Jump to content

hårdare straff för våldsbrott?

Dunder

Hårdare straff för grova brott?  

49 members have voted

1. 1. Hårdare straff för grova brott?

• [ Ja, vi bör införa hårdare straff! ][ Nja? ]
      40
    • [ Nej, det är bra som det är. ][ Nej, straffen bör sänkas. ]
      3

Recommended Posts

Det har varit lite av en folkstorm på senare tid angående dom mycket låga straffen som utdömts i ett flertal uppmärksammade fall. Vi har haft dödsmisshandel av spädbarn, våltäkter mm.

Så vad tycker ni, Högre straff, bra som det är eller kanske bör man dömas till lägre straff än idag?

Få se vad ni tycker och motivera för guds skull erat val.

Nu blev det jättefel.. Vad ska jag göra? Blågul, hjälp! :D

Tycker att en del straff borde vara strängare. Våldtäkt t.ex. jag ser inget som helst skäl till att det skulle vara något lägre straff än livstid på det. I alla fall om man har dömts för det tidigare, då bör det inte vara nån risk att någon döms oskyldigt.

Jag tycker man kan börja använda straffskalorna som redan finns. Ex grov misshandel kan rendera mellan 1 och 10 år i fängelse. Den absolut vanligaste längden är 1-1.5 år dvs minimum gränsen. "Svår" misshandel kan kanske i mycket ovanliga fall komma upp till 5 år. Halva straffskalan utnyttjas alltså ALDRIG. Varför är det då så? enligt höga domare och jurister måste man ha lite att "ta till" i den övre delen av straffskalan när man stöter på någon ovanligt rå och brutal misshandel, likadant för andra typer av brott. Därför vill man inte använda de övre delarna av straffskalan utan "spara" den till dessa "råa och brutala brott".

Frågan blir då vad man skall göra för att få 8-9 år för grov misshandel? INGEN har ju begått grov misshandel och fått dessa straff? Det innebär alltså att dessa nivåer av brott inte finns i Sverige!! Att stampa ihjäl ett försvarslöst barn är, enligt deras sätt att "värdera" straffet, värt ca 5 år. Fantisera själva vad som då krävs för att få 8-9 år, om det ens är möjligt! (lååång extremt rå och brutal och utdragen tortyr med bestående skador för offret kanske?)

Att ändra och höja straffen är dock inte så enkelt eftersom det finns en mängd prejudikat som anger vilken nivå av straff olika brott renderar. Se vilket liv det blev efter Göteborg där slöddret klagade på att deras straffvärde låg för högt i förhållande till "praxis". Ökningen av straff måste "smygas" in sakta men säkert.

Sen skall man icke förglömma att man bara sitter 2/3 av strafftiden, dvs 5 års fängelse innebär i verkligheten ca 3,5 på kåken och resten villkorligt.

Lite vård under fängelsetiden vore ur ett samhällsekonomiskt perspektiv också väldigt bra. De man räddar är nog väldigt få men i långa loppet kommer man att spara pengar på det.

Min åsikt är att brottslingar ska betala omedelbart efter att de dömts och få det avklarat utan dyra fängelsestraff.

Det vilken typ av straff jag syftar på kan bäst beskrivas av en fras i Finlands lag som säger att det redskap som använts i brottet övergår i statens ägo.

Dödsstraff kan vara överdrivna, och risken att fel person avrättas existerar alltid, men minskar hela tiden när tekniken går framåt. Att kalla dödsstraff barbariskt är som att kalla mördare civiliserade.

Längre fängelsestraff fungerar inte avskräckande, behandling kräver tid och resurser och är omöjlig att ge alla fångar, för att inte tala om att det är bortkastad tid i de flesta fallen, problemen återstår utanför anstaltens murar. Det enda som skulle kunna fungera är helt rå hjärntvätt, vilket skulle skapa ett jävla hallå över mänskliga rättigheter.

USA försöker med tricket att deponera människor och sedan kasta ut dem i samhället igen efter avtjänat straff. Löjligt... inhumant... och det funkar inte.

Sett helt krasst samhällsekonomiskt är det absolut bästa att återanpassa den dömde så att han/hon kan fungera som en produktiv medborgare, generera pengar åt staten genom skatter. Straff är inte en bra metod för att uppnå det.

Hårdare straff? Varför? Det funkar inte som avskräckning. Folk begår brott ändå. Det får dem inte att sluta efter det att de blivit dömda... och det kostar oss en satans massa pengar.

