta inom den lokala skytteföreningens ansvarsområde????

Jag har som skjutinstruktör sett hur soldaternas skjutresultat ständigt har försämrats de senaste åren. Detta beror på allt färre tillfällen för soldaterna att öva skytte. Så om SM i Ak4:a medför att det övas mer skytte så ser jag det bara som ett stort + .

I Uppland är tanken att man kör ett antal (2-3) kvalificeringstillfällen för att skjuta, de bästa skyttarna från bataljonen får åka - inte svårare än så. Har svårt att se att det skulle bli A-tid dock, bör med all sannolikhet bli övrig tid.

Jag håller också med om att antalet skjutningar är allt för få, och skjutresultaten avspeglar just detta.

I Uppland är tanken att man kör ett antal (2-3) kvalificeringstillfällen för att skjuta, de bästa skyttarna från bataljonen får åka - inte svårare än så.

Låter som ett alldeles utmärkt upplägg.

Lycka till.