Jump to content

Träning inför lumpen

Guest Olof

Recommended Posts

Guest Olof

Hej. När jag va och mönstrade så blev jag premilinärplacerad som Radiolänkschef i Boden. Till detta fick jag oxå två träningsprogram med mål jag borde nå innan jag åker norrut. Bland annat löpa i en timma, gå med 20kg packning uppför o lite annat smått och gott.

Men min fråga är som följer; Min klasskamrat blev placerad som Kabelman och han fick ingen träningsplanering alls.

Har svårt att tro att det skulle vara mer fysiskt påfrestande att vara Radioman än att lägga kablar (hu hu). Så glömde dom helt enkelt att ge han ett träningsprogram eller är träningsprogramen over-kill och igentligen inte något "krav" för att "klara" lumpen?

//Olof

Hej. När jag va och mönstrade så blev jag premilinärplacerad som Radiolänkschef i Boden. Till detta fick jag oxå två träningsprogram med mål jag borde nå innan jag åker norrut. Bland annat löpa i en timma, gå med 20kg packning uppför o lite annat smått och gott.

Men min fråga är som följer; Min klasskamrat blev placerad som Kabelman och han fick ingen träningsplanering alls.

Har svårt att tro att det skulle vara mer fysiskt påfrestande att vara Radioman än att lägga kablar (hu hu). Så glömde dom helt enkelt att ge han ett träningsprogram eller är träningsprogramen over-kill och igentligen inte något "krav" för att "klara" lumpen?

//Olof

Självklart är det inget krav för att klara lumpen. Men som någon slags chef vill man alltid ha så tränad trupp som möjligt. Är hans mannar vältränade redan vid inryck kan man fokusera på andra saker än att behöva spendera tid till att få upp alla VPL på en acceptabel fysisk nivå.

Mitt råd är att du tränar, oavsett om du kör enligt programmet eller inte. Det är mindre roligt att vara sämst och alltid hamna sist.

Alla gör samma gröntjänst/utbildning.

Och vill du att dom första månaderna ska bli lite av en plåga så kan du skippa träningsprogrammet.

Annars är det rätt bra om du kommer dit i hygglig kondition. För det är inte bara du som drabbas om du har dålig kondis/styrka. Det blir resten av din grupp/pluton som får mer att göra när inte du klarar av tjänsten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...