Satsa på fångvård, inte människodeponering som vore fängelserna en soptipp där man slänger mänskligt avskräde. De obotbara har vi inte mycket annat val är att låsa in så att de inte är farliga för samhället. Men att tro att våldsbrått minskar bara för att vi tar ut mer hämnd... glöm det. Tror du den som just ska till att slå ihjäl ett spädbarn eller våldta en ung tjej stannar till coch tänker efter "Ja just ja... igår höjde man straffet för det brott jag nu kommer att begå så det är nog bäst jag låter bli"? Det är naivt att tro det...

/J

"Tror du den som just ska till att slå ihjäl ett spädbarn eller våldta en ung tjej stannar till coch tänker efter "Ja just ja... igår höjde man straffet för det brott jag nu kommer att begå så det är nog bäst jag låter bli"? Det är naivt att tro det..."

Nej, men så länge vederbörande är inlåst så kan han/hon inte göra om det.

Guest Rattara

Roninn. Du har tydligen missförstått sker och ting eftersom du skrev följande: "Se vilket liv det blev efter Göteborg där slöddret klagade på att deras straffvärde låg för högt i förhållande till "praxis".

Så vitt jag vet har ingen polis dömts för brott begångna under Göteborgskravallerna så de ("slöddret") lär ju knappast ha klagat över för höga straffvärden i förhållande till praxis.

Roninn. Du har tydligen missförstått sker och ting eftersom du skrev följande: "Se vilket liv det blev efter Göteborg där slöddret klagade på att deras straffvärde låg för högt i förhållande till "praxis".

Så vitt jag vet har ingen polis dömts för brott begångna under Göteborgskravallerna så de ("slöddret") lär ju knappast ha klagat över för höga straffvärden i förhållande till praxis.

Menar du att polisen är slödder??

Där sjönk du en aning............................. :D

Guest Rattara

Det kan jag ju leva med. Personligen har jag svårt för oprofessionella människor. Och vår polis visade knappast sin bästa sida de där soliga sommardagarna i juni.

Det var många poliser som inte borde varit där. Och då tänker jag främst på piket- och NI-konstaplar.

MEN - märk väl - många, kanske till och med de flesta, poliser som gjorde ett otroligt bra jobb under snåriga omständigheter.

well, för det första: Jag är av den övertygelsen att längre straff inte ger ett skit mer än högre räkningar från fångvården.

såå @roninn, jag förstår i sak dina argument, men om man nu skulle börja använda sig av hela straffskalan så är ju risken för inflation markant i det långa loppet, iaf är det så jag ser på saken.

OT: FURIR FRIPPE jag känner mig nödgad att invända å det skarpaste när jag läste din signatur som innehöll en del saker som kan verka stötande för människor som håller Hv71 varmare om hjärtat än Lekstugan, oj f´låt, Leksand :ph34r:

Ja, inför hårdare straff. Pro dödsstraff för vissa brott.

Ta bort vården ur kriminalvården och lägg pengarna på fritids, skola, dagis och BUP. Visst svinn får man räkna med, tyvärr. :(

/Colinz

Tja alla har vi våra uppfattningar om vad som är slödder. Det är det som är det fina med demokrati, att alla får tycka vad som vill.

Fast vissa, som är mer medvetna än andra, vet bättre vad demokrati är. Därför så har dom rätt och alla andra fel. Eftersom dom andra har fel så måste dom bekämpas, alla har ju rätt men vissa har mer rätt än andra.

Varför pekar du ut NI och piket som "extra" slödderaktiga. Vet du exakt vad dom gjorde eller var dom stod? Hur ser du skillnaden på en piketpolis och en vanlig polis? bortsett från ett litet axelmärke som vissa har?

Guest Rattara

Innan den här diskussionen urartar vill jag bara understryka att jag inte försvarar de demonstranter som begick brott under Göteborgskravallerna.

Jag tillhör dock dem som ställer högre krav på poliser än på vanliga ordinära medborgare. Anledningen är att polisen har - i princip - våldsmonopol, ett ansvar som förpliktigar.

Jag var heller inte i Göteborg. Däremot har jag läst Göteborgsutredningen och är förvånad över vissa inslag, där bland annat piket- och NI-poliser beter sig ovärdiga den uniform de bär.

Att kalla dem slödder var dock lite väl starkt och det tar jag härmed tillbaka.

Jag har inte för vana att kalla andra människor för slödder, oavsett om det är poliser eller andra.

Jag har inte för vana att kalla andra människor för slödder, oavsett om det är poliser eller andra.

