Jump to content

Träningstider


Guest Guest

Recommended Posts

Guest Guest

Tjena

 

Det är så att jag försöker vara ute och springa/jogga för att få upp flåset lite grand.

 

Då undrar jag om det finns någon som vet på ett ungefär vilka tider som gäller per km så att man kan se om man är "vältränad".

Då menar jag ungefär som "Springa milen på 40-45min" och liknande. Alltså hur lång tid det får ta för x-Antal km för att man skall kunna anses vara vältränad.

 

Kan väl säga att jag springer 3.7km på 23min nu, kanske inte jättebra, men det får gå an eftersom jag inte har idrottat/motionerat/rört mig överhuvud taget sedan förra sommaren. Sprang milen på 1h 6min :unsure: (jäädrigt kasst, jag vet) men det var 4:e gången jag var ute och joggade som sagt... har varit ute och joggat 5gånger nu totalt.

Springer i relativt kuperad terräng.

 

Tacksam för tider osv. för att få upp motivationen och få något att gå/sträva efter.

Link to comment
Share on other sites

det beror ju lite på hur man tränar också för springer du 4 kilometer varje gång så kan 1 mil fortfarande vara lite utav en utmaning.

Men jag vet i skolan hade vi i gymnasiet ett test dom kallade för Coopertestet, och det var då 3 kilometer på 14:30 tror jag var för att få godkänt över det så var du underkänd, och det var en ganska tuff utmaning för de lite kraftigare och de med sämre flås.

Link to comment
Share on other sites

Glad midsommar. Vad jag tycker du ska göra är att till en början springa pass på minst 30 minuter utan att kolla hur långt du springer 3 ggr i veckan. Sen efter en tid kan du börja leka lite med hastigheten när du är ute. Dvs lättare intervallträning. Jogga i vanligt tempo för att höja under en minut för att sen gå tillbaka till vanlig jogghastighet..

 

När du fått lite distans i benen och känner att du har ett hyfsat flås. Leta upp en slinga med utmärkta km eller ännu bättre utmärkta 250 meter. Då kan du ganska lätt hålla koll på km tiden och på så sätt pressa tiderna på milen.. För dagbok. Din "testmil" gick ju på 1 o 16 så då har du ju det att gå från. Lägg upp realistiska mål. Börja med att försöka ta 60 minuter, för att sen ha 55 som mål kanske. Efter det kan du börja sträva mot tider under 50.

 

Kolla lite i tidingen Runners world som då och då har tips för att komma igång med löpningen. Men som sagt ta det soft i början och vänj kroppen vid löpningen.

 

Simma lugnt

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Tjena

Trådskaparen här.

 

Tack för tipsen!

 

Jo, nu har jag ju tider att jobba emot som ni sa, att sänka tiderna för milen och 4km som jag testat att jogga tidigare. Tyvärr är det svåraste just nu att få motivationan att komma ut, det är så fruktansvärt tråkigt att jogga, men jag har allt kravlat mig ut och tagit mig runt. Känns som att det mest är lite pannben eller diciplin och viljestyrka som jag behöver just nu. Jag skall kolla in länkarna som jag fick!

 

Springer/joggar 3-4ggr i veckan nu, varierande sträckor för att inte få samma gamla malande av tider/km.

 

Glad midsommar i efterskott ;)

och

Fortsatt trevlig sommar på Er!

Link to comment
Share on other sites

Hade själv svårt med motivationen över att löpträna, hade fastnat på gymmet och tyckte att löpningen va en ren pina. Stålsatte mig ändå och började att dra ut i spåret ett antal gånger, blev en kovändning och nu är det tvärtom vad det gäller; spåret har blivit roligare än gymmet.

 

Grejen är den att försöka få en rutin. Precis i anslutning till mitt sommarjobb ligger ett elljusspår på 3.2km, jag har satt det som rutin att efter jag slutat jobbat, varannan dag springa två varv (6.4km). Jag kan känna flera gånger att jag hellre skulle vilja åka hem och softa framför tvn och dra i mig godis, men jag vet att när jag väl har sprungit den där sträckan kommer jag att känna mig så jävla nöjd!

