Jump to content

12 cm GRK

Guest Christer in Texas

Recommended Posts

Om saker saknas från SoldF.com brukar detta bero på att ingen skrivit om saken. Trots vad vi här oftast tror är nog inte herr Svensk frälsaren själv, och är således hindrad från att veta allt om allt och ha tid att skriva om detsamma.

Gammla 12:an lär nog få kämpa på ett tag till. Den är vårt främsta understödsvapen på bataljonsnivå och att ersätta helt med AMOS kommer bli väldigt dyrt. Iof är armen så hård bantad numera att det kanske inte är så många pjäser som jag tror.

Det finns VÄLDIGT många granatkastare kvar och det finns ingen tanke på att göra sig av med dem. De är billiga att förrådshålla och "åldras" inte.

Systemet är också hyfsat lättutbildat.

Amos och dumpermonterad haubits kan säkert ersätta tolv stycken av respektive slag för ett framrykande eller retirerande förband. Däremot är ju en granatkastare bara en granatkastare.

Tolv stycken granatkastare eller haubitsar på linje ger ju mer eld än en styck amos eller en dumpermonterad haubits. Dock flyttar de sig avsevärt långsammare.

Tolv stycken granatkastare eller haubitsar på linje ger ju mer eld än en styck amos eller en dumpermonterad haubits.

Nästa generations artilleripjäser skall vara så snabbskjutande att dom ger samma eldkraft som x (osäker på antalet) antal 77 eller 77b. Genom att med olika laddningar ge granaterna olika bananhöjder så får du verkan i målområdet samtidigt med flera granater avlossade från en och samma pjäs.

Den svaga kedjan är som alltid underhållet, transporter av ammunition mm. Sen har våra kära artillerister inte lång tid på sig att flytta på sig efter eldöppnande innan det finns risk för inkommande eld från Art.Bekämpningsförband.

- HvPrsk

Ett problem med "smalare och vassare" i försvarssammanhang är att varje enskilt vapensystem blir värt väldigt mycket jämfört med tidigare.

Exempel: Om det, som i den tänka nya finska snabbinsatsbrigaden, är fyra stycken AMOS per jägarbataljon, så blir vart och ett av dessa åtminstone tre gånger så mycket värd (läs: intressant för fienden) som en av de tidigare tunga granatkastarna, av vilka det fanns tolv stycken i bataljonen. Det räcker då för fienden att slå ut ett relativt litet antal fordon för att slå ut en väsentlig del av vår egen indirekta eld.

Det är väldigt bra att satsa på kvalitet, men kvantitet har sina fördelar det också.

A2Keltainen,

håller med dig, men "vassare" gäller även andra enheter. Vassare, men fåtaligt luftvärn skyddar ett mindre antal "vassare" fordon bättre, än vad en stor mängd sämre luftvärn skyddar större mängd sämre fordon. Du får en klapp på axeln om du förstår vad jag menar. :)

Större mängd lämnar mer i reserv i fall av katastrof, medan bättre system minskar sannolikheten för katastrof.

Edited by VKT M39

Jag gjorde lumpen på en grkpluton och på en av våra övningar så var det premiär skjutning med 90 monterat AMOS-system (ser lite kul ut när vissa av en vagnsbesättning har blåställ....men vem fan tittade på det....) vi snyltade till oss lite info från killarna som skötte den och kom fram till att vagnen hade ungefär samma eldhastighet som en normal grkpluton men att den kunde grupera upp betydligt snabbare samt komma ur grupperingen snabbare :) samt att den var splitterskyddad. Så allmänt så pangade den ungefär lika mycket men var mindre sårbar än vad vi var.

Fast å andra sidan så blir ju en "vanlig" grkpluton bara lite decimerad av en pvrobot, medan det är gonatt för AMOSen. Dock så kan AMOSen göra riktigt ont på ett fientligt pansarskyttefordon medan vi fick förlita oss på att komma åt den med pskott eller slänga ut minor ivägen för den.

AMOSen rockar fett (vapenfett?? :D )

håller med dig, men "vassare" gäller även andra enheter. Vassare, men fåtaligt luftvärn skyddar ett mindre antal "vassare" fordon bättre, än vad en stor mängd sämre luftvärn skyddar större mängd sämre fordon. Du får en klapp på axeln om du förstår vad jag menar. :D

Tack för klappen. :) Jag kontrar med att "vassare" enheter borde utgöra trevliga mål för sissiförband och liknande, då ett litet antal välriktade skott mot nyckelsystem kan ge mycket stor verkan i striden som helhet.

Större mängd lämnar mer i reserv i fall av katastrof, medan bättre system minskar sannolikheten för katastrof.

Jag är bara allmänt bitter för att man inte byter ut de nuvarande tunga granatkastarna rakt av mot AMOS på antingen eldrörsbasis eller systembasis. Det finns inte något sådant som för mycket indirekt eldkraft. Vad jag tycker om nerdragningen av artilleriet inom nämnda brigader ska vi lämna utanför denna diskussion.

Jag är bara allmänt bitter för att man inte byter ut de nuvarande tunga granatkastarna rakt av mot AMOS på antingen eldrörsbasis eller systembasis. Det finns inte något sådant som för mycket indirekt eldkraft. Vad jag tycker om nerdragningen av artilleriet inom nämnda brigader ska vi lämna utanför denna diskussion.

Fullständigt förståeligt varför man gör så, men man behöver inte gilla det :)

Nya kanoner är nog inte helt fel.

När kommer Amos och dom nya 77d eller vad dom kommer heta ut på förbanden.

77d får någon annan svara på men jag har för mig att det står på MSS hemsida att AMOS ska börja serieleverans under 2008. Som en fotnot ska den testas nu under "Våreld", årets slutövning.

Fick se AMOS i action en gång då den var på förevisning på P7, den lilla sketna vagnen med 4(5?) ynkliga man i bessätningen löste samma uppgift som en GRK pluton med tre pjäser, ca:34 man & en jävla massa andra lastbilar gjorde... (kan vara pga av att grk:arna var allmänt lökiga.... men det hör inte hit nu) :unsure:

AMOS (grkpbv90) <-- :((