Bra - Och det finns ju ingen anledning att göra ett undantag för den principen i detta forum!

Vad gäller Göteborg så ser jag det som att en kanske liten del av 'demonstranter' visade uttryck för just det "PATENT" på sanningen som Roninn (ironiskt) tog upp.

En sådan syn är för mig oförenlig med ett demokratiskt samhälle och syftet kanske även är att bryta upp våra demokratiska värderingar - det skall de inte lyckas med.

Att försvara stenkastning mot polis med att man blev "provocerad" är för mig fjärran förståeligt!

Argumentet känns igen från samhällsomstörtande rörelser på de extrema politiska kanterna och behöver verkligen synas i sömmarna.

Kvarstår dock att sådana individer skall mötas med spelets regler från samhällets sida som till varje pris bör undvika att sjunka ned på deras synnerligen låga nivå! Det är då ett demokratiskt samhälle verkligen visar sin styrka!

Guest Rattara

Att försvara stenkastning mot polis med att man blev "provocerad" är för mig fjärran förståeligt" säger Razvedka.

Det håller jag till del med om. Men det är problematiskt när men i efterhand konstaterat att polisen agerande har varit provokativt.

Dä menar jag inte alla dessa rykten som polisiära infiltratörer som ska ha piskat upp stämningen och uppmanat demonstranter till stenkastning. De är lika trovärdiga som att det skulle förekomma tavelförsäljare som kartlägger hemvärnspersonal (ironi och syftning till en närliggande tråd).

Men i efterhand har Göteborgsutredningen konstaterat att det förekom polisära operationer som inte kan legitimeras och som uppfattades som provokationer från polisen sida.

För poliser kan provocera. Och gör det. Det är bland annat därför det finns en lagstiftning kring detta.

Provokation eller inte, man får ändå inte agera på den annat än i självförsvar. Upploppen i Gbg 2001 var allt annat än självförsvar.

Att polisen agerade dumt i vissa fall är anturligtvis inte bra. Men jag tycker att all den fokus som varit på polisens agerande är överdrivet. Det är att skjuta mygg och sila kameler. När det gäller att jämföra vem som är "värst": NI-polisen som säger fula ord... eller våldverkaren som med berått mod försöker skada/slå ihjäl en polis medelst järnrör och sten... tja, den bedömningen är inte svår.

Polisledningen däremot... den ska bytas ut omgående... och så har varit fallt i över minst 10 år nu. Farsgubben - som är polis - har i över i över ett decennium berättat exakt vad killarna och tjejerna i lägsta ledet tycker om ledningen, ändu upp på departementsnivån. Har någon lyssnat? Nej... man har varit alltför upptagen med att gräva upp skit om snuten. Ända sedan idiot-besluten att införa närpolisreformen, pasua utbildningen på PHS samt avskeda de civilanställda så har han berättat vad det skulle medföra för polisens förmåga att lösa sin uppgift. Han hade helt rätt. Lyssnade någon? Icke.

Tror ni han blev förvånad när det gick åt helvete i Göteborg? Nej, inte det minsta. Bara arg och rädd för kollegornas skull när han såg stenregnet och hatet på TV... och undrade varför ända in i h-vete som polisledningen skickade ut 50-åriga kontrorsjobbare att möta mobben.

Det klagas på att det inte fälls poliser efter Gbg 2001. Det har inkommit över 3000 anmälningar mot mobben. Mindre än 100 har blivit fällda. Det betyder att upp till 2700 svinpälsar som borde suttit i finka springer lösa... och av vilka en icke oansellig mängd har utsatt människor för livsfara. Och så gnäller man över att poliser använt fula ord och inte blivit fällda för det! Skitsnack ärligt talat! :angry::angry::angry:

Polis... yrket med den lägsta uppskattning vs nytta-faktorn i hela landet. Ibland tycker jag att medelsvensson inte förtjänar polisens beskydd. Jag är glad att farsan och hans kollegor tycker annorlunda.

/J

Guest Rattara

Tjenixen J-Star. Antar att du var upprörd när du skrev eftersom analysen brister en smula...

"Det klagas på att det inte fälls poliser efter Gbg 2001. Det har inkommit över 3000 anmälningar mot mobben. Mindre än 100 har blivit fällda. Det betyder att upp till 2700 svinpälsar som borde suttit i finka springer lösa"

Det där är ett resonemang som inte hör hemma i en rättstat (Jag förutsätter att du anser att Sverige ska vara en sådan. Även om du ger sken av motsatsen).

