Jump to content
Sign in to follow this  
Dass

Sjömålrobot 15

Recommended Posts

inom rörligt KA fanns det sjömålsrobot som var lastbilsburet.
den skulle slå ut större fartyg.
den sköts ut från en "lastbil".
jag har en film på typ 0,4mb men jag vet inte var jag ska lägga upp den.

är det någon som vet vilken jag menar?
och ifall ni vet så finns den kvar?
och i så fall var?

Är det denna du menar är det Robot 15.

tungkustrobot.JPG

/Aron

Edited by Aron

Du tänker på Rbs 15. Den finns inte längre kvar i kustartilleriorganisationen och materielen är överflyttad till arméns artilleri där man laborerar med den.

Har nån lite mer information om RBS-15? Speciellt skulle jag vilja veta om den har någon som helst chans att klara sig förbi ett CIWS. Har någonting nånsin sänkts med en sådan?

Det finns/fanns 3 versioner av roboten. Dels den för rörligt KA som ni redan nämnt men även fartygsburen (kustkorvett) och luftburen (RBS15F) på AJS37 och JAS39.

Så vitt jag vet har flottan och FV kvar sina.

I Om sjökriget så finns det fyra bilder med "Robotprov med svenskt robotsystem mot en utrangerad jagare på 4500 ton".

Jagaren, som såvitt jag kan bedömma, är av den amerikanska Forrest Sherman-klassen, knäcks nedåt på mitten,

när roboten detonerar ovanför fartyget.

Roboten kan vara av typerna 04, 08 eller 15, där den senare verkar troligast, med tanke på när fartygsklassen utrangerades.

Ett antal av klassens fartyg kom att sluta sina dagar som mål.

I bildförteckningen står FMV som källa.

japp det är precis den här jag menar.

finns den inte inom Artdemonstrator?

hur bra var/är den?

jag blir så enormt upphetsad av att se Robot15 :D

den är så sjukt underbar på filmen, synd att jag inte kan lägga upp den åt er :(

Edited by Dass

den är så sjukt underbar på filmen, synd att jag inte kan lägga upp den åt er :(

Skicka den till [email protected] så lägger jag upp den här.

/Aron

Den är kanonbra, men jag skulle vilka ha lite mer bilder på roboten i luften. Ungefär som LOSAT-filmen.

men finns den på amfkåren?

Nej, som jag tidigare skrev så ingår den inte längre i kustartilleriets/amfibieförbandens krigsorganisation, utan all materiel är överflyttad till ArtDemo. ArtDemo är på papperet ett samarbete mellan armén och amfibieförbanden, men jag misstänker att det i ArtDemo i praktiken inte fokuseras alls lika hårt på sjömålsrollen som på landmålsrollen. Om någon har andra uppgifter, så korrigera mig gärna.

Kvaliten på Rb 15 är BRA mycket bra-... Det finns en anledning till att dne har sålts till fler länder än Finland och sverige.

Vet att Tyskarna tittade på den men minns inte om de handlade eller vart projektet står.Framförallt skall den vara riktigt bra i skärgårdsterräng där framförallt ryska men även amerikanska (harpoon) missiler suger fett....

Den skall enligt uppgift äbven ha förmåga att "vända" tillbaka om den har blivit utstörd (går den in i ett störmoln och går mot ett skenmål men inte "fysiskt hittar målet/detonerrar så vänder den tillbaka och söker mål i det beräknade målområdet).

Skall även ha en kapacitet att avfyras i enn riktning för att senare vända exenmpelvis nittio grader och därefter "öppna" radarn för att förvirra motståndaren.

räckvidd på 200+ km med mera...

Tillräckligt fasansfull missil för att Amerikanerna skulle hålla sig borta från Adriatiska havet med sina hangarfartyg under de försdta balkankrigen när man trodde att Serberna hade RB 15 operationell på fartyg eller i någon landbaserad version av "egen" utveckling...

Tillräckligt fasansfull missil för att Amerikanerna skulle hålla sig borta från Adriatiska havet med sina hangarfartyg under de försdta balkankrigen när man trodde att Serberna hade RB 15 operationell på fartyg eller i någon landbaserad version av "egen" utveckling...

det där har jag också hört.

synd dock att den inte finns kvar i amf då.

jag hoppades på att den skulle finnas inom amf men aja :(

Otroligt mäktig Robot, någon som vet vikt och lite andra data på den?

