Jump to content

CHIM eller KIM?

Kvartermästar´n

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Jag har hört flera olika synpunkter både bra och dåliga..

Mina erfarenheter är att det tar rätt lång tid att sätta upp,bra vid fasta objekt.Vid tillfälliga förläggningsplatser duger larmminor bättre.

Det behöver en del underhåll också,Djur och bärplockare skiter om dom utlöser larmet :huh:

Använd med fördel Hv:s Larmlampa,enligt mina erfarenheter kan den sättas upp och riktas snabbare än CHIM.

Har haft utbildnig på CIM-larm (tror det stavas så)...ganska jobbigt med den trådbundna versionen (ska tydligen finnas en trådlös) dvs man måste ju dra kabel till stabsplatsen från varje larmdel vilket tar tid

Det e nog bra vid fasta objekt, dels för att fi (eller som sagt en bärplockare eller djur) inte alltid märker att det bryter det...tjuter ju inte som en larmmina och dels för att man snabbt ser exakt i vilken sektor larmet går

Som vi satte upp dem var nog ganska bra, CIM-larm långt ut från objektet och sen larmminor nära...på så sätt får man det bästa av två världar

(det värsta är att det ska ligga LÅNGT ut från objektet för att man ska hinna reagera...detta gör naturligtvis att diametern på det område man ska larma blir stor och larmningen tar mycke lång tid, så än en gång, mycket bra vid fasta objekt

/JOR :huh:

Edited by 113JOR

Kimen (det stavas CIM men uttalas oftast Kim för att ej förväxlas med Sim) är rätt utnyttjad klockren vid lösandet av uppgifterna Skydda eller Bevaka. Den bör dock kombineras med larmminor, hundpatruller, posteringar och allt annat som normalt hör till. Den är ett komplement och ingen ersättning.

Kimen (det stavas CIM men uttalas oftast Kim för att ej förväxlas med Sim) är rätt utnyttjad klockren vid lösandet av uppgifterna Skydda eller Bevaka. Den bör dock kombineras med larmminor, hundpatruller, posteringar och allt annat som normalt hör till. Den är ett komplement och ingen ersättning.

Cim, uttalas sim, är förkortning av central indikerings och mintändningsutrustning.

Ute på varje larmkontakt finns 3 plintar, 2 för larmet ( fas och nolla) och 1 fas för tändning av t.ex larmmina 2 eller försvarsladdning m/otäck.

WOW, hold your horses.

Sitter med manualen till CIM-IA här framför mig.

Förrådsbeteckning: M7786-401111

CIM-IA står för Kombinerad Indikering och Manövrering - IndikeringsAnläggning (Combined Indication and Manouvering)

Enheten har ingenting med fjärrutlösning av minor att göra, vilket även är förbjudet.

Jag håller med föregående talare och säger att den är ett mycket bra komplement. Men jag skulle göra vilja se en trådlös variant.

/TangoXray

När jag hanterade CIM'en på den "gamla onda tiden", för 5-6 år sedan, hette det "mintändningsutrustning" dock använde vi inte funktionen vi fick den bara beskriven för oss.

"Manöverering" vad står det för, manöverering av minor eller? Ett nytt begrepp i det nya "mjukis försvaret"?

Skulle inte bli förvånad om det snart kommer en m 90 mysdress i velour ;-}

Guest matte

Nja. Ni har egentligen rätt båda två. När CIM befanna sig på projektstadiet var det tänkt att man även skulle fjärrutlösa minor med den. Hur det blev med det låter jag vara osagt. Har sett modeller som klarar det men huruvida de finns i FM vet jag inte? Någon som vet?

CIM/IA är alltså bara bevakningsdelen med trådar och finns såvitt jag vet i FV och HV. Exensor som tillverkar CIM har en hel del fräcka utbyggnads satser till CIM:en men som vanligt får FM inte tummer ur...

Har använt CIM:en sedan jag gjorde lumpen -95 och sedan i Hv. Min erfarenhet säger att larmet är bra. Men tar lite mer tid att sätta upp än tex. Larm minor. Men det är lättare att återställa vid ett larm. Dessutom så röjer man inte lägret vid ev. "gå-och-kissa-i-skogen-larm", det är bra.

Rekomenderas dock inte på Gotland, alldeles för mycket rabbittar där.. :blink:

kan vara knepigt att återställa efter "utlösning"'hmmm'

när det är mörkt.dra nya trådar alt. leta upp den gamla magneten....´ men har man bara fått lite kläm på det så går det bra... men det gäller att öva,öva öva o öva igen

som vanligt alltså