Jump to content

Semester i USA

Greven

Recommended Posts

Jag drar till USA "Miami" i 2 veckor i Juli och önskar tips på allt möjligt ni kan komma på.

Vad man skall köpa som är sketbilligt, vad man inte skall köpa o.s.v.

Det jag tänkt köpa är någon filmkamera och lite blandad elektronik.

Massa kläder, sneakers m.m.

Alla tips är välkomna!!

Om du inte redan tänkt göra det, se till att hyra en bil. Utan bil kommer du ingenstans.

Leta efter "outlet" köpcentra, de brukar ligga en bit utanför städerna och där kan du göra riktiga kap på det mesta.

Om du vill vill beställa grejer, ex militära saker så kan följande vara ett tips. Många företag skickar inte "militära" artiklar utomlands efter 9/11. däremot går det bra att skicka det inom landet och sen ta ut det ur landet som vanligt.

Jag har försökt beställa delar til en M16 utan att lyckas. Vad som däremot går är att beställa från Sverige via internet och sedan uppge hotellet där du bor i USA som adress. Paketet skickas då dit och du hämtar ut det på hotellet och packar om grejerna och tar hem det i bagaget!

Kolla bara med hotellet först att du kan uppge dom som "hemadress". Jag har gjort det och det funkar. Alt beställ första dagarna du är i USA så grejerna hinner komma innan du skall åka hem.

När det gäller DVD ps spel och sånt, se till att de är kodade för rätt region. Trist att köpt ett gäng DVD så går de kanske inte att titta på i Svea rike.

Mitt sista tips är enkelt, köp, köp, köp. Med dagens låga dollarkurs är det mesta billigare än i Sverige så köp! Speciellt märkeskläder från USA.

Lär dig spanska! Det bor väldigt många latinamerikaner i Miami så spanska är nästan huvudspråket, nej jag skämtar inte...

ok, jo det skall handlas som fasiken, tyvärr hinner jag int elära mig någon spanska...

Första veckan skall jag bara steka på stranden och shoppa på närliggande butiker, vecka 2 kommer jag ha hyrbil och skall bila längs kusten.

Hmm, sammanträffande. Vi åker till Florida i början av september. Först till Orlando, sen ner västkusten till Miami, fortsätter till Key West o sen tillbaka till Miami. Så alla tips mottages tacksamt!

Vad gäller filmkameror som du nämner så tänk på att de kör NTSC i USofA, vi har PAL. Om det är en helt digital och du har för avsikt att redigera allt i dator, så kan det kanske kvitta. Jag köpte en minikamera för minneskort och den kan ställas på PC-läge. Hur de stora HD/DVD funkar vet jag dock inte.

Jag hade inte köpt en videokamera där. Däremot vanliga kameror. Men se till att kolla upp hemma innan du åker. Många har helt olika benämningar i Europa, Asien och USA. Ex Canons IXUS-serie är en djungel. Google!

Knivisar, vikihoptänger, lampor, CR123-batterier och annat halvmilitäriskt "förbrukningsmaterial" kostar ju ingenting over there.

Det mesta kan du ta med hem igen, så länge du inte köper dig en ASP (slåsspinnen alltså), det är "ansökan om införsel....." på dem :(

Lycka till på semestern. Jag har dock lite svårt för deras fanatiska säkerhetstokerier.

Nu senast drogs en reklamfilm för Dunkin Donuts tillbaka för att tjejen i filmen hade en keffiyeh/shemagh runt halsen. Uppenbarligen väldigt oamerikanskt :banghead:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...