Idioti att ta bort dessa robotar från AMF.

Inte riktigt. Tung Kustrobot låg på KA Bataljon. Men annars var det rätt, idioti att ta bort ett sånt modernt och bra förband.

Beklagar att jag gräver upp en såhär gammal diskussion.

Finns det nån möjlighet att använda RB-15 som kryssningsrobot, eller som grund för en sådan? För bekämpning av markmål?

Läs inlägget funktionen indirekt eld här i kasunen.

Går att skjuta mot markmål men den är ju inte byggd för det...

Guest J-Star

Såvitt jag minns pågår utveckling för att se om RBS-15 kan konverteras till kryssnings-robbot (ungefär som att man gjorde SLAM-ER av Harpoon).

/J

Läste nån artikel i en försvarstidning, kan ha varit Armé Nytt om hur de som höll i markrobot-demonstrator-projektet själva fick ringa till de ny fd officerarna som höll i KA-robotsystemet och be dem komma och visa dem hur det användes. Så nån fin överföring/överlämning av systemet verkar det inte varit. Utan mer; "vi lägger ner det förbandet, gör Yoff till civila trots att det är nytt och bra" "Vad gör vi med materielen? Skrota/sälja? eeeh vi bygger en demonstrator, ge den till armén" Om jag inte minns fel var den första utbildade enheten i drift 1997...så särskilt gammalt är det inte. Ett tydligt exempel är ju att MOWAG Piranha-vagnar som beställdes och som nyss kommit hade beställts till Ka robot men när de anlände var det förbandet redan nedlagt...

Skall leta fram artikeln.

Kunde inte hitta artiklen trots att jag bläddrat 2 å-3 år av AmréNytt och nåt år Marinnytt, FMVAktuellt, Befäl, Hemvärnsnytt, Militärteknisk tidsskrift, mfl

Hur som helst finns en del info om Rb 15 i Marinnytt 3/2002,http://www.marinnytt.mil.se/attachments/ma...el5rbs15div.pdf

utgör huvudbeväpningen i flottan då den besitter den trevliga egenskapen att kunna klyva en finlandsfärja på mitten utan problem...

Klyva en Finlandsfärja?? Möjligtvis knäcka och göra sjöoduglig för att senare sjunka utav följdskador, brand osv...

Silja symphony är tex 203 meter lång med ett Brt på strax över 58000 ton

Fast det finns ju mindre finlandsfärjor som Viking lines Mariella 177 meter lång och ett Brt på 38000 ton.

Du får gärna utveckla hur man klyver en finlandsfärja med Robot 15.

Hmm klyva låter lite väl konstigt, göra ett stort fint hål genom att flyga rakt igenom och ej detonera, eller spränga upp hela skiten, javisst? :D

Tja, Rb 15 är väl tänkt att flyga över båtens mitt och detonera med all kraft nedåt. Detta ger en kraftig "chockvåg" genom båtskrovet ner till kölen som då knäcks till. Eftersom kölen är båtens "ryggrad" så kan den inte hålla sig intakt och båten bryts då av på mitten och kommer troligen att sjunka.

Bara för att båten är stor innnebär inte att den inte kan knäckas av en rb 15.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Perman
      Royal Danish Navy Orders SM-2 Block IIIA for Iver Huitfeldt-class Frigates

Det står SM-2 Block IIA i början av artikeln, men det ska nog vara Block IIIA. Att notera är att en fregatterna av Ivar Huitfeldt klass kommer att få anti-ballistisk förmåga, vilket i så fall skulle vara första nordiska örlogsfartyget med en sådan förmåga.

/Per
    • By Pal
      Hur skall Sverige hantera ett nytt hot där vapen är billiga och massproducerade? Det finns flera som uppmärksammat hotet och jag ser själv att det är svårt att försvara sig emot. Kina och Ryssland misstänks planera eller kanske redan tillverka sådana här vapen. Man kan tänka sig att en kryssningsmissil med 30-40 mils räckvidd, fälld från flygplan eller UAV och med en stridsladdning på 500 kg eller substridsdelar i form av minor, det är den tilltänkta storleken.

