Jump to content

Pansarbil märkte inte krock med bil


Perman

Recommended Posts

Är inte ett dugg förvånad. Det är alltid lätt att säga varför märkte de ingenting eller kasta någon form av skugga åt de som kör. Utan att dra några för snabba slutsatser ifrån det som har hänt idag, utan mer som allmänhet när FM fordon är inblandade i olyckor.

 

Det är inte lätt att se ut från fordonet men folk runtomkring kör också helt vansinnigt stundtals, ingen respekt alls åt att det är stora och breda fordon det handlar om.

 

Att det inte märks inuti fordonet är nog snarare något man får förvänta sig.

 

Finns en annan tråd som heter just Stridsvagn i trafikolycka på rissneleden,stockholm

Link to comment
Share on other sites

Trafikolyckor med militärfordon och civila bilar inträffar med jämna mellanrum, enligt Veronica Brinck. De flesta har handlat om att civila bilar kört för nära, vilket inte var fallet här.

 

hmm skall vi tolkade det som att det inte var den påkörda bilens fel ??? Förövrigt intressant att de redan dementerar att bilen kört för nära

Link to comment
Share on other sites

Trafikolyckor med militärfordon och civila bilar inträffar med jämna mellanrum, enligt Veronica Brinck. De flesta har handlat om att civila bilar kört för nära, vilket inte var fallet här.

 

hmm skall vi tolkade det som att det inte var den påkörda bilens fel ??? Förövrigt intressant att de redan dementerar att bilen kört för nära

 

 

Om det ena fordonet backar så är det väl per automatik så att det har väjningsplikt och anses vara vållande. Så sade i alla fall försäkringsbolaget när vi blev påkörda efter att ha backat ut från en p-plats och en bil körde ut från en annan P-plats och träffade vår bil innan vi hunnit iväg.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Trafikolyckor med militärfordon och civila bilar inträffar med jämna mellanrum, enligt Veronica Brinck. De flesta har handlat om att civila bilar kört för nära, vilket inte var fallet här.

 

hmm skall vi tolkade det som att det inte var den påkörda bilens fel ??? Förövrigt intressant att de redan dementerar att bilen kört för nära

 

Var ju därför jag skrev att det inte var utifrån några snabba slutsatser från idag, något där jag inte har en susning om vad som hänt utan FM olyckor i allmänhet (tänker bl a. på Patria olycka vid Järva krog mm).

 

Det jag menar är, i likhet med tung civil traffik, att folk sällan bryr sig så mycket om att dessa fordon behöver en del plats, att det inte går att ligga dikt an i sida och räkna med att föraren av det större tyngre fordonet ska ha koll på alla fordon runt omkring hela sitt ekipage.

 

Dessa "system" som det skrivs om är ju ruskigt bra, men när man övningskör under Patria/Sisu utb brukar man vara 2, max 3 pers i varje fordon, allt för att spara tid så man hinner kuska runt på körgården alldeles för länge. Något att ta åt sig av som instruktör kanske. Är man fyra pers per fordon blir det mindre körtid men fler uppluckade som kan hjälpa till, så är det ju trots allt oftast i Kosovo där det verkar som folket som körde idag så småning om ska...

Link to comment
Share on other sites

 

"Soldaterna var från Nordic battle group och tränade på att köra i stadstrafik inför sin kommendering i Kosovo, enligt Veronica Brinck, informationschef vid Livgardet."

 

Känns lite ironiskt att övningen var just att köra i stadstrafik, nånting säger mig att dom inte är speciallt nöjda med resultatet av den övningen...

Link to comment
Share on other sites

"Trafikolyckor med militärfordon och civila bilar inträffar med jämna mellanrum, enligt Veronica Brinck. De flesta har handlat om att civila bilar kört för nära, vilket inte var fallet här."

 

Jasså, om nu fordonet i fråga inte var för nära, hur kunde då skadan uppstå? :blink:

 

Jag skulle nog tro att civilisten var nära nog...

 

Allvarligt, sånt här händer här i stan hela tiden... Rissne *fnys*... kolla olyckstatistiken.

 

Inget att hetsa upp sig för tycker jag som ofta kör däromkring.

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

"Trafikolyckor med militärfordon och civila bilar inträffar med jämna mellanrum, enligt Veronica Brinck. De flesta har handlat om att civila bilar kört för nära, vilket inte var fallet här."

 

Jasså, om nu fordonet i fråga inte var för nära, hur kunde då skadan uppstå? :blink:

Du kanske missade att patgb:n backade på bilen? Eller menar du att det var civilistens fel att han/hon inte backade undan fort nog? ;-)

Link to comment
Share on other sites

"Trafikolyckor med militärfordon och civila bilar inträffar med jämna mellanrum, enligt Veronica Brinck. De flesta har handlat om att civila bilar kört för nära, vilket inte var fallet här."

 

Jasså, om nu fordonet i fråga inte var för nära, hur kunde då skadan uppstå? :blink:

Du kanske missade att patgb:n backade på bilen? Eller menar du att det var civilistens fel att han/hon inte backade undan fort nog? ;-)

 

 

Nja, ingen av oss var ju där... eller hur. Men nog händer det liknande tillbud med lastbilar dagligen för att okunniga kör in för nära lastbilarna.

 

Jag tror nog du förstår vad jag menade (du såg emoticonen, lr?)

 

Fast visst tycker jag att vi civila ska hålla oss på behörigt avstånd när försvaret är i rörelse, vanligt sunt förnuft/självbevarelsedrift och taktkänsla.

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Nja, ingen av oss var ju där... eller hur. Men nog händer det liknande tillbud med lastbilar dagligen för att okunniga kör in för nära lastbilarna.

Att folk rent generellt är kassa på att hålla avstånd till tunga fordon håller jag med om. Jag antar även att de "vanliga" olyckor som Veronica Brinck syftade på är just sådana där folk ligger för nära och inte hinner bromsa, eller kör om på felaktigt sätt.

 

Men just i situationer där man backar med tunga fordon så anser jag att ansvaret för att ingenting händer ligger helt på föraren och inte på de som eventuellt blir påbackade. Som förare så måste man vara medveten om att personbilister inte förstår bättre, så att säga.

 

Sedan är jag fullt medveten om att man inte kan använda backledare i alla lägen, men då får man f-n i mig se till att tailgunnern verkligen löser sin uppgift. Så förefaller inte ha skett i det här fallet minst sagt.

 

Att sedan medierna gör en nyhet av en olycka som inte hade blivit mer än en radnotis om det varit en civil lastbil som varit inblandad istället är en annan sak...

Link to comment
Share on other sites

Tja ett sätt att se det är att om FM kör över tillräckligt många bilar så slutar folk att köra så nära förr eller senare.

Eller att man faktist ser sig för då man är ute och kör i allmänhet så att man inte backar på folk i korsningar.....

 

En smiley hade underlättat min tolkning av det du skrev, i det aktuella fallet hade den civila bilen inte en chans att undgå att bli påbackad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
För att spinna vidare på det The Swede skriver så märkte jag inte en gång att vi backade ner en ek med stridsvagn.

 

Blev lite såga då :lala:

Jag hoppas du hade anmält den avverkningen till länstyrelsen FÖRE du ggenomförde den ;-)

Ett pansarfordon väger ganska mycket mer än en personbil och har dessutom

en del döda vinklar så det är inte alltid helt lätt att ha koll på sin omgivning.

 

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...