 

Det roligaste är när man själv märker att man uppnår resultat, som Adam Wilhelm säger; börja föra en träningsdagbok, då kan du själv gå tillbaka och se hur du har förändrats.

Lycka till och ha en trevlig sommar

Link to comment
Share on other sites

Guest Officer_på_semester

Om du vill se hur pass vältränad du är så är Beep-test ett bra mått på hur pass bra din syreupptagningsförmåga är. Cooper-testen är också ett test på syreupptagningsförmåga...dock förenklat.

 

Om du söker lite på nätet kan du hitta instruktioner på hur beep-testet går till samt "ljudslingan" som behövs för genomförandet. Om du söker på Cooper-test så kan du finna tabeller för hur du ska tolka tider där också.

 

ps. Ha inte för bråttom, ta det lugnt i början så att du inte skadar dig - uppvärmning och stretching är viktigt!

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Om du vill se hur pass vältränad du är så är Beep-test ett bra mått på hur pass bra din syreupptagningsförmåga är. Cooper-testen är också ett test på syreupptagningsförmåga...dock förenklat.

 

Om du söker lite på nätet kan du hitta instruktioner på hur beep-testet går till samt "ljudslingan" som behövs för genomförandet. Om du söker på Cooper-test så kan du finna tabeller för hur du ska tolka tider där också.

 

ps. Ha inte för bråttom, ta det lugnt i början så att du inte skadar dig - uppvärmning och stretching är viktigt!

 

Lycka till!

 

 

Håller med totalt! Beep-testen är de bästa när det gäller att få koll på framstegen. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Hej

Trådskaparen här igen!

 

Tack för alla tips och de uppmuntrande orden ;-)

 

Ja, jag har nu tränat under ett par veckors tid, (tyvärr alldeles för lite än vad jag egentligen hade behövt), men jag har blivit lite bättre enligt de anteckningar jag har gjort (som ni föreslog). Där kan man se att jag i alla fall har gått från "Urusel" till "mindre bra" fysiskt sett ;)

 

Vågade mig till och med på att gå & jogga med en 14kg´s ryggsäck, men tyvärr var ryggsäcken inte den bästa så den skavde något fruktansvärt i ryggslutet. Fick lite ont i ryggen av det, plus att jag själv bara väger 55kg så, så jag har fått vila i 3 dagar nu :(

 

Jaja, lite drygt 2veckor kvar nu innan det bär av, är nog bara till att hålla igång nu fram till inryck så man inte hinner slöa till :D (vilket man har en tendens till att göra...)

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Trådskaparen här igen!

 

Tack för alla tips och de uppmuntrande orden ;-)

 

Ja, jag har nu tränat under ett par veckors tid, (tyvärr alldeles för lite än vad jag egentligen hade behövt), men jag har blivit lite bättre enligt de anteckningar jag har gjort (som ni föreslog). Där kan man se att jag i alla fall har gått från "Urusel" till "mindre bra" fysiskt sett ;)

 

Vågade mig till och med på att gå & jogga med en 14kg´s ryggsäck, men tyvärr var ryggsäcken inte den bästa så den skavde något fruktansvärt i ryggslutet. Fick lite ont i ryggen av det, plus att jag själv bara väger 55kg så, så jag har fått vila i 3 dagar nu :(

 

Jaja, lite drygt 2veckor kvar nu innan det bär av, är nog bara till att hålla igång nu fram till inryck så man inte hinner slöa till ,O (vilket man har en tendens till att göra...)

 

Tack!

 

Nej nej nej nej nej nej nej.

 

55 kg. Dåligt tränad. 14 kg ryggsäck, jogga? fel fel fel. Det sämsta du kan göra innan inryck är att skada dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Enda testa jag var med om att man "skulle" klara föra året var 2km i stridsuttrustning på 11min 15sek.

Men var knappast någon som fick kicken för att inte klara det.

 

Här i DK är det 2,4km på 12min (Cooper)

Och man ska klara 3km på 15min för att få åka på mission

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...