Priset för en sådan missil kan komma att ligga under 50 000 kronor. Och vapnet har kort tillverkningstid och kan massproduceras enkelt. Man skulle kunna se en rysk aggresion mot Svergie där 30-60 sådana här avlossas mot oss varje dag. Mål är då vägnät, kraftstationer, omlastningsdepåer, tågstationer, bränslestationer, bränslelager och mycket mera. Och Ryssland skulle kunna ha en uthållighet att avlossa 60 sådana här mot oss varje dag i månader i sträck.

Vi skulle inte har råd att skjuta ned dessa missiler helt enkelt för att våra vapen är för dyra. En Iris-T till Gripen eller vårt luftvärn kostar 3 miljoner kronor. Vårt vapen för att skjuta ned hotet kostar oss alltså 60 gånger mer än det hot vi skjuter ned.

Om man kombinerar denna dagliga bekämpning av vår infrastruktur med återkommande kommandoräder som också fungerar som avledning och utröttning så ser jag att det är lätt att tvinga sverige till kapitulation. Jag tänker mig små landstigningar kanske bara med en pluton eller ett par grupper längs med vår kust. Luftlandsatta eller med ubåt och som sen drar sig ur när de får stridskänning. Då skulle vårt försvar efter några veckor systemkollapsa då våra interna transporter av bränsle och förråd helt enkelt efter några veckors regn av kryssnings-robotar slutar fungera. Våra insatsförband och vårt flyg kommer efter en tid inte kunna förflytta sig och inte kunna verka då infrastrukturen för deras underhåll är nedstängt. Därtill kanske flyget gjort slut på alla sina vapen och utan Iris-T och meteor så kommer vi inte kunna hindra att Ryssland övergår från beskjutning med kryssningsmissiler till totalt luftherravälde med flygplan över oss. Då är det ännu mera slut på våra insatsförband.

Kärnan i problemet är det billiga massproducerade vapnet. Så biligt att vi inte har motsvarande billiga verktyg för att skjuta ned det. Antingen spar vi våra vapen och får vår infrastruktur söndermald och våra förbands effektivitet reducerad till noll. Eller så skjuter vi och gör slut på våra vapen och sen står vi helt försvarslösa mot både de billiga kryssningsmissiler som fortsätter komma men nu också det ryska flygvapnet. I båda fallen ser jag en total kollaps och vi förlorar.

Oavsett om Ryssland sen önskade att ockupera oss eller tvinga oss till någon annan eftergift så kommer det sättet att angripa oss bli otroligt billigt. Ur Rysslands perspektiv så behöver inga dyra flygplan riskeras. Kostnaden ligger därmed på runt 3 miljoner kr om dagen i missiler främst. Flygtid så klart och möjligen lyckas vi skjuta ned något plan innan fällning då och då. Men på det hela taget ett otroligt billigt sätt att anfalla någon. Kommandoräderna är små och därmed billiga. När vi inte längre orkar svara emot kommandoräderna med våra insatsförband så vet man att man inte längre behöver dra sig ur. Då är vi på fallrepet och en dylik räd kan då få växa till att bli ett övertagande av hamn eller liknande. Vi kommer också veta vid det tillfället att vi har förlorat och rimligen kommer vi kapitulera kort tid därefter utan större omsvep.

Och innan någon säger att Ryssland aldrig kan kriga så här endast mot sverige. Nato skulle lägga sig i. Ja kanske det. Nu är det inte längre ens uteslutet att Ryssland för ett sådant här krig mot oss och Nato samtidigt. De kan skjuta 1000 sådana här missiler om dagen i flera månader. Och de kan föra ett sådant här krig mot hela Nato. Hela Nato skulle då vara illa ute. Världen har förändrats snabbt både politiskt och tekniskt. Sveriges försvar och Nato ländernas försvar har inte kommit ur startgroparna.
    • By C 2.a pjäs
      Jag har kört denna slinga på bunker.nu, men det finns fortfarande ett par luckor. Denna lista fick jag mig till livs under ett taktikpass 1997. Kanske någon kan fylla på listan? Samtliga förband är avvecklade, så det är inga försvarshemligheter som röjs, de flesta batterierna är dessutom bortplockade.