3 000 anmälningar har kommit in. Mindre än 100 har blivit fällda. Och då drar du slutsatsen att 2700 är skyldiga men går fria.

Det är en farlig åsikt och du sätter dig över det svenska juridiska systemet som är grunder för den vår demokrati och som dessutom är reglerar polisens arbete.

Bortsett från att resonemanget är farligt är det dessutom mycket, mycket korkat. Rent logiskt lär ju alla de poliser som blivit anmälda också vara skyldiga...

Om du skrev ditt inlägg i vredesmod så ursäktar jag dig. Men har du gett luft åt dina allmänna åsikter så hoppas jag verkligen att du inte har något med försvarsmakten att göra. Din syn på samhället stämmer nämligen inte med försvarets grundläggande värderingar.

Det var som jämförelse till "Det borde ha fällts poliser"-resonemanget ok? Om det resonemanget skulle gälla... att det är fel attd et itne fällts poliser, är det inte då etter värre att det inte fällts fler upploppsmakare? Mitt exempel visar på det absurda i att klaga på att inte "tillräckligt" många poliser fällts.

Jag det var i ilska jag skrev det och därför uttryckta jag mig dåligt. Hoppas det framgår bättre nu. Oskyldig tills motsatsen bevisats är givetvis den rådande principen... och därför visar jag på det det absurda i att hävda att vi måste få till några fällda poliser bara för att det ska se lite snyggt ut.

/J

Guest Rattara

Alrajt... Då är ordningen återställd. Det är lätt att slinta när tangentbordet är fullt av fradga. Jag vet...

Och om det finns någon som säger att "vi måste få till några fällda poliser bara för att det ska se lite snyggt ut" så är det lika rättsvidrigt som motsatsen.

Det kan jag ju leva med. Personligen har jag svårt för oprofessionella människor. Och vår polis visade knappast sin bästa sida de där soliga sommardagarna i juni.

Det var många poliser som inte borde varit där. Och då tänker jag främst på piket- och NI-konstaplar.

MEN - märk väl - många, kanske till och med de flesta, poliser som gjorde ett otroligt bra jobb under snåriga omständigheter.

Jaha du har svårt för oproffessionella människor. Jag anser inte att demostranterna var särskilt proffessionella.

Vad har du för belägg för att inte piket- och NI-konstaplar skulle ha varit där och jobbat??

Jepp, lås in de som förtjänar det...

Inte som straff, men de skall i största möjlighet hindras att göra om de brott de begått, tänker då på mycket grova våldsbrott.

Avskräckande fungerar inte och är därför ointressant som argument.

Hur ofta läser man i media att en brottsling är tidigare känd av polisen, inte helt sällan länkat med "för grova våldsbrott".. jaha? varför är han inte inlåst då?

Ett exempel är väktaren som blev knivdödad i Stockholm för inte så länge sedan.

Nej, media kan man inte lita på i många fall, men jag har en idé om att detta stämmer.

Det är inte humant att låsa in folk säger många, men tydligen är det humant att släppa ut folk som begår brott mot inte helt sällan oskyldiga personer, visst, verkar vettigt... [ironi]

Jag tycker inte att det är orimligt att om en person upprepade gånger begår mycket grova våldsbrott kan man låsa in honom/henne på livstid, och då menar jag tills personen dör och grävs ner.

Kriminalvård, visst... men inom rimliga gränser, skall vi lägga ner oändligt mycket pengar på personer som upprepade gånger gör sig skyldiga till grova brott? varför i sådana fall?

Ser ingen anledning att vårda en sådan människa, lås in, glöm bort.

Givetvis en kombination av vård och internering, framför allt bör man söka att skapa ett samhälle där personer inte känner sig manade att begå grott, de som ändå begår brott av allmän brist på mentalkapacitet skall hanteras på lämpligt sätt.

Innan vi har skapat det samhället bör man agera kraftfullt mot de som inte fogar sig och utsätter oskyldiga människor för våldsbrott av varierande karaktär.

Skeptisk mot dödsstraff, men kanske en bra ekonomisk väg att gå för de extremt våldsbenägna individer som upprepade gånger begår mord (motsv.)?

Vi har en lagstiftning som låter våldsbenägna vaneförbrytare gå lösa, samtidigt som en enskild individ har mycket [inga] möjligheter att försvar sig, osannolikt...

Straff borde utgå som benämning, skyddsförvar eller motsvarande tycker jag är en vettigare benämning/idé.

Elakt, orättvist? kanske det, så är det.....

Edit jag har inte röstat, tycker frågan är mer komplicerad än så.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...