Jump to content

M-numrerade underställ för kvinnor i FM

Guest J-Star

Recommended Posts

Aftonbladets testduo, Linda Jonsson, 34, och Nina Dackemyr, 47, med vana från underklädesvisningar, berömmer försvarets goda initiativ att ha storlekar upp till XL.

20s15-trosa3-50_jpg_666772b.jpg

Men ändå, så här ser väl inte de flesta 19-21 åringar ut som gör lumpen, och inte heller de flesta occiferare. Även vid 34/47...

Hur passar de på smalare tjejer då?

Annars är det bara skönt att någon sett till att det köpts in, sent om cider.

I artikeln omnämns "modefaktor" som poänggivande. Det torde väl vara direkt kontraproduktivt med snygga underkläder inom FM, om man betänker vilket svinn det redan är på de vanliga kortkalsongerna? Vidare kan man undra varför man valt färgen svart till överdelen, inte särskilt likformigt; å andra sidan är det ju inte fråga om något som kommer att tjäna som yttersta plagg. I övrigt instämmer jag med föregående talare, bra initiativ som borde ha kommit för minst ett decennium sedan.

Hur passar de på smalare tjejer då?

Annars är det bara skönt att någon sett till att det köpts in, sent om cider.

Någonstans nyligen läste jag om en artikel där olika nätverk av kvinnor mötts och pratat bland annat med någon som är ansvarig för just dessa plagg.

Jag minns det på grund av ett citat som gick i stil med "det har tar längre tid då dom inte hittat nog många försökspersoner i dom större storlekarna"...

Så förstog jag det rätt så ska mindre/smalare tjejjer vara rätt vältestat/fungerande och lite större storlekar vara mindre testat..

"det har tar längre tid då dom inte hittat nog många försökspersoner i dom större storlekarna"...

Hur många "stora" kvinnor finns det i FM då? och om de finns stora officerarare... varför inte använda dem till testet?

Varför testa och ta fram större storlekar om behovet inte finns?

Hur många "stora" kvinnor finns det i FM då? och om de finns stora officerarare... varför inte använda dem till testet?

Det behöver väl inte finnas många heller. Finns det en så finns det behov, för inte ska några bli utan bara för att de är i minoritet?

Och att bara ta fram mindre storlekar bara för att det inte finns ett behov just nu är nog inte toppen. När det behovet väl finns lär man knappast ta upp produktionen igen och "testa och ta fram", nej då blir de utan och det är bara dumt.

...

Vidare kan man undra varför man valt färgen svart till överdelen, inte särskilt likformigt;

...

Det är nog bra att det är olika färg på delarna, lättare att rota fram rätt del ur ryggan eller för att se hur många av varje del som man har med sig.

Det är nog bra att det är olika färg på delarna, lättare att rota fram rätt del ur ryggan eller för att se hur många av varje del som man har med sig.

Mycket smart! vet inte hur många gånger jag har fått upp ett par långkalsonger då jag vill ha tag i en ren underställströja.

Dom har säkert en hel del kvinnor i större storlekar. Det är inte många som dessutom behåller kroppsformen som dom hade när dom var 25...oavsett kön...vid 40 eller 50..

Det uttalandet om lite försökspersoner lät mer som en dålig ursäkt för att det har som vanligt tagit en eon att få fram några enstaka plagg..

Mycket smart! vet inte hur många gånger jag har fått upp ett par långkalsonger då jag vill ha tag i en ren underställströja.

Det uttalandet om lite försökspersoner lät mer som en dålig ursäkt för att det har som vanligt tagit en eon att få fram några enstaka plagg..

Jag har en polare som sydde/stickade eller vad man nu gör gult garn längst ner på långkallingarna för att slippa det där.

Jag håller med om den mer än vanligt långsamma processen att ta fram vettiga underkläder till kvinnor, de första kvinnliga Yoff går väl i pension innan de fått ut en BH och trosor.

• 1 year later...

Hittade ingen tråd när jag sökte (men visst har det diskuterats hit och dit i trådar? Blågul kanske lyckas bättre...).

Läste nyss i Aftonbladet att kvinnliga värnpliktiga på Lv6 sågar Försvarets BH: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5836732.ab

Vad är det för BH de menar? Har underkläderna för kvinnor äntligen kommit förbi provstadiet nu, eller? Jag blir fundersam när det står att den inte är flamsäker, var inte det en av kravspecifikationerna när de skulle ta fram den egna BH:n?

Jag jobbar i elbranchen och vi använder oss av kläder som är ljusbågstestade (klassen över flamskyddad)

Det viktiga är att det inte är något i tyget som smälter fast något i skinnet, för det blir jättejobbiga skador som inte läker bra. En vanlig bomullst-shirt kanske brinner men den smälter inte, och det är det viktiga. I material som innehåller syntetfibrer så måste man hålla smältpunkten på dom inblandade materialen hög, därför använder man tex Aramid/kevlar-fiber och liknande för att förstärka bomullstyger.

Ett annat sätt är att behandla kläderna med flamskyddsmedel, tex Proban. Det gör att man kan blanda in en mindre del syntetmaterial och ändå bibehålla ett ok skydd, men det kräver att man tvättar plaggen på ett visst sätt för att skyddet inte ska försvinna ur kläderna.

finns det något som är flamhärdat mer än M90 uniformen, allt annat brinner rätt bra vad jag vet och har det ändå brunnit så mycket att det gått igenom utrustningen och in på BH så är du väl illa ute för länge sen.

M/90 Skjortan har ju polychal som ska hjalpa mot brannskador tror jag

Nu när FM profilerar sig mot skarp tjänst i US är det förmodligen det enda sättet att få schysst utrustning att antingen driva det i media eller köpa eget...

(en liten känga åt folk som normalt är anala i sin tolkning av "tilldelad utr är tillräcklig utr" med hänvisning till systemsäkerhet...)

En snabb sökning på UNDERKLÄDER gav att det redan finns en tråd om underkläder...

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...l=underkl%E4der

vidare finns det en tråd om att mer mtrl bör anpassa till kvinnor:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...smilj%F6fr%E5ga

/martin