GG - Göteborg =Styrsö-Björkö (15,2/03-12), Galterö (7,5/57 II)
      TE - Trelleborg =TE1 Gylle (12/70), TE2 Maglarp (7,5/57 III)
      YD - Ystad = YD1 Ystad (12/70), YD2 Svarte (7,5/57 III)
      KM - Karlshamn = KM2 Karlshamn (7,5/57 I) JV Järnavik (7,5/57 III)
      KH - Kungsholmen = TÖ Tjurkö (15,2/40), EN Ellenabben (7,5/57 III)
      FD - Fårösund = BN Bungenäs (15,2/51), FÅ Ryssnäs (7,5/57 III)
      SE - Slite = SE1 Slite (12/70), SE2 S:t Olofsholm (7,5/57 I)
      BR - Bråviken = BÅ Kungshamn (7,5/57 III), OD Oxelösund (7,5/57 I), AD Arkösund (7,5/57 I)
      DÖ -
      MS- Mellsten= MS1 (15,2/98), MS2 (7,5/08), MS3 (5,7/98), Nåttarö NÅ (10,5/50)
      OR - Ornö = Bodskär (10,5/50), Mörtö-Bunsö (7,5/57 II)
      KO - Korsö= KO Korsö (15,2/98), KO2 Vindalsö (7,5/57II)
      SA - Söderarm =SA Söderarm (12/70), LR Långskär (7,5/57 II), BR Båtskär (7,5/57 III)
      AH - Arholma = AH Arholma (10,5/50)
      LA - Landsort = LA Landsort (12/70), YG Yttre Gården (7,5/57 III)
      RN - Roten = RN St Roten (15,2/40), Råstensudde (7,5/57 I), Örskär (7,5/57 III)
      SL - Sundsvall = SL1 Sundsvall (15,2/98), SL2 (7,5/05-10), SL3 7,5/05-10, SL4 (7,5/57 II)
      HÖ- Härnösand = Hemsö HÖ3 (15,2/51), HÖ1 Havstoudd (7,5/57 I), HÖ2 Smitingen (7,5/57 III)
      GE - Gävle = GE
      HD - Holmögadd = HD Holmögadd (12/70)
      LL - Luleå = LL Hartsöberget (15,2/98)
    • By jonte72
      Med anledningen av mitt eget och flertalet andras intresse för det numera nedlagda Svenska kustartilleriet, så tänkte jag lägga ut lite info jag har.

Som jag nämde i min andra tråd om 12/70 så har jag en del info om KA, men har det endast i pappersform. Bla om samtliga ( runt tiden runt ww2 och framåt) Fasta förband ( lätta och tunga), rörliga ka-förband, rörliga spärrbataljoner/kompanier, Amfibiebataljoner/kompanier, kustjägarkompanier, luftvärnsförband mm.

Jag får se vilket intresse som finns, och börjar därför med det fasta tunga artilleriet......( vissa avvecklingsår stämmer nog inte till 100%).

Förkortningarna efter namnet är batteriets beteckning, tex LO för landsort, KA1 är ansvarigt utbildningsregemente ;) .

12 cm tornautomatpjäs 9101 (12/70) (12 cm tapj 9101):
      Söderarm SA1 KA1 Färdigt 76/77, Utgår 2000, Pjäs nr 2-4, Avvecklas 2004-05.
      Landsort LO KA1 Färdigt 77/78, Utgår 2000, Pjäs nr 1,5-6.
      Slite(Asunden) SE1 KA3 Färdigt 78/79, Utgår 2000, Pjäs nr 7-9, Avvecklas 2005-06.
      Holmögadd HO1 KA5 Färdigt 82/83, Utgår 2000, Pjäs nr 13-15, Avvecklas 2002-03.

12 cm tornautomatpjäs 9102 (12/70) (12 cm tapj 9102):
      Trelleborg TE1 KA2 Färdigt 80/81, Utgår 2000, Pjäs nr 16-18, Avvecklas 2003-04.
      Ystad YD1 KA2 Färdigt 81/82, Utgår 2000, Pjäs nr 10-12, Avvecklas 2002-03.

15,2 cm kanon m/98E i 15,2 cm vallav m/38 (15,2 cm pjäs m/98E-38):
      Trelleborg (Dalköpinge) (2 pj) TE/TE1 KA2 Färdigt 1939, Ersätts 80/81 av 12/70.

