Jump to content

Filmade rymdvarelse

Status quo

Finns det liv i rymden?  

63 members have voted

1. 1. Dom är här eller har besökt oss.

• Ja troligtvis
      15
    • Nej inte en chans
      23
    • Möjligheten finns
      25
  2. 2. Jag har själv varit med om något som har övertygat mig om att vi har haft besök från rymden

• Ja jag såg det med egna ögon
      3
    • Nej
      51
    • Jag såg något på fyllan men jag är inte övertygad
      9
  3. 3. Finns det liv annat än på Jorden?

• Ja och det har besökt oss säger jag ju!
      15
    • Ja men det är i form av bakterier / djur / liknande humanodier som inte kan kontakta oss
      48
    • Nej vi är helt ensamma
      0

Recommended Posts

Länk:Utomjordingen tittade in i hans sovrum

Enligt Stan Romanek var det alltså en utomjording som tittade in i hans fönster och fastnade på film. Så jag tänkte att efter som det uppenbarligen finns folk som tror på besökare från rymden kunde det vara intressant att undersöka forumets inställning till rymdvarelser.

Själv tror jag på liv i rymden. Det finns flera miljarder stjärnor i ett extremt stort universum och med en vetenskaplig synvinkel känns det troligt att livet på jorden inte är unikt och att möjligheten finns att samma förhållanden kan uppstå på andra planeter. Dock innebär inte detta att utomjordiskt liv på något sätt behöver likna liv på det sättet vi känner till det. Jag tror inte heller att vi någonsin har blivit besökta.

Således är jag 100% övertygad om att filmen är fejk. Varför skulle någon resa flera ljusår med extremt avancerad teknologi bara för att kika in i folks fönster?

Vad tror ni? *X-files introduktionslåt* Finns det något där ute?

Jag har gjort en sökning men inte hittat något som överenstämmer med detta

Bland kommentarerna på Expressen hittade jag den här:

Måste meddela att dessa utomjordlingar då även har en svår förkärlek för att välta soptunnor när dom är hungriga. Har sett denna "ufo-nuna" flera gånger hos en polare i USA på nätterna, det är tvättbjörnar (Racoons) som faktiskt är ganska smarta, dom brukar balansera på staketet och kolla in genom fönstren i ett par sekunder innan dom börja rota och försöka få upp plastlocken. När man filmar dom med videokameror som har ir-diodbelysning kan man just få dessa optiska effekter, och fönsterglaset hjälper förmodligen till här.

Efter en snabb Wikipedia på tvättbjörnar så tycker jag iofs. att "utomjordingen" verkar ha lite för stor och hög panna. Näsan stämmer inte heller riktigt.

Länk:Utomjordingen tittade in i hans sovrum

Enligt Stan Romanek var det alltså en utomjording som tittade in i hans fönster och fastnade på film. Så jag tänkte att efter som det uppenbarligen finns folk som tror på besökare från rymden kunde det vara intressant att undersöka forumets inställning till rymdvarelser.

Själv tror jag på liv i rymden. Det finns flera miljarder stjärnor i ett extremt stort universum och med en vetenskaplig synvinkel känns det troligt att livet på jorden inte är unikt och att möjligheten finns att samma förhållanden kan uppstå på andra planeter. Dock innebär inte detta att utomjordiskt liv på något sätt behöver likna liv på det sättet vi känner till det. Jag tror inte heller att vi någonsin har blivit besökta.

Således är jag 100% övertygad om att filmen är fejk. Varför skulle någon resa flera ljusår med extremt avancerad teknologi bara för att kika in i folks fönster?

Vad tror ni? *X-files introduktionslåt* Finns det något där ute?

Jag har gjort en sökning men inte hittat något som överenstämmer med detta

hehe, nåja. Men om det skulle hjälpa till för att få svenskarna att vilja betala för ett invasionsförsvar så skulle jag omedelbart börja varna för förestående invasion av utomjordingar.

Jag tycker det saknas ett alternativ i understa röstningen med innebörd ungefär "ja det kan det nog göra". Även fast de inte kontaktat oss än behöver de inte var oförmögna att göra det.

Jag tror att det är osannolikt att vi är ensamma i universum

Jag tycker det är ganska intressant att inte en enda som röstat har trott att det inte finns liv utanför jorden.

Och dessutom att det finns ett par som sett något som de tolkar som ett tecken på utomjordiska besökare.

Den allmänna uppfattning bland de som röstat verkar vara att man tror på liv i någon form men inte nödvändigtvis att de varit på jorden.

Jag undrar däremot vilka tankar man har om livet och ens egen existens om man tror på besökare från andra planeter. Min värld skulle bli upp och ner om jag fick bevis för att utomjordingar befunnit sig på jorden.

Jag har sett dem. Varje dag till och med och många!

De går omkring mitt ibland oss, helt öppet.

De kallas för kvinnor men jag vet, ja jag vet att de är från en annan planet!

Jag är övertygad om att det inte har funnits utomjordiskt liv på jorden, finns faktiskt ingenting som tyder på det.

Jag är däremot övertygad om att det finns liv i universum. 100 miljarder galaxer med 100-tals miljarder stjärnor i varje galax...kom igen, klart vi inte är ensamma. Tvärtom är det nog väldigt "vanligt", och jag tror inte det dröjer så länge innan vi hittar det, antagligen Mars. Det som är intressant är ju om det finns intelligent liv givetvis. Det är, även om det är extremt mkt ovanligare, säkert vanligt förekommande i universum men avstånden mellan dessa är nog så långa att det kommer dröja länge, länge innan de stöter på varandra.

Det verkar lite skumt att den har exakt samma utseende som alla utomjordingar som man ser i filmer. Stort runt huvud, snea ovala ögon och liten mun. Man kan även ifrågasätta motivet till att filma ut genom fönstret - Mitt i natten. Denne Stan kan ju tillsammans med en kompis kommit på idén att sätta på sig en mask och få det att se ut som att en utomjording besökte hans trädgård.

http://www.costumecauldron.com/shop/images/T/G-O/MI9723.GIF

Ser väldigt bekant ut...

en helt vanlig mask som du kan köpa på vilken skämtbutik som helst.

Märkligt att alla filmer som finns om påstådda aliens är suddig och helt kassa...han som filmade skiten vill ju bara ge alla ufo fantaster nåt att syssla me dnågra veckor framöver.

Jag är helt övertygad om att det finns mer liv där ute, konstigt vore det annars. Sen om dom har varit här och stirrat in i våra fönster tror jag inte på....finns väl intressantare saker att göra. ;)

Ja, jag instämmer med de flesta av er, med 100-tals miljarder stjärnor i galaxen borde det finnas någon annan i vår galax. Och om det inte finns någon annan i just vår galax, varför inte i någon av alla andra 100-tals miljarder galaxer? Dessutom var det, så vitt vi vet, så att (encelligt) liv uppstod på jorden så fort det var möjligt, därför kan vi anta att liv antagligen uppstår på ganska många planeter, antagligen de flesta av de där det är möjligt.

Men liv är en helt annan sak än intelligent liv. Allt liv, oavsett om det är på jorden eller inte, följer evolutionens lagar. Här på jorden har evolutionen gett upphov till mer och mer intelligenta livsformer (de, hitills, mest intelligenta torde vara oss människor), dock finns det inget som säger att evolutionen automatiskt leder till ökad komplexitet och intelligens. Att den på vår jord lett till intelligenta livsformer (om vi nu verkligen är intelligenta) har endast orsakats av de rådande omständigheterna, inte för att evolutionen strävar efter ökad intelligens.

Om liv uppstår på en planet (eller annan himlakropp) kommer detta liv sannolikt utvecklas till många olika arter (som säkert ser mycket annorlunda ut jämfört med de på jorden), men det är inte alls säkert att det kommer utvecklas några intelligenta arter.

Om en en viss art utvecklas och denna är ungefär lika intelligent (eller mer) som vi människor är och om den har den nyfikenhet och vilja att utforska och lära som vi har, kan denna art vara långt mycket mer tekniskt avancerad än vad vi är. Anta att denna art någon gång nådde samma intelligens som vi hade för 10 000 år sen då vi började gå från ett jägarsamhälle till ett jordbrukssamhälle. Eftersom universum är ca 13,7 miljarder år gammalt är det inte alls osannolikt att detta hade kunnat inträffa för 1 010 000 (en miljon + tio tusen) år sedan, då hade denna art kunnat utvecklas, antagligen i ungefär vårt takt, i en miljon år längre tid än vi har...

Var är vi om en miljon år?

Det finns antagligen en mängd planeter som har icke intellligent liv där ute, samt en del livsformer som har teknologier som vida överstiger vår...

Det är mycket möjligt att det finns intelligent liv med långt mer avancerad teknologi än oss.

Men om vi betänker att dessa ska ha en möjlighet att besöka oss måste de isf ha sådan teknologi att de kan komma förbi det vi ser som fysiska lagar, eller ha biologiska förutsättningar för väldigt långa resor i rymden.

1. De måste kunna resa i ljusetshastighet eller mer. Vårt solsystems närmsta stjärna (utom solen) är alpha centauri på 4.4 ljusår bort. Det innebär att du reser i 4.4 år om du reser i ljusets hastighet.

2. Om du kan resa i ljusets hastighet eller mindre innebär detta att du måste kunne bibehålla liv i en farkost som ska färdas i många många år. Där kommer biologiska egenskaper in. Vi vet ju inte vad som kan tänkas besöka oss, de kanske har en livslängd på flera hundra år och en färd på 10 ljusår inte är speciellt mycket att orda om. Men även om du har tid att resa länge krävs det livsuppehållande system i form av näring, vätska och syre (om vi förutsätter att livet är kolbaserat som oss).

3. Efter som de är enorma avstånd vi talar om borde vi ha rejält fel / inte förstått hur fysik egentligen fungerar om det ska vara möjligt att kunna resa mellan galaxer eller längre avstånd inom galaxer.

Men det kan ju fortfarande vara liv av det slag som vi inte förstår oss på, ej kolbaserat, ej beroende av syre, ej beroende av näring annat än tex solljus eller någon enstaka kemikalie.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...