Jump to content

Granatkastning

Guest Predator

Recommended Posts

Guest Predator

Har hört att alla som utbildas till jägare måste kasta en riktig granat under utbildningen. Stämmer det? Det är lätt att bli lite smånervös inför detta när man läser vad Henke skrivit:

"Att använda handgranater i stridsövningar är ytterst adrenalin framkallande. I vissa situationer detonerar handgranaten bara 2-3 meter från dig. Samtliga soldater vet att ett misstag från deras sida kan leda till att hela gruppen dödas/skadas, på riktigt!  

Det smäller  kraftigt, marken skakar, luften är fylld av sanddamm som knastrar mellan tänderna och jord, sand, lera regnar över dig konstant."

Målsättningen på de flesta förband som jag känner till är nog att iaf samtliga med "stridande" befattningar skall genomföra kast med skarp handgranat. Sen är det en bonus om även övriga genomför det.

Att det skulle vara ett specifikt krav för jägeriet låter i mina öron mycket märkligt, däremot är det enligt mig ett krav för alla som utbildas på SIB motsv.

Pga av tiden och allt annat gränssättande inskränker sig ofta handgranatskastningen för den enskilde soldaten till ett par formella kast från kastbåset. I dessa fall är det inte så jätteupphetsande...

Du övar med skarp Ammo till Ak..

Samma sak med sprängtjänsen...även den skarp.

Eftersom Handgranater är/kommer att vara ett

vapen som du som enskild soldat bekämpar Fi med är det

naturligt att du får utbildning på det, och i detta även ANDVÄNDA vapnet........

Det sker på ett så säkert sätt som möjligt, Personligen är jag MER orolig vid stridsövning att ngn tomte ska rikta t.e.x Ksp:n fel......Men som sagt var ...det sker otroligt få incidenter

vid detta moment.

• BlåGul -1
Händer det aldrig olyckor?

Jo, liksom det händer trafikolyckor och människor halkar i badkaret...

Jo.

När jag gjorde lumpen så skulle vi öva handgranatskast i udda lägen, så vi spände fast ett badkar på en gammal Toyota-pickis och på signal skulle kastaren resa sig ur badkaret (som var fyllt med 50 liter vatten och de där lila badkulorna från bodyshop, vi hade en fänrik från flygvapnet som tagit med dem), ställa sig på fötter och osäkra granaten med tänderna för att därefter kasta.

Vid mitt genomförande råkade tyvärr föraren köra ner vänster framhjul i ett gammalt ståvärn, varpå det naturligtvis tog tvärstopp. Jag halkade med den osäkrade granaten men lyckades hysta iväg den, tyvärr i fel riktning, och en blå kronvolvo och fänrikens stock snus (som låg i framsätet) strök med.

Nä, nu ljög jag, förlåt.

• BlåGul -1
SFS:

Ta och förklara för mig vad meningen med att kasta riktiga granater är, förutom att riskera livet på de värnpliktiga?

För att få en uppfattning om hur materielen fungerar och lite förståelse för varför säkerhetsregler osv är som de är, och dessutom kunna öva på ett realistiskt sätt, är det ett måste att ibland öva med skarp ammunition. Att göra sitt GSU-handgranatskast är inga konstigheter. Du står i allmänhet ensam med ansvarigt befäl i ett värn, som skyddar dig upp till bröstet. Du gör klar, osäkrar och kastar granaten på kommando, tar skydd i värnet, och det hörs ett ganska kraftigt "BANG"-ljud. Det är inte konstigare än att kasta en tennisboll. Du behöver inte ens få iväg den mer än några centimeter, du är i skydd ändå.

Vad man än nu tycker om Csek3 vid SthlmsHvBat är han suverän på skarp handgranatskastning.

Han har varit Yoff sedan mitten av 70talet och ALDRIG varit med om en olycka, han hävdar snarare att det går en massa skrönor om div tillbud typ "jag har en polare som...."

Vårt Hv-komp gjorde skarprensning av hus med hgr och allt gick lungt och kontrollerat till, till största delen beroende av övningsledarens lugn.

Övningsledaren är nog den som har det värst då det är han som skall oskadlig göra ev. blindgångare med t.ex konladdning, och det kan inte vara för skoj att gå fram mot en hgr som inte detonerat  ;)

Handgranater är guds gåva till soldaten! :)

Att springa runt med granater under plutons anfallsstrid och för att sen kasta dem rakt in i terränglådan och vänta på den mäktiga krevaden, därefter upp med sprutan och avsluta jobbet! :)

Adrenalinet på topp!

När jag gjorde GU som skyttegruppchef på I21 1991-1992 fick jag kasta 3 st m/56 spränghandgranater i värn tillsammans med befäl.

Under stridskjutning ( det blev många) har jag kastat en m/56 spräng och en m/56 rök. sedan tillkommer ett antal rökgranat 4.

Ett intressant fenomen är att skarpa granater(56), övningshandgranater drar rejält åt vänster(för högerhänta). Ett problem som är relevant när man tror sig kunna träffa dörr och fönsteröppningar lika lätt som med en sten.

Beror givetvis på grepens utfjädring vid kast. Håll höger.

Detonationen av en hgr i SIB och angränsande rum är inte alls störande. Värre i det fria(eller möjligen i samma rum)

:)

Casca

Hur kommer det sig att man slipper detta på de nyare granaterna då? Mjukare fjäder?

Det är en sak jag alltid har undrat: Varför släpper man inte grepen först och kastar sen?

Det kanske är lite ruggigare men jag tycker att det borde vara mindre ruggigt än att ha grepen som ett störningsmoment i kastet...?

I en stresssituation fungerar finmotoriken sämre, kan vara olämpligt att mekka med grepar etc. då.

När jag kastat hgr i sib så har det varit vid inbrytning, och då spelar det ju inte så stor roll om den kommer lite höger/vänster, skall du precisionskasta och har koll så släpp grepen innan.

Dock så bör du nog inte göra det vid övning med skarp hgr, ev. kan övningsledaren bli en smula upprörd... :)

Ta och förklara för mig vad meningen med att kasta riktiga granater är, förutom att riskera livet på de värnpliktiga?

Ett stort skäl att använda skarp ammunition är att ta bort "respekten" för den. Det är bättre att vara nervös för att dö i krig än att springa omkring och vara orolig för om hgr ska smälla högt.

På Ssk kastade vi väldigt mycket hgr. Första gången var det nervöst, när jag slängt 25 stycken slutade jag räkna hur många jag kastat och då var all "respekt", nervositet och spänning försvunnen.

Vi hade två som blev skadade under min Gu. Den ene brända bort ögonfransar och ögonbryn och den andre fick ett splitter i pannan.

SFS:

När du använder övningshgr säjer det bara "poff" och du vet knappt om den detonerade eller om du fick en blindgångare.

Med skarp hgr är det helt svart av sot i rummet du stormar in i och du har sekunden innan blivit lite omtumlad av detonationen. Den fräna doften av sprängmedlet sticker lätt i näsan och tänderna gnisslar av all sand och damm i luften.

Detta till trots ska du lösa uppgiften korrekt.

Sådant kan man inte lära sig med övningsgranater. :D

För övrigt är inte en hgr ett vapen, utan klassas som ammunition. Har jag för mig.

@Predator

Inför första kastet: Kolla noga vart du har dina kamrater och kasta inte åt det hållet så går det säkert bra. :D

Under min första erfarenhet med hgr var instuktören ett j-ä svin. Han tog upp en handgranat ur lådan och sade: "Den här handgranaten har ett dödligt verkansområde på 3m." Sen drog han ut sprinten, tryckte in grepen och visade stolt upp handgranaten (Det jag inte visste var att instruktören hade en sprint i handen innan tog upp hgr så att det såg ut som han hade dragit ut sprinten.) Han kastade handgranaten med ett underarmskast rätt i magen på mig. Alla runt omkring mig kasade sig ner på marken, kvar stod instruktören med ett brett flin och jag med en handgranat i famnen. Ca: 5 sekunder efter att jag hade fångat granaten började de andra resa sig upp, det hördes ingen smäll men ett kraftigt brak från mina byxor, jag hade skitit på mig.

@Predator

Inför första kastet: Kolla noga vart du har dina kamrater och kasta inte åt det hållet så går det säkert bra. :)

Under min första erfarenhet med hgr var instuktören ett j-ä svin. Han tog upp en handgranat ur lådan och sade: "Den här handgranaten har ett dödligt verkansområde på 3m." Sen drog han ut sprinten, tryckte in grepen och visade stolt upp handgranaten (Det jag inte visste var att instruktören hade en sprint i handen innan tog upp hgr så att det såg ut som han hade dragit ut sprinten.) Han kastade handgranaten med ett underarmskast rätt i magen på mig. Alla runt omkring mig kasade sig ner på marken, kvar stod instruktören med ett brett flin och jag med en handgranat i famnen. Ca: 5 sekunder efter att jag hade fångat granaten började de andra resa sig upp, det hördes ingen smäll men ett kraftigt brak från mina byxor, jag hade skitit på mig.

Idiot instruktör!!! Han borde få en hgr fasttejpad i munnen och sen ska nån rycka i sprinten...Run boy!!! :devil

Vilken idiot till instruktör softfeel! Måste varit en jävligt förnedrande upplevelse.

Tur att man hade väldigt bra befäl/instruktörer under utbildningen på hgr, man var ju lite spänd ändå inför första kastet. Men så fort man stod i värnet med den första granaten så var all spänning som bortblåst. Bara att göra som man lärt sig och sedan fick man en fin krevad som belöning.. :)

Jag kommer så väl ihåg när jag skulle kasta tillämpat första gången.

Vi rensade värn och sen skulle vi kasta en hgr för att sen fortsätta rensa.

Befälet meddelade att vi skulle vänta 10 sek. efter detonation för att undvika splitter innan vi reste oss upp för att rensa men het på gröten som man är så drog jag upp direkt när det small.

Instruktören drog ner mig igen och sen hörde jag splittren vina i luften över mig. :)

En annan kul grej hände under BA03 utbildningen när min pluton övade värnrensning.

Stf Kompanichef Kn H. var övningsledare och en soldat kastade sin hgr.

Tyvärr glömde han att fälla upp säkringen vilket resulterade i en blindgångare.

Kn H: Det där var väl jävigt dumt gjort

Sold: (Rädd röst) jaa?

Kn H: Vet du vad detta innebär?

Sold: (Ännu räddare) neej?

Kn H: Nu måste ju jag gå fram och hämta granaten så att du får kasta om den.

Varvid Kn H går fram, plockar upp granaten och går tillbaka till soldaten och säger: här, kasta. :D

The Swede