15,2 cm kanon m/98B i 15,2 cm tornlav m/1900A
      Landsort (3 pj) LO KA1 Färdigt 1938/39, Pjäs nr 1,3,4, Ersätts av 12/70, Kvar.
      Söderarm (1 pj) SA/SA1 KA1 Färdigt 1938/39, Pjäs nr 2 Ersätts av 12/70.

15,2 cm kanon m/98-27
      Bäckastrand Aspö (3 pj) BD KA2 Färdigt 1931, skrotat 1943, Ersatt av batteri Tjurkö 1942.

15,2 cm kanon m/98 i 15,2 cm vallav m/98A (15,2 cm pjäs m/98-98A):
      Vindö-Skarpö (2 pj) VS KA1 Färdigt 1929, Pjäs nr 5,6 Utgår 1960.

15,2 cm kanon m/98 i 15,2 cm tornlav m/99 (15,2 cm tpj m/98-99):
      Dalom Hemsö (2 pj) DL KA5 Färdigt 1922, Ersätts av 15/51 ( 1 av pjäserna modifierad till 15,2 cm tpj m/98D-99).
      Siarö (2 pj) S1 KA1 Färdigt 1926, Utgår 1951, Museum.
      Ängsholmen (2 pj) Ä1 KA1 Färdigt 1929, Utgår 1942.

15,2 cm kanon m/12E i 15,2 cm tornlav m/03 (15,2 cm tpj m/12E-03):
      Styrsö (2 pj) SY KA4 Färdigt 1940, Utgår 1997, Avvecklas 2002, flyttades ut från Oscar II fort ( de båda eldrören m/03 byts 1963 mot m/12 från Sverigeskeppen).

15,2 cm kanon m/98C i 15,2 cm vallav m/34 (15,2 cm pjäs m/98C-34):
      Korsö (2 pj) KO/KO1 KA1 Färdigt 1941/42, Utgår 1992.

15,2 cm kanon m/98C i 15,2 cm valav m/34A (15,2 cm pjäs m/98C-34A):
      Söderarm (2 pj) SA/SA1 KA1 Färdigt 1938/39, Ersätts av 12/70, sista KFÖ 1968.
      Korsö (2 pj) KO/KO1 KA1 Färdigt 1937/38, Utgår 1992.
      Mellsten (3 pj) M1 KA1 Färdigt 1938/39, Ersätts av 12/70.
      Bungenäs (3 pj) BN KA3 Färdigt 1939, Ersätts av 15/51, Avvecklat 2001.
      Trelge (3 pj) TG KA3 Färdigt 1939, Utgår 1978/79, Avvecklat 1999.
      Lungskär (3 pj) LR KA2 Färdigt 1940, Utgår 1978/79, Avvecklat 1999.
      Trelleborg(Dalköpinge) (1 pj) TE/TE1 KA2 Färdigt 1939, Ersätts av 12/70.

15,2 cm kanon m/98E i 15,2 cm valav m/38B (15,2 cm pjäs m/98E-98B):
      Holmögadd (3 pj) HD/HO1 KA5 Färdigt 1943, Ersätts av 12/70, Avvecklat 1980.

15,2 cm kanon m/51 i 15,2 cm torndubbellav m/51(15,5/51) (15,2 cm tdblpj m/51):
      Hemsö HÖ1 KA5 Färdigt 1957/58, Utgår 1994, Museum.

15,2 cm kanon m/51 i 15,2 cm torndubbellav m/51B(15,5/51) (tdblpj m/51-51B):
      Bungenäs BN KA3 Färdigt 1958/59, Utgår 1997, Avvecklas 2000

10,5 cm tornautomatpjäs m/50(10,5/50) (10,5 cm tapj m/50):
      Arholma (N delen) AH KA1 Färdigt 1960?, Utgår 2000, Pjäs nr 1-2, Museum?.
      Bodskär BR KA1 Färdigt 1959?, Utgår 2000, Pjäs nr 3-4, Avvecklat.
      Nåttarö NÅ KA1 Färdigt 1958?, Utgår 2000, Pjäs nr 5-6, Avvecklat.
      ( mycket problem i början, kraftigt försenade - batteri AH ev. 1967/68)

15,2 cm kanon m/40 i 15,2 cm vallav m/40 (15,2 cm pjäs m/40):
      Helsingborg (4 pj) HB KA2 Färdigt Maj 1940, Utgår 1991, pj nr 1-4, Museum.

15,2 cm kanon m/41 i 15,2 cm vallav m/41 (15,2 cm pjäs m/41):
      Roten (4 pj) RN1 KA1 Färdigt 1940, Utgår 1992, Pj nr 1-4, Avvecklat.
      Björkö (4 pj) BJ KA4 Färdigt 1942, Utgår 1997, Pj nr 5-8, Avvecklat 2000.
      Tjurkö (4 pj) TÖ KA2 Färdigt 1942, Utgår 1992, Pj nr 9-12, Avvecklat 2003
      (Benämns ibland 15,2 cm kanon m/40B).

15,2 cm kanon m/98E i 15,2 cm tornlav m/50 (15,2 cm tpj m/98E-50):
      Luleå(Hertsöberget) LU1 KA5 Färdigt 1952, Överförs till Arme'n 1986.
      Sundsvall(Storholmen) SL1 KA5 Färdigt 1958, Utgår 1993, Avvecklat 1995.
      Gävle(Bönan) GE1 KA5 Färdigt 1957, Utgår 1992, Avvecklat 1996/97.

21 cm kanon m/98A i 21 cm vallav m/35 (21 cm pjäs m/98A-35):
      Hamnskär (3 pj) HS KA1 Färdigt 1939, Utgår 1962, (sista skjutning 1962), Kvar.
      Hultungs (3 pj) HG KA3 Färdigt 1939, Utgår 1964 (sista skjutning 64), avvecklat 1968.
      Öppenskär (2 pj) ÖS KA2 Färdigt 1939, Utgår 1959, Avvecklat 1965.

24 cm kanon m/04A i 24 cm tornlav m/40 (24 cm tpj m/04A-40):
      Hjuvik(Torslanda) TL KA4 Färdigt 1942, Utgår 1966 (sista skjutning 1967), Avvecklat 1999 ( flyttades från Oscar II fort - 24 cm kanon m/04 i självsänkande vallavetage m/04).

24 cm kanon m/96A i 24 cm tornlav m/41 (24 cm tpj m/96A-41):
      Järflotta JF KA1 Färdigt 1943, Utgår 1962, (innan flyttning 24 cm kanon m/96 i självsänkande vallavettage m/96).

12 cm kanon m/94
      Djurönäs (2 pj) D1 KA1 Färdigt 1929, Utgår 1955.
      Hyttorna (3 pj) HT KA2 Färdigt 1928, Utgår 1955.
      Killeberget (4 pj) KT KA2 Färdigt 1930, Utgår 1955 (Östra Hästholmen).
      Stockholmsskär (2 pj) SS KA4 Färdigt 1922, Utgår 1939 ( pjäserna till Galterö).

12 cm kanon m/94-38
      Vägnöberg (3 pj) VB KA5 Färdigt 1939, Ersätts 1969 av 7,5/57 batteri.
      Slite (5 pj) SE KA3 Färdigt 1940, Ersätts 1978/79 av 12/70, Sista KFÖ 1966.
      Ystad (5 pj) YD1 KA2 Färdigt 1939, Ersätts 1981/82 av 12/70.
      Galterö (3 pj) GÖ KA4 Färdigt 1939, Ersätts 1967 av 7,5/57 batteri.

12 cm kanon m/94D i 12 cm tornlav m/97A (12 cm tpj m/94D-97A):
      Lidö (4 pj) LI KA1 Färdigt 1941, Utgår 1973, Pj nr 1-4 ( flyttades från Byviksfortet 12 cm kanon m/97 i 12 cm tornlav m/97).

12 cm kanon m/03A i 12 cm tornlav m/02 (12 cm tpj m/03A-02):
      Västra Hästholmen (4 pj) VH1 KA2 Färdigt 1907, Utgår 1969, Pj nr 1-4, Eventuellt Museum.
    • By karbinhake
      Kollade nyss rapport och fick höra diverse prat om att höja försvarsanslagen. Det som dock fick mig att höja ögonbrynen mest var när reportern sade att man kollat på att införskaffa Patriot luftvärnsrobotsystem. Är detta verkligen det bästa systemet? Kostnadsmässigt, underhållsmässigt, kvalitets- och kvantitetsmässigt?

http://www.svt.se/nyheter/val2014/borg-lovar-mer-pengar-till-forsvaret

• Create New...