Jump to content

Höger Vänster Om?

Recommended Posts

När jag läste rubriken var jag helt övertygad om att frågan handlade om Hrvatsko Vijeće Obrane, dvs Bosnienkroaternas (från Herzeg-Bosnia) styrkor under kriget i f.d. Jugoslavien... :)

Då hade vi exakt samma tanke. Nåväl, nu är det ändrat till något mer rättvisande.

Rokare BG

Vart kommer det klassiska höger-vänster om marsch ifrån? Låter ju inte direkt vettigt :)

Du får gå vart du vill efter marschanträdet?

Blir nog mer begripligt om man byter ut orden.....får gå.....till.....skall gå.....med tanke på att det är en order som ges. Syftet är ju att upplösa förbandet(skingra folkmassan i beståndsdelar) Teoretiskt går vissa spontant åt höger, andra åt vänster osv. Ganska bra uttryck tycker jag.

Förband upplöses på kommando: Höger och vänster om – marsch!

Truppen intar manöverställning på verkställighetsordet ”marsch” och därefter

är förbandet upplöst.

då gör jag mao inte fel som inte gör marsch anträde på kommandot marsch....

eller skall jag kanske börja med det? (är aldrig nån som påpekat det så antar att det inte är fel)

Jag kopierade reglementet rakt av......nä Du gör inte fel, men det finns säkerligen dem som hävdar att så sa inte mitt befäl blittan blattan blä.

Det är ju bara att läsa innantill, allt annat är egna uppfinningar, väl?

Jag har för mig att det härstammar från den indelta tiden, då man efter en "repövning"/fältmanöver/motsv. upplöste förbandet för stunden och lät de indelta knektarna återgå hem till sina små torp. Eftersom man ofta bodde utspritt runt regementets övningshedar/uppsamlingssamlingsplats, innebar det att några knektar skulle gå åt vänster för att komma hem, några åt höger, osv.

Ur detta har jag hört att uttrycket "Höger, vänster om" är sprunget.

Har hört att man tog bort Marschanträdet då någon i blå-uniform tydligen skall ha tagit klivet rakt ut över bryggkanten ner i detdär blåa fuktiga vid marschanträdet.

Därav ville man inte ha fler sådana olyckor så man gick över till att nöja sig med manöverställning.

Hur mycket sanning det ligger i detta låter jag vara osagt , men det finns ju en hel del kunskap här på forumet så det finns säkert någon som kan den riktiga orsaken eller vet hur mkt sanning det ligger i detta ryktet/påståendet.

Edited by Mikky

Har hört att man tog bort Marschanträdet då någon i blå-uniform tydligen skall ha klivet rakt ut över bryggkanten vid marschanträdet och därav ville man inte ha fler sådana olyckor så man gick över till att nöja sig med manöverställning.

Hur mycket sanning det ligger i detta låter jag vara osagt , men det finns ju en hel del kunskap här på forumet så det finns säkert någon som kan den riktiga orsaken eller vet hur mkt sanning det ligger i detta ryktet/påståendet.

Ja då får vi vänta till någon männsika (företrädesvis från Marinen) beter sig som en halshuggen höna och ramlar av båten på styrbord sida med manöverstampet. Alternativt ta sådana historier med en nypa salt?! :bash:

Annars kan man tro att varianten med manöverstamp är lättare att få till lite snyggare än en massa männsikor som helt plötsligt tar ett steg framåt för att sedan irra runt.

helt orelevant men ungefär samma nivå som tidigare inlägg...

jag vet folk som gått in i träd mm under marsch bara för att ingen sagt till dem att de får vika av och gå runt.

detta då under de första marsch passen.

borde vara ungefär samma som folk som klivit över bryggkanter :P (jag tar det som att det säkert hänt men knappast haft betydelse för reglementet mao)

Jodå, det har nog hänt. Har varit med om att marschera rakt ut i ett dike, uppför detta och rakt in i en bergvägg där sedan hela plutonen taktfast stod och trampade tills den vpl furiren kom ihåg att det var han som vek av åt vänster utan att ge order om det. Man måste ju få ha litet kul ibland? :)

Ändring från att på kommando-ordet marsch göra marschanträde till det idag gällande intagandet av manöverställning kommer enligt alla källor jag lyckats finna iom med införandet av FMR. Alltså är det en försvarsmaktsjämkning eftersom flottan sedan tidigare har gjort som FMR föreskriver. Detta pga problemen som finns med att göra marschanträde i och på fartyg.

När kom FMR?

Jag fick lära mig HV om Marsch med manöversteg redan 1986.

FMR Grunder kom långt senare men om inte jag missminner mig så stipulerade AR1 marschanträde. Det var iaf vad jag fick lära mig i början av 90-talet.

/K

Har hört att man tog bort Marschanträdet då någon i blå-uniform tydligen skall ha tagit klivet rakt ut över bryggkanten ner i detdär blåa fuktiga vid marschanträdet.

Därav ville man inte ha fler sådana olyckor så man gick över till att nöja sig med manöverställning.

Hmm är 99% säker på att flottisterna tar "marschsteget" åt höger istället för framåt (åtminstone skedde så på min tid) så något skulle det kunna ligga i historien, eller så har två världar uppstått ändå av någon mysko anledningen.

Själv är jag drillad i att "marschsteget" i HVO skall vara att man går tillbaka till manöver, med ett tydligt stamp. Dvs. med vänster fot, som allt annat. Jag har inte hört nånting om högerfötter.

Jag fick lära mig under Vpl att göra ett marschanträde framåt vid HV-om..

Jag fick skit för detta för ca 1 månad sedan när det skulle genomföras och jag var nästan den enda som tog ett steg framåt, kan bero p åatt jag är lite äldre och resten åp mitt förband 20-24 år ;)

Kan någon ta reda på vad som gäller, finns det något fastställt?

Jag fick lära mig under Vpl att göra ett marschanträde framåt vid HV-om..

Jag fick skit för detta för ca 1 månad sedan när det skulle genomföras och jag var nästan den enda som tog ett steg framåt, kan bero p åatt jag är lite äldre och resten åp mitt förband 20-24 år ;)

Kan någon ta reda på vad som gäller, finns det något fastställt?

Manöverstamp gäller.

Uppdelning av ett förband sker på kommando: Formering till grupper!

(plutoner osv), varefter underavdelningscheferna svarar ja och chefens grad

(Ja major) samt gör enskild hälsning och förfogar därefter över sina enheter.

Förband upplöses på kommando: Höger och vänster om – marsch!

Truppen intar manöverställning på verkställighetsordet ”marsch” och därefter

är förbandet upplöst.

/K

När jag låg inne på LG förra året gjorde vi marschanträde vid HVO. Är det där med manöverstamp nytt sedan dess eller är LG bara lite egensinniga som vanligt?

Nej då de följer alla reglementen. Tyvärr så är reglementena de följer utgångna och ersatta med andra.

FMR Formella Grunder gäller och har gällt ett antal år. Undantag gäller vid tillfällen då Ceremonireglementet är applicerbart eller vid figurativ dans.

/K

Försvarsmaktsreglemente Formella grunder – (FMR Form grund), 2000 års

utgåva (M7741–110001), fastställs för tillämpning inom Försvarsmakten

från och med med 2000-12-01.

– – –

Från samma tidpunkt upphävs Arméreglemente del 1 Grunder, 1984 års

utgåva (M7741–100511).

Försvarsmaktsreglemente Formella grunder – (FMR Form grund), 2000 års

utgåva (M7741–110001), fastställs för tillämpning inom Försvarsmakten

från och med med 2000-12-01.

– – –

Från samma tidpunkt upphävs Arméreglemente del 1 Grunder, 1984 års

utgåva (M7741–100511).

En liten anekdot från min egen grundutbildning som påbörjades i juni 2001 är att det kan tar mer än en del tid för ett reglemente att rinna ner genom organisationen. Från inryck fick vi lära oss marschanträde men någon gång under hösten hade tydligen någon läst det nya reglementet för då skull det äras om till